2001: Vesmírná odysea diskuze
Arthur Charles Clarke
Vesmírná odysea série
< 1. díl >
Na samém prahu jednadvacátého století vzlétá ze Země raketa a vydává se s velkolepým posláním na pouť k Saturnu. Ani jeden z obou pilotů však nemá ponětí o pravém cíli cesty. Převratné tajemství střeží tři vědci, uspaní v umělém hibernačním spánku, a šestý člen posádky - nejdokonalejší počítač třetí generace, který současně svým způsobem představuje i nejdokonalejšího člena expedice. Cesta čarokrásným vesmírem se náhle mění v napínavé drama...... celý text
Literatura světová Romány Sci-fi
Vydáno: 1997 , Baronet , Knižní klubOriginální název:
2001: A Space Odyssey, 1968
více info...
Diskuze o knize (10)
Přidat komentář
Ahojte na internete som našiel dva typy kníh jedna má 280 strán a dalsia 272 prosim napisali by ste ktoru ste citali vy ?
Ta diskuze potvrzuje jedno - dobrá kniha by měla být sto, donutit čtenáře přemýšlet a je nesporné, že si každý čtenář vybere to, co jeho naturelu nejvíc vyhovuje. Je možné, že Clarke psal závěr tak, jak psal , zcela úmyslně a právě s tímto úmyslem.
Jinak je pravdou, že vícekrát prezentoval své - řekněme protináboženské založení.
Na druhou stranu - je celá řada vědců a to i zvučných jmen, kteří naopak tvrdí, že jsou věřící.
Takže je opravdu na každém jedinci, jak si čtené přebere.
Clarke told the Sri Lankan newspaper, The Island, "I don't believe in God or an afterlife," and he identified himself as an atheist.
A famous quotation of Clarke's is often cited: "One of the great tragedies of mankind is that morality has been hijacked by religion."He was quoted in Popular Science in 2004 as saying of religion: "Most malevolent and persistent of all mind viruses. We should get rid of it as quick as we can."
Clarke left written instructions for a funeral that stated: "Absolutely no religious rites of any kind, relating to any religious faith, should be associated with my funeral."
Bohem se může zaštítit lecos a v tomto směru mají věřící výhodu, protože to je obtížné verifikovat. A přitom Boha nikdy nikdo neviděl ani neuvidí, páč neexistuje :D
Někdo by mohl namítnout, že si může každý z knihy či filmu vzít, co chce a že když něco nejde přesně interpretovat, tak může mít každý pravdu. Což samozřejmě musíme také uznat, ale zrovna pokud se vezme v potaz A. C. Clarke, který byl vědecky založený a na náboženství určitě neměl zrovna nejlepší názor, tak je zde Bůh nesmyslný. A teď by určitě zase mohl kontrovat s tím, že každý může b/Bohem nazývat, co uzná za vhodné. Je to těžké.
On to hlavně prezentoval skrz svého učitele češtiny, který tuhle tématiku v tom vidí jako hlavní (a ten zase četl román a neviděl film).
Tak zřejmě toho vína vypil víc, než je zdrávo, protože nějak nerozumím, jak k tomu mohl přijít.
Konec je nad lidské chápání a taky si teda myslím, že o náboženství v jakékoliv podobě v knize vůbec nejde.
Ale inspirovalo mě k napsání toho dnešního komentáře včerejší (nebo spíš dnešní ranně-noční :D ) povídání s kamarádem u vína, který vidí odyseu trochu jinak (a viděl jen film).
pistalka: Souhlasím s tím, že pojovat boha (či Boha) s touto knihou je opravdu nemístné.
Co se týče závěru knihy, tak je velice těžce uchopitelný. Po přečtení finální kapitoly jsem přemýšlel nad jejím smyslem či významem a nakonec jsem dospěl k názoru, že jí Clarke schválně napsal tak, aby byla našim mozkovým aktivitám zcela nepochopitelná a cizí.
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2008 | 2001: Vesmírná odysea |
1984 | Setkání s Rámou |
2005 | Konec dětství |
1994 | Návrat Rámy |
2008 | 2010: Druhá vesmírná odysea |
pkno: to asi bude fontem (písmem), u druhé knihy použili třeba menší, tak se to vešlo na méně stran.