Katedrála a jiné povídky
Raymond Carver
Výbor povídek z knih: Will You Please Be Quiet, Please? (1976); What We Talk About When We Talk About Love (1981); Cathedral (1983) a Where I'm Calling From (1988).
Přidat komentář
Raymond Carver mě hned napoprvé fascinoval svými úžasnými povídkami. Zpočátku jsem měl trochu problém zvyknout si na jeho minimalistický způsob psaní, ale pak už to byla, jak se říká, jedna báseň. Autor na relativně malé ploše, kterou povídky nabízí, dokázal znamenitě vykreslit charaktery lidí a jejich životní problémy. Vskutku opravdová lahůdka pro milovníky tohoto žánru. Doporučuji!
Poněkud zvláštní feeling většiny povídek. Nějak jsem se nemohl začíst, bohužel. Až moc suché, odtažité. (Čteno v překladu Jiřího Hrubého.)
Mé dřívější setkání s R.C bylo vlažné a letmé. Nyní jsem se k němu znovu vrátil (k výboru Odeonu z 1994, je ze 2/3 jiný než výbor Volvoxu Globator) po přečtení Manuálu pro uklízečky Luciy Berlin (který mě nadchl) s očekáváním (které se v zásadě naplnilo) povídek podobné "krevní skupiny".
Nabízí se tedy srovnání obou.
Povídky L.B. jsou pestřejší, více různorodé, spontánní, intuitivní, více odlehčené, nehledí tolik na formu, gradaci příběhů, je v nich vtip a humor, ale některé jsou zase více "ze dna".
R.C. píše (nevím jak hodně "vinou" G. Lishe) více systematicky, sevřeně, stručně, suše, hledá ideální formu, ale se stejnou empatií, úctou a porozuměním pro lidi z odvrácené strany "Amerického snu", ke kterým se možná sám také počítal.
Případá mi, že jeho povídky mají většinou 2 části. První, kterou čteme, která nás spolu s hlavní postavou/vami dovede do nějakého momentu změny, předtuhy, smíření, rozloučení nebo ztráty a nenásilně nás zanechá s více či méně indiciemi v možnosti domyslet či odhadnout tu "druhou část" - neméně zajímavou. Vrcholnou povídkou je pro mě Horečka.
Vlažnost se tedy tentokrát proměnila v okouzlení.
Během čtení mě také opakovaně napadala evidentní a až neuvěřitelná podobnost (k mému překvapení pak i J. Jařabem v doslovu zmíněná) povídek R.C. a obrazů Edwarda Hoppera (hlavně těch s lidmi). Podobnost formy, která je dokonale vytříbená - a nálad studené osamělosti, opuštěnosti, uvězněnosti, které vyvolává.
Moje počáteční (a vlastně celoživotní) nechuť číst povídky se poslední povídkou změnila a přišla jsem na chuť tomuto mikrosvětu, ve kterém se na malém místě odehrávají příběhy, které se mohou stát i nám, které jsou plné lidskosti, empatie, smutku, ale i radosti a optimismu. Je to krásně napsané dílo a Raymond Carver má můj velký obdiv.
Kniha o smutcích života, o bojích s prázdnotou, nezaměstnaností, vyprahlost ve vztazích atd.
Štítky knihy
americká literatura výbor z díla americké povídky
Část díla
- Chefův dům 1983
- Co děláte v San Francisku? 1976
- Co je na Aljašce?
- Ententýky
- Horečka 1983
Autorovy další knížky
1996 | Buď, prosím tě, zticha |
2012 | Katedrála |
2016 | O čem mluvíme, když mluvíme o lásce |
2012 | Začátečníci |
1994 | Katedrála a jiné povídky |
Uznávam, je to osobité, autor má svůj nezaměnitelný styl, ale mne to "neoslovilo".