Tkadleček
neznámý - neuveden
Nejvýše ceněné anonymní dílo staročeského písemnictví z počátku 15. století, k němuž obracelo pozornost již národní obrození, má formu sváru mezi milencem-Tkadlečkem a personifikovaným Neštěstím, jež způsobilo nevěru Tkadlečkovy milé, přičemž hlavními zbraněmi jsou pohotově pronášená rčení na základě uznávaných autorit, jako bylo Písmo, díla antických autorů, církevních Otců a středověkých myslitelů. Prozaický dialog, zamýšlející se nad přirozenými vztahylidského rozumu a citu a protestující proti neúprosnému osudu, je napsán bohatou vytříbenou češtinou své doby. Knihu doplňuje výběr reprodukovaných dobových výtvarných děl.... celý text
Přidat komentář
Občas jsem měla pocit, že čtu komentované florilegium (sbírku výroků z autorit). Tkadleček je svého druhu traktátem, který nám prostředkuje vzhled do gotické vzdělanosti, ale rozhodně to není dílo filosofické, natož milostné, jak nám (nebo tedy alespoň mně) tvrdili na gymnasiu.
Obsahuje řadu drobných pojednání na různá témata (žena a panenství, theodicea, štěstí, stádia života atd.), ba i několik bajek.
Nevím, jestli jsem jediná, komu přijde sympatičtější kostlivý majestát Neštěstí - noblesní, důstojný, možno říci blahosklonně laskavý - než ufňukaný Tkadleček. V dialogu se střídají vzplanutí (Tkadleček) a zkonejšení (Neštěstí), a ta druhá jsou jako chladivá noc, která se klade na čelo. Přesto oba vyjadřují touž myšlenku lidské důstojnosti a oba jsou středověkými humanisty v tom smyslu, že klasicizují. Neštěstí představuje přímo ztělesnění gotického racionalismu.
Dobově „nutné“ periody, tedy dlouhá nepřehledná souvětí, také k pohodlí dnešního čtenáře nepřispívají. Působí rozvláčně. Jsem ráda, že to mám přečtené - byla jsem ovšem zvědavá -, ale znovu bych se do toho nedala za nic.
Štítky knihy
filozofie smrt středověk česká literatura středověká literatura milostné vztahy traktáty dialog
Autorovy další knížky
2001 | Bible |
1997 | Epos o Gilgamešovi |
2013 | Z rodinné kroniky Lady Fuckingham |
1986 | Píseň o Rolandovi |
2003 | Béowulf |
Přiznejme si, že středověkou literaturu může hodnotit leda medievista. Z našeho kontextu je to studijní materiál a skvělý!