V tieni zlovestna
Vladimir Nabokov
Nabokovov druhý po anglicky písaný román je originálne poňatým príbehom slobodného človeka v diktatúre. Jeho hlavný hrdina Adam Krug, najväčší filozof fiktívneho štátu ovládaného vzmáhajúcim sa totalitným režimom, je presvedčený, že ho medzinárodný ohlas a mravná odvaha ochráni pred krutosťami policajného štátu, v čele ktorého stojí jeho dávny nepriateľ zo školských čias. Nabokov sa v tomto antiutopickom románe prejavuje ako majster vedomia i podvedomia. Dielo je napísané svojským štýlom, ktorý je plný tajomstva so zameraním na presný detail. K náročnej téme pristupuje inak ako Arthur Koestler či George Orwell a prekvapuje čitateľov neočakávanými trikmi. Dej sa odohráva vo fiktívnom európskom štáte v 20. storočí, ktorý má črty Hitlerovho Nemecka a tiež sovietskeho režimu: štátna ideológia stanovuje identitu každého občana a odmieta akékoľvek odlišnosti jedného človeka od druhého. Štýl románu sa výrazne líši od ostatných autorových diel. Chýbajú obvyklé geografické a biografické koordináty, dielom sa nesie odraz všetkých totalitárnych režimov, ktorých podstata ťažila autora. Kniha bola preložená do viacerých jazykov, ale v slovenčine vychádza po prvýkrát.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2018 , Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov (VSSS)Originální název:
Bend Sinister, 1947
více info...
Přidat komentář
Jeden z těch komplikovanějších nebo spíš těžkopádnějších Nabokovových románů. Politické drama čeřené snovostí; nebo snad spíš jako noční můra za bílého dne, tak působí tenhle na Nabokova poměrně težkopádný příběh s prvky politického thrilleru a černé grotesky. Nejde čistě o antiutopii, ale má to k ní blízko. Celé je to zahalené v takovém těžkém oparu a dýmu, jako v kouři z předrevolučních Startek nebo Líp. Ale i tak se jedná o dobrý román a originální příspěvek do žánru antiutopistické literatury. Doporučuji.
Za mě až podivně nejistý a roztěkaný Nabokov, jako kdyby psal v nějakém duševním vypětí... i to utopické téma jeho stylu příliš nesedí. Někdy v budoucnu si to přečtu znovu, ale první dojem je (instinkt, který pak následně obhájím): nejslabší autorova práce a navíc, i v rámci hardcore fans, značně opomenutá a nijak oblíbená. Je to jako mnoho "druhých" knih (Nabokovova druhá anglická), kdy prostě autor jede na autopilota, příliš se snaží, příliš to do sebe plácá, příliš to kombinuje, už tak nějak nekompromisně jede... chce to samo o sobě být příliš - možná i ta značná politická angažovanost knihy, protože mě politika absolutně nezajímá a ve výsledku, na podobné téma se řada autorů vyslovila mnohem lépe. Škoda, název 'Bend Sinister' se mi vždycky líbil.
Jsou díla, nad nimiž se čtenář ptá: "Co tím chtěl básník říct?" Tady mě při čtení napadala spíš otázka: "Proč to řekl zrovna takhle?" Místy jsem měl pocit, že nejde o román, ale o nějaké intelektuální cvičení. A i teď, po přečtení, mé dojmy stále oscilují mezi tím, že by bylo dobré si knihu s odstupem a v jiném rozpoložení přečíst ještě jednou, a otázkou "Ale proč?" Tři a půl hvězdičky by mé hodnocení vystihovaly nejlépe.
Jen obtížně definovatelný text, ovšem jinak zcela typický Nabokov. Děj samotný není paradoxně komplikovaný, ovšem vytváří paradoxy sám v sobě tím že autor něm vytváří citace sebe samého natolik silně že to místy nabírá silně proustovské prvky. Jako by na děj a siluetu knihy Nabokov záměrně a kupodivu i často zcela zapomínal a potom se k ní vracel jen jakoby okrajově. Nálada v knize nekolísá,ale často najednou vyskočí a zase vrátí k tolik známému extrému podivné tíhy. Četla jsem knihu celkově již třkrát a vždy tam vidím ono slovíčkaření, rozebírání knihy až na její kostru,ono holé nic a pak to třeskuté pozadí. No Nabokov.5/5
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2007 | Lolita |
1990 | Lužinova obrana / Pozvání na popravu |
2008 | Čaroděj |
2001 | Pnin |
2015 | Ada aneb Žár |
Často na hranicích srozumitelnosti, co mě ale překvapilo: u některých pasáží jsem měl silný pocit, že to psal Jiří Kratochvil.