Badun komentáře u knih
Je to crazy komedie a jinak se to nedá brát. Logika a realita? K čemu by to bylo. Bavil jsem se od začátku do konce.
Čte se to samo a měl jsem z toho dobrý pocit. Je to sice dost průhledné už od začátku, ale jsou chvíle kdy ani nechci žádné dramatické dějové zlomy a jen si užívám, že jde všechno jak by mělo a jen se těším, až se stane co má se stát. Jako včelařský učedník bych mohl maličko rýpat do některých popisů kolem včel, ale to v podstatě s dějem vůbec nesouvisí a ty detaily jsou bezvýznamné. Nebojte se včel a sledovat roj je zážitek.
Je to vtipné, děj docela uhání vpřed a moc se to nekomplikuje. Oddechovka jak se patří. A ještě jako bonus se můžete zamyslet, jestli do toho mobilu nekoukáte trochu moc často. Takže dobře utracené peníze (no dobře, půjčil jsem si to náhodou v knihovně :-)
Konečně není chudá holka za anděla, ale je normální, vulgární, pije a v opilosti skončí občas s někým v posteli. Takže je to mnohem blíž skutečnému životu než jiná díla. Proto to asi spoustu lidí nebavilo. Ale nebojte se, romantika nakonec zvítězí a dopadne to dobře
Kvůli koronavirové karanténě čtu všelicos co máme v knihovně a překvapivě mě Julia Quinn nesmírně baví. Dialogy jsou vtipné, zápletky inteligentní a občas se i skoro nahlas směju, že na mě manželka podezřele pokukuje. V téhle knížce mi akorát vadí, že ze Sebastiana udělala snipera, což je v napoleonských válkách nesmysl a navíc v předchozím díle zmínila, že sloužil u 18.husarského regimentu, čili jezdectvo. Ale to jsou jen drobnosti, které mi zábavu nezkazí.
Fajn čtení. Postavy se chovají docela logicky a vždycky je vysvětleno proč, tak se do nich člověk snadno vcítí. Paradoxně mě ale nejvíc bavil otravný Robert a jeho chování zaměřené jen na to jak co nejvíc ušetřit. To je tak ze života, že se mi hned vybavilo několik známých.
Tohle je taková plynulá nekomplikovaná jízda k předem jasnému cíli. Dokážu si to představit i jako film a v podstatě to má všechny parametry holywoodského trháku. Čte se to jedním dechem a člověk ani nestihne přemýšlet nad některými nelogičnostmi. Než se člověk zamyslí, tak se akce zase valí dál.
Téma zajímavé, i příběh vymyšlený logicky, ale zpracování slabší. Trochu jsem se nevyznal v postavách, protože většina je dost plochá. Rozlišují se v podstatě jen jménem a pak je ta orientace těžší. V některých scénách jsem tak moc nechápal co se děje. Kdyby to šlo víc do hloubky, tak to mohlo být klidně dvakrát delší a nevadilo by to. Jako by se autor bál trochu se rozepsat.
Trochu mi to připomíná špatné fantasy. Nejdřív je potřeba dát dohromady družinu různých profesí a charakterů, pak se vydat na cestu, něco zažít a splnit úkol. Asi bych to přečetl, kdyby to bylo dobře napsané, ale autorův styl se mi nelíbil. Postavy se chovají i jmenují trochu moc moderně, historie je sáhodlouze vysvětlována v rozhovorech hlavních postav, aniž by ten rozhovor měl jiný účel než vysvětlit čtenáři historické souvislosti. Neměl jsem na to trpělivost a odložil knihu ještě než se výprava vydala na cestu.
Je to trochu šité horkou jehlou. Celá záležitost s Julií je dost podivná a jen sám autor ví jestli se v tom neodráží rozvod, kterým procházel v průběhu psaní. Trochu mě to zklamalo oproti předchozím dílům, situace s Julií i Cristem je jen naznačená a nedotažená, jakoby to chtěl vyřídit co nejdřív a nezabývat se tím. U předchozích dílů jsem oceňoval i historické pojednání na konci, tady je jen něco málo o pretoriánech, což bylo už popsáno dříve a o Hispánii a místních kmenech vlastně nic. Ale snad se to v příštím díle zase zlepší. Každopádně i tak je to nadprůměrné čtení.
Opomíjené období římských dějin popsané literární formou. Něco jako “Já, Cladius, ale o dost méně záživné. Autor v podstatě k historickým faktům přidal trochu dialogů, ale neodvážil se pustit do větší fabulace, která by čtenáře vtáhla víc do děje. Pro mě je to zklamání a do dalšího dílu se pouštět nebudu.
Mám rád romantické příběhy, ale musí dávat alespoň trochu logiku. Zapomenutá vesnice na Kosu, navíc stojící u moře, která je na pokraji krize, protože tam nejezdí turisti? A během týdne se všechno promění, protože jim cizinka z anglie poradí jak mají podnikat a turisty nalákat? Tohle mohla napsat jen bílá angličanka, která vyrostla na příbězích o tom jak její předci přinášeli civilizaci zaostalým národům a jen díky nim se kolonie povznesly z bídy a svrabu. Dalším dílům téhle autorky se raději vyhnu. Mimochodem, kdo byl na Kosu tak ví, že ten ostrov projedete za den autem a je tam jedno město a asi deset vesnic. Takže i z tohoto hlediska pokulhávala logika některých událostí.
Autorka mě vždycky bavila tím, že umí psát dialogy. Tohle je psané formou emailů a to se moc nedá skloubit, ale i tak je to ale příjemné počtení. Z mužského hlediska musím trochu rýpnout do závěru, (SPOILER ALERT) protože většina chlapů by se nikdy nepropůjčila k tomu abych pomohli policii dostat kamaráda do lochu (ani když je to pitomec). Ten závěr to chtělo vymyslet maličko líp.
Tohle se panu Kalhounovi tak strašně nepovedlo, že se to ani nedá popsat. Moc postav, moc zbytečných vět nebo událostí co děj nikam neposunují, neslušná slova, v podstatě je to bez konce a i zápletku musí člověk hledat v záplavě “vaty”. Děti to nechytlo a i já měl problém jim to číst.
Od všeho trochu. Trochu vtipné, trochu nudné, trochu předvídatelné. Takové čtení do vlaku, co po přečtení nezanechá žádnou vzpomínku, ale na to aby cesta rychleji utíkala to stačí.
Není to špatné, ale nějak mě to nedokázalo vtáhnout do děje a měl jsem problém to dočíst. Ve srovnání s románem Exodus od Leona Urise, tomu chybí napětí. Obojí je o stejném tématu a psané v podstatě stejným stylem (hodně postav, každý odstavec o někom jiném), ale v přímém srovnání vychází Exodus o několik řádů výše i z informačního hlediska. Chápu že české prostředí v Mostech do Tel Avivu spoustu lidí zaujme, ale osobně mi to nestačí.
Je to čtivé a vtipné, děj dobře ubíhá a vyvrcholení je potěšující. Zkusil jsem i další knihy autorky a mám pocit, že cca v roce 2016 za ní začal psát někdo jiný. Ta změna stylu oproti starším dílům je neuvěřitelná a upřímně řečeno jsem rád. Její díla z předchozích let jsem zkusil a odložil po prvních pár odstavcích. Teď jen zjistit kdo to za ní píše a mám novou oblíbenou autorku :-)
Kvalita knih pana Kovaříka bohužel výrazně klesá a je znát, že plodnost autora je na úkor kvalitě. Už dlouhodobě mi nesedí jeho styl, kdy neustále cituje z historických autorů i ve chvíli, kdy je to informačně bezvýznamné. Tato kompilace je bohužel jedno z jeho nejslabších děl.
Čtu to dětem před spaním, jim se to líbí. Možná i proto, že některé odstavce, co neposouvají děj a jejich smysl chápe jen autorka, vynechávám. Když vidím jak je autorka plodná, tak jí trochu podezírám z neochoty si to po sobě přečíst, aby už mohla psát něco dalšího. Stejně tak mi nedává smysl a i děti se pořád ptají, proč mají obě hlavní hrdinky stejné jméno Bára a Barča nebo Barbora. Těžko se mi ta knížka hodnotí, protože mám pár výhrad k logice děje a dost ke stylu psaní, ale dětem se to líbí.
Dějová linka je docela zajímavá, ale zpracování dost plytké, bez napětí a nějakého většího dramatu. Dalo se z toho vytěžit mnohem víc.