flanky komentáře u knih
Když vypadá kniha na pohled lákavě, nemusí to nic znamenat. Polovinu věcí z této knihy nelze použít, protože takhle prostě šikanu řešit nelze. Říct šikanátorovi něco vtipného, kde bude agresor vypadat jako blbec a oběť jako nad věcí, je naprosto šílené. Ani sebevědomé dítě by si nevyskakovalo na silnějšího, tak jak to může někdo radit oběti šikany? Smutným potvrzením je i skutečnost, že před některými technikami varuje i autor předmluvy k českému vydání, a to už je co říct.
Nic výjimečného. Vzpomínky dvou dědečků, vlastně jen jednoho, toho mladšího, který vypráví své zážitky.
Stručně a výstižně o šikaně z pohledu šikanujícího, oběti i skupiny. Kniha je jazykově spíše odbornější, ale základní rady a návody zde najdete. Jako základ by kniha měla být určitě v každé základní škole.
Konečně. Tohle je kniha, která tu dlouho nebyla. Všude najdete různé aktivity a knihy, které se věnují mateřince či prvnímu stupni, ale třídnické hodiny pro 2. stupeň ZŠ mají svou knihu aktivit až nyní. Za mě parádní počin, ve kterém najdete hromadu aktivit, které jsou i tematicky rozdělené. Jsou zde i hodiny pro zábavu, hodiny s určitým cílem či dlouhodobější hodiny. Několik stručných (ale dost výstižných) kapitol je věnováno i spolupráci s pomocnými organizacemi či pár rad pro začínající učitele. Za mě nutná výbava každé základní školy.
Perfektní kniha pro děti, která jim ukáže nástrahy internetu. Komiksové zpracování je opravdu skvělé a pro děti i vtipné. Některé informace budou nově i pro rodiče, takže určitě doporučuji i pro ně, aby lépe pochopili, proč ty jejich děti tráví na internetu a mobilu tolik času.
Na první pohled další kniha, která se věnuje cvičení. Čím se tedy odlišuje od ostatních? Tahle kniha si na nic nehraje, prostě máte vytvořeny sestavy cvičení a po krátkém úvodu se do nich můžete pustit. Nechybí ani vysvětlení všech cviků, a to vše na 140 stranách. Prostě ideální kniha pro amatérské a začínající cvičící.
Šikovné - napsat text pro děti a doplnit ho křížovkami a šiframi. Určitě se to bude hodit všem učitelům.
Hodně inspirativního tvůrčího psaní. Myslím, že šikovné děti budou nadšené.
Konečně pořádně zpracované mapy - to je to, co tenhle atlas (i ostatní v této řadě) vystihuje. Už žádné rozmazané fleky, u kterých odhadujete, co znamenají a máte přitom pocit, že i když jste ve výtvarné výchově nikdy nevynikali a že mistrovské dílo ve vašem podání byla hlava koně, kterou poznali aspoň vaší kamarádi, zvládli byste to o fous lépe. Tohle je prostě dílo současného digitálního světa.
Konečně pořádně zpracované mapy - to je to, co tenhle atlas (i ostatní v této řadě) vystihuje. Už žádné rozmazané fleky, u kterých odhadujete, co znamenají a máte přitom pocit, že i když jste ve výtvarné výchově nikdy nevynikali a že mistrovské dílo ve vašem podání byla hlava koně, kterou poznali aspoň vaší kamarádi, zvládli byste to o fous lépe. Tohle je prostě dílo současného digitálního světa.
Za mě je kniha velkým zklamáním. Naprosto nesplnila mé očekávání a navíc je zde jen minimum přenositelných myšlenek, které se dají uplatnit ve výuce na základních školách v ČR. Koncepce rozhovorů není špatná, ale předpokládal jsem, že půjde o diskusi, nikoli o dvě odpovědi na položenou otázku. Odpovědi jsou navíc mnohdy velmi odlišné, což působí jako vyber si, co chceš a snad ti to vyjde. Výběr různých autorů se ne vždy povedl. Někdy mám pocit, že jde o odborníky pouze na papíře. Mohu-li uvést příklad - na s. 93 píše "odbornice" Maggie, kde nedoporučuje poslech hudby v případě potřeby soustředění žáků; ta samá Maggie ale na s. 99 na podobně položenou otázku už jaksi změnila názor. I otázky jsou někdy naprosto zbytečné - např. otázka na s. 56 je absolutně zbytečná a zabírá asi půl stránky. Dále se kniha chlubí, že otázky jsou čistě praktické, nikoli odborné. Opět nemohu souhlasit a na několik odborných jsem zde narazil (např. s. 93), což opět ničemu nepřispívá. Když k tomu vezmu v úvahu, že tato kniha počítá s britským vzděláváním a v ČR je uplatňování mnohých myšlenek nereálné, je opravdu zbytečné si knihu číst, natož pořizovat. Tak snad bude další počin od tohoto nakladatelství lepší.
Kniha v mnohém nesplnila moje očekávání. Nechci zde psát o příběhu, to už udělali jiní, ale ten hlavní motiv (rakovina maminky z pohledu její dcery) tu zkrátka chybí, nebo je aspoň hodně osekaný. Také jsem se neztotožnil s hovorovým až nespisovným jazykem - chápu záměr, ale za mě to bylo na úkor srozumitelnosti.
Tak tohle je skvělá pecka. Vrchol post-apo sci-fi. I když se příběh postupně dostává odhadnutelným směrem, nakonec mě překvapil zvrat úplně na konci knihy. Je to zážitek.
Tak tohle je opravdu výjimečné dílo. Obrovský formát, který se vám nebude vejít do knihovničky. Nicméně zpracování je perfektní, forma oboustranného rozkládacího leporela, velmi krásně namalované kresby doplněné mapkami. Druhá strana zobrazuje život autora a jeho rodiny. Je zde i možnost knihu doplňovat vlastními poznámkami, k čemuž i autor vybízí. Co bych viděl jako jediný, ale velký a zbytečný kaz je, že rozkládací leporelo o dost přesahuje desky, což znamená, že při častější manipulaci dojde k poškození leporela. Velká škoda, protože jinak se vše vyvedlo na výbornou.
Krátké texty o tom, kdo jsme. Výběr je směsicí všech možných pohledů na člověka, tedy nejen z pohledu povolání, ale i např. z pohledu sociálního stavu či jiné národnosti. Ještě jednou musím vystihnout výběr jednotlivých skupin lidí. Také se mi moc líbilo, že určité texty jsou psány jazykem tohoto člověka (vězeň píše hrubě, puberťák nespisovně...)
Musím uznat, že zpracování není vůbec špatné. Samotná myšlenka výukových listů je za účelem vzdělání dobrá věc, pak už jen záleží na zpracování samotného listu. Obrázky mohly být dle mého na lepší úrovni, ale text je poměrně vydařený. Není vůbec jednoduché vytvořit stručný popis panovníka na necelou 1 stranu tak, aby to bylo čtivé, ucelené a bez zbytečných informací. Tady se to celkem vydařilo.
U sbírek je to vždycky těžké, zvláště pokud je nespojuje nic konkrétního. V tomto případě jde pouze o různé hádanky, které jsou kvalitativně hodně rozkolísané. Něco zní dobře, hodně jich je ale nekvalitních. Ale kdo jsem, abych hodnotil kvalitu hádanek?
Studie jsou hodně nevyrovnané, takže neumožňují dostatečný vhled do problematiky. Některé pasáže jsou dobré, ale i tak je vše mnohem lépe popsáno v jiných publikacích. Takže když už nic jiného, dostanete aspoň seznam kvalitní literatury.
Kniha, kterou hodně využijí začínající učitelé, neboť jim nabízí rychlé řešení s nejčastějšími problémy, se kterými se mohou ve školství setkat. Každý problém se skládá ze 3. částí - výchozí situace, kde je problém nastíněn; zkuste, ve které autoři nabízejí několik tipů, co vyzkoušet; zapamatujte si, kde zase máte několik málo věcí, které si máte při případném problému zapamatovat. Těchto 60 situací je navíc ještě rozděleno do několika témat - situace se studenty; situace s dospělými; řízení třídy; výuka; situace v pracovním životě. Doporučuji k rychlému nahlédnutí vždy, když se daný problém objeví někde v okolí.