Perhonen komentáře u knih
... a tak Cyril každé ráno vstal, namíchal si lektvar neviditelnosti, plížil se domem a sledoval členy rodiny. Nebudu tu podrobněji prozrazovat děj, ten musíte odhalit a vstřebat sami. Snad jenom dodám, že je jen málo knih, u kterých zůstanu po přečtení tiše sedět a pořád dokola si v hlavě přehrávám obsah posledních stránek. Neviditelný patří mezi skvosty české literatury.
SPOILER Nejsilnějším okamžikem knihy je pro mě beze sporu scéna, kdy se Doloresina matka dozvídá prostřednictvím deníku o Humbertových citech k malé Lolitě, naprosto konsternována tím šokujícím zjištěním vybíhá bezhlavě na ulici, kde ji vzápětí srazí auto. Nastává zlom. Humbert se dozvídá prostřednictvím telefonátu o nehodě, nevěřícně vychází z domu a stojící nad mrtvolou své manželky si začíná pomalu uvědomovat, jakou "laskavost" mu svou smrtí vlastně prokázala a jakou neskutečnou moc mu právě vložila do rukou... nemůžu jinak než hodnotit plným počtem.
Po pravdě - nejde mi na rozum tak špatné hodnocení. Povahové rysy obyvatel Pagfordu nastavují zrcadlo soudobé společnosti natolik dokonale, že člověka život malého městečka naprosto pohltí. Když tu knihu čtete, máte tendenci považovat všechny postavy za své sousedy. Dokonalé psychologické vykreslení jednotlivých příběhů mělo natolik bohatou provázanost mezi jednotlivými postavami knihy, až jsem se tetelila, nad tímto spisovatelským umem, blahem. Jedinou výtku, kterou mohu vůči knize vznést, je počáteční zmatek v mraveništi více či méně zoufalých postav. I přes tento malý kaz, myslím, nehrozí nepochopení toho, co chtěla Rowlingová tímto skvostem světu říci. 5/5
Krkolomně převyprávěná pohádka pro dospělé se šťastným koncem. Neočekávejte napětí ani překvapení z dalšího děje. Cením si myšlenky, jen škoda, že byla čtenáři naservírována natolik průhlednou až groteskně naivní formou.
Představa kluka z bohaté rodiny připoutaného k invalidnímu vozíku a jeho pečovatelky: jinými slovy mladého děvčete ze sociálně slabého zázemí, ve mně vyvolala trochu nevoli a neubránila jsem se počátečnímu skepticismu. Veškeré předsudky se však rozplynuly již po přečtení prvních stran knihy. Příběh mě doslova pohltil a já knihu během dvou dnů přelouskala.
Ten příběh má neuvěřitelnou sílu, líbí se mi sympatické vykreslení postavy Clarkové, ztřeštěného děvčete s osobitým stylem oblékání a nezdolným životním optimismem - čtenář si ji snad ani nemůže neoblíbit.
Plusové body připisuji i happy endu, který se sice konal, akorát úplně jiným způsobem než bychom očekávali.
Rozhodně sáhnu i po dalších knihách od Jojo Moyes.
Znáte ty zdlouhavé příběhy, kde se začne děj pořádně rozjíždět až se zápletkou a poté neustále graduje, a vy nemůžete jít spát před půlnocí a vstáváte o víkendu před osmou, jen abyste přišli celé záhadě na kloub dřív než si okoušete nehty na nevzhledné pahýly a vyrvete všechny vlasy? Znáte? Dívka ve vlaku je pravým opakem. Jinými slovy: děj mě bavil až do chvíle, než se začala rozplétat celá záhada se zmizením. 3/5*
Knize se nedá upřít až ukázková přehlednost a jasné vysvětlení základních psychologických pojmů. Z čeho mi však vstávaly vlasy na hlavě, bylo neustálé opakování slova "respektive". V jedné pasáži se ho vyskytovalo takové množství, že jsem měla sto chutí prohodit Základy psychologie (i s Marií Vágnerovou) oknem.
Autor dokonale vykreslil myšlenkové pochody žen a mužů. Jáchymova část plná pubertální neohroženosti, dobrodružství a chlapeckého riskování bez domýšlení možných důsledků, představuje protipól uvažování a chování jeho straší sestry, která se příliš zaobírá emocemi a vlastními pocity.
Přesto jsem shledala na knize jeden kaz: těch šťastných setkání a nečekaných rozuzlení na mě bylo místy až příliš. Náhody či osudy, vyberte si termín, který je Vám bližší, se příběh přímo hemží, v podstatě by se dalo říci, že je na nich postavený. Občas by neuškodilo nechat některou dějovou linii bez odpovědi, ať čtenáři trochu tápou a vytvoří si v hlavě několik vlastních variant scénáře. Dojmu z celkovému příběhu by to, myslím, na kráse neubralo :-)
Tady a takhle by to mělo skončit. Díky za ten závěr, za tu poslední stránku, za ten poslední odstavec, za tu poslední větu. Objevilo se tolik nerozpletených nitek, které musí podnítit jenom jediné: vysvětlení v další knize. Doufejme.
Za mě nejbrutálnější Nesbø, který ve své nevypočítatelnosti a záludnosti místy balancoval na hranici mého nervového vypětí.
Nemesis nenadchla, ani neurazila, spíše místy stagnovala a co budeme nalhávat - nudila. Počáteční scéna v bance rozproudila, jak to bývá u ostatních Nesbových knih zvykem, veškerý můj adrenalin, s přibývajícími stránkami jsem se k mému nesmírnému údivu prokousala k postupnému zklamání nad zbytečně překombinovaným dějem, jehož finální rozuzlení by člověka donutilo otevřít ústa úžasem - nebýt právě té zbytečně natahované složitosti. Ne nadarmo se říká, že v jednoduchosti je krása.
Krásnohorská výtečně zpracovala téma nezvladatelného děvčátka, jehož vzpurné chování, pramenící ze smutku nad ztrátou své matky a zároveň z těžko smiřitelné představy budoucího soužití s macechou, projde během doby strávené v penzionátu rapidní změnou. V určitých pasážích mi Svéhlavička asociovala o dvě století mladší vydání příběhu dvojčat Luisy a Lotky od Ericha Kästnera.
Nechápu, proč se autorka celou první třetinu knihy vrací k předchozímu dílu a opětovně čtenářům většinu věcí vysvětluje, případně bezostyšně kopíruje předchozí knihu. Ten, kdo četl první díl, ví, je znuděn a koketuje s lákavou myšlenkou pár desítek stránek přeskočit. Ten, kdo sáhl po druhém dílu, aniž by si přečetl první, by se měl vrátit do školy a jednou pro vždy si ujasnit, že jednička zpravidla předchází dvojce. Ale zpět. Děj odehrávající se v aréně zaznamenává hlušší místa na střídačku s překvapivě propracovanými liniemi. Ač by se mohlo zhruba v polovině knihy zdát, že Suzanne Collins vzala konečně rozum do hrsti a rozhodla se prodat svůj spisovatelský um, opak je pravdou, neboť každý dobrý nápad zastíní psychologická sonda do Katnissina nevybouřeného srdce. Ani ze závěru knihy jsem se na zadek neposadila (již notnou chvíli jsem na něm totiž už seděla), poněvadž jsem ho tak nějak očekávala.
"Světový bestseller. Doporučuje časopis People, US Weekly, Cosmopolitan a Glamour." A tak jsem se nechala opět nachytat. Oceňuji nápad se dvěma paralelně se odehrávajícími příběhy, a zároveň si stojím za názorem, že se s tím autorka mohla poprat mnohem lépe. Nedokázala jsem se sžít s hlavní postavou, dokonce jsem na ni začala mít alergii za to, jak se chová, jak smýšlí i za to jak prožívá své emoce. Na mě byly příběhy, i přes klacky, které autorka házela jednotlivým postavám pod nohy, až moc skořicové - přecukrované.
Dějově sice zajímavé, leč stylistické nudné. Škoda, že kniha působí jako by ji Monyová psala v hodně velkém spěchu. Primitivní způsob vyjadřování a předem odhadnutelné situace se hodí akorát tak na odpočinkové čtení u vody nebo na zátop. 3* za nápad
Možná za to může můj věčný skepticismus, možná zdravý rozum, těžko posoudit, která z nabízených možností mě držela nohama pevně na zemi a našeptávala mi, abych od knihy neočekávala zázraky. Mnohé napoví i fakt, že knihu napsala žena. Nechci působit prudérně, ale představa BDSM praktik převedená na papír ženskou rukou - to nemohlo fungovat. Čímž samozřejmě narážím na jednu podstatnou věc: kniha odkrývající podle anotace ty nejtemnější odstíny pana Záhadného, by měla přeci obsahovat něco víc. Něco, co by z valné většiny nezahrnovalo zcela "nudný" vanilkový sex, vybásněný do zcela naivní podoby.
Neurazí, nenadchne, nepřinese nic nového. Na druhé straně se jedná o knihu psanou velmi jednoduše, po jazykové stránce až příliš primitivně. Cílem bylo oslovit masu nenáročných čtenářů a to se, myslím, povedlo. Zlaté pravidlo zaručující knize punc "bestseller" - splněno.
Edit (25.2. 2013): Podobnost s postavou paní Robinsonové ve filmu "Absolvent" je čistě náhodná, stejně jako postava podivného Greye ve filmu "Sekretářka"? Zajímavé, když se někdo rozhodne sestavit podle svých oblíbených filmových postav příběh, neobtěžuje se ani změnit jména a vytříská na svém lupičském umění majlant.
Ne, ne a ne. Tuhle věčně nastavovanou emocionální kaši plnou hrdinských (nad)činů hlavní představitelky jsem snědla jen s velikými obtížemi. Z mého úhlu pohledu se jedná o ukázkový příklad toho, jak i výtečné nápady mohou dostát zcela katastrofálního zpracování.
I když je kniha prošpikovaná brutálními scénami, sexuálním násilím neznajícím hranic a nechutnostmi, z nichž se vám (častokrát) zvedne žaludek, a z kterých vám v jednom kuse vstávají vlasy hrůzou na hlavě, víte, že se od čtení neodtrhnete a přelouskáte knihu až do samého konce.
Nevšedním způsobem pojaté povídky, nezvyklé příběhy s ponaučením na závěr. Každá povídka přináší čtenáři životní moudro k zamyšlení. Jan Brabenec se ve své knize dotýká velmi poutavým způsobem životních pravd - je očividné, že inspiraci čerpal ze svých životních zkušeností.
A ano, poslechněte autora: Čtěte povídky pomalu, rozvážně, s přestávkami. Přemýšlejte, hloubejte a pokud máte možnost, měňte.
Možná jsem od knihy očekávala příliš mnoho, ale po dočtení musím říci, že mě dost zklamala. Kromě posledních pár stránek se příběh neskutečně vleče, je nezáživný a prokládaný zdlouhavými pasážemi z osobního života vyšetřovatelů a jejich příbuzných. Navíc cca od poloviny knihy tušíte celou pointu opatrně servírovaného příběhu. Läckberg nedokáže napínat čtenáře k prasknutí, pokaždé, když se objeví situace, kde by si mohla pohrát se čtenářovou fantazií, promarní spisovatelskou šanci a odskočí od tématu jako by se nechumelilo. 3*
Kdyby se dokázala Läckberg odprostit od toho neustálého pitvání soukromých životů kriminalistů a jejich manželek, věřím, že by se její knihy těšily mnohem větší oblibě. Ono číst neustále dokola o graviditě a problémy s tím spojenými, nebude asi to pravé ořechové, co čtenáři severských krimi vyhledávají.
Od soukromého života vyšetřovatelů okleštěný příběh nepřinesl sice nic až tak nového pod sluncem, ale celkový dojem ve mně zanechal ryze pozitivní. Autorka beze sporu přitáhne čtenáře postupným odhalováním (ne)promlčené minulosti, jejíž důsledky se promítají do současné dějové linie knihy a působí na hlavní protagonisty v podobě silně destruktivní vlny, po níž nastává zpravidla ticho.
Suma sumárum 4* za příběh.