Shamusss komentáře u knih
Pro fanoušky Joy Division a celkově britské hudební klubové kultury je tato kniha naprostá povinnost. Peter Hook zasvěceně a detailně píše o všech důležitých okamžicích ze života kultovní kapely a přidává tak spoustu informací, které v časopisech a internetových článcích nejsou. Oceňuji detailní popis nahrávacího procesu obou alb a výpis všech koncertů i s playlistem a někdy i průběhem koncertu, pokud se dělo něco zajímavého a to dost často dělo.
Opravdu jediným (ale obrovským!) mínusem publikace je až zarážející množství překlepů, především ve špatných koncovkách slov. Občas i některé slovo vypadne, či je nepřesný překlad. Tyto chyby jsou očividné a jsou téměř na každé stránce, což jsem u žádného jiného knižního titulu doposud neviděl. Nevěřím, že tuhle knihu četl jakýkoliv korektor nebo redaktor před posláním do tisku. Snad mohlo dojít k odeslání špatné a neopravené verze do tiskáren, jinak si tak velkou chybovost nedovedu vysvětlit.
Ať tak či onak, jsem rád, že něco takového u nás občas vychází. Knih o alternativních kapelách a jejich životech je na českém trhu jako šafránu. Bohužel.
Tuto knihu jsem si objednal online v době, kdy to jinak ani nešlo. Kdyby nebylo covidu a zavřených knihkupectví, nikdy bych si ji nekoupil a nečetl, protože už po pouhém nahlédnutí do ní by mi bylo jasné, oč jde. Nejedná se o žádnou oficiální a původní zpověď brněnského kata, ale vyfabulovaný příběh, který je jistě dosti nechutně zdramatizován pro lepší prodeje. Autor až moc popustil uzdu fantazie a vykreslil obraz katovy osoby jako toho největšího zvířete. Vše dohnáno až ad absurdum. Dialogy jsou napsány jako pro retardy. Jsou neuvěřitelné (ne v pozitvním smyslu, ale v nepravděpodobnosti, že by takhle někdo retardovaně a stroze mohl vůbec mluvit). Vše je psáno velmi primitivně bez bližšího popisu osob, okolí, pocitů... V knize se vyskytuje enormní množství vět, které začínají zájmenem Já. Stylisticky je kniha velmi neobratná. Dávám hvězdičku spíše za fotky.
Velmi čtivý příběh bubeníka hudebního spolku Toyen (a mnoha dalších kapel), který popisuje vzestup a "pád" (a poté snad opět vzestup) kapely, jejíž klip byl hrán na MTV a sami hudebníci měli možnost zahrát v legendárním rockovém klubu CBGB a to dokonce dvakrát. Kniha naštěstí netrpí (tak jako některé jiné z tohoto ranku) zahořklostí ke spoluhráčům, ač ho později z kolektivu vyhodili a netrpí ani přehnaným sebevědomím autora a zkrášlováním skutečnosti. Dobře popisuje atmoséru doby před a po sametovém převratu z hlediska kytarové indie scény, která byla tou dobou poměrně rozšířeným a oblíbeným žánrem.. Nejlepší jsou pasáže, kde autor popisuje jak fungovala burza s gramodeskama a jak se šířily, restrikce od komunistické nomenklatury (zákaz činnosti kapely Letadlo) a euforie z výjezdů Toyen do Německa a Ameriky. Oceňuji i popis průběhu nahrávání jejich desky. Potěší i přiložené CD se záznamem koncertu z klubu CBGB. Kolem a kolem, tohle je první kniha o české kytarové indie scéně a o době jejího rozmachu. Už za to si zaslouží pozornost pro každého milovníka trochu neortodoxní hudby. Víc a houšť!
Poutavé, stručné a čtivé vyprávění člověka odevzdaného hudbě, který toho zažil a vykonal opravdu mnoho a má co povědět. Koho zajímá doba českého undergroundu 70. až 80. let, ten bude nadšený. Navíc je v knize zajímavě popsána kulturní proměna a následné kulturní dění po sametové revoluci, které sice na svůj hlubší popis stále čekají, ale i to, co se objeví v této knize, jistě stojí za to.