Elerrina přečtené 46
Šógunův popravčí
2024,
Kazuo Koike
Mám z toho trochu rozporuplné pocity. Na jednu stranu oceňuji historickou věrnost postav i prostředí a zajímavého titulního hrdinu, na druhou stranu je tu staromilsky rozvláčný způsob vyprávění a občas až nechutně explicitní obsah. A tím nemyslím ty popravy samotné, ale detailní zobrazování zločinů, které jim předcházejí. Tenhle povídkový grafický román, především jeho první polovina, totiž není ani tolik o Asaemonovi samotném, jako spíš o jeho "klientech" - vrazích, pedofilech, únoscích a žhářích. V druhé půlce knihy se to trochu zlepší, protože pozornost se od primitivní spodiny společnosti přesune ke klanovým intrikám a kritice nespravedlnosti společenského systému. Je to prostě taková černá kronika období Edo, volně spojená osamělým protagonistou, u kterého všechny ty případy nakonec skončí. Kresba se snaží být realistická, ale není to žádný zázrak.... celý text
Neznámý z Collegna
1988,
Paul Elgers
Poutavé a docela napínavé zpracování tří skutečných historických kriminálních případů, ve kterých nějakým způsobem figurovala záměna totožnosti. Přičemž druhou ze tří povídek je slavný případ Martina Guerrea, který byl zfilmovaný jednou Francouzi a podruhé (v přeneseném duchu) Američany jako Návrat Sommersbyho. Čte se to jedním dechem.... celý text
Modrooký zaměstnanec japonské firmy
2007,
Niall Murtagh
Murtagh bohužel nemá schopnost psát zajímavě o sobě a svých zážitcích, i když nepochybně žil zajímavý život. Většinu knihy tak tvoří repetetivní popisy hovorů s japonskými kolegy a (dnes už vlastně historické) popisy pitomé firemní strategie a autistických firemních rituálů. To je zajímavé pár stránek, pak už jen nudné.... celý text
Kaligrafie zlomu
2022,
Emily Itami
Místy docela vtipné, místy trochu popisné co se reálií týče, jednou či dvakrát i trochu dojemné. Ano, není to nic víc, než letmý pohled do života emocionálně nestabilní hrdinky, která se právě ocitla na určitém životním scestí a občas se pohybuje nebezpečně blízko hranice, za níž už by byla za blbou krávu. Ale jako lehké zábavné čtení na letní odpoledne je to vyhovující.... celý text
Velitel eskádry
1949,
C.S. Forester (p)
Komodore Hornblower se potuluje s několika loděmi po Baltu a většinu času řeší vysokou protinapoleonskou politiku. Už to není jako předchozí knihy, chybí to sepjetí kapitána s posádkou a jeho lodí, ale stále je to velmi čtivé. Větší i menší šarvátky střídají diplomatická jednání a recepce, finální obrana Rigy poodkrývá, jak asi vypadaly napoleonské války na pevnině (tzn. děsný masakry). Zaujalo mě hlavně to, že si v této klíčové fázi evropských dějin naprostá většina zúčastněných myslela, že Napoleon v Rusku vyhraje a potom bude vládnout celé Evropě. S možností, že se ruský car Alexandr prostě nevzdá, nikdo moc nepočítal. Škoda, že touto knihou české překlady série skončily.... celý text
S vlajícími prapory
1948,
C.S. Forester (p)
Plynule navazující na děj předchozí knihy Řadová loď. Téměř celý příběh se odehrává v napoleonské Francii, dokumentaristickým způsobem je vylíčen pobyt v zajetí, transport kapitána, jeho zmrzačeného prvního důstojníka a jejich sluhy do Paříže, kde je pravděpodobně očekává poprava, náhlý dramatický útěk, zdlouhavě plynoucí měsíce ukrývání se na sídle přátelského hraběte a nakonec drzý únos ukořistěné britské lodi z francouzského přístavu. A opět zvláštně působící závěr. Triumfální návrat, očištění před válečným soudem, povýšení, bohatství a vytoužená žena, nic z toho nepůsobí rozporuplnému hrdinovi radost, jakoby to bylo jenom nebezpečí a fanatické plnění povinností, které ho mohou uspokojit.... celý text
Řadová loď
2004,
C.S. Forester (p)
V některých ohledech ještě lepší než předchozí kniha Šťastný návrat. Jedná se o dokonalý vhled do fungování a mentality britského námořnictva v době jeho největší slávy a bohužel i do nelítostné krutosti válečných poměrů tehdejší doby. A zároveň je to i fascinující portrét nejednoznačného, komplikovaného člověka, který je pro všechny ostatní geniálním námořním stratégem a obdivovaným hrdinou, a v nitru se přitom mučí pochybnostmi a sebepodceňováním. Kapitán Hornblower bojuje ve Středozemním moři s francouzskými loděmi, pobřežními bateriemi a nakonec i pozemními jednotkami. Je to ale až nečekaně se objevivší francouzská flotila, která se mu nakonec stane osudnou. Výstavba děje je opět nerománově atypická, autor napřed nechá svého hrdinu vyhrávat a sklízet úspěchy, aby ho v závěru postavil do zničující a neřešitelné situace. Čte se to jedním dechem a skutečně jediným problémem této knihy je, že je pouze polovinou příběhu, který plynule pokračuje v následující knize S vlajícími prapory.... celý text
Šťastný návrat
1998,
Cecil Louis Troughton Smith
Šťastný návrat je první napsanou knihou z hornblowerovské série, autor totiž začal psát příběh svého hrdiny kapitána Horatia Hornblowera odprostředka a později napřeskáčku dopisoval jeho dřívější poručnická a pozdější admirálská léta. V tomhle příběhu Horatio dopluje na tichomořské pobřeží tehdejší Nikaragui s tajnými rozkazy podpořit tam povstání proti Španělům. Jenže vše se pochopitelně vyvine jinak, z šíleného místního diktátora, který měl být jeho spojencem, se stane nepřítel, a s ukořistěnou lodí původně předanou diktátorovým vojákům musí nakonec kapitán Hornblower svést strašlivou bitvu. A aby toho nebylo málo, byl ještě donucen přijmout na palubu urozenou anglickou dámu, kterou dlouho pokládá za nepříjemnou přítěž, aby se do ní během návratu do Anglie postupně zamiloval. Všechny Foresterovy romány (uvádím autorův pseudonym, který je známější než jeho skutečné jméno), které jsem dosud četla, mají zvláštní, nerománovou výstavbu, spíš se jedná o dokumentaristický způsob zachycení děje a zároveň duševních pochodů hlavního hrdiny. Ten je navíc opravdu zvláštní a komplikovanou osobností, dá se říci génius pronásledovaný svými vnitřními démony. Rozhodně to není typická dobrodružná literatura, na to jsou detailně puntíčkářské popisy každodenního života na lodi a krutosti bitvy a jejích následků příliš realisticky vyobrazené.... celý text
V ráji šumavském
1972,
Karel Klostermann
Po barvitém a poutavém Ze světa lesních samot trochu zklamání. Ráda bych dala víc, ale tohle je prostě jen prvoplánová moralitka na téma "pýcha předchází pád". Většina postav je nepříjemná, vzájemné vztahy mezi nimi spíš patologické, a celkově je to dost depresivně laděné čtení. Nemám nic proti záměru autora, který chtěl na příkladu zobrazení skutečné události varovat před zaslepenou chamtivostí, pýchou a jinými nepěknými vlastnostmi. Zobrazovaným osobám ale chybí nějaké hlubší psychologické prokreslení, jsou to víceméně jen jednorozměrné postavičky, které slouží jako ilustrace tvůrcem zamýšleného obrázku, a tím je bohužel podkopáván pocit autenticity, kterého jsem si právě na tomto autorovi cenila. Klostermann moralista zde jednoznačně vítězí nad Klostermannem realistou.... celý text
Ze světa lesních samot
1955,
Karel Klostermann
"Kdyby jedovatý pohled usmrcoval, ani jeden z dřevařů by nezůstal naživu, takovým okem si je hajný přeměřil." Do Pürstlingu přichází nový revírník a s překvapením se dovídá, že před tím tu panoval Divoký západ. On si ale přivedl manželku z maloměsta a nového adjuknta a hodlá žít jako civilizovaný člověk. I navzdory hajnému Vavruchovi, starému zarytému zabijákovi. Jak to asi může dopadnout? Hodně dlouho se seznamujeme spíš se všedními starostmi obyvatel samoty. S barvitými popisy výjmečných a nemilosrdných šumavských pralesů, s těžkou vyčerpávající prací i s ubíjejícím nicneděláním, které nastane, když počasí nedovolí vycházet. Kromě toho se řeší manželské a milostné trable a zásadní otázka, jaká žena se vlastně hodí pro lesníka v této osamělé pustině (správná odpověď: žádná). V poslední třetině naberou události docela dramatický spád, doposud utichlá válka s bavorskými pytláky a zloději dobytka se totiž znovu rozhoří a zasáhne do života každého z nich. A nevyzpytatelná příroda také ještě neřekla poslední slovo. První a dle mého názoru nejlepší Klostermannův román.... celý text
Mlhy na Blatech
1985,
Karel Klostermann
První (zajímavější) polovina je takové jihočeské Na Větrné hůrce: sedlák se ujal divokého sirotka a zaměstnal ho na svém statku jako pasáka koní. Dotyčný sirotek ovšem nenávidí všechny lidi, má pytlácké sklony a navíc získá nebezpečný vliv na sedlákova syna i dceru, které hodlá udělat svými komplici. Vypadá to, že je zaděláno na pěkné drama. Pak ale dojde k dosti náhlému obratu v sirotkově jednání a zbytek už je víceméně jen červená knihovna. Vedle toho se ještě paraelně odvíjejí rodinné trable sedlákova přítele z vedlejší vesnice, tady se ovšem žádné překvapení nekoná, vše skončí přesně tak špatně, jak se to dá od začátku očekávat. Místy příjemně poetické, místy vlekle zdlouhavé, vhodné hlavně pro ty, co mají chuť zabrousit do časů, kdy se životy lidí odvíjely o dost jinak, než dnes. Nicméně se mi zdá, že Klostermann realista se občas trochu přetahuje s Klostermannem idealistou a moralistou. Existuje i filmové zpracování z roku 1943 se Zdeňkem Štěpánkem a mladičkým Rudolfem Hrušínským, děj je v závěru ovšem trochu pozměněn, možná i k lepšímu.... celý text
Znamení věčnosti
2008,
Johanes Anker Larsen
Pro mě bohužel zatím nejslabší Larsen. První polovina, která je dětinsky popisná, nepřipraví nijak dnešního čtenáře na to, kde a jak se tam posléze to osvícení hlavní postavy vlastně vzalo a jak to, že se mohla pak rozhodnout tak, jak se nakonec rozhodla. Závěr s nastolením utopických vztahů v obci už je pak spíš nechtěně směšný. Nicméně tyto výhrady jsou asi jen můj problém. Pořád je to Larsen, takže se dočkáme především spousty neobyčejně krásných poetických popisů, tentokrát zaměřených především na krásu obyčejnosti a všedních věcí vesnického života, v první půlce viděných půvabnou dětskou optikou, v druhé pak vnímaných skrze duchovní prozření.... celý text
Spolu opustíme den
2011,
Johanes Anker Larsen
Nemusíte znát Kámen mudrců, abyste si tuhle útlou knížku mohli přečíst. Obsahuje tři povídky na téma vztahu nějaké zásadní lidské vlastnosti k víře v Boha: první povídka se týká fyzické lásky a její proměny, druhá touhy po vlastnictví věcí a majetku všeobecně, třetí je o touze po moci. Čtvrtá povídka je spíš esejem o spirituálním prožitku a osobním vyznáním autora. Mě osobně dostala hlavně ta první, s takto zajímavě vyobrazeným vývojem postavy jsem se ještě nesetkala.... celý text
Okko: Cyklus vody
2017,
Hub (p)
V celém tomhle "Cyklu vody" je tolik děje asi jako v kterékoliv libovolné epizodě dvěstědílného anime Inuasha (také alternativní středověké Japonsko plné démonů a kouzel). No ano, je to jiný styl kresby. Ale o hrdinech se vlastně nic nedozvíme a je těžké si k nim vytvořit nějaký vztah. Je to v podstatě jen krátká hororová povídka, nefunguje to ani jako pilot k nějakému dalšímu většímu příběhu.... celý text