Svätý František z Assisi přehled
Gilbert Keith Chesterton

Pohľad na svätého Františka môže byť v modernej angličtine napísaný mnohými spôsobmi. Autor sa musí medzi nimi rozhodnúť a Gilbert Keith Chesterton si vybral spôsob, ktorý je snáď zo všetkých najťažší. Na začiatok, ako už svedčí názov knihy Svätý František z Assisi, ide o najúžasnejšieho človeka ako postavu svetskej histórie a model sociálnych čností. Autor mohol napísať (čo by ale znamenalo veľmi málo), že svätý František bol veľmi vyspelý na svoj vek. Ale mohol tak isto povedať (a to je pravda), že bol naklonený ku všetkému, čo zaváňalo modernizmom: láska k prírode, láska k zvieratám, sociálne cítenie, zmysel pre duchovné nebezpečenstvo spôsobené prosperitou a dokonca aj majetkom. Všetky veci, ktorým dovtedy len málokto rozumel. Všetko toto, čo bolo po prvýkrát objavené u Tolstoja bolo pre svätého Františka samozrejmosťou. Kniha Svätý František z Assisi je unikátnou výpoveďou o živote muža, ktorý raz a navždy zmenil dejiny.... celý text
Fejetony, eseje Duchovní literatura Náboženství
Vydáno: 2014 , Spolok svätého Vojtecha (SSV)Originální název:
Saint Francis of Assisi, 1923
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Svätý František z Assisi. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (14)


Spisovatel byl jednoznačně chytrý pán, takže se to četlo dobře v tom smyslu, že byl člověk rozšířen o různé pohledy, které by sám jen tak nedal. Za to děkuji. Některé pasáže se mi ovšem úplně nelíbily a příliš se utápěly v podrobnostech a některá prohlášení mi nepřišla ověřitelná a tedy ani důvěryhodná. Trochu se pral s něčím ve své době aktuálním, co jsem nedokázal dešifrovat. Škoda pak, jak často vidím u křesťanských autorů, že (zatím) mají neutuchatelnou potřebu odlišovat se od zbytku křesťanstva ("my, evangelikálové", "my, katolíci"), což považuji za trochu smutné a velmi bych si přál, aby už toto vyhraňování se bylo minulostí...
Vzhledem k intelektuálnímu textu mi pak přišlo trochu legrační, že takto pojatý text popisoval život a dílo člověka, který vedl k prostotě života jak bráno fyzicky, tak i intelektuálně. Takže spousta stoupenců Fr. z Assisi si zřejmě v životě tuto esej nepřečte...


Tváří se tak, ale není to jednoduchá kniha. Autor sice pojímá téma jakoby z nadhledu, ale jeho hloubavost stále odlupuje další ze slupek cibule jménem František z Assisi. Nejzajímavější pasáž knihy začíná zhruba v půlce touto větou: Chceme-li, můžeme říct, že při holé a strohé prostotě svého života si svatý František podržel jeden kousíček přepychu: královské způsoby.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Svätý František z Assisi v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 45x |
ve Čtenářské výzvě | 4x |
v Doporučených | 5x |
v Mé knihovně | 36x |
v Chystám se číst | 36x |
v dalších seznamech | 3x |
Štítky knihy
eseje svatý František z Assisi, 1182–1226 křesťanství Itálie světci 12.-13. století spiritualita františkáni UmbrieAutorovy další knížky
1966 | ![]() |
1975 | ![]() |
1989 | ![]() |
1987 | ![]() |
1924 | ![]() |
František z Assisi přede mne kladl otázky od té doby, kdy jsem se s ním setkal poprvé. A poprvé to ve větším rozsahu bylo v Kazantzakisově románu Chuďásek Boží, který ne mne hluboce zapůsobil. Až do doby než jsem se dostal k Chestertonovi. Nejde o to, že to druhé není román, ale především o rozdíl, v jakém byl František pojat. V prvním případě mi byl v té době František jaksi přirozenější, Kazantzakisovo chápání bylo interpretovatelné nejspíš jako o náboženském fanatikovi, popř. o vypjatém blouznivci, který dobrovolně vedl život, jenž nemohl dlouho vydržet a který vedl k jeho zkáze.
Chesterton tento obraz dokonale rozbil a od té doby řeším Františka neustále. Však to není žádná legrace změnit běh světa. Chápu Kazantzakisova Františka, ale miluji toho Chestertonova. Četl jsem i další Františkovy životopisce, seznámil se blíže s jeho odkazem, ale ústředním v mé mysli zůstávají ten Chestertonův a Kazantzakisův.