Třetí šimpanz: Vzestup a pád lidského rodu přehled

Třetí šimpanz: Vzestup a pád lidského rodu
https://www.databazeknih.cz/img/books/58_/58404/bmid_treti-simpanz-vzestup-a-pad-lidskeh-5WK-58404.jpg 4 35 35

Přehledná a provokativní kniha významného zoologa a fyziologa, oceněná cenou za popularizaci, odhaluje základy lidské civilizace. Přestože my lidé sdílíme 98 % genů společně se šimpanzi, vyvinuli jsme se do něčeho podstatně odlišného. Autor hledá odpověď na to, jak nám ona 2 % našich genů umožnila vyvinout civilizaci, náboženství, rozvinout složité jazyky, umění a vědu - a nabýt schopnost zničit všechny tyto vymoženosti ze dne na den. Srovnává unikátní vlastnosti lidské kultury s analogickými jevy u ostatních živočichů a pokouší se najít ekologické příčiny jejich vzniku. Nejcennější částí knihy je podrobná ekologicko-ekonomicko-lingvistická analýza úspěšnosti indoevropských etnik v historii dobývání světa.... celý text

Literatura naučná Příroda, zvířata Věda
Vydáno: , Paseka
Originální název:

The Third Chimpanzee: The Evolution and Future of the Human Animal, 2002


více info...

Můj komentář

Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Třetí šimpanz: Vzestup a pád lidského rodu. Přihlašte se a napište ho.


Nové komentáře (8)

JulianaH.
13.12.2024 3.5 z 5

Diamondova kniha se ptá, co je člověk. A odpovídá, že druh šimpanze, který v míře větší než ostatní zvířata (nikoliv však jedinečně) provozuje zemědělství, genocidu, řeč, drogovou závislost, umění a ničení životního prostředí. K takto komplexnímu a přitažlivému tématu autor přistupuje na základě svých polyhistorických znalostí, inspirován hlavně zájmem o ornitologii, Novou Guineu a jazyky.

Oceňuji darwinovský přístup, podle kterého se člověk od ostatních zvířat liší pouze kvantitativně (mírou vlastností), nikoli kvalitativně (jejich přítomností). Po staletích, kdy humanitní učenci bombardovali čtenáře výroky o jedinečnosti člověka, vyvozenými z prosté neznalosti ostatních živočichů, Diamond nabízí vzrušující sondy do jazyka u kočkodanů, malby u slonů či genocidy u šimpanzů. Úžasný je také tam, kde vychází z osobních zkušeností s jazyky, lovem, válkou či genocidou na Nové Guineji.

A teď k vadám na kráse. Mnozí čtenáři už tu zmiňovali zastaralost biologických údajů – to je pravda (alespoň jedna aktualizace: menopauza není lidský unikát, sdílejí ji s námi minimálně ještě kosatky a někteří kulohlavci ;)), ale za to autor nemůže. Může však za ukvapené závěry, jež vyvozuje z nejistých dat. Prakticky všechno, co píše o neandertálcích, je o čtvrt století později překonáno – přitom jim Diamond na základě mylně upíraných vlastností (šití, vzájemné kulturní odlišnosti, inovace, ...) připisuje jen jakési deficitní, neautentické lidství. Děláme-li soudy tak kardinálního významu, měli bychom se opírat o jiné důkazy než negativní.

S přístupem k neandertálcům kontrastuje Diamondův odpor k rasismu vůči jednotlivým variantám Homo sapiens. A já zcela chápu, že se na Nové Guineji naučil hlubokému respektu ke svým domorodým přátelům – respektive ke všem obměnám lidství. Ale to neospravedlňuje ignorování genetiky.
Když třeba vyvozuje, že zemědělci se stravují hůře než sběrači a lovci, dokládá to mimo jiné poklesem tělesné výšky antických Řeků oproti jejich pravěkým „předkům“ – jenže Řekové byli Indoevropané, kdežto Pelasgové patřili k jiné rase, tudíž rozdíl ve výšce nelze automaticky připisovat stravě. K Indoárijcům autor počítá také Turky (kteří mají evropskou DNA z 36 či, podle jiné studie, 45 %) a Židy (navzdory mísení s Afričany a Evropany jsou to původem Semité). Jasně, detail – kdyby z něj Diamond nevyvozoval dalekosáhlé závěry o etice a civilizaci.
Veselé přehlížení genetického substrátu ho zavede až k mínění, že prostředí ovlivňuje kulturu, ale skoro vůbec rasu; že plemenné rozdíly spadají z větší části na vrub sexuálního výběru (opět darwinovský názor, aniž by autor Darwina zmínil); a že dobytí světa Evropany byla náhoda. Měli jsme totiž k dispozici domestikovatelná zvířata a plodiny, kdežto ostatní ne (má vůbec cenu upozorňovat, že to není pravda?).

„Šimpanz“ se mimořádně dobře čte, inspiruje k zamyšlení a ukazuje obdivuhodný rozhled autora. Díky tomu, že tématem není o nic méně než člověk, si většina čtenářů jistě najde oblasti úplně nové a fascinující: vyhlazení Tasmánců a smrt poslední Tasmánky, zemědělství u mravenců, principy, podle nichž si vybíráme partnery, či třeba objev novoguinejského údolí, jehož 50 000 obyvatel si až do roku 1938 myslelo, že jsou jedinými lidmi na světě. Na druhou stranu je to silně zastaralé a zavádějící, takže si dovoluji mírně skeptičtější postoj než všichni, kdo knihu komentovali přede mnou. 3,5*.

TGC
30.07.2024 5 z 5

Šíří záběru i komplexností zpracování učebnicová ukázka, jak má vypadat čtivá a inspirativní pop-věda. Moc doporučuju.

Podrobnou recenzi jsem publikoval už dříve, odkaz na ni jsem vložil do sekce Recenze.


Marcela23
06.03.2022 5 z 5

Souhlasím s recenzí od thorira, některé informace už nejsou tak aktuální, ale přesto dávám plný počet za množství témat, jejich propojení, čtivost, podněty k zamyšlení. Nejvíc mě zaujaly kapitoly porovnávající nás s jinými druhy, téma vytváření umělých jazyků, genocidy jako součásti naší kultury. Určitě si přečtu i jeho další knihy.

všechny komentáře

Související novinky (0)

Zatím zde není žádná související novinka.


Citáty z knihy (0)

Zatím zde není žádný citát z knihy.


Ocenění knihy (1)

1992 - Los Angeles Times Book Prize (Science and Technology)


Kniha Třetí šimpanz: Vzestup a pád lidského rodu v seznamech

v Právě čtených1x
v Přečtených43x
ve Čtenářské výzvě1x
v Doporučených4x
v Knihotéce36x
v Chystám se číst69x
v Chci si koupit32x
v dalších seznamech4x