Pavel Dobrovský

česká

Nová kniha

50 let videoher

50 let videoher - Pavel Dobrovský

Jak vznikly legendy jako Dungeon Master, Lemmings, Ishar, Doom nebo Grand Theft Auto? Na jakých počítačích běžely? Kdo je udělal? A čím vynikaly? V knize 50 let... detail knihy

Nové komentáře u knih Pavel Dobrovský

50 let videoher 50 let videoher

Knihu jsem dostal a musím říct, že mě jako pamětníka hrajícího od éry herních automatů v maringotkách za komunismu nečekaně řada článků potěšila, zdá se, že čímdál starší hra, tím výbornější kapitola - ať už kvůli příběhu autorů, technickým detailům, nějakému historickému milníku. K závěru už jsem měl pocit, že z novější éry nebyly vybrány dostatečně zajímavé hry (pro mě) ani text o nich, ale 80% materiálu knihy mě potěšilo. Každý si určitě vzpomene na hry, na které se nedostalo, ale to určitě není v silách publikace. Ideální dárek pro staré fotry, kteří vybrakovali kasičku kvůli automatu Space Invaders, ale vydrželi u her až do současnosti.... celý text
Kverulant


50 let videoher 50 let videoher

naprosto famózní knížka, která mi dlouho chyběla a ani jsem o tom nevěděl:) skvělé zpracování, obrovská nálož informací a zajímavostí... zkrátka všem koho baví hry a jejich historie/tvorba 100% doporučuju... celý text
anticlovek


50 let videoher 50 let videoher

Matematika nikdy nebyla moje silná stránka, ale když si spočítám, kolik je 1972 + 50, vyjde mi číslo 2022. Publikace začíná rokem 1972, tedy rokem, kdy se americkým občanům poprvé představil Pong ve své plné kráse. Nabízí se ale otázka, proč publikace končí rokem 2007? V tom případě se nejedná o 50 let videoher, nýbrž o 35 let videoher. Již při koupi této publikace jsem byl skeptický, že se do knihy, která čítá přes 800 stran, vejde veškerá historie videoher. Tato publikace je příkladem, že to opravdu není možné. Pan Dobrovský se hojně zabývá videohrami vydanými v 90. letech. Ano, jedná se o desetiletí, kdy vycházely klasiky, které známe a hrajeme dodnes. Nicméně by nebylo od věci se zamyslet nad výběrem konkrétních titulů a rozšířit tak repertoár z let minulých i současných. Příkladem může být videoherní průmysl v 21. století, který je zoufale popsaný a jeho výběr žalostně malý. Na knize mi chybí závěr a doslov. Nějaké vysvětlení, proč si autor vybral tyto hry, proč skončil rokem 2007 anebo proč nezmínil i jiné hry, které si v knize své místo právoplatně zaslouží. Publikace je utnuta bez jakýchkoliv vysvětlivek. Dokonce i seznam pramenů a literatury mi zde chyběl. Na publikaci mě nejvíce zklamalo to, že se jedná o velký klam. 50 let historie není tím, za co se vydává. Cítil jsem se podveden, když jsem zjistil, že kniha končí rokem 2007 u Far Cry 2. 50 let videoher sice působí jako nadějná publikace, ale je plná chyb (hlavně těch gramatických), nedodělávek a nepromyšlených nápadů. Bylo by praktičtější, kdyby publikace byla rozdělena na dvě části, tedy dvě knihy, které by na sebe navazovaly. Jedna část by se věnovala videohrám od 70. let do první poloviny 90. let a ta druhá od druhé poloviny 90. let do současnosti.... celý text
KingNut123



50 let videoher 50 let videoher

Graficky je kniha úžasná, popisy jednotlivých her jsou podrobné a plné zajímavostí. Otázkou je ale, jak byly hry vybírány. Z mého pohledu chybí některé zásadní tituly (série Heroes of Might and Magic, Little big adventure, Starcraft, který je jen okrajově zmíněn).... celý text
Vituss


50 let videoher 50 let videoher

Těšil jsem se na to, ale jsem spíš zklamaný. Plno zásadních her chybí (Deus Ex?) a taky netuším proč výčet her končí někdy před patnácti lety (co tedy znamená těch 50 let, když rozsah pokrytí v knížce je jen nějakých 35 let?). Také se mi moc nelíbilo, že články se spíše jen okrajově věnovaly samotným hrám, jejím postavám a případně tomu co přinesly nového - je to spíš příběh jejich vývoje, který při takovém počtu her dost splývá a je často podobný..Celkově to na mě působí jako hodně šité horkou jehlou, což je u takhle ambicíozní publikace škoda. I tak jsem ale rád, že jsem to pořídil, protože nic podobného na trhu podle mě není.... celý text
Berg1