etranger
komentáře u knih

Čtení Geraldovy hry bylo náročné, po prvních padesáti stranách mě pronásledoval tísnivý pocit, že si nejsem úplně jistý touhou přečíst tolik stran o postavě připutané k posteli. Hlasy a průhledy do minulosti nejsou tak přesvědčivé a propracované, aby nahradily zjevný nedostatek akce, takže jsem se u četby držel z velké části kvůli tomu, abych neměl za sebou další nedočtenou knihu, protože tak mizerná zase není, abych jí nedal šanci.


Řbitov je jedna z mrazivějších kingovek, dodnes si pamatuji jak silně nepříjemné pocity dovedla na první čtení vyvolat. Jediná slabší místa jsou Judova směšná mluva ve stylu "Líběj vodpustit", která se naštěstí vyskytuje jen na prvních stranách, prokleté indiánské pohřebiště vnímám v dnešní době jako hodně oprýskanou strašidláckou kulisu (něco jako čertův mlýn, který už není děsivý, ale spíš směšný) a Pascowova linka působí nesmyslně dovedená do ztracena.


Stejně jako Nástup má i Bitva momenty kdy si řekneme, že to napsal velmi talentovaný (raději nenapíšu geniální) spisovatel, jenže těch momentů už je mnohem méně než v předchozí knize o Potočné a okolí. Skutečná literatura se tu potkává s dutou šablonou. I přes to je Bitva mnohonásobně lepší knihou, než na Databázi oslavované Chaloupky.


Měl jsem to štěstí absolvovat s panem Svatošem poměrně rozsáhlý kurz úvodu do mediace a musím říct, že to byl velmi pěkný zážitek. Pro začínající mediátory, ačkoliv jsem sám s mediací nezačal, jde určitě o velmi přínosnou knihu.


Nechápu proč se nakladatelství Host pokusilo splatit dluh vůči Sartrovi, o němž nebyla přeložena jediná kvalitní biografie ani žádné dílo shrnující jeho literární a filosofickou tvorbu, právě touto knihou. BHL má mnoho hříchů mládí, které musí odčinit a spoustu útržků ze všemožných oblastí literatury a filosofie, které musí všude vecpat. BHL studoval v době, kdy vládl Althusser, tvořily se maoistické skupiny studentů a s tímhle vším se musí zúčtovata zároveň i s tím starcem se šmidravým okem, který se pořád vtírá do přízně mladých. Zajímavé je srovnat autorův přístup k Sartrovi a k Simone de Beauvoir. S mužem se účtuje nejtěžšími zbraněmi ducha, potulujeme se kolem ontologie, subjektu, platonského primátu zraku apod., kdežto SdB je představována jako chudáka Sartra usurpující herdekbaba - zkrátka je to pořád ta, která pošpinila chudáky francouzské muže vydáním Druhého pohlaví. Samozřejmě neupírám BHL právo na účtování s nepřítelem, podobně vyřídil Sartre Malrouxe a jiné, ale proč vydávat knihu, která bojuje francouzské intelektuální války u nás, kde nemáme tuchy do jakých sporů se to autor vlastně pouští, protože naše bitvy jsou jiné a jinde. Zřejmě vydavatele zaujal antimarxistický postoj autora, ale je to skutečně tak podstatný důvod k vydání českého překladu?


Svižně a smířlivě shrnutý život dvou francouzských velikánů. Autorka nevyhledává kontroverze, zajímá jí spíš zvláštní vztah Sartra a Beauvoirové s nimiž si nepotřebuje vyřídit žádnou křivdu. Když se podíváme na použitou literaturu (ano, i tím je kniha vybavená, což bylo milým překvapením)tak se nemůžeme divit: Claudine Monteil oba autory vlastně nechává promlouvat jejich vlastními hlasy, nic nerozpitvává a neproblematizuje. Milenci svobody jsou pěkně napsaným popularizačním dílkem, poskytujícím příjemný čtenářský zážitek.


Jeden z mých návratů po letech, z první četby před víc než dvaceti lety jsem si pamatoval pouze útržky a některé části knihy jsem si nevybavoval vůbec, zřejmě jsem dost přeskakoval. Svědectví představuje apokalypsu v hávu studené války - s utajováním, mlžením a střílením nepohodlných mluvků. King se opět široce rozmáchl a když si konečně zvykneme na to podivné manichejistické rozdělení světa, tak zjistíme, že stran už moc nezbývá, ale rozuzlení je ještě nahony vzdálené. Po předchozí rozevlátosti je pak závěr nahuštěný a nedovysvětlený.


Pěkný místopis, který mě inspiroval k nejedné cestě po našem okrese. V knize najdete opravdu velmi povedené fotografie, které ji odlišují od sterility obdobných knižních počinů předrevoluční i současné éry. Jedinou slabostí je, že se vydání nezhostilo žádné nakladatelství a jedná se tedy o autorský tisk, což se projevuje zejména v určité nedotaženosti. Autor nám sice v předmluvě sděluje, že je materiál pro přehlednost rozdělen na oddíly, ale chybí nám obsah s odkazy na stránky, rovněž bych ocenil na konci knihy nějaký závěr.
PS - tuto knihu nezná ani katalog národní knihovny


Legenda o řece je něco mezi budovatelským a bildungs románem. Postavy jsou zhusta sorelácké šablony, hlavní hrdina řeší své zrání v rádoby normální době. Krotké poukazování na nešvary plánovaného hospodářství připomíná Mňačkovy Opožděné reportáže. Tohle všechno by Legendu odsoudilo do polic knihobudek, odkud by pak putovala po řádném odležení rovnou do modrého kontejneru. Ovšem je tu úžasný autorův styl, jednoduchý a průzračný a úderný až to zvoní, s dobrými dialogy a vtipem. Je smutné jak evidentně velmi nadaný autor běsní v příliš malé kleci toho o čem a jak se mohlo psát.


Málokterá kniha, kterou jsem za život přečetl mě donutila se hlasitě smát téměř na každé stránce. Snád je to tím, ze Galuška mají stejně jako stařeček pusénku věčího kalibru.


Další kniha o touze žít v horách už zavání rutinérstvím, aby také ne. Příběh, jak píšou i jiní níže v čtenáři nijak hlubokou brázdu nevyorá a je nově okořeněn větší dávkou klimatické tísně, než bylo v předchozích knihách obvyklé. Alpy, Himaláje, vysokohorská turistika, tyhle rekvizity známe, i ten sentiment, který je s tím vším spojený, co je nového je to, že se vedle vlčího štěstí (i to už bylo ve všech předchozích Cognettiho knihách) a na jeho místě, objevuje motiv stromu, který je tam, kam dopadlo jeho semeno, musí si zde zvyknout, jinak nebude šťastný a své problémy musí řešit na místě. Asi už bylo dost lehkonohého přebíhání mezi velehorami.


Mnohomluvná kniha Stephena Kinga mi asi navždy utkví v paměti svými psychedelickými pasážemi s útoky zvlčilých výdejních automatů, proto hodnotím nad to, co by si kniha skutečně zasloužila, protože zejména pasáže Gardových avantýr byly vysloveně nudné. Kdysi jsem četl, že King je mistrem kombinace hororu a společenského románu. V Tommyknockerech vykreslení středostavovského prostředí téměř chybí, nebo skřípe.


Nepravděpodobný příběh Samuela Claye mi připomněl Vlak dětství a naděje Věry Sládkové, které se taky povedlo vyvolat v čtenáři pocit, že se na hrdiny díváme přes vypouklé zrcadlo, což je dáno zřejmě snahou předvést neobvyklou, vyšinutou situaci očima dítěte. Vrátím li se k Chlapci za klíčovou dírkou tak se domnívám, že se autor zasekl na vytváření ponuré atmosféry a představování dětské bezmoci až zapomněl na příběh a že by ho měl nějak uvěřitelně zakončit.


Docela lituji, že mě tahle kniha v dětskví minula. Z knih, které jsem od autora přečetl (Ferda Mravenec, Mravenci se nedají) je tato nejucelenější, nerozpadá se na jednotlivé epizody a taky je suverénně nejvtipnější. "Pak se posadil na vršek větvičky a čekal, až se začne dělat pavučina. Něco se v něm skutečně dělo... Nakonec se to v něm začalo s úžasnou silou všechno trhat , válet, myslil, že se rozsype. "Teď, teď jdou nitě" zasténal, rozpřáhl se do vzduchu a skočil..." Geniální je rovněž scéna pohřbu jak vystřižená z filmu nové vlny 60. let.


Mám z první části první knihy Posledního krále Východního Ardu rozpačité dojmy. Jako by těch 440 stran byla jen dlouhatánská první kapitola, kde se seznamujeme s prostředím a odkazy na minulé děje. Bombastické výroky z předsádky jsem nejdřív bral jako vyslovený podvod, než jsem si uvědomil, že se vztahují k předchozí sérii Srdce ztraceného. Autor se tak mocně rozmáchl perem, že některé postavy působí ploše, šablonovitě a zejména u linky prince následníka si nejsem jistý k čemu většina jeho příhod sloužila (děj knihy ani vývoj postavy to nebyly), což zejména platí o trolích eskapádách.
Hodnotím s rezervou a po další četbě ještě hodnocení úvodního svazku upravím.


Další Sekorova knížka zařazená do našeho večerního čtení. Myslím, že Ferda patří k dětským knihám, které budou i dál oblíbené, protože nevyčpěly, netrčí z nich zastaralý didaktismus. Ferda Mravenec sice není knížka s kdovíjakým příběhem, jedná se spíš o sérii mikropříběhů volně spojených hlavní postavou, ale vzhledem k určení pro nejmenší jde zřejmě o šťastně zvolenou formu.


Bylo to mé druhé čtení, ale po tolika letech, že celkem se dá říci, že to bylo zase jak poprvé. Nespavost je přecpaná odkazy, na jiná Kingova díla (spoustu jsem toho už jen tušil, protože je to přeci jen pár let, co jsem kingovky četl soustavně), ale i na Pána prstenů. Ten není jen prostě zmíněn, ale autor si vypůjčil i řadu témat - téměř nadpřirozeného "postrkovače" děje, prsten, který se ztratí a objeví ho nepravděpodobný tvor atd. King mísí "vysoké" duchovno s nejobyčejnější realitou, v tom byl vždy nepřekonatelný, jen to devadesátkové duchovno, aury, čakry a podobné harampádí už dnes není tak zajímavé, jak se v postkomunistické době jevilo. Celek je jen dobrý, za víc než tři nestojí.


Velmi dobře zpracovaná historie územního vývoje Chomutova, která bude jistě dlouho základním stavebním kamenem seminárek chomutovských středoškoláků. Působivý je i obrazový doprovod uspořádaný tak, že jsem poprvé získal kokrétní představu, jak vypadal střed města před socialistickou výstavbou. Mírný nesoulad je mezi názvem, kdy bychom čekali ryze toponomastické pojednání a obsahem, protože územní vývoj města zabírá větší část publikace, než kapitoly o vývoji názvů ulic. Přesto se jedná na lokální (obzvláště chomutovské) poměry o kvalitní knihu.


Opět jsem na knihu sáhnul po letech na přání mého syna, abychom měli večerní čtení. Jiné příběhy Ferdy Mravence jsem neměl nijak zvlášť rád, u této knihy musím uznat, že mě bavila skoro stejně jako v mém dětství. Vybudování mraveniště z ničeho jako nedobytné pevnosti, velký obávaný nepřítel, letecký útok, prostě paráda. Jen ty budovatelsko nadšenecké tóny už lety vyčpěly.


Klasický příběh, kde jsou hlavní hrdinové postrkováni vpřed nadpřirozenou postavou, která se průběžně ztrácí a zase objevuje. Tolkien v Hobitovi na malém počtu stran vykouzlil překvapivě hutný obraz fantastického světa s horami a rovinami obydlenými prapodivnými stvořeními. Jen dvě věci bych vytknul: 1. trpaslíci vyrážejí na cestu proč, sednout si u hory a pak teprve vymyslet co budou dělat, pokusí se jen ukrást co se dá, nebo jdou vyhnat draka z hory pryč?; 2. Postava Barda se objeví z ničeho na samém konci knihy bez jakékoliv souvislosti s výpravou.
