fvalek fvalek komentáře u knih

Nešťastně až do smrti Nešťastně až do smrti Skottie Young

Poslední Pohádkov je tady a je mi trošku smutno, že tahle skvělá série končí, ale na druhou stranu mě to trošku naštvalo, protože celý díl se nese přesně v tom, co Gerda ironicky tvrdí od začátku - je to takové to laciné natahování finále. Nicméně všechno navíc je dobré, a když už Gerda může tři knihy bloudit Pohádkovem a nedostat se domů, tak může i čtvrtou. Celá ta úvodní část s peklem ještě ujde, protože sledovat všechny ty alternativní reality, kde Gerda trpí, je vtipné, i když nijak nevynikne její bojovnost, ale spíš strach a slabiny. Když už se jí ukazuje několik jejích obětí, možná bych jim dal větší příběh než je to, že ďábel používá jejich podobu. Pokud je Gerda mrtvá a je tedy jako duch v pekle, proč ne i ostatní. Další část s "koncem" je už taková... No nic moc nového. Každá pohádka má svůj konec, a ten tak přichází i do Pohádkova. Navíc se vrací Mrakéta a je jasné, že jedině Gerda ji dokáže porazit, i když vlastně nemá až na svou vrozenou agresi nic lepšího, než má každý jiný bojovník v Pohádkově. Je pak velká škoda, že celé finále je tak jednoduché a návrat domů tak snadný. A nejen snadný, on je doslova mrknutím oka, což pozná na vlastní kůži hlavně Láďa. Působí to jako trošku násilné utnutí, ale ani mě nenapadá, jak by to šlo ještě protahovat, aby to nebyl slaďák. No ale co mě naprosto dostalo jsou poslední stránky... To je tak brutální naturalismus, až z toho člověk dostane depresi.

24.10.2021 4 z 5


1984 (komiks) 1984 (komiks) Xavier Coste

Rozhodně to pro mě není první setkání s 1984, ale zato první komiksové. Možná trošku lituju, že jsem si raději nekoupil verzi od Matyáše Namai, ale je to jen zvědavost a třeba bych to měl pak naopak. Nicméně je nutné říct, že kresba od Xaviera Coste je opravdu působivá, velmi se hodí a je i velmi kontrastní, kdy se nebrání drsným vyobrazením (ať už sexu nebo násilí), zároveň je ale taková nedetailní a náčrtová. Barvy by se mohly zdát šílené, ale ono to nějak podivně funguje. Takže za grafickou stránku rozhodně veliké plus.

Co se týče děje, myslím, že je zpracovaný velmi věrně originálu a dost detailně. To musím opravdu pochválit, protože jsem se bál, že komiksová verze prostě nedosáhne výpravnosti originálu. Musím ale uznat, že nejenže dosáhla přesnosti psané verze, ale navíc ve spojení s obrazovým materiálem vznikl z četby 1984 úplně nový a mnohem intenzivnější prožitek. Navíc když už jsme u adaptací, tak kam se na tenhle komiks hrabe třeba film, který je osekaný až hanba a vůbec z něj nevyzní tíživost situace. Jen se trošku obávám, že pokud s tímhle komiksem přijde do kontaktu nevyzrálý čtenář, třeba nějaké mladší dítě, tak mu to asi taky nemusí vždy úplně docvaknout a utopí se v tom konkrétnu, místo aby se mu vyjevily metafory a alegorie.

Na celé knize mám asi jen dvě připomínky a obě nesouvisí s autorem ani obsahem. První je jen má osobní - ta kniha je hrozně neforemná a nepasuje mi nikam do knihovny, což je pro mě sice otravné a taková vtipná malichernost, zároveň to ale z knihy dělá něco extra, protože si každý hned všimne. Druhá věc je překlad. Dlouhodobě nejsem spokojený s překlady od Arga a obzvláště u 1984 (psaná verze i tady). A není to úplně jen můj názor, protože jsme zrovna tenhle překlad od Martínkové Kůsové řešili i na seminářích ze světové literatury a shodli jsme se skupinově i s profesory, že to vůbec nefunguje, některá slova se stávají absolutně nesmyslnými a podivnými a tahle překladová roztříštěnost může u čtenáře způsobovat řadu problémů, hlavně když v ČR existují už desítky různých vydání. Ta angličtina prostě dává smysl a čtenář to pochopí, nechápu tyhle argovské tendence pro likvidování všech přejímek a jejich nevzhledné násilné nahrazování českými složeninami, které jsou jak z Říše Divů. Pro porovnání DIPSYCH x DOUBLETHINK. Já tedy slovo "dispsych" luštil docela dlouho. Ale to je zase prostě nějaká osobní preference, jen říkám, že kdyby se drželi osvědčené a všem známé klasiky, nemusela by u knižní verze z Arga být navíc slovníková část a vysvětlivky... Ehm.

Nicméně opravdu povedené komiksové zpracování, které třeba na první pohled úplně nenaláká, ale zaslouží si šanci, protože jakmile se spojí atmosféra příběhu samotného s tou "podivnou kresbou a barvou", tak to dává smysl a nejde přestat číst. Nějakých výrazných odchylek od originálu jsem si nevšiml a celkové vyznění je stejné či lepší. Takže směle do toho. :)

15.10.2021 4 z 5


Rok nula: Kniha druhá Rok nula: Kniha druhá Scott Snyder

A mně se to moc líbilo! Na styl Scotta Snydera jsem si už zvykl, a přestože je tenhle batmanovský začátek přesycený a hutný, tak je vlastně dost zajímavý a komplexní, možná by někdo mohl použít i slovo velkolepý. Oproti prvnímu dílu je těžištěm děje Riddler, což už se ale dalo tak nějak pochopit z prvního dílu, kde byl výrazný Red Hood, ale tak tam víme, jak bude pokračovat. Snyder tyhle dva díly Roku nula píše jako prequel ke své klasické sáze o Batmanovi, takže není divu, že se snaží vysvětlit původy mnoha postav, které se u něj už dříve objevily či později objeví. Přestože to tak může vyznít, že spousta postav se mihne a je nevyužitá, tak mě naopak tahle "camea" potěšila a vyhledával jsem je. Je to celkově ale trošku přehnané? No jasně že je. Gotham si ve Snyderově pojetí prakticky každý rok prochází komplexní přestavbou, protože je věčně na maděru... Ale to se nedá nic dělat, někdy zkrátka akce vyhrává nad logikou, ale tak zase proč to neudělat velkolepé a destruktivní.

Celým příběhem je propletený ještě jeden příběh, a to dospívání Bruce, ať už jeho krušné dětství, tak i puberta. Všechno to směřuje k jedinému, k pokusu vytvořit Batmanův psychologický profil, aby si každý řekl: "Aha, tak tohle ho k tomu všemu dovedlo, takhle to je." A to úplně nevím, jestli se povedlo. Osobně mě asi víc potěšil krátký alternativní flashfoward, jak by dopadl s Julií, než všechny tyhle tyhle flashbacky. Důležitý je ale i motiv hrdinství, a to je asi hlavní, co v tomhle originu dělá Batmana Batmanem, že se nevzdává, i když jde do předem prohraného boje. V jistých ohledech to působí jako perpetuum mobile, kam Batman přijde, tam uspěje, ale myslím, že v téhle sérii dostal Bruce tolikrát na hubu, že se to vcelku vyrovnává. Takže závěrem - je to celé moc, je to hodně přehnané, ale ekvivalentem pro to může být i to, že to je velkolepá jízda, která si opravdu nestaví hranice. Záleží pak, jak se čtenář zrovna cítí rýpavě.

14.10.2021 3 z 5


Zaslíbená Země Nezemě 2 Zaslíbená Země Nezemě 2 Kaiu Širai

Další díl je poměrně méně dějově výživný než první, kde to jelo z jednoho překvapení do druhého, ale stále dokáže navnadit a drží taktovku, kterou první díl zadal. Hodně se projevují dějové požadavky na chystání útěku a řešení následujících dnů po odhalení - čili to, co je nutné popsat, jinak by děj nedával smysl, ale není to úplně akční a moc to neplyne a neodsýpá, ale udělat se to zkrátka musí. Přesto se vyjevují důležité informace, které i když nejsou úplně epicky akční a brutálně život měnící, jsou velkými kusy skládačky celého pozadí a budoucího dění.

Emma, Norman a Ray už ze sebe neukazují tolik jako v prvním díle a vidíme spíš jejich činy a přípravy, než popisy osobností. Musím ale dodat, že první díl nám je představil dost detailně, takže představu rozhodně mám. Úplně nevím, jestli se mi líbí ten koncept extrémně inteligentních dětí, ale dobře, tahle farma je zkrátka něco extra. Přípravy na útek jsou v plném proudu a docela dávají smysl. Hledání práskače je pak docela zábavné a z finálního odhalení jsem byl hodně překvapený. Chování Krone a mamá je vážně podezřelé a pěkně dynamizuje děj. V tomhle díle je obzvláště Krone opravdu creepy a děsivá, takže to mě baví. Upřímně ale doufám, že se už rychle dostaneme k útěku, protože jak jsem naznačoval, docela se to vleče, a i když bych rád věděl další detaily o mamá, Krone a farmě, tak už jsem hodně zvědavý na svět venku, na který nás pořád napínají.

30.09.2021 4 z 5


Batman / Fortnite: Bod nula (souborné vydání) Batman / Fortnite: Bod nula (souborné vydání) Christos N. Gage

Mé první důkladnější seznámení s Fortnite, který jsem dosud znal pouze jako něco, co hrají sourozenci v pokojíčku celé dny. Nakonec musím uznat, že příběh dával smysl, a i když byl většinu času jako němý film, co se pořád jen resetuje a resetuje, tak jsem smysl pochopil. Přestože je komiks DC, snaží se vysvětlit spíš princip právě Fortnite, takže jsem se alespoň dočkal opravdu nových informací. Postavy z DC si spíše tak jako vypůjčuje, ale pracuje s nimi dobře. I jako nehráč jsem tak zhruba pochopil, o čem Fortnite je a popravdě se mi ta premisa loupení postav z jiných vesmírů hodně líbí, a tím pádem i chápu, proč se tedy ve Fortnite vyskytuje vážně kdekdo. Zajímavá dějová linka se rýsuje tedy spíše v "realitě", kde figuruje Lex Luthor. Myslím, že oznámení druhého dílu je po finále prvního už jen formalita.

Navíc jsem opravdu rád, že vytvořili souborné vydání, protože sešitovky by mě asi hodně štvaly a sourozenci dostali kódy do hry, takže asi win win na obou stranách. Hodně mě zaujala návaznost na Rebirthovou sérii a Metal, takže je možná i maličko škoda, že ho nevydali pod touhle záštitou, ale chápu, že to nejde, jen by se mi víc hodil do setu. :D

26.09.2021 4 z 5


Studie v růžové Studie v růžové Steven Moffat

Nejsem divákem seriálu, takže je pro mě tohle zpracování novinka. Zároveň mám ale problém s určitými zápletkami, které mi přijdou vcelku nepochopitelné a nevím, jestli by mi třeba nedávali větší smysl, kdybych seriál sledoval... Ale cílem knihy je jednoznačně i to, aby dávala smysl bez nutnosti znát seriálovou předlohu, tak doufám, že mi toho moc neuteklo.

Hodně se mi líbí zpracování, protože zkrátka proč ne. Kresba postav podle živých předobrazů je zajímavá, vidím to v takové míře asi poprvé v životě, a nemám problém se snížením umělecké invence. Po stránce děje asi není co vytknout. Přichází postava, vysvětluje se její pozadí. Náhle přichází další postava, která vše ví a zná, a její pozadí zůstává tajemným. Taková konstelace funguje a je pro mě sympatická. Nicméně samotná zápletka vražd v prvním díle mi přišla zvláštní. Z poměrně nevysvětlitelné záhady se stala velmi jednoduchá a pro mě přihlouplá záležitost. Autoři se ji sice snaží vysvětlit (donucení, vyhrožování apod.), ale opravdu stačí na člověka zamířit a on ochotně udělá, co chcete, aniž by bojoval? Navíc 4 lidé prohrají šanci 50:50... Mohou to svádět na genialitu a manipulaci jak jen chtějí, ale úplně mě o tom nepřesvědčili. Seriály podle knihy fungují, ale knihy podle seriálů jsou pro mě zatím docela překvapivé, a přestože někdy fungují dobře, často pak do určité míry předpokládají, že čtenář seriál zná a něco mu dojde, což mně asi ne. Moje chyba.

Nicméně jako celek je kniha zajímavá a nabudila mě na další čtení, takže se k sérii možná ještě dostanu (osobně bych ale podotknul, že kdo mě zná, ví, že vždycky upřednostním spíš magickou/mystickou mangu než krimi, takže good luck Sherlocku).

19.09.2021 3 z 5


Slavika a kult tříhlavého prasete Slavika a kult tříhlavého prasete Martin Šinkovský

Slavika je opravdu hezky graficky zpracovaný komiks, který přináší téma slovanských bohů, což je v komiksu, který v našem středoevropském a východoevropském prostoru zatím takový teenager, ne tak časté. Téma je tak velmi originální a řekl bych, že až na nějaké komiksové Americké bohy jsem podobné téma ještě neviděl. Plně se ztotožňuji s kresbou a vizí ilustrátora Ticho762 o tom, jak by bohové a svět měl vypadat. Ostatně jeho "transcendentální, nadpozemská" kresba se mi líbila už v komiksu Češi 1918, kam se mi ale příliš nehodila.

No, jenže pak přichází problémy... Dialogy jsou neskutečně primitivní. Nevím, pro jakou to je generaci, ale je to podle mě hloupé pro všechny generace. Zkrátka "Hej, lidi, koukejte, jsme bohové, jůů, ukaž zadek." (ironicky zveličeno, ale jen o maličko) Je to nedůstojné ke čtenáři i k tematice bohů. Rozsah celého komiksu je navíc tak krátký, že ačkoliv je děj docela zajímavý, tak vůbec nevynikne. Vlastně jsme v celém tomto díle neměli jedinou šanci sblížit se s nějakou postavou nebo v ní vidět něco víc. Nepamatuju si ani jména hlavních hrdinů, protože to bylo prostě málo. Je to doslova "přišli - odešli".

Navíc co si budeme povídat, na to, že má kniha 48 stran a je to v podstatě sešitovka, tak cena 300 korun? Myslel jsem, že to je vtip, ale bylo mi blbé se od pokladny vracet, takže teď píšu tenhle komentář... Takováhle kniha by si zasloužila jedno souborné vydání o cca 300 stranách za pětistovku, a ne tohle. Takže další díly si stihnu asi přečíst v knihkupectví během nákupu, protože tenhle komiks je nejen průkopník českého mytologického komiksu, ale i průkopník nových neuvěřitelných cen. (A to je cena opravdu poslední věc, kterou u komiksů řeším, a je mi až trapné to tu řešit, ale bohužel, tohle je síla, trochu jiná liga.)

02.09.2021 1 z 5


Borgia Borgia Alejandro Jodorowsky

Borgia je opravdu sága, která si zaslouží pozornost, protože se v ní misí neuvěřitelný smysl pro detail, a to jak u skvělé kresby, tak u příběhu, kdy se nám skutečně představuje jakási reálná stránka renesance, kterou často každý opěvuje jako tu nádhernou kreativní a osvícenskou epochu, tak velká fikce, která i když je trochu přitažená za vlasy, tak zkrátka funguje. Sledování rodu Borgiů je docela zábava a určitě mají co nabídnout, a přestože se na obálkách všech částí vyjímá hlavně Lucrezia, tak rozhodně není jediná, která se pěkně předvede. Možná je až trošku škoda, že Lucrezii poměrně dost přecenili, přece jen nemá zase takovou úlohu jako třeba Rodrigo nebo Cesare.

Jak už jsem naznačil, děj je taková... Fikcionalizovaná snaha o historickou věrohodnost. Což o to, ono se to třeba u Cesara docela povedlo, protože jeho život je chronologicky zmapovaný dobře, dokonce Jodorowsky využívá hlavních bodů jeho života a k tomu navíc různých drbů, které si dál přepracovává po svém. Někdy je to už fakt hodně mimo, jako třeba ty Da Vinciho vražedné stroje, jindy je to docela pěkné, představovat si, jestli to tak mohlo být, jak by to fungovalo v té době apod. U Lucrezie se ale šeredně minul, tam to alespoň dle různých dochovaných faktů bylo úplně jinak. Ale co už.

Ve spojení se čtením Papeže ukrutného je to opravdu ctnostná sága renesanční Itálie a papežstva, docela se těším, jestli vyjde ještě něco dalšího (často čtu, že jde o trilogii?). Na závěr mám možná malou výtku, které si všímám u Jodorowského dost často - to opravdu v renesanční Itálii nebyl snad jediný hetero muž a každý měl sex 24/7? :D Alejandro opravdu předvádí velmi tenoučkou hranici mezi naturalismem a stylizovanou perverzí (a začínám si myslet, že je to tak trošku swingers wannabe). :P

02.09.2021 5 z 5


Batman: Země jedna Batman: Země jedna Geoff Johns

Oproti Supermanovi ze stejné edice mi tento příběh přišel poněkud slabší, ale coby moderní zpracování Batmanova počátku je to dobré. I když se to tedy nějak extrémně neliší od známých počátků, chybí tam nějaký výrazný prvek "počátku pro 21. století". Tohle je vlastně vcelku klasika, až na pár nových postav, netradičního umístění starých postav a celkovou psychologii některých dalších.

Sám Bruce je asi stejný jako všude jinde, trošku arogantní a zbrklý, tady není co řešit. Největším překvapením je asi Alfred, který je vážně drsný a těžko říct, jestli se z něj někdy stane servilní komorník, kterého běžně známe. Bullock, Gordon a Barbara vcelku klasičtí. Potěšili mě padouši, ať už Cobblepot nebo Oslavenec. Oproti třeba Roku jedna je příběh jednodušší, ale možná to není úplně od věci. Přece jen je lepší "počátek" vynesení odpadu z města a nastolení nového věku spravedlnosti, než nutně boj proti extrémně početnému Red Hoodově gangu (a popravdě ne všude musí být nacpaný Joker).

Jinak co v moderní podobě nenahnal příběh sám, to udělala super kresba a hezké vydání. Škoda, že v téhle "edici" existují jen dvě knihy, protože by bylo fajn sledovat modernější a drsnější počátek více hrdinů.

14.08.2021 4 z 5


Thanos: Svatyně nuly Thanos: Svatyně nuly Tini Howard

Ano, musím bohužel souhlasit, že Thanos v téhle verzi je jakousi parodií sám na sebe... Těžko říct, jestli je to záměr, aby se ukázalo, že je střelený a z některých věcí prostě mimo (když mu Gamoru "doporučí" sama Smrt), nebo jestli autor ne moc dobře uchopil téma "slabosti pro Gamoru" a bylo to moc přesycené a nedostatečně vysvětlené a vyvinuté pouto mezi nimi. Nicméně rozhodně to není Thanos, jakého známe, a to mě dost rušilo ve čtení. Pro Gamoru je to moc dobrý origin, tam mi přijde kvalitní, ale komiks je přiřazený pod Thanose a tam to prostě úplně nefunguje...

Příběh je situovaný hodně do minulosti, do doby, kdy Thanos létal v nesmyslné bárce a prakticky každý jeho voják ho nesnáší a chce ho svrhnout. A taky v době, kdy ještě měl nějaké nepřátele. Nicméně se až příliš počítá s tím, že čtenář vše ví, což je u nás komplikované, když tu vůbec nevycházela Inifnity Gauntlet éra. Takže člověk moc nechápe, kdo jsou ta elitní vražedná skvadra (když z filmu zná Black Order - děti Thanosovy), proč vyvražďuje celé planety a evidentně spíš pro zábavu, i když jsou neškodné (když ve filmu vraždí půlku rasy z ekonomických důvodů) a o co mu vůbec jde? Naopak o Gamoře se dozvíme prakticky vše, až na to, proč vůbec někom takový příběh vypráví.

Jinak, když si odmyslíme všechny ty laciné zápletky typu zradíme Thanose poprvé, podruhé, potřetí, počtvrté... A další typu Smrt řekla tohle, Smrt řekla tamto, Smrt chce tohle, chce tamto... Tak to bylo docela milé. Malá Gamora je zábavná, Proxima a Maw jsou špatní, ale aspoň je představili, no a Thanos má nepřítele, který si s ním pěkně hraje, i když jeho šílené plány asi nedávají žádný smysl. Z tohohle dějového úhlu to bylo docela dobré, akční a zajímavé. Takže čtení nelituji, ale žádná nezbytná pecka to taky není. Kdyby to bylo v sérii o Gamoře, tak bych možná hodnotil pozitivněji, tohle totiž není Thanos.

18.07.2021 3 z 5


Joker miluje Harley Joker miluje Harley James Palmiotti

Po prvním dílu, který se mi moc nelíbil, musím uznat, že mě druhý díl vcelku přesvědčil, že se tuhle sérii vyplatí číst. Nicméně pořád je tu dost věcí, co se mi nelíbí. Jednak ty vtipy jsou dost často opravdu trapné a jasně, je to z originálu, ale ty překlady originálních složenin, co Harley používá, jsou hrozně otravné a po pěti už je člověk začíná číst a skřípat u toho zuby. Další věcí je absolutní absence souvislého a smysluplného příběhu. Je hezké číst o dovolené Harley a Ivy, nebo o vánoční halucinaci (která navíc už vyšla v DC slaví Vánoce), ale chce to i něco, čeho se můžeme chytit, soustředit se na to a fandit v tom. Taková linka se alespoň v části vyskytla a musím říct, že mě vcelku potěšila. Právě příběh Jokera mě přesvědčil, abych si možná někdy koupil třetí díl. Víc ale nic moc.

Kromě Jokerovy zápletky ale komiks má víc pozitivních věcí, pro mě osobně to jsou třeba popkulturní odkazy na mé oblíbené knihy/filmy, konkrétně třeba Čaroděj ze země Oz apod. Tam se hodně abstraktně odrazila kresba, která je krásná, celkově je pak moc dobrá i mimo fantazijní scénky. Dobré byly i některé vedlejší zápletky, docela sympatizuju s Red Toolem a pobavili mě papoušci. Takové plus a mínus zároveň jsou docela časté odkazy na komiksy z edice Harley Quinn New 52, která ale nemám, takže tam se to mění lehce na mínus, ale mé osobní. No a co ještě beru jako plus je četné množství brutalit, protože někdy se zdá, že Harley změkla, navíc že jde spíš o lacinou, vtipem prosáklou komedii pro děti. Ale naštěstí se někdy Harley pořádně rozparádí. Celkově je ta karma antihrdinka dost působivá, protože přestože Harley doslova neudělá nic dobrého, tak se vlastně zdá, že je hodná...?

12.07.2021 2 z 5


Batman: Soví město Batman: Soví město Scott Snyder

Soví město skvěle navazuje na Soví tribunál, což dá tedy rozum, ale nejen tematicky, nýbrž i stylem a kvalitou. Hned od začátku mě baví, že Pařáti dokážou Batmanovi umně konkurovat, ale přesto nejsou předimenzovaní neporazitelní zabijáci. Scéna boje v jeskyni je naprosto dokonalá, obzvláště využití věcí. Jak už jsem psal u prvního dílu, hodně se mi líbí koncept, kdy Batman není neomylný a vždy krok napřed, zároveň používá různé supermoderní vychytávky. Je to realističtější než komiksy, kde Batman nehraje tolik na vybavení, ale spíš na nepřekonatelný mozek a štěstí.

Skvělé je, že příběh stále nekončí, a i když se různě mění zápletky, neustále máme záhadu Sov na talíři. K tomuhle dílu mám možná jen maličkou připomínky - zatímco první díl byl docela informačně hutný a vysvětlil či nastínil spoustu věcí, druhý díl už byl více o akci a možná tak trošku méně vydatný, hodně věcí se ukončilo prostě jen tak, že se něco zmlátilo, zabilo nebo vyhodilo do vzduchu, ale chtělo by to ještě nějaké příběhové zakončení. Trošku mě pak naštval i chybějící kousek o Arkhamu, s provokativní poznámkou, že ho najdeme jinde (teď ani nevím, jestli to v Česku vůbec vyšlo, musím pak mrknout), takže to pak působilo i nastříhaně a s dějovými mezerami. Ještě takové celé mínus je ta zápletka s panem Marchem, protože opravdu někdo věří, že by se Batman víc nezajímal o jeho teorii? Nevím, bylo to zvláštní. Snad se to bude probírat dál, včetně minulosti Alfreda.

03.07.2021 4 z 5


Kousnutí Kousnutí Jordie Bellaire

Přestože jsem si u prvního dílu docela stěžoval na známé, ale přesto jiné pojetí a na různé nelogické věci, co z toho vyplývají a nutné změny děje, které tak nastanou, myslím, že jsem přímo napsal - buď udělejte nový vlastní příběh nebo jeďte podle seriálového, ale nemíchejte je chaoticky do sebe, tak u druhého dílu mi vlastní cesta paradoxně nevadí a přišla mi k chuti. Je svižnější, zajímavější, neotřelá a zatím zábavná. Minimálně jde k věcí a tak se už u druhého dílu dočkáváme zajímavých drsných zvratů.

Úplně nejdřív bych ale asi vyhuboval editorovi, protože jasně, komiks se u nás jen překládá a asi vypadá úplně stejně jako originální, ale proboha koho napadlo dát tu krátkou povídku z Anyina obchodu na konec, když se jednak skvěle hodila hned za úvod, zároveň pak celá ta část po úvodu moc nedávala smysl a byla plná otázek "Jak jsme se sem dostali? Jak to, že se už stalo tohle? Kdy se tohle stalo?" apod. Ale jasně, chápu, byla to malá reklama na Angela pro příště... Jenže kdo si příště bude tyhle detaily, které si máme zatím podržet v paměti, pamatovat...

Samotný děj mě baví, musím vážně uznat, že moderní přepracování Buffy pro dnešní čtenáře je hodně dobré, škoda jen, že komiksy z Comics Centra jsou takové... drahé a honosné, ale přitom jednohubky. Dočteno za hodinu, prahnu po dalším, ale přečetl jsem si pouze 4 kapitolky. Smutné, chci víc. No a ještě poznámka k různým věcem... Hrozně tomu všemu chybí pozadí. Je skvělé, že tu máme po zuby ozbrojenou Buffy, ale jak se vlastně stala přemožitelkou a co dělala mezi tím zjištěním a příjezdem do Sunnydale? Jak to, že slečna Calendarová umí čarovat a Willow vlastně taky? Alexe proměnila Drusila, ale proč vlastně, když ho okamžitě chtěla zabít a Spike ho musel zachránit? Anya vlastní magický obchod a asi jí není zrovna 20, ale kdo je, co je? Snad se tohle někdy odhalí, protože lidem, co Buffy už neznají nebo si ji nepamatují, to nemusí dávat moc smysl a je to opravdu takové naskočení do jedoucího auta. Obzvláště u Anyanky mě docela mrzí, že její příběh takhle moc upravili a chtěl bych trošku větší návrat k seriálové předloze, protože bůh ví, jestli to vůbec je Anyanka nebo tu bude někým jiným.

A malý rýpavý dotaz, pokud se tedy chtějí držet vlastního přepracování před předlohou, tak proč je galerie obálek plná postav, které v komiksu ani nejsou, zatímco v seriálu ano? někdy je to hrozný mišmaš.

17.06.2021 4 z 5


Batman: Návrat temného rytíře Batman: Návrat temného rytíře Frank Miller

Přestože musím souhlasit, že tahle kniha je takové povinné komiksové "must have", tak zároveň se ztotožňuji s názorem, že komiks vcelku zestárnul a není už taková bomba, jako býval. Osobně je na mě hrozně zestárlý hlavně kresbou a stylem, takže mě vůbec nebavilo ho číst a ani jsem si to moc neužil. Příběh je vcelku fajn, výhodou starých komiksů je, že byly mnohem výpravnější a obsáhlejší než dnešní docela zjednodušená akčnější verze. Takže se četba vlekla a byla nudná, ale zároveň poměrně obohacující. Ukázala se řada motivů, které jsou podle mě dodnes nepřekonané a i spousta věcí, které byly dost originální a nikdo je dodnes nevyčerpal. V komiksovém světě asi vcelku neřeším kánon, už jen pro počet neustálých restartů a paralelních zemí apod., takže nemůžu říct, že by to skutečně byla nezbytná kniha, bez které nemůžu žít, ale asi nejsem nešťastný, že jsem za ni tolik utratil, bude se hezky vyjímat v knihovně, ke druhému čtení asi ale hodně dlouho nesáhnu. :/

Musím zase pochválit zpracování, i když bych si klidně sehnal levnější verzi s méně luxusní podobou - ona ta pevná vazba, přebal, bonusy a lepší papír šíleně vyšponují cenu. Bonusy jsou pak pro mě takové na podívání, ale moc je neřeším, takže zkrátka to je opravdu kniha hodná série Legendy DC, ale nepadnu z toho na zadek. :D

09.06.2021 3 z 5


Občanská válka Občanská válka Mark Millar

Jo, tohle je super čtení, kterému porozumí i občasný čtenář a snadno se v něm zorientuje i čtenář českých vydání, který nezná většinu sekundárních a epizodních hrdinů. Velký event, který jsem do přečtení možná příliš přeceňoval, ale dočkal jsem se svého. Člověk se neubrání srovnání s filmem a je tedy nutné říct, že film je proti tomuhle odpad (navíc mě potěšilo množství rozdílnosti). Ono když někdo nazve film "Občanská válka" podle tohohle eventu, tak bych čekal alespoň vysvětlení, co je na té registraci hrdinů vlastně špatně, a toho se mi v knize dostalo bohatě.

Dva týmy, dvě strany, přikloníte se k Tonymu nebo Stevovi? Běžně bych byl tým Iron Man, takže mě ohromně překvapilo, že mě nakonec do svých spárů ukořistil Captain America. Člověka to pak sblíží s postavami, které měly pravděpodobně to stejné dilema. Asi nebudu vyjmenovávat a komentovat všemožné postavy, takže vypíchnu jen Sue Storm, která se mi velmi zalíbila a její vztah s Reedem udělal perfektní pozadí celému sporu. Jinak síly vyrovnané, což je dobře. Zajímavé, kromě pohrávání si s politikou a osobních vztahů mezi dvěma znepřátelenými stranami, bylo hlavně kam je jaká strana schopná zajít. Závěr tak byl jak vyhrocený, tak vlastně docela o ničem, ale všechno to skvěle fungovalo. Od Millara jsem četl už Supermana Rudou hvězdu, takže vím, že se jednak vyžívá v politice a různých alternativních scénářích, ale hlavně dokáže vše utnout v tom nejzásadnějším momentu, čistě na základě morálnosti hrdinů. Spoiler nespoiler, strana, který prohrála, pro mě nakonec byla morálnější.

No a co asi říct víc... Kresba byla skvělá, možná příliš standardní, ale to je v případě takovýchto akcí dobře, není tam úplně prostor na experimenty. Jsem rád, že příběh znovu vyšel v edici Legendy Marvelu, a ne jako součást kompletů, protože je nesbírám, tak by mě to pak asi rušilo na poličce. :D
Čekal bych možná víc bonusových materiálů, přeci jen Wolverine ze stejné edice měl téměř čtvrtku knihu jen z bonusů, což mě tehdy sice naštvalo, ale u Občanské války bych docela uvítal nějaké informace navíc, i kdyby jen nějaký hezký doslov o tom, jak se změnil svět hrdinů. Mrzí mě, že to české vydávání je takové divoké, takže to pro mě jako izolovaného čtenáře nebude mít moc velkou dohru, ale z knihy jako takové velká spokojenost. V téhle edici bych si přál minimálně ještě příběh Thora a zničení Asgardu... Ale to chci asi moc. :D

18.05.2021 5 z 5


Milada Horáková Milada Horáková Zdeněk Ležák

Milada Horáková je osobnost, o které si můžete říct, že je potřeba tenhle příběh připomínat a ctít, zároveň si ale osobně po knihách, filmu, nekonečných přednáškách apod. říkám, že to zase nemůžeme úplně přehánět, vytrhnout jednu oběť z davu a blahořečit ji na úkor tisíců jiných lidí s podobným osudem čistě proto, že je to aktuální mainstream (to je tak kontroverzní názor, až se sám sobě divím). Ale to není myšleno špatně, jen to pak inklinuje k tomu velmi silnému názorovému zabarvení autorů. Objevuje se tu názor, že v předmluvě ji autor nepopisuje jako světici, ale v celkovém vyznění komiksu se mi to úplně nezdá. Nevím, do jaké míry jsou konkrétní dialogy vykonstruované nebo potvrzené na základě nějakých osobních písemností a pamětníků, ale v komiksu se Milada jeví jako anděl, čistá duše, neposkvrněná... a ano, jsou to přívlastky, které na ni určitě sedí, ale je to až moc kondenzované a kniha je tak od začátku do konce chvalozpěv, ve kterém nutně nechybí i nějaké špatnosti, ale chybí tam realita běžného života, protože to pak vypadá, že i když Milada šla nakoupit, tak vlastně i tam konala dobro a pořád, pořád. A v samotné podstatě nemám nic proti, ale pokud chceme číst historicky věrnou biografii, nesmí to být ani komunistická propaganda o monstru Horákové, zároveň ani zcela nekritický chvalozpěv. Ale okey, je to víceméně vzdělávací komiks pro dorost, tak musíme trošku povzbudit vlastenectví.

Co se mi moc líbilo byly medailonky postav a dvojstrany ve stylu jakýchsi "infografik" s informacemi o historickém období a zřízení. Opět ale musím říct, že hodně informací je redukovaných na minimum a silně zabarvené názorem autora, např. "a tak nás západní spojenci hodili přes palubu" - jednak to zní jako sovětská agitka, přičemž krátce po tom nacisté se sověty ruku v ruce porcovali Polsko, zároveň ten Mnichov prostě doopravdy nebyl až takový kopanec do zadku, jak si často Češi snaží namluvit, tam šlo o mnohem víc než o to, co se tahle jedna shrnující věta snaží říct. A to je škoda, protože Milada Horáková komiks by měla být i trošku historicky věrná, a pokud si dala za cíl popsat dobu, no tak se ale musí trošku snažit. Protože co si vezmou čtenáři z takového komiksu? Určitě ne to, že Horáková byla evangelistka a chodila s Horákem, ale to, že nás západ nakopal. Další informace, co mě trošku zamrzela byla zmínka "A tak sem z pohraničí přijelo 140 tisíc Čechů, Němci a asi 20 tisíc Židů... bla bla... všem se našel nový domov" - ehm, no oni Češi v té době docela silně jeli po vzoru Německa a dost tu kvetla židovská otázka, ale o tom se víc taky nikdo nezmiňuje, všechno totiž bylo super... Tahle historická faktografická stránka kolísá od začátku do konce v různých bodech, což opravdu zamrzí.

Velká pochvala za Františku Plamínkovou, o které 95 % Čechů neví, že existovala. Stejně tak za feministický ráz komiksu, který mu sluší a celkově představuje řadu osobností, které si zaslouží být známy. Kresba je moc hezká, netradiční, ale přitom tak známá, je to uklidňující. V závěru mi asi nezbývá, než komiks i po tolika výtkách pochválit. Stále ale váhám, jestli ho brát víceméně jako čtení pro zajímavost, nebo mu dát nějakou větší vzdělávací hodnotu, protože s některými věcmi jsem silně nespokojený.

07.04.2021 3 z 5


Loki: Bůh, který spadl na Zemi Loki: Bůh, který spadl na Zemi Daniel Kibblesmith

Hmm, úplně nevím, co si s tímhle nadělením počít. Je to Loki, což je asi nejzásadnější plus, ale zase tak vtipné ani obohacující mi to nepřišlo, rozhodně ne po epických událostech posledních komiks před Válkou říší včetně. Loki si hledá své místo na světě a chce být lepší, čemuž asi ani my, ani on sám nevěříme, což je ale dobře. Samotné příběhy mi přišly trošku nicneříkající a ne tak epické, aby to nebyla nuda. Příběh s Tonym... ehm, o ničem. Příběh z Jotunheimu, auvajs, taky o ničem. Jediná pro mě dobrá zápletka byla s Nightmarem, ale tomu úplně chyběl kontext.

Myslím, že tenhle díl je opravdu jen takové bloudění a hledání nového směru a jeho jedinou výhodou je skutečně jen Loki sám. Snad budou nějaká pokračování lepší a s konstantním dějem, ne takový soubor různých scének. A snad i ta milá paní najde svou Robyn...

02.04.2021 3 z 5


Křest ohněm Křest ohněm Jody Houser

Super, konečně jsme se někam pohnuli. Po Druhé straně, která byla tak doplňková, až nám neřekla nic nového, následně po Šestce, která byla mnohem lepší, originální, ale nic zajímavého se v ní zase tak nedělo, tu máme volné pokračování, které se zdá být mnohem kvalitnější. Prvním důvodem je navázání na předchozí díl, a že je to kvalitní navázání. Druhým důvodem je výskyt známých postav, umístění do kontextu a dokonce i malá zmínka o Eleven, což fanoušky prostě potěší.

Je opravdu škoda, že Šestka musela skončit, protože Ricky ani Marcy nejsou tak výrazné charaktery, ale naše 9.5 docela zdárně simuluje hlavní postavu. Asi nemá cenu nic tajit, vzhledem k obálce, takže máme zpátky Kali, která paradoxně zase tak moc velkou roli nesehraje, navíc její parta má vážně děsivou kresbu a vypadá jako parta feťáků, ale to je spíš otázka vkusu. Jinak je kresba vcelku specifická a pěkná. Co mě štve, je velmi malý rozsah, protože se zápletka sice vyřešila, ale klidně by tam mohli dát ještě nějaké extra issue a ne zrovna doplňkový komiks o Nancy, který je pro fanoušky seriálu fajn, ale nemá vůbec žádný význam a ani pointu, navíc je časově úplně mimo. Když už jsme u času, docela mě potěšilo, že se tenhle příběh odehrává současně s probíhajícím dějem po druhé sérii seriálu, ale přemýšlím, jestli je nějaká šance na propojení. Nejspíš ne, a proto se bojím, že v komiksu se to budou snažit nějak vymyslet a poruší kontinuitu s univerzem. Ale uvidíme, třeba to naopak vymyslí lépe a originálně.

Takže opět, není to žádný komiks století, ale výrazně se zlepšuje a roste na kvalitě. Pořád si zachovává tajemství dalších čísel, ale odhaluje velmi potřebná pojítka a příběhy, které se nějak týkají toho, co dávno známe, což je vždy obohacující. Snad bude příběh pokračovat a klidně by tedy mohli naservírovat trošku složitější a delší zápletku, ať z toho nerýžují na 20 dílů, co by se vešly do jedné knihy...

30.03.2021 4 z 5


Kruh se uzavírá Kruh se uzavírá Julie Benson

Za mě úžasné finále série, které nejen propojilo první dva díly, ale také ukázalo, že Birds of Prey nejsou jen parta rádoby hrdinek nebo snad marketingový tah reprezentující Girl Power apod. Finální díl ukázal boj, přátelství, ztrátu i spolupráci a je tak trošku škoda, že to končí.

Postavy se poměrně hodně vyvíjejí, od Batgirl, která začínala jako Oracle ovlivněná minulostí a zraněním a skončila jako zodpovědná vůdkyně, která je plně nezávislá na Batmanovi, až po Huntress, která začínala jako vražedkyně a skončila jako hrdinka a učitelka. Black Canarry docela beze změny, ale což o to, ona je dokonalá sama o sobě. Škoda zápletky s její matkou, náznaků tam bylo víc než dost, mohli to nějak dovysvětlit, udělat kolem toho aspoň pár dialogů... A ještě bych tam možná hodil maličký obrázek, kde Dinah zpívá v kapele, protože ano, pracujeme s prekonceptem, že Dinah je zpěvačka v kapele, hodně se o tom mluví, každý ji poznává, ale popravdě, viděli jsme ji někdy opravdu v té kapele být?
No ale abych se dostal k tomu pro mě hlavnímu, nejlepší na tom všem byly crossovery s jinými postavami, počínaje Poison Ivy, Catwoman, Harley a hrdiny jako Wonder Woman a Green Arrow konče. I když ty spolupráce byly víceméně symbolické - ehm... Ollie, tak je to něco osvěžujícího a každé propojení univerza je prostě fajn.

Co se týče děje, mám asi jen jednu výtku - ta hlavní zápletka je prostě na nic. Boháč, co loví Oracle... Jednak nic nového pod sluncem, taky docela slabé na finále, i když vykoupeno různými oběťmi, zároveň ale takové nesmyslné. Kdo je Oracle? Nevím. Šílené běsnění... Pro mě dost slabé. Možná jsem příliš sentimentální, ale když je to to finále, tak to přejdu. Beztak naopak musím pochválit osobní rovinu postav a pěkné vykreslení ustanovení si soukromého života. Vše pak kvalitou obrovsky vystřeluje příběh s mužskou chřipkou, který sice vypadá jako reklama na feminismus, ale má grády, je zábavný, tajemný a dá se říct, že i úsměvně aktuální...

Takže asi... dobrý start, nudnější konec, ale v kontextu celého zakončení moc pěkné. Snad se ještě v nějaké verzi s Birds of Prey sejdeme. :)

25.02.2021 5 z 5


Marvel: Mýty a legendy Marvel: Mýty a legendy James Hill

Knihu bych opravdu hodnotil nejlépe 50 % a není to myšleno negativně, ale zkrátka tu jsou neochvějné plusy, zároveň ale nepřekonatelné mínusy...

Jako plus rozhodně beru vůbec vznik takové knihy, takže v tom jsem spokojený. Moc dobré je, že kniha příjemně navazuje na universum a drží se terminologie a reálií (ne jako některé jiné publikace téhož druhu, které působí, jako by je psal někdo, kdo komiks v životě neviděl). Velmi chválím využití komiksových obrázků, u kterých je navíc i popis a označení z jakého čísla a roku pochází, což je podle mě naprosto luxusní detail, který jsem několikrát využil pro zorientování se a zařazení do kontextu komiksu, který mám. Detaily jako papír a vazbu asi zmiňovat nemusím, je to hezká knížka. :)

No a ta negativa... Kniha mě docela zklamala po stránce obsahové. Navazuje sice na aktuální v Čechách vycházející Marvel komiksy, ale celkově je dost neobsáhlá a rozhodně není komplexní. Je to jako popsat Velký třesk, První a Druhou světovou a říkat tomu historie světa. Navíc je spousta eventů, velkých postav a legendárních situací, které kniha vůbec nezmiňuje nebo jen velmi vágně. Kameny nekonečna, Thanos, vesmírné rasy, démonologie, podsvětí, Mephisto, širší kontext magie, Midgard lépe popsaný v kosmologii Yggdrasillu, Drákula, zimní hlídka, první mutanti... No zkrátka tohle a mnohem více mi v knize chybělo, takže popravdě - proč vydávat takovou publikaci, když je to jen malý fragment celého Marvel universe. Každý rok pak může vycházet stejně neúplná kniha, kde bude něco lehce jinak, a já si je budu muset všechny otrocky kupovat a o to nemám moc zájem... Je to takový pomatený náhodný výčet různých situací, které obohatí čtenáře v té dané problematice, ale v celkovém kontextu vůbec nehrají roli.

Kompletnímu průvodci světem postav DC jsem dal hvězdy dvě, tady dávám tři, ale hodnocení je to dost podobné. U téhle publikace je k dobru příběhová forma, nejen medailonky a infografiky postav.

Drobný edit - po dočtení Války říší mohu říct, že kniha má najednou trošku větší smysl, i když kvůli spoilerům nedoporučuji číst před komiksem.
+ ještě jeden drobný edit, přijde mi vtipné, že komiksové universum je v ČR docela slabé, odsouzené k náhodným jednohubkám a nekonečným kompletům (teď naštěstí pravidelně vychází díly ohledně Války říší), ale existuje spousta podobných psaných knih o Marvelu...

18.02.2021 3 z 5