LordByron LordByron komentáře u knih

☰ menu

Staré řecké báje a pověsti Staré řecké báje a pověsti Eduard Petiška

K tomuto asi ani niet čo dodať.. Najlepšia detská knižka akú len svojmu dieťaťu môžte dať. Najkrajšie príbehy aké kedy boli. Tisícráz záživnejšie a radostnejšie, epickejšie a mnohostrannejšie než taká Biblia..
Bola to moja prvá knižka vôbec, ktorú mi ešte čítali rodičia a veru nemohli vybrať lepšie. Do smrti ma poznamenala láskou ku Grécku a Antike. Lepšie príbehy ako tieto jednoducho už asi ani nikdy nebudú.

13.09.2020 5 z 5


Bible Bible neznámý - neuveden

Vzdelaný človek by ju mal mať prečítanú. Rozumný človek by ju nikdy nemal brať ako posvätnú či neomylnú a autentickú od Boha.

21.09.2020 4 z 5


Tajný život stromov Tajný život stromov Peter Wohlleben

Krásna milá knižka s kopou pre mňa nových a neznámych vecí, napísaná s láskou.

22.06.2024 5 z 5


Dejiny písané Rímom Dejiny písané Rímom Vojtech Zamarovský

Fantastická kniha. Moja detstvo. Zamarovského knihy sú ten najlepší úvod aký len do dejín môžete dostať. Máte z nich hneď prehľad skoro o všetkom a viete hneď aj čo by ste mali čítať ak chcete vedieť viac.
Autor je neuveriteľne sčítaný a má prehľad ako nikto, vie famózne písať a jeho interpretácie sú realistické a zároveň epické ako máloktoré iné.

24.09.2020 5 z 5


Gustáv Husák Gustáv Husák Michal Macháček

Konečne biografia akú si Husák zaslúži !Nevenuje sa len normalizácii ,ale aj 50tym rokom či dokonca mladému komunistovi z predvojnovej éry a približuje Husáka aj po ľudskej stránke.Väčšinu z toho som v základných bodoch aj vedel ,ale takto do detailov a brilantne som to ešte nečítal.
Smutná rola akú zohral pri normalizácii je tu vysvetlená (nie ospravedlnená ,lebo ospravedlniť sa nedá )a človek neraz musí uznať Husákovu veľkosť ...

17.05.2020 4 z 5


Svědectví o životě v KLDR Svědectví o životě v KLDR Nina Špitálníková

Desivá a fascinujúca kniha.
Každý príbeh je osobitý a z iného hľadiska ukazuje jak strašne chorý ten systém je.
Jak vedenie samo porušuje svoje zákony, všetko sa špehuje, trestajú sa nevinní a skutočné zločiny sa prepečú.
V armáde nik nerieši znásilnovanie vojačok aj keď podľa zákona má byť trestné.
Ale inokedy popravia celú rodinu verejne vrátane detí za to že jeden mal zahraničné filmy.
A na rozdiel od autorky som veľmi chápal aj,, Dochodkynu "ktorá svojim spôsobom stále verila starému Vodcovi a neuznávala len Kim Čong Ila.
Jej príbeh možno najlepšie ukazuje ako postupne krôčik za krôčikom išli veci stále viac do prdele.

14.03.2023 4 z 5


Epos o Gilgamešovi Epos o Gilgamešovi neznámý - neuveden

Perfektné spracovanie. Predhovor Zamarovský : )
Nikdy som nevedel ako málo a ako utrzkovito sa v skutočnosti z Gilgameša dochovalo. A ako veľmi sa líšia sumerská a neskoršie verzie.
Tak ako tak veľdielo.

14.08.2024 5 z 5


Jak byl vynalezen židovský národ Jak byl vynalezen židovský národ Shlomo Sand

FANTASTICKÁ kniha. Vlastne nechápem, že až trz zisťujem, že som ju tu očividne doteraz nekomentoval :)
Jednoznačne stojí za prečítanie a to pre každého. Autor rad radom likviduje absolutne všetky veľmi zažité a v podstate už dávno prekonané mýty ktorým sa len treba pozrieť do očí.
Nezmysly o,, vyhnaní židov z vlasti "keď nikdy žiadne nebolo. Nezmysly o tom akoby nekonvertovali keď podľa stovák dôkazov židia v Palestíne masovo prestupovali na islam a čiastočne kresťanstvo.
Rozoberá to koľko ľudí a koľko dokonca národov(nielen Chazari!) konvertovalo na židovskú vieru. A na akých vratkých, mýtických základoch stojí celý sionizmus.Ako sami prví sionisti vrátane Ben Guriona uznávali (a dnes sa o tom nevraví) že sú Palestinci zrejme potomkami židov čo konvertovali na islam. Asi jedine menej zaujmave to bolo tam kde sa venoval židovskej historiografii. Ale toto si naozaj musí prečítať každý kto chce poznať dejiny židov a ak už žiadnu inú knihu nie tak túto a Israela Shahaka.

10.01.2022 5 z 5


Sapiens: Úchvatný i úděsný příběh lidstva Sapiens: Úchvatný i úděsný příběh lidstva Yuval Noah Harari

Fantastické. Príliš o tom písať asi ani nemá moc zmysel.
Som rád, že konečne niekto presne povedal to isté o budhizme čo ja (ze je náboženstvo presne asi tak ako marxizmus v ZSSR). A par veci dúfam ze sa nestane (svetová vláda). Par veci mi prišlo samozrejmych a známych.
Ale veľmi sa mi páčil popis života lovcov zberacov a aj dosť negatívny opis neolitickej revolucie (s ktorým úplne nesúhlasím ale je to zaujmavy pohľad). Nikde inde som zatiaľ o tomto nečítal takže som rad. Každopádne Homo Deus je lepší.

10.01.2022 5 z 5


Jak jsem se mýlil v politice Jak jsem se mýlil v politice Miloš Zeman

Skvelo napísaná autobiografia žijúceho Politika (a to je pritom žáner ktorý je takmer vždy na odpad) s veľkým P...
Inteligencia, prehľad a predovšetkým humor s akým komentuje všetky tie udalosti na jednoznačne presvedčili, že to bol ďaleko väčší clovek než Klaus ci nedajbože Havel.
A predovsetkym nestrannosť s akou sa nikdy nepripojí ani k jednému extrému - ten človek si zaslúži úctu.

19.05.2020 4 z 5


Boží blud Boží blud Richard Dawkins

Príjemné prekvapenie. Pomerne dlho som sa tejto klasike vyhýbal aj keď som ju poznal. Som pritom ateista a Dawkinsa som z videí na youtube mal vcelku rád - neočakával som ale od knihy nič extra nové než obohraté voltairiánske argumenty - a existencia Boha premňa už dávno témou nebola. Mýlil som sa - je to skvelá a v mnohom origoš knižka plná zaújmavých informácií a argumentov. Poplatná sčasti dobe vzniku (Bushovskej a za rozmachu tvrdých evanjelikálov). A veľmi slúži Dawkinsovi ku cti to ako je ku svojim protivníkom férový. A ako sa bez zaváhania zastane aj katolíckej cirkvy lebo,, ešte viac nemám rád nespravodlivosť ". Napr.v pasážach o pedofílii kňazov a tam kde sa odmietne venovať križiackym výpravám apod.
Zaújmavé boli pasáže o treste smrti v (americkej čiže nie talibanskej časti afganistanu)za ateizmus alebo o kargo kultoch.
A o tom ako nad vecou a racionálny Richard je svedčia aj jeho napr dnešné postoje k súčasným témam ako transgenderizmus. Opak fanatika a mne o dosť sympatickejší ako Hitchens (od ktoré som pravda ešte knihy celé nečítal).

11.07.2023 4 z 5


Všichni muži Kremlu - Stručná historie dnešního Ruska Všichni muži Kremlu - Stručná historie dnešního Ruska Michail Zygar

Fantastická knižka! Ťažko ju nadhodnotiť, lebo sa to skoro nedá. Prečítal som ju skoro celú za deň tak, že som čítal a čítal asi šesť hodín.
Pre pochopenie súčasného Ruska určite jedna z povinných jázd. Číta sa asi ako Ja Claudius - sled intríg, zrád a kto koho zatkol a kto koho zavraždil...Putina určite nešetrí, ale najmä v začiatočných kapitolách ho pomáha pochopiť. Bolo tristné ako sa Západ k Rusom spočiatku choval. Šovinistická atmosféra medzi Rusmi v 2014tom roku (úprimne som netušil, že bola až taká) bola zas nechutná.
Zaujmavé časti (a dolezite na pochopenie dneska) su trebars o Strelkovovi a zaciatku bojov o Donbas alebo o Primakovovom,, otočení lietadla "v 1999 úplne na začiatku knihy : ).
Trochu škoda možno je že Zygar (aspon strucne na jednu kapitolku) nezacina uz rokom 1991.
Výhrady :Zygar podrobne opisuje, že sa nie úplne korektne pristupovalo k dvom-trom oligarchickým prasciam typu Chodorkovský, ale moc nerieši milióny ľudí čo trpeli v takej Líbyi keď tam vpadli Američania(alebo státisícom v Čečensku aby som spomenul aj vojny Rusov) .
Lýbijskú intervenciu opisuje tak trochu akoby na ňu mal doplatiť len Kaddáfí a nie milióny ďalších. S Putinom o Lýbii plne súhlasim - tá vojna bola svinstvo a Rusi ju nemali schvaľovať..
A je to celé také všelijaké keď človek číta, že Medvedev liberál (v domácej politike určite bol) ale práve on nechal americkým neokonských jastrabov roztrhať suverénny a stabilný štát s najvyššou životnou úrovňou v Afrike (Líbyu) a spustiť tak migračnú krízu kým vraj autoritár Putin by sa tomu postavil a paradoxne by tak bol na jednej lodi s americkými protivojnovými ľavičiarmi a libertariánmi.
Čo je to liberál? Liberál je ten čo ustupuje Amerike a privatizuje?Putin bol paradoxne v tomto zmysle slova naozaj liberál - keď nastupoval k moci a ešte niekoľko rokov.
Samozrejme súčasné Putinove kroky neschvaľujem ani za ň. Sú tyranské. Ale v čase Lýbie a Sýrie mal viac-menej pravdu.

07.04.2022 5 z 5


Putin: Nezkreslená zpráva o mocném muži a jeho zemi Putin: Nezkreslená zpráva o mocném muži a jeho zemi Veronika Sušová - Salminen

Prvý poriadny životopis Putina čo som zatiaľ čítal a kus poriadnej správnej historicko - politologickej práce.
Pekne bod po bode sa vysvetľuje historické pozadie, zrútenie sa Ruska za Jeľcina, Putinova mladosť a rôzne perspektívy do budúcnosti.
Páči sa mi ako je Salminen absolutne nezaujatá a o udalostiach spred pár rokov píše ako o Rímskej ríši :) Tak to má byť.
Absolútbe nezaujato opísané príčiny kríz v Čečne a Gruzínsku, problémy Ruska s demografiou a aj možné príčiny toho prečo je nedemokratické (vraj ekonomika krajiny s nerastnym bohatstvom) atď.. Určite povinnosť pre každého kto chce súčasnému Rusku rozumieť.

11.01.2022 5 z 5


Norimberk - Poslední bitva Norimberk - Poslední bitva David Irving

Ešte pre zaujmavost - je to asi jediná kniha čo som kedy čítal (a to aj medzi pomerne pronemeckou literatúrou) ktorá aspoň v trochu priaznivejsom svetle vykresľuje Júliusa Streichera (keď píše napríklad o tom ako ho mučili a ako vlastne nič až také neurobil a ako mu Donitz povedal, že sa oňho nebojí lebo on to vydrží ). A aj z nej vychádza v zásade ako magor :)
Je to tiež takmer jediná kniha ktorá popisuje ako pochybne sa,, dôkazy"o holokauste a masových zverstvách zháňali a ako sa rad - za radom mučili svedkovia a príjmali svedectvá o klebetách a nedokazanych veciach.
Je to jedna z mála kníh co popisuje aké absurdity sa pripisovali nacistom a povymýšľali v tých hektických časoch (napr vraždenie židov mega ihlami, alebo že donútili Japonsko k Pearl Harbor alebo že stokilový Goring,,tancoval na stole ako barbar a vykrikoval ,že vyvrazdia všetkých Poliakov ").
Je to zatiaľ asi prvá kniha čo dosť férovo porovnáva zločiny nacistov so Spojeneckými a stavia ich vedľa seba.
A je to takmer jediná kniha kde sa dozviete kde vzniklo číslo 6 miliónov :) A dúfam ze ma táto stránka za to nevyhodí ale ehm vzniklo na káve a odhadom z brucha :). Však detaily sa dozviete po dočítaní.
Je to jediná kniha kde sa dozviete o pozadí najslávnejšieho svedectva šéfa koncentračného tábora Osvienčim o holokauste (toho svedectva ktoré ste mohli bez vysvetlenia vidieť v toľkých filmoch) a o mučení ktorým z neho tie veci vymáhali. A aj mnoho mnoho iného.
Naozaj netradičný a férový pohľad na dejiny a myslím ze ľudia o pár storočí túto knihu ocenia. Nie preto ze by som si myslel ze budu nejak viac pronacistickí. Ale preto, že vášne nakoniec vždy časom vychladnú a budúci historici budú vďační za každý jeden malinký,, pohľad z druhej strany ". Tak ako sme my dnes (od 16 storočia) vďační za to ze sa zachovali aspoň dve tri verzie pádu Ríma od pohanov a nie kresťanov (Ammianus, Zosimos) tak budú o 200 alebo 500 rokov ľudia vďační za túto Irvingovu knižku. Pretože na propagandistické texty takého Petra Gettinga sa zabudne ale skutočné dielo skutočných historikov zostane(autor týchto riadkov nie je sympatizant nacizmu a nikdy by v ňom žiť nechcel a podporuje demokraciu - dodávam pre istotu ale myslím to úprimne) ...

09.06.2021 5 z 5


Pani prezidentka Zuzana Čaputová Pani prezidentka Zuzana Čaputová Petr Čermák

Kokos. Este len niekoľko týždňov bola vo funkcii a už o nej napísali životopis to je akože doslova na blití... A to prirovnanie k Havlovi je už uplbe ze posledná bodka to nechápem či chceli fakt už vopred každého normálneho človeka znechutiť alebo co .

24.04.2021 ztráta času


Bible Bible neznámý - neuveden

Rozhodne jedna z najdôlržitejších, najvplyvnejších a najprekrucovanejších, ale aj najkontroverznejších kníh vôbec..
Vlastne to ani kniha nie je, ale súbor kníh. A jeho kultúrna hodnota je neraz jednoducho obrovská.
Ale k slepým chvalospevom sa rozhodne pripájať nebudem.
Biblia opakovane vyústenie každého (a to aj toho inak najpútavejšieho) príbehu nájde v,, Boh rozhodol, Boh mu pomohol, Boh tak určil ". Už ako absolútne malého ma šokovalo (a príliš sa mi to neľúbilo) že kým v Gréckych bájach hrdina vyhrá vďaka prešibanosti či odvahe tu za tým vždy a vždy musí byť, že mu silu dal Boh...Pripadalo mi to také, že tak dovrý príbeh musia zabiť takymto suchým a nasilu nacpaným ako to nazvať klišé? Ale klišé je to len v tejto knihe.
O fanatizme mnohých pasáží sa ani nevyjadrovať. A nie naozaj nejde len o to, že by boli archaické. Drvivá väčšina vtedajších národov totiž síce kľudne pestovala otrokárstvo, poslúchala tyranov a praktizovala mučenie, ale vyznávala aj aspoň akú takú formu,, náboženskej slobody "a rešpektu k Bohom druhého kmeňa.
Naopak úplne najzákladnejšou ideou prakticky všetkých biblických kníh je totálne, ale naozaj totálne odmietnutie náboženskej slobody čo každého moderného čitateľa s otvorenými očami šokuje.
Najväčšou zásluhou každého biblického hrdinu a pozitívnej postavy od Gedeona po Elízea je pravidelne to, že,, dal zničiť oltáre Bálovi a Aštarte a iným bohom "a,, dal zmasakrovať všetkých Báalových kňazov po tom ako ich zradne vylákal do pasce".
V knihe Jozue zas šikovná hlava hneď nájde manuál na rasovú genocídu obludných rozmerov (našťatie vymyslenú, lebo archeológia nič také nepotvrdzuje) atď atď..
Na druhú stranu je samozrejme,, sväté písmo "plné aj psychologicky bohatých a zaújmavo vykreslených postáv, príbehov atď. Aj tie sa však podľa mňa vo väčšine prípadov nevyrovnajú ani z ďaleka takým gréckym bájam či vikinským ságam.
No a osobitou kapitolou o ktorej boli už popísané stovky kníh je historická autenticita a presnosť.
Doporučujem každému kto sa o Bibliu naozaj zaújma prečítať si na úvod také,, Tak rozprávali proroci "od Zenona Kosidowskeho i keď dnes už je to dielo trochu zastarané(a odborníci považujú Bibliu za ešte neautentickejšiu) .
Podstatné však je pochopiť, že tieto knihy neboli písané len tak hocikým a bez dôvodu že boli dodatočne z politických dôvodov mnohonásobne prepisované a prerábané a veľká časť z nich bola pôvodne písaná ako politická propaganda (Daniel, Ester) a často podvrh pripísaný dodatočne starobylému a dávno mŕtvemu autorovi. Pokladať ich preto za dôveryhodný záznam toho čo sa dialo či aký je svet môže iba niekto kto sa v tom buď nevyzná, alebo je naivný...
A predsa takých ľudí aj po všetkých pokrokoch archeológie a textovej analýzy ešte žijú milióny - a ja si nemyslím, že to má na nich dobrý vplyv.

21.09.2020 4 z 5


Jak jsem se mýlil v politice Jak jsem se mýlil v politice Miloš Zeman

Osobne ma zaujalo najmä jeho vzdelanie znalosti ekonómie a nadšenie pre najmä Keynesa a vykreslenie roku 1989 a tých potom a toho ako všetko šlo do sračiek:) Pravda neraz to vyznieva znovu a znovu v štýle,, ja som ich zas varoval a zas som mal pravdu a zas boli všetci blbí okrem mňa"ale úprimne - je to oprávnené. Akože to ako rozjebali Havlovci a Klausovci republiku je strašné a tu to máte čierne na bielom presne. Kupónové privatizácie a reštitúcie a podobné svinstvo.

16.08.2020 4 z 5


Zápisky o válce galské Zápisky o válce galské Gaius Iulius Caesar

Fantastická kniha, ktorá je úplne právom hitom medzi všetkými vojvodcami a fanúšikmi vojenstva od Napoleona po Suvorova. Chytila ma už jak malého a chytí aj teraz.
A najmä ma zaráža tá akoby modernosť! Caesar nepíše tak ako mnoho antických autorov - ako takmer rečnícku deklamáciu utápajúcu sa vo vlastnej klasickosti. Vedel písať naozaj zaújmavo a pre bežn~ho človeka a pre záujemcu a ten štýl mi až pripomína populárne knižky o špeciálnych jednotkách. Raz píše o technike Venétskych lodí a raz o love zubrov v Hercýnskom lese a kurva ten jeho štýl má spád a zvraty ako máločo..

31.07.2020 4 z 5


Napoleonova tažení I: Vítězné roky Napoleonova tažení I: Vítězné roky Jiří Kovařík

Brilantná knižka o najlepších Napoleonových rokoch a víťaztvách ...Autor je neuveriteľný odborník naozaj ako asi nik iný na svete a pri každej príležitosti okamžite cituje desiatky pamätí ,denníkov a iných zdrojov...Pre každého Napoleonofila u nás absolútna povinnosť :)

22.05.2020 4 z 5


Židokracia Židokracia Marián Magát

Magát je hardcore nacista a dosť nechutná existencia s nie veľmi vysokou inteligenciou a obsesiou Židmi.
Po nete pozhraboval to aj hento ak chcete mať krátky výťah všetkých antisemitských stránok a pamfletov tak ho tu máte ale žiaden extra ďalší prínos v tom príliš neni. Už z názvu každý vidí ako,, objektivne "to dielko je. A ak čítame ďalej nájdeme napríklad ako popiera, že boli nacisti proti Slovanom(v tom smere je unho prianie otcom myšlienky)a podobne..
Kto pozeral kedysi jeho videa ma nanho nazor už dávno.
A áno on naozaj doslova tvrdí že vyvraždovanie židov vôbec nebolo. On nespekuluje ako napr Irving o tom či iba nebolo menej obetí alebo nakoľko to bolo plánované, ale vyslovne popiera ze takmer ktokolvek (okrem nejakých pár na choroby) vôbec umrel.

03.01.2024