Poslední příběhy přehled
Olga Tokarczuk
Olgu Tokarczukovou si čeští čtenáři oblíbili již pro její předchozí romány Pravěk a jiné časy a Denní dům, noční dům, které byly plné podmanivé poetičnosti a intimity. Poslední příběhy přinášejí tíživější téma. Tři ženy, vnučka, matka a její matka, potkávají na své cestě smrt. Stanou před nevyhnutelnou potřebou znovu spatřit celý svůj život, najít své místo na zemi. Je to velmi ženská kniha. Příběhy vypravují ženy a hovoří o vlastní identitě, těle, vztazích mezi muži a ženami. Kniha má tři části. V první se hrdinka po autohavárii vydá na snový výlet do vlastní paměti, vzpomínek na dětství a mládí, v druhé je smrt záminkou k vyprávění o osudech ženy, která se provdala spíše náhodně a nechtěně. Třetí část je obrazem vztahu mezi dospívajícím synem a matkou, dilemat nezávislé současné ženy, silné, ale přesto ztracené kdesi v tropech. Autorce se opět podařilo překvapit čtenáře i kritiky, a to neobyčejně propracovanou psychologií postav. Přinesla zcela nové téma, inspirované buddhistickou filozofií — téma smrti a umírání, které je v západní společnosti stále silně tabuizované. Po přečtení této knihy hrdinky Olgy Tokarczukové neodcházejí, zůstávají se čtenářem a získávají na významu. A nezapomíná se na ně snadno.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2007 , HostOriginální název:
Ostatnie historie, 2004
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Poslední příběhy. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (13)
Olga Tokarczuková mě opět okouzlila svou poetičností a hloubkou myšlenek, které spřádala ve třech "ženských" příbězích. Všechny se nějakým způsobem dotýkaly smrti.Snad nejvíce toto téma rezonovalo v příběhu Parka, který hodnotím jako nejzdařilejší. Hlavní hrdinka, stará žena, po smrti svého manžela si útržkovitě vybavuje svou minulost. Její charakter a jednání svou vykresleny velmi plasticky a barvitě, sama se ve svých vzpomínkách vůbec nešetří. Na pozadí jejího příběhu se objevují také některé epizody odehrávající se před a v průběhu 2. světové války, konkrétně nucené vysídlování Poláků po okupaci Polska sovětskou armádou, dále pak následná okupace Němci.
Kniha rozhodně stojí za přečtení, zvláště pak pro příznivce autorky (ke kterým se s radostí přidávám) by se mělo jednat o povinnou četbu.
Tři novely. Tři ženy- babička Paraskaja,dcera Ida,vnučka Mája.Téma smrti a umírání,inspirováno budhismem.
(2009)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Poslední příběhy v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 64x |
ve Čtenářské výzvě | 2x |
v Mé knihovně | 13x |
v Chystám se číst | 25x |
v Chci si koupit | 9x |
Autorovy další knížky
2010 | Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých |
2008 | Běguni |
2007 | Pravěk a jiné časy |
2016 | Knihy Jakubovy |
2020 | Bizarní povídky |
Román Olgy Tokarczuk sestávající ze tří samostatných, ale propojených povídek otevírá téma smrti a umírání. Tokarczuková byla vždy melancholická, takže by mě tíha, malomyslnost a beznaděj tohoto textu neměla zaskočit, ale buďto sestoupila ještě o několik schodů níže nebo jsem se změnila já a moje vnímání světa. Román není špatný, v prvních dvou povídkách jsem našla i několik pěkných pasáží, dvě z nich níže opisuji. Třetí povídka na mě působila jen jako intelektuální cvičení zahořklé a nešťastné duše. Dokonce jsem se přistihla při myšlence, že se mi moje oblíbená autorka jaksi vzdálila a sympatie, které jsem k ní vždy cítila, mě opouštějí.
Majitelé tváří na portrétech se vsákli do země, rozplynuli se, už nejsou žádné stromy u cest, ani ten malý pejsek zírající se zájmem z rohu obrazu. Hedvábné královské šaty zetlely, malé ruce se propadly, sklouzly z nich prstýnky, přestaly existovat studené, vonící květy pivoněk, nezůstala po nich ani stopa, změnily se v hromádky prachu, voda se odpařila, barva se rozpadla na sloučeniny železa, oxidy, vůně se vznesla nahoru ve formě dlouhých částic zachycených pak kapkami vody, které vytvořily potůček, a voda se proměnila na několik generací hmyzu, který požírají ryby, a ryby žijí v chovných rybnících, odkud se dostaly jako hnojivo do holandských skleníků, kde se změnily v jahody a broskve, a staly se součástí zmrzliny, kterou kdysi jedla s dcerou, a šla spát, aniž by si uvědomila, že v sobě nosí částice vůně zvěčněné na obrazu s pivoňkami.
---
Potom ji pokládají na její břicho, na prsa, cítí na svých prsou drobný, kluzký předmět, bojí se, aby nespadla, a dotýká se dlaní malého těla. Je šťastná, že bolest pominula. Berou si dítě a nechávají ji na pokoji. Leží jako prázdná loutka, povlak, z něhož se vysypal obsah, branka na pantech, kterou právě někdo prošel, někdo, kdo se objevil ve falešném, směšném a dojemném převleku novorozeněte. Ale ve skutečnosti je cizí člověk. Zaplavuje ji vlna soucitu. Má pocit, že porodila sestru, ne dceru. Nejsou matky a dcery, otcové a synové, rodiče a děti, jsou jenom sestry a bratři.