Ani později, ani jinde
Delphine de Vigan
Pařížské metro je svět sám o sobě, denně v něm na sebe narážejí a míjejí se statisíce navzájem si cizích lidí, jejich osudy však bývají nejednou podobné. Mathilda, mladá vdova a matka tří dětí, vstupuje do tohoto podzemního bludiště s nadějí, že potká nějakou spřízněnou duši, možná i muže svého života. Je příliš sama na své trápení, hlavně v práci, kde pomalu podléhá psychickému ponižování. Ani Thibault, terénní lékař, po rozchodu s přítelkyní neprožívá nejšťastnější období a každodenní, ne zrovna radostná rutina cest za pacienty mu nepřidává na životní energii ani optimismu. Mathilda i Thibault jsou v mraveništi desetimilionového města velmi osamělí. Oba intenzivně touží po blízkosti někoho, kdo by jim rozuměl a kdo by je miloval. Je málo pravděpodobné, že se setkají. A pokud se setkají, je pravděpodobné, že i oni se minou. Někdy je osud záležitostí vteřiny.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2019 , OdeonOriginální název:
Les Heures souterraines, 2009
více info...
Přidat komentář
musím říct, že dějová linka Matyldy byla tak přesvědčivě napsaná, že mi je po dočtení úplně ouzko.
Moje druhá kniha od autorky, takže zatím nevím, jestli se i v těch jejích zbývajících objevují taková řekla bych vážná témata. Pevně doufám, že ano. Moc dobře se mi to četlo, bylo to uvěřitelné, cítila jsem s Mathildou i Thibaultem. Pro mě krásná kniha...
V naší sídlištní knihovně všechny autorčiny tituly máme, takže si je určitě přečtu. Ale budu si je dávkovat... abych se na ně mohla delší dobu těšit.
Nesnesitelná lehkost všedního dne.
Anonymita davu.Nezájem.Lhostejnost.
Kdo si užívá manipulace,kdo naopak strádá,dusí se.
Vymanit se a vzepřít.Pohled na svět očima Mathildy (v knize má více prostoru),a druhé postavy Thibaulta.
Trýznění psychické,kdo by je nezažil ? V práci či ve vztahu ?
Ukončit vztah (kéž nás láska roztrhá na kusy) kdo hledá něhu,porozumění,oporu,dotyk,letmé pohlazení ?
Tak se probud,pokrytče !
Ta utkvělá představa,která se přelévá do paranoidních pocitů: všechno je moje chyba,za vše mohu já.Nikdo jiný.
Ubíjející,trýznivé,sebeobvinující po celý den.
Toxické šlehání na dvouch frontách.V práci bičování od nadřízeného skrčka.Večer v posteli,jak scéna ve filmu.Po milování peřiny až ke krku a vůbec nepoužívaj kapesníčky :-) většinou si zapálej retko (asi nemaj problémy z dechem).
Jenže tenhle přípěh to je jiná.Přirozenost životní etudy jednoho obyčejného dne dvou zdánlivě opoštěných duší ve lhostejném velkoměstě.
Nezměrná opuštěnost a samota,které nevyřeší ani docela obyčejná náhoda.
Jestli existuje láska na první pohled ? Hurá na ní : Kino hvězda - v 19.30.
Delphine de Vigam,sympatickým přístupem,píše stroze,ale o to víc přístupněji.Ví přesně o čem píše a proč to tak je.
Tohle přeci známe.Potkáváme se.Míjíme se.Zavadíme o sebe.Pohledy upřené.
Lidské postavy mizejí a zase každý další den se objevují.
Každý den zase a znovu.Snesitelně nesnesitelné a díky za každé další ráno.
Ta všednost,ubíjející stereotyp ! Co takhle změnu ? No tak héééj !
Z toho by se nejednomu člověku rozkočhlava.
Deplhine de Vigan je autorka, kterou jsem si v poslední době velmi oblíbila. Její knihu s názvem „Podle skutečného příběhu“ jsem zhltla během chvilky a příběh ve mně zanechal spoustu emocí. Dočtení této knihy pro mne tedy znamenalo, že se musím o tuto autorku více zajímat a přečíst si více jejich knih.
Příběh, který nám Vigan představila tentokrát, obsahuje dva příběhy. Mne osobně zaujal více příběh Mathildy. Z její životní situace přímo srší beznaděj a smutek. Mnohdy na mne tyto pocity přímo vystupovaly ze stránek a jako by se zhmotnily do mě samé. Jde o náročnější čtení. A ačkoliv se jedná o novelu, vyhraďte si na knihu čas. U tohoto čtení nebudete přeskakovat řádky, ale naopak se budete k jednotlivým frázím a větám opakovaně vracet.
Thibaultův příběh se mne také dotkl, ale nezanechal ve mně tolik pocitů jako příběhová linka Mathildy.
Knihu hodnotím plným počtem hvězd, jelikož mě styl psaní autorky velmi baví. Rozhodně se nejedná o poslední knihu, kterou bych od ní četla. Příště se pustím do „No a já“.
ONA – vystupuje z vlaku, a přitom chce utíkat,
zdraví, a přitom chce řvát,
místo toho jen neslyšně kráčí po šedém koberci …
A pak se to skutečně děje, všechno to, o čem se jí zdálo.
Její podezření, pochybnosti, úzkosti a strachy se zhmotní ...
Jen jeden den a je po všem, stačilo! Víc nezvládne, už ani vteřinu!
ON – přece nebude brečet!
Co bys chtěl? Co ti chybí? Co by ti udělalo radost?
Vyslov to nahlas, řekni …
Jenže ty mlčíš! A potichu trpíš.
Jen jeden den a je po všem, stačilo! Víc nezvládneš, a tak je konec!
Pochopení, co se právě děje, přichází náhle, najednou prostě víš, skutečně stačí jeden den, abys pochopil a jedna vteřina, abys to zastavil!
Stačí na to i krátký, komorně laděný, příběh, který řekne minimem slov vše, co mělo být řečeno.
Střízlivě vyprávěný, téměř, jako by bez emocí, a přesto jich je plný, vřou pod povrchem, a ty se přitom procházíš po hladině, a pod tebou to vře, jen tenká vrstva slov, minimalistická vyjádření, tě odděluje od gejzíru, který hrozí vyvrhnout svůj obsah, to, co je skryté v nitru a hrozí výbuchem …
Přitom těch pár slov dokáže říct vše, je to umění a Delphine de Vigan ho ovládá. Dlouho jsem se jí vyhýbala, v obavě, nebo předtuše pesimisticky laděného příběhu, zbytečně!
Příběh dvou hrdinů, spousty nevyužitých a nevědomých náhod, z každého slova čpící beznaděje, takovým vlastně vůbec není! Střízlivost textu tu zaručuje čtivost, chceš se dobrat „něčeho“, co cítíš, že tam je, a protože je ten příběh krátký, máš to na dosah … pravdu?
„To přeci nemůže být pravda.“
Jenže je! A ty si to musíš přiznat, Mathildo.
… odpovědi?
„Viděl sám sebe, … jak hledá správné odpovědi.“
Jenže smršť otázek tu je jen od toho, abys na ně nemusel hledat odpovědi, Thibaulte.
…
„Došla na konec čehosi.“ … velmi prostého, zdá se totiž, že šanci, na kterou čekáš, pokračovat dál, vlastně vůbec nepotřebuješ!
Nenech se zmýlit, tenhle příběh v sobě v podstatě umně skrývá spoustu optimismu, je totiž ó tom, že to jde … navzdory … říct dost!
Dva hlavní protagonisty sledujeme během jednoho dne. Skáčeme mezi jejich prožíváním a sledujeme jejich samotu v pařížském davu, kterou se autorce podařilo naprosto bravurně vystihnout.
A tak s nimi prožíváme drobné i velké životní útrapy, které člověka vysávají, o to víc, když je nemá s kým sdílet.
Novela je to opět skvělá, textově úsporná, myšlenkami nabitá.
Námět skvělý, začátek má náboj, ale začalo to být i při tak malém rozsahu nesnesitelně natahované, je to jako sledovat seriály na Netlixu, flashbacky, omílání banálních emocí, polovina knihy je vata.
Už dlouho jsem si něco chtěla přečíst od této oblíbené autorky a tak nějak jsem tušila, že se mi bude líbit a taky že jo. Její styl psaní i příběh mě chytl od první strany.
Příběh je vyprávěn Mathildou mladou vdovou a matkou tří dětí, která má problémy v práci. A také Thibaultem, lékařem pracujícím v terénu. Jejich příběhy se v několika okamžicích protnou.
Oba hrdinové mi byli sympatičtí a prožívala jsem s nimi jejich starosti.
Velmi čtivá záležitost. Konec mi vyrazil dech a budu se těšit na další knihy.
(SPOILER) Dva lidé, dva příběhy každodenního pracovního kolotoče. Mathilda je vdova, Thibault je čerstvě po rozchodu,jsou přibližně stejného věku, pohybují se ve stejné čtvrti, vše nás vede k závěru, že ty dva příběhy marnosti, únavy, drobných proher a nenaplněných cílů se propojí. Ale nakonec se v té dlouho očekávané situaci jen mihnou kolem sebe v metru. A v tom je právě to kouzlo celé novely, že to, co je celou dobu téměř jisté, se prostě nestane. Zkraje jsem měla pokušení jim dvěma nadržovat, aby se konečně potkali, čím dál jsem šla v jejich osamocených příbězích, tím míň jsem o to stála,tušila jsem,že by to nedopadlo. A bylo by mně líto kdyby autorka celé dílo zabila sladkobolným happyendem. Mathildin příběh mě zaujal víc. Ta cílená buzerace a degradace v práci, která ze sebevědomé , výkonné, emancipované, asertivní ženy udělala trosku,mě nadchla. Výborně popsáno. Jen mi chyběl Jacquesův motiv. Jako vážně jen jeden vyslovený jiný názor na poradě? Ubožák!
Kniha se četla dobře. Měla atmosféru Francie, lidí cestujících do práce a jejich starosti a strasti. Od knížky jsem čekala víc, její anotace i obálka mě zlákala. Ale dobře popsané pocity hrdinky a hrdiny knížky. Pracovní problém tu zabral hodně místa. Byl to určitě záměr popsat, co se stává, ale to mě nebavilo. Víc mě baví láska.
(SPOILER) Novelka se dvěma příběhy, které se překvapivě na konci nepropletou. Je poznat, že je malinko staršího data, nebo je to pařížská mentalita, nevím, každopádně jsem nechápala, proč snášela jedna ze dvou hlavních postav osm měsíců šikany na pracovišti a chovala se, jako by neměla jinou možnost než se nechat deptat. Popsané je to výborně, ale snad už jsme jako společnost trochu jinde. Vždyť měla Mathilda spoustu let pracovní zkušenosti na dobrém místě, mohla prostě šéfa nahlásit a z firmy odejít jinam (protože tam nebyl ani jeden normální kolega, naprosto toxický prostředí). Nebo bylo tenkrát tak málo práce, že byl člověk rád, že nějakou má, a snažil se nedělat problémy? Možná jo. Druhý příběh představuje v osobním životě vyhořelého lékaře, který se konečně rozešel se ženou, která si ho nevážila. Nic jiného než tenhle pocit vítězství se v jeho příběhu neodehraje, dozvíme se něco o minulosti toho vztahu, ale nic moc zajímavého v něm není. Celkově kniha vyzní tak, jaký je její konec - dva lidi v metru o sebe zavadí pohledem a každý si jede dál po své trase řešit si svoje. Každý z těch lidí v metru má něco, co momentálně prožívá, a o každém z nich by se taková novela o jednom dni v životě dala napsat. Fajn krátká kniha, ale asi nic, co by ve mně zůstalo.
(SPOILER) Druhý román, který jsem od autorky přečetla, a musím říct, že mi její styl prostě sedl. Skvělá a důkladná sonda do vnitřního světa protagonistů, zároveň ale všechno popsáno syrově, stroze, bez velkých emocí, čímž se příběh stává velmi čtivým. Autorka celou dobu vypráví ve dvou rovinách, čtenář čeká a čeká, jak to vše dopadne, doufá, že bude happy end, ale ty autorka nepíše. Přispívá to však k celkovému vyznění románu, k bezútěšnosti velkoměsta a celkové ztracenosti hlavních postav. Kolik nám toho asi ve všedním životě unikne, aniž bychom to tušili...?
Delphine de Vigan mě neustále utvrzuje v tom, že je opravdu skvělou spisovatelkou, která je vynikající znalkyní lidské psychologie. V románu Ani později, ani jinde popisuje na 180 stranách jeden jediný den v životě Mathildy a Thibaulta, dvou lidí, kteří se neznají, ale možná, že se v tomto příběhu poznají. A nebo ne..?
Je úplně jedno, co která postava v příběhu zrovna dělá, jedná se vlastně o docela obyčejný pracovní den. Mnohem zajímavější je, co se jim honí hlavou. Ze stránek knihy na vás úplně sálá prázdnota, samota a deprese.
Delphine de Vigan umí psát výborně, ale často dost pochmurně. Její knihy se čtou skvěle, ale nedají se číst jedna za druhou. Vždycky si pak musím dát chvilku pauzu.
Literární skvost...hluboké téma,každá kapitola jak kdyby poeticky dokončena...tato kniha mě bavila,dotkla se mě,donutila mě přemýšlet...za me o dost lepší než Děti nade vše.
Od Delphin de Vigan jsem četla knihu No a já, která mě fascinovala... jak tématem, tak autorčiným jazykem. A tak jsem se pustila do další.
Opět jsem per-plex (nebo jak se to píše). Tak analyzované stavy, ať už Mathildy anebo lékaře Thibaulta... dokreslené prostředí jak pracovní, tak velkoměsta... úplně mi naskakovala husí kůže při popisech stavů Mathildy.
Chtěla jsem, aby 20. května skončil happy-endem. Ale kdo ví, který to byl osudový muž, který Mathildě toho dne změnil život.
Od Delphin de Vigan jsem četla knihu No a já, která mě nadchla a tak jsem se pustila do další.
Bohužel tato mi vůbec nesedla, ale i tak jsem na její další knihy zvědavá.
Samota, deprese, zoufalství, prázdnota. Mathildy mi bylo upřímně líto. Bossing a následné psychické vyčerpání je velké téma o kterém se příliš nemluví..
Opět mě Delphine de Vigan nezklamala, zhltla jsem knihu za dva večery.
Štítky knihy
zfilmováno francouzská literatura Paříž šikana na pracovišti, mobbing
Autorovy další knížky
2021 | Děti nade vše |
2011 | Ani později, ani jinde |
2011 | No a já |
2018 | Pouta |
2019 | Vděk |
Po knize jsem sáhla bezmyšlenkovitě. Původně jsem si chtěla odpočinout po dočtení Noc nic nezastaví, příběh o dvou lidech, kteří se potkají, zněl vcelku neškodně. Rozhodně jsem nebyla připravená na takovou smršť emocí. Smutek, bezmoc, rezignace… Velmi jsem Mathildě a Thibaultovi fandila.
Nejlepší kniha od Delphine, velmi bolavá, ale nádherná… 5/5*