Hlad a hojnost: Dějiny stravování v Evropě
Massimo Montanari

Prostřednictvím událostí spjatých se stravou, za nimiž se skrývají výrazné symbolické hodnoty, nás Montanari provází zásadními etapami evropské historie až do revoluce, která na prahu dneška rozvrátila tisícileté výrobní i spotřební modely. Ty však navzdory četným rozporům dál ovlivňují naše každodenní jednání.... celý text
Literatura naučná Historie
Vydáno: 2003 , NLN - Nakladatelství Lidové novinyOriginální název:
La fame e l'abbondanza. Storia dell'alimentazione in Europa, 1993
více info...
Přidat komentář


Naprosto úžasná a čtivá kniha, což mě dost překvapilo, ale určitě doporučuji. Nedokáži něco z knihy vyzdvihnout, líbilo se mi totiž všechno, a ještě nad tím v hlavě přemýšlím.


Na tuto, bezpochyby výjimečnou, knihu jsem narazil v citacích Magdaleny Beranové, v jejím díle Jídlo a pití v pravěku a ve středověku,a hned, po splnění rezervace v Městské knihovně, se do ní pustil.
Kniha je poutavě napsaná a její tempo je strhující - a to je to literatura faktu:)
Za přečtení rozhodně stojí kapitola Staré a nové drogy v oddíle nazvaném Evropa a svět; a naprostým vrcholem knihy, logicky, je celý závěrečný oddíl nazvaný Revoluce, z něhož bych rád vypíchl dnes velmi aktuální kapitolu Jídlo pro všechna roční období.
Montanari nezapře svůj italský temperament i jistou dávku národní hrdosti, ale problém evropského stravování, zdá se mi, pojímá v celé jeho šíři, informace a myšlenky, které si z jeho knihy odnáším, jsou přesně ty, které jsem hledal, tedy racionální pohled na žravou evropskou kulturu od samého začátku.
Jeden citát na závěr: Jen si připomeňme posun významu, k němuž došlo u slova "dieta". Vymysleli ho Řekové, aby jím označili každodenní režim stravy (a obecněji životosprávy), který si každý jedinec má vytvořit podle vlastních potřeb a tělesné konstituce. Dnes se jím však v běžné řeči označuje omezení, odnětí jídla. Je to tedy záporný a nikoli kladný pojem. Konzumní společnost už si tuto cestu nevolí kvůli morálním a kajícnickým hodnotám, jež takovému jednání přikládala církevní kultura, nýbrž převážně z estetických, hygienických nebo prospěchářských důvodů (jak poznamenal Barthes, jíst málo je znakem a nástrojem výkonnosti, a tedy moci) - strana 168.
Jsem ráda, že tuto (dnes jen výjimečně sehnatelnou) knížku mám. Co do detailnosti, novinek i souvislostí je to i 20 let po svém vydání stále nejlepší kniha o historii stravování a hladomorech v Evropě. Mnohým jistě překvapí, protože vyvrací nejeden mýtus například o soustavné chudobě předindustriálních společností, jejichž možnosti, a tak i třeba množství masa požívané denně (nikoliv jen týdně, ba dokonce měsíčně) se velice regionálně lišily