Samohyb komentáře u knih
Pro začátek se rozepíši o tom, proč jeden autor kdysi neměl rád označení žánru science fiction a přesto se stal jeho velmistrem. Tím autorem je Robert Anson Heinlein. Sousloví science fiction jej prý později dokázalo dostat do ráže. Celý svůj život prosazoval termín Speculative fiction - SF. Rozdíl je jasně vidět. Zatímco science fiction podle něj byla podřadná literatura využívající technologické efekty typu laserových pistolí jen jako pozlátkové efekty k neuvěřitelným dobrodružstvím v ryze pohádkovém duchu, Speculative fiction využívá reálných vědeckých poznatků, snaží se je rozvést a předpovědět jejich následný vývoj a používá je jako určitou kulisu, kde se reálné lidské charaktery dostávají do situací, kde si sáhnou až na dno svých schopností a vědomostí a na jejich základě z nich vyjdou silnější. Vlastně jsou jen způsobem, jak postavy do té vypjaté situace dostat... RAH tímto způsobem psal. Dnes už se to moc nenosí, ale jeho postavy nebyly hloupé, byli to velmi schopní lidé ve svých oborech, kteří trpěli cílevědomostí a snahou nebýt hříčkou osudu za každou cenu. Já si myslím, že Marťan by se mu velmi líbil. Není to totiž science fiction. Spíš je to skoro dokumentární náhled na věci budoucí. Ano, je tam trochu moc smůly, která se nakonec přetvoří ve skoro dokonalé štěstí, ale je to tak čtivě napsané, a ve finále to má tak rychlý tah na branku, že to tomu bez nějakých výčitek odpouštím. Za mě jedna z nejdokonalejších knih, co jsem kdy četl. Rád se k ní vrátím.
Má to celkem dobrou výhřevnost. Paní v levných knihách se na mě sice divně dívala, ale vypadala, že se jí ulevilo, že to přestane zabírat poličku :-D
Každé je jak dvě polínka dřeva... Den a půl jsem tím topil a tímto děkuji panu A.B. za pomoc se zvládnutím energetické krize...
Číst se to ale bohužel nedá. Ten venkovsky humpolácký styl bodrého občana, který známe z televize je tu převeden na papír. Dal jsem asi 20 stran a víc to nešlo.
Fascinuje mě, kolik něčí práce, času a duševního zdraví je někdo schopen investovat do své předvolební kampaně. Tohle ani není obdoba komunistických agitek. Tohle je podnikatelské baroko v tom nejhorším významu slova...
Ten začátek byl přece jen trochu moc. Když se mi audiokniha rozkřikla do okolí vulgární kanonádou, rychle jsem před dětmi stahoval hlasitost. Asi to tam je, aby se autor zavděčil jednodušším fanouškům, kterým stačí nesmyslné vršení vulgarismů za sebe a řehtají se u toho jako koně (tímto se omlouvám všem jednodušším fanouškům, ty to nejsi, milý čtenáři...). Jinak si to neumím vysvětlit. Stalingrad je propracovanější, než ostatní části. Hlavní postavy jsou vychlastaný odpad upírské společnosti a tím pádem si nemusí vymýšlet riskantní složité plány na vyhnání emzáků ze sluneční soustavy (Bylo to tak, ne? Nebo že by šlo jen o to, že my jim natrhnem prdel o něco víc?). Válka je relativně dobře zachycena, tedy pokud to lze reálně zachytit z pohledu prakticky nezničitelných tvorů, kteří mají obavu leda tak z krys v uzavřeném prostoru... Bezzemek je ještě větší trouba, než o 70 let později. No a tím se chýlím ke konci své obrovsky vědecké analýzy. Lepší než jednička na celé čáře, srovnatelné s trojkou, ale zábavné v trochu jiných aspektech, než trojka. Možná i proto, že ubylo nejapných a slabých fórků a prostředí je o něco lépe popsáno...
Tak jako u Spadu, je tu opět posun k lepšímu proti prvnímu dílu. Už to není tak zbrklá a hloupá vyvražďovačka upírů, jako první díl, ale jen o fous. Stále tu jednají bez rozmyslu, nepřátelé mají nepochopitelný náskok a hlavní záporák je vytvořen strašně uměle a na sílu. Přesto už tu o něco jde a postavy mají konečně aspoň jakýs takýs cíl. Ukrást mezihvězdnou loď. Naneštěstí většina postav je plochá a i přes relativně velký prostor působí neživotně a člověk si k nim nenajde cestu, takže když umřou, tak je to vlastně jedno... A že jich tu umírá dost... Nemůžu říct, že to je úplně špatné, ale ani žádný extra diamant to není. A sexuální scény mě regulérně začínají srát. To je tak hloupě napsané...
Hlavní hrdina je 700 let starý upír. Spolupracuje s upíry starými 2000 let. Tak mi vysvětlete, proč je tak neuvěřitelně pitomý? A nejen on. Neustále někomu skáčou na špek. Ta naprosto neuvěřitelná tupost hlavního hrdiny mi strašně vadila. Neustále dokola padá do pasti a pak jako zázrakem se z ní dostane. A když už to vypadá opravdu bezvýchodně, tak přijdou netopýři, nebo další naprosto z palce vycucaný zázrak. A Kateřina je neustále nejméně kilák před ním, ale stejně ho neustále naprosto hloupě podceňuje. Nakonec už mi přišlo, že i autorovi přišla upírská genocida příliš, protože za chvíli by tam neměl žádné postavy. Prakticky také při každém střetnutí s kartany si hlavní hrdina stěžuje, že zbraně na ně prakticky nefungují, ale že by si sehnal něco lepšího? Pořád dokola jen mačká tu stejnou spoušť... Přijde mi, že Kotleta jak kdyby nevěděl, kudy kam. Možná je to jeho způsob, protože u prvního Spadu to bylo obdobně zmatené a bez nějakého určitého cíle. Na styl psaní, kdy autor posunuje děj pouze v rámci činnosti postav jsem si už jakž takž zvykl, ale vydávat někoho za chytře nebezpečného, přestože není schopen využít ani základní pud sebezáchovy... Srovnání s Kulhánkem se nelze vyhnout. U Kulhánka jsem nikdy neměl problém věřit, že hlavní hrdinové jsou skuteční. Tady je to vata. Čte se to jednoduše a rychle. Slov je málo a jsou jednoduchá a málokdy vyjadřují složitější myšlenku... Tak tam není nad čím přemýšlet...
Podle mě bez debat to nejlepší, co jsem od Kotlety zatím četl. Konečně je to slušně napsané a rozumně vymyšlené. Postavy nejsou jen tupci přesunující se za další bezduchou řežbou, ale skutečné jednající bytosti. Podle mě Kyšovi sedí mnohem víc psaní v er-formě. Dokáže se tak oprostit od zbytečného rozumování postav a neposunuje děj jen na základě jejich činnosti. A dokáže se trochu lépe zaměřit i na popis situace a prostředí. Za mě velmi dobře zvládnutý popis upíří společnosti, přestože kdyby to tak bylo ve skutečnosti, do dnešních časů by zbylo mnohem víc pověstí, než těch pár temných zkazek... Upíři se totiž chovají trochu jako sloni v porcelánu. Také ubylo popisů sexuálních aktivit (úmyslně to říkám takto šroubovaně), které jsem díky němu zjistil, že ve sci-fi a fantasy nepotřebuju. A ani tu nejsou tak hloupě a zbytečně sprostí. Nedokážu si vlastně vzpomenout, na co bych si stěžoval...
(SPOILER) Za mě asi nejlepší díl série, přestože tam už je prakticky jen řežba. Divím se, že vůbec měli tolik nábojů, protože i dnes to sehnat by byl problém. Fascinuje mě, že každá ta audiokniha má jen 8 hodin... Vlastně tím rozsahem to jsou všechno jen menší novely, všechny dohromady jsou jako delší román. U tohoto dílu jsem zjistil, že jsem docela prudérní. Nebo takhle, četl jsem pár erotických románů a povídek, které mi nijak nevadily, ale tady mě ty sexuálně explicitní scény doslova rušily. Později jsem je i přeskakoval. Že děj pokračuje formou popisů akci a interakcí a popis míst a okolí je velmi zanedbaný jsem si už zvykl. Jen mi prostě stále vadí, že nebýt toho, že se tu zmiňuje jaderná válka, tak by se to mohlo stát třeba v Austrálii po ekonomické krizi... Samozřejmě konec je smutný. A hlavně naprosto mimo. Jako že od kdy se musí při sebevražedné akci obětovat všichni šéfové, kteří rozhodují a vlastně jen jejich autorita propůjčuje legitimnost celému jejich snažení? Na to jsou paka jako já. Reálně člověk bez hodnoty, který je schopen se obětovat pro vyšší dobro. Takže toto považuji za velmi prvoplánový konec, protože odpálit bombu mohl kdokoliv a ne dva generálové spojeneckých vojsk... A zbývá otázka, kdo bude vyprávět poslední díl? Dítě Michálka a Nacumi?
Nejsem čtenář obyčejné literatury. Devadesát procent toho, co jsem přečetl, bylo science fiction, fantasy nebo horor. A tohle je velmi kvalitní sci-fi. Dobře napsané, promyšlené, detailní, ale ne tak, aby to člověka nudilo. Stále se něco děje, je plné zvratů a nenadálých událostí. Kdyby to bylo napsáno anglicky, znal by to celý svět a bylo by to postavené na roveň 1984 a dalším podobným knihám. Bohužel je to česky, a tak o tom ví jen pár našinců. A je to škoda, protože kvality to má nezanedbatelný. Ten styl vyprávění je tak neuvěřitelně odosobněný, až mi to připomínalo Žárlivost od Robbe-Grilleta. V příběhu postupně vyplývají různé pro nás šokující informace, které jsou ale pro vypravěče něčím naprosto standardním a normálním a bere je jako samozřejmost. Spíš by náš způsob života považoval za zvrácený. Já osobně si to užil, ale nečetl jsem to jako nějakou stresující záležitost a alegorii děsivé totality, ale čistě jsem to bral jako povedené sci-fi. Vlastně si i myslím, že bych si rád přečetl další příběh z tohoto světa, pokud by vznikl.
PS. Změnil jsem obsah, aby nevykváknul kompletní děj.
Složité hodnocení. Na jednu stranu je díl asi nejpromyšlenější a nejpropracovanější, a na druhou stranu se sem dostaly kraviny ve stylu toho, že my dva upíři jdeme rozsekat jednu celou vesmírnou loď na férovku, nebo že já upír se jdu obětovat a vydám se prakticky bezdůvodně nepřátelům, aby si do mě mohli vyvrtat nové díry a zkusit nové pozice... Jako je to zábavnější, než předchozí díly, ale tyto hloupé vsuvky to sráží. Gerhard je fajn, přestože má neuvěřitelně málo prostoru, ale třeba záporák je tak nechutné šablonovité cosi, že při jakékoliv zmínce jsem skřípal zuby nad tím klišé, které z něj čpělo. Čtivost se tomu nedá upřít, ale... Za mě to nejsou upíři, jen jacísi super X-Meni pohánění krví... Za opakovanou četbu to pro mě nestojí. Konec mi přišel useknutý, jak kdyby najednou někdo řekl: "A dost, tolik papíru nemáme! Potřebuju si ještě utřít zadek!"
Tak to byla Alice. Škoda. Tato postava mi byla celou sérii buď ukradená nebo nepříjemná. A nyní hrdinně zachraňuje svět, odhodlaná a nezlomná. Šťastná to žena. Do cesty ji osud (autor) postavil celou řadu překážek, ale ty se vlastně vždycky nějak vyřeší. Prostě ona se rozhodne a vyřešeno jest. Takže tato nezlomná hrdinka vleze do pasti, kde se nechá podrazit, zotročit a pak sjednotí všechny tajné spolky slušných ale nedostatečně bojovných lidí odsud až k moři... A progesteron smíchaný s testosteronem do banánového daikiri teče proudem... Prakticky tu není normální chlap, všichni ti správní vůdci jsou ženský. Chlapi jsou odkázáni na znásilňování, mučení, neschopnost a křiváctví. Taky dobrý. Ve vedení všech slušných postapo spolků jsou jen ženy. A všechny jsou bojovné, odhodlané, schopné a zkušené v tantrickém lesbování. Příliš mnoho progesteronu. Když byla Sigourney Weaver bojovná a stejně drsná a silná jako ostatní chlapi bylo to něco nového a zábavného. Ale dnes už to je standardní trapnou kulisou. K této sérii se vracet nebudu, jednou až až.
(SPOILER) Děj: Rachel si po měsíční známosti vezme bohatého aristokrata. Opustí svůj společenský život v Londýně a žije v jeho sídle uprostřed Cornwallu se synem z jeho prvního manželství. Muže ale vidí pouze přes víkend, kdy také pracuje. Neuplyne dlouho a vesnická idylka se začne plíživě měnit v děsivou hru o přežití...
Můj názor: Koupil jsem to jako audioknihu na cesty do práce za 50 Kč a jinak bych to asi nedokončil. Hloupá zápletka, ohraná, jak z nějaké německé romantiky odehrávající se v Anglii. Žádná z postav nemá hloubku a nepřiroste k srdci. Věci, které by ve skutečnosti situaci nikdy nevyhrotily jsou zde brány jako vyhlášení války. Postavy se chovají mimo své zkušenosti, mimo svůj typ s tím jim to člověk ve výsledku nevěří. Několikrát ve střední části jsem měl úplně wtf moment, jestli to jako autor myslí vážně. Finální rozuzlení považuji za podvod na čtenáře. Jak chcete zjistit, o co jde, když hlavní vypravěčka před vámi tají velmi podstatné informace? Osobně by se mi mnohem víc líbil konec, kdy taťulda zabil mamuldu a syňulda na to koukal, zcvokl se z toho a pak se novou mamuldu pokoušel chránit. Mohlo to skončit tak, že by taťuldu při pokusu o vraždu macechuldy stáhl s sebou do šachty. Jenže takhle je to hrozně ve výsledku hloupé. Celkově zpracování je nuda. Vlastně kdyby ta magorka nebláznila, tak by se tam nic nedělo. A nevím proč, ale myslel jsem, že to napsala spíš žena. Za mě nedoporučuji. Ani za těch 50 Kč to nestojí.
Klasická dvojka. Krve, přestřelek, nechutností a masakrů je víc, ale do popředí se dostává i určitý popis reálnější společnosti a snahy vrátit zpátky pokrok, tedy v lepší první třetině až polovině. Tohle už není tak zběsilá tupá mlátička jako první díl. Samozřejmě jsme se nemohli vyhnout krvavým nechutnostem dovedeným do absurdity, protože na to lidi asi čekají. Obzvlášť Čubčí pohár je naprosto mimo. Jako možná bych si to uměl i představit, ale rozhodně ne hned v první generaci po válce... Tak jako v prvním díle se extrémně plýtvá a nejvíc plýtvá autor s popisem různých druhů vražd. Humoru je tu jako šafránu. Asi bych to odložil, nebýt velmi slušně napsané hlavní postavy (a přiznejme si, že bílý chlap v hlavní roli klaďase je dnes už velmi neobvyklé pojetí, protože běloši jsou zmetci a každý ví, že v kritické situaci se heterosexuální běloch vždy zachová jako zbabělec a podrazák, kterého musí zachránit hrdinný queer - doufám, že ta ironie je jasně patrná). Kapitančik se už trochu vymluvil a zní to o něco lépe (nebo jsem si na ty výkřiky zvykl?). Hodnocení je těžké... Už to není plácání se od ničeho k ničemu a náhodné postrkování a je vidět, že děj má autor vymyšlený už trochu dále než na konec kapitoly, hlavní postava se mi vyloženě líbí, jen tam na mě začíná být moc progesteronu a Měnitelé a jejich společnost jsou trochu moc neuvěřitelní. Postapokalyptický svět mi přijde opět nevyužitý. Vlastně cestování zde je jen zdlouhavé a náročné, ale mimo Měnitelů by nebylo a i nebezpečné. I tak je to ale lepší než jednička. Škoda, že zmizely novinové články.
(SPOILER) Je obrovská škoda, že vydali zrovna tento díl. Co jsem tak koukal, tak je to jeden z nejslabších, napsaný po roce 2000, navíc vypráví o části Jonahova života, která byla velmi přímočará a jednoduchá. A takový je i tento komiks. O postavy nejde. Jde jen o to ukázat, jak drsný Jonah Hex byl. Rád bych si přečetl ty další, starší díly ze 70. let o jeho životě. Tím měli začít. O Jonahovi jich vyšlo možná kolem 180... Posuďte sami, zda by to nebylo lepší...
Jonahův otec byl alkoholik a násilník a svého syna a manželku hodně týral. Nakonec ho ve 13 prodal Apačům jako otroka. Ti mu nedali nic zadarmo a dřeli ho do úmoru. Jonah jednou zachránil jejich náčelníka před divokou pumou. Ten ho za to adoptoval jako nevlastního syna. To se ale nelíbilo jeho skutečnému synovi, který Jonaha nenáviděl a když jim bylo 16, zradil ho a nechal na pospas tlupě Kiowů. K jejich boji se připletla skupina vojáků, kteří ho postřelili a ostatní zabili. Pak ho našel starý traper, který ho vyléčil. Když se Jonah vrátil, zjistil, že Apači už odešli pryč a začal se protloukat sám. Přidal se k armádě konfederace jako zvěd, protože věřil, že jih má právo na nezávislost. Postupně ale zjistil, že ideje severu o zrušení otroctví jsou oprávněné a tak se rozhodl, že přestane bojovat a vzdá se přímo kapitánovi seveřanské posádky. Odmítl ale prozradit umístění své jednotky. Jeden z nepřátelských zvědů ale zjistil podle hlíny na kopytech Jonahova koně, kde jsou. Jižani byli zajati téměř bez výstřelu a uvrženi do vězení. Jonah též, protože srazil velitele za to, že mu neprávem poděkoval za pomoc. V cele objevil tajný tunel, kterým i se spolubojovníky plánoval utéct. Nevěděl ale, že to byl podraz od velitele seveřanů, který neměl dost zásob ani pro své muže, natož pro zajatce. Následná událost vstoupila do historie jako Masakr u Fort Charlotte. Několik přeživších jižanů věřilo, že je Hex zradil a roznesli to na cestě domů. Při masakru Jonah zabil nepřátelského velitele, a tak jej pronásledovali i seveřani. Odešel tedy dál na západ do divočiny, kde našel stopu svého starého kmene. Tady objevil, že jeho proradný bratr si vzal za ženu jeho lásku. Odhalil jeho zradu, ale náčelník rozhodl, že budou bojovat tomahawky a rozhodne výhra. Zde mu jeho bratr sabotoval tomahawk, takže se uprostřed boje zlomil a Jonah nakonec svého nevlastního bratra probodl nožem. Náčelník šílený smutkem ze smrti syna a vztekem, že Jonah porušil posvátný souboj, ho nechal přivázat ke kůlu a zohavil mu tvář znamením démona pomocí rozžhaveného tomahawku. Poté ho navždy vykázal z kmene. Po letech, když se s nimi Jonah znovu setkal, náčelník zastřelil jeho lásku,která jej bránila před kmenem. Následně Jonah zastřelil náčelníka a s ním vyvraždil půlku kmene. Vzteklý a plný bolesti se snažil propít do zapomnění, když zastřelil muže, kterého považoval za svého otce. Ukázalo se, že je to desperát, na kterého je vypsaná tučná odměna a Jonah se rozhodl, že tomuto zasvětí svůj život...
Hlavní problém této knihy je určení.
Obrázek, název, popis děje totiž evokují, že se jedná o jednoduché akční béčko pro chlapy s trochou humoru a spoustou akce a hlášek. Problémem je, že je to úplně jinak. Jde totiž o variaci na Stmívání. Jednoduché mírně akčně romantické melodrama pro postpubertální ženy okořeněné trochou sexu. A to je primární důvod, proč to u nás nemá úspěch, a v zahraničí to má už 17 dílů. Nečte to cílová skupina.
Chybu udělal vydavatel tím, že to nepropagoval jako bondovku pro holky, aka 50 odstínů běhny. Vlastně jakoby veganovi naservírovali párek s kečupem a pak se diví, že je vzteklý, uražený, rozmrzelý a nezvedá mu telefony.
Knížka je docela živě napsaná, čte se snadno, což je asi jediný důvod, proč jsem to dočetl. V cca polovině taky skoro přestaly megainteligentní husté slovní přestřelky mezi Kitty a Jeffem, protože ji konečně vojel a jak víme všichni, slova už potom nejsou potřeba :-)
Druhá půlka je o něco zábavnější, ale pořád si myslím, že nestojí za čtení (pochop, čtení pro bílého třicátníka s částečně misogynními, bigotními, xenofobními a diskriminačními názory na většinu společnosti).
Ale takhle, moje hodnocení se v tomto případě nesmí brát až tak vážně. I Stmívání jsem odložil po 200 stranách a už jen úpěl u šílených filmů, drže manželku za ruku. Ona si myslela, že to je mou romantickou duší, já potřeboval mentální dávidlo, abych to rozchodil. A totéž platí tu, nejsem totiž cílovka.
(SPOILER) Musím říct, že mě to zklamalo. Popis na eshopu byl výrazně víc slibující zábavu. Humor. Šokantní nápady. Originalitu. Občas tam ten záblesk je, ale...
První novela, titulní, Strašidelná vagína
Primární nápad skvělý. Mojí holce straší ve vagíně. Pak z ní vyleze kostlivec a já v ní objevím celý svět... Úžasné.
Jenže jak je ten svět zpracovaný. Jak z nějakého surrealistického snů, který se jako umírající pták topí v ropné skvrně. Přesně tak jsem si připadal. Strašně zdlouhavé, nezáživné, asi něco ve stylu starých komunistických pseudouměleckých psychedelických blábolů. Naprosto zabitá novelka jak příběhem, tak stylem psaní.
Druhá mikropovídka Porno v srpnu.
Strašné. Dočetl jsem to jen proto, že jsem chtěl vědět, co z toho vypadne. A ano dámy a pánové, vypadlo z toho hovno. Tak nudná a nesouvislá věc... Jak noční můra že zažívacích potíží a přejedení. Ale psaná živějším způsobem. Jen jí podle mě bylo škoda ničit papír. Pařez se obrací v hrobě.
Třetí povídka Fantastické orgie
Tohle je asi jediná věc, kvůli které má ta knížka význam existovat. Nápaditá, skvěle napsaná, i pointa tam je. Při čtení jsem si neustále představoval, jak profesor X nebo Magneto předávají své schopnosti pilným studentkám... :-D Závěr mi přišel trochu ukvapený a trošku jej rozepsat by vůbec neuškodilo. Ale celkově tato povídka je přesně to, co obálka slibovala. Zbytek ale nestojí za to vůbec číst.
Abych řekl pravdu, knížku prodám, a autora možná ještě někdy potkám, ale rozhodně ho vyhledávat nebudu. Nevadí mi bizarností nebo nechutnosti, to určitě ne. Jen je to z celkového hlediska nudné a nezáživné čtení. Asi jako včerejší džem, kdyby ovšem ten džem byl už starý několik týdnů...
(SPOILER) Asi jako všichni jsem byl překvapený, jak je komiks ve srovnání s filmem a seriálem brutální a krvavý. Je zvláštní, že si filmaři vybrali jako svého hrdinu zrovna postavu Stanley Ipkisse. Tady je to slabošský agresivní a mstivý parchant, který ze všech postav podlehnuvších masce se vlastně chová úplně nejhůř. A taky špatně skončí. Naopak ve filmu zesměšňovaný poručík Kellaway je velmi sympatická postava, která se s tímto břemenem vyrovná velmi dobře a jeho osudy sledujeme po celý zbytek knihy. Jak maska putuje po různých lidech, zjišťujeme, že nikomu nepřináší nic dobrého a všechny nejlepší úmysly překroutí a zkazí. O její minulosti nebo způsobu, jak se dostala do obchodu, kde ji Ipkiss koupil, se prakticky nic nedozvíme. Třetí část v této knize již byla napsaná po natočení filmu s Jimem Careyem a odklon od původní brutality a přesun ke komičnosti je naprosto zřejmý. Líbilo se mi to, ale naprosto chápu ty rozporuplné pocity tady. Je to něco úplně jiného, než co jsem čekal.
(SPOILER) Když se bohatý milionář, leč vnitřním založením anarchista, rozhodne, že americký prezident je babral a je nutné ho odstranit pro vyšší dobro společnosti, spustí kolečka soustrojí, které nebude snadné zastavit. Děj sleduje vlastně jen několik dnů z vyšetřování v životě analytika Zpravodajské služby ministerstva zahraničí USA.
Je to velmi přímočará novela s dokonalým tahem na branku, bez odboček, bez dalších hlubších vrstev, bez nějakého výrazného poznávání ostatních postav mimo ústřední dvojici. Jejím problémem je podle mě to, že autor se snaží Gravese a Wrighta vykreslit jako absolutní génie, a i přes to dělají hloupé chyby. Tak například je pro mě nepochopitelné, proč Graves sleduje a sleduje a nezasahuje, přestože už na 68 stránce přemýšlí o tom, že Wright něco dělal s nějakým plynem nebo tekutinou a zároveň si získával informace o materiálu nejvyšší nebezpečnosti, který převáželo Ministerstvo obrany a zároveň se jeho nejbližší spolupracovník bojí zůstat ve městě... Stejně tak následné rozhodnutí pronásledovat limuzínu a nechat být stěhovací vůz... To není vůbec logické. Nebo je pro rozvědku zamini tak těžké sehnat policejní hlídku na kontrolu obou? Kdyby ho od chvíle opuštění hangáru kdykoliv zastavili, byl by konec novely hodně nudný... Taktéž od Wrighta mi přišlo naprosto úsměvné, že jeho pojistka je vlastně jen bomba, která vyhodí láhve do vzduchu... Čekal jsem něco výrazně fikanějšího, třeba že prezidenta urychleně odvezou pryč a ve chvíli, kdy jeho letadlo dosáhne určité letové hladiny, tak určitý kufřík uvnitř exploduje, případně ve chvíli zneškodnění bomby v bytě uslyšíme z rádia, že celý meating zvrací v křeči svá střeva na podlahu... Případně že celý tento byt je jen vějička a skutečná bomba je v domě, kde sedí agenti... To mě trochu zklamalo. I tak se ale jedná o sympatický thriller tvrdě si jdoucí za svým cílem. V některých ohledech mi i připomínal Clancyho sérii Jacka Ryana, a kdoví, jestli se touto novelou Clancy původně neinspiroval. Rychlá a zábavná jednohubka, ze které by šel natočit skvělý film.
Dovolím si zde malou citaci, která se více než méně vztahuje i k dnešní době...
"Jednotlivec je pouhá bezmocná nula, je-li postaven tváří v tvář gigantickým korporacím, gigantickým institucím, gigantické vládě. Zdá se vám, že ňáš automobilový průmysl prodává zmetky? Jste přesvědčeni, že vaše účty za elektřinu jsou nepřiměřeně vysoké? Nesouhlasíte se zaměřením naší zahraniční politiky? Běda, přátelé! S ničím nepohnete! Názor na to můžete mít, jaký chcete, ta kolečka se budou točit dál vlastní setrvačností."
John Wright na filmovém pásu se odmlčel a napil se vody. „Možná že si myslíte, že moc je soustředěna do rukou malé skupiny lidí — vysokých státních úředníků, členů správních rad a bohatých jednotlivců. Ale tak tomu není! Každý je vězněm systému, který zdědil, a není v jeho silách něco změnit. Jsme v pasti, přátelé. To je úděl dvacátého století. Je to století impotence.
Za mě to tehdy bylo perfektní dobrodružství. Akční, promyšlené... Výrazně lepší, než Planety smrti od Harry Harrisona, kterým je to trochu podobné. Smutné je, že se jedná o druhý díl sedmidílné série...
(SPOILER) Děj (pokud jste nečetli, přeskočte dál): Schyluje se k válce. Ursula se snaží utéct od proradného hraběte Luitena a zároveň získat větší armádu a podporu dalších šlechticů. Kurt se snaží získat větší podporu od bohů Chaosu a tak cestuje dál na sever, kde si jej bohové předvolají, aby dokázal, že je toho hoden. Mezitím jeho chaosem pozměněný tým vedený Jacobem shromažďuje armádu. No a to je vše. Pak dojde k bitvě, kde se všichni vzájemně vyvraždí. Pár jich zůstane a vrátí se domů hladovět po zbytek zimy. Naneštěstí se žádné osvícení dalších hrabat nekoná a tak boje o moc a zrada dál pustoší Říši. A nikdo z hlavních protagonistů nedojde šťastného konce.
Můj názor: Pokud se vůbec tuto sérii vyplatí číst, tak je to kvůli tomuto dílu. Počáteční pomalý rozjezd a nudná Ursulina linka je plně zachráněna zábavností Kurtova putování do Pustin chaosu a následnou bitvou. Bohužel vzhledem k tomu, že jak už jsem psal u prvního dílu, to autor pojal jako tragédii, žádný ani částečně šťastný konec se nekoná. Dokonce ho podezřívám z nenávisti ke svým postavám, protože všechny skončí opravdu špatně a nemusí notně umřít (obzvlášť konec Magnuse, Ruperta a Vapolda mě fakt naštval, ale nebojte, je tu popsán osud postav i 60 let po hlavních událostech). Takže katarze ze zadostiučinění se nekoná a ve výsledku je to jen další epizodní událost. Kurtova bitva je velmi trapná a jen potvrdila mé podezření, že bohové chaosu dali tu moc špatnému vyvolenému. Naprosto se nestará o osud armády ani postup bojů, vlastně vůbec o nic. Jen přijde k hotovému a bere to jako samozřejmost. Neřeší naprosto nic. Prostě skupinu 20 tisíc mutantů a příšer nechá bez velení nebo plánu naběhnout do mlýnku na maso. Když to tak vezmu, vyplývá z celého tohoto dobrodružství jen to, že Chaos nedobyl lidské državy ne proto, že by lidé byli tak dobří bojovníci, ale proto, že stoupenci Chaosu jsou jen absolutně neschopní amatéři... Vlastně nebýt živějšího popisu bitvy a putování do pustin chaosu, bylo by to zase o ničem. A proto je mé hodnocení velmi těžké. Ale oproti předchozím dílům jsem si to přeci jen užil. Nebýt výše popsaných nešvarů, dal bych 4. Bohužel autor není až tak dobrý spisovatel, což jsem si potvrdil i u dalších dílů Třinácté legie.
(SPOILER) Děj (pokud jste nečetli, přeskočte dál): Kurt je vyvoleným Fjargardů. Najde si manželku, zplodí syna a klidně si žije. To se ale nelíbí soukmenovcům, protože nepřináší žádnou slávu. A tak se rozhodne, že se vydá na loupežnou výpravu. A protože Říše je mu stále trochu blízká, vydá se dál do Arábie. V arabském moři plují nazdařbůh bez zásob, znalostí nebo jakéhokoliv plánu s dvěma loděmi, až dorazí do zapomenutého starobylého města, které ovládají jen práchnivějící mumie. Když jim ukradnou zlato a šperky, mumie ožijí a zaútočí na ně. S jednou lodi se jim podaří utéct zpět a po boji s říšskými loděmi dostat do Norsky.
Mezitím Ursula žije jako poustevník v bažině a Ruprecht se o ní stará. Pak se náhodou přidají k výpravě k trpaslíkům za artefaktem, který sjednotí Říši. Výpravu vede tajemná lady Halste. Na cestě několikrát bojují a nakonec trpaslíkům lady ukradne elfí meč, který chce zneužít k vlastnímu prospěchu. Nakonec ji zastaví a Ursula se stane vyvolenou a s elfím mečem zaútočí na Norsky a zničí Kurtovu vesnici i s jeho novou rodinou. A třetí díl může začít...
Můj názor: Je to lepší, než první díl. Primárně tím, že děj je zábavnější a akčnější, některé postavy tu jsou i sympatický (Bjordrin a Ruprecht), další svým chováním nejsou tak protivné, jako dřív (Ursula) a jiné nejsou tak tupé a hloupé, jak bývaly (Kurt). Přesto je to velmi jednoduchá a přímočará záležitost, do které mi trvalo cca 100 stran, než jsem se začetl. Linka v mrtvém městě je strašně nevyužitá a je to škoda. Jeden den přijdou, jsou varováni, pohoštěni a druhý den ukradnou zlato a bojují s mumiemi a to je všechno. Pak se vrací. Ale aspoň už se Kurt nechová tak strašně hloupě. Ursulina linka je také neuvěřitelně přímá, přijdou, ukradnou a vrátí se. Halste se chová strašně neobvykle, kdy přísně tajný účel mise řeší s každým zájemcem o práci, a pak každý den hostí u svého stolu jiného pohůnka od krav... No a převzetí moci Ursulou je strašně nedůvěryhodné. Prostě, tento díl je jen předehra k dalšímu dějství, snad propracovanějšímu. Problém je, že moc sympatických postav tu není, a příběh je spíš zbytečná vsuvka, než dějinotvorný moment. Navíc Ursule člověk tu vyvolenou Sigmarem nevěří, protože kromě své vroucné víry v něj neprovádí nic, co by bylo až tak vyvolené. A ohledně Kurtovy vyvolenosti? Vzhledem k tomu, jakou moc mu temní bohové dali a jak ho postrkují dál, by se stal vyvoleným téměř každý, kdo by v sobě měl aspoň trochu ctižádosti.