Taklamakan komentáře u knih
Asi nejlíp je této poezii v tom překrásném lidském okamžiku: mačkání DELETE a přání si, aby nikdy nevyšla.
Skutečně nevkusná obálka, trapná snaha rádobyšokovat. Slečny se minuly s tématem asi o 150 let. Cca v éře královny Viktorie by ještě byly přínosnými průkopnicemi. Dobrá literatura bohužel žádá o padesát parníků více.
Malování
Pomezí. Někdy je tak uklidňující
být mezi
jako je mezi
sklo okna pokusného ústavu
které sdílí úzkost zvířat uvnitř
s mrazivou, čistou noční krajinou
někdy je tak uklidňující
že stíny lidí
ve frontě na hřbitov
mají stejnou barvu
jako stíny stromů.
Zábranský se pouští na pole politické grotesky. Grotesknosti odpovídá už jazyk novely, namísto filozofování svižná čtivost, nadsázka, absurdita. Ačkoli vychází z dění na Slovensku, Kuciakovy vraždy, bouřím proti vládě Smeru, volby Čaputové prezidentkou, líčí tyto (poněkud posunuté a poupravené) události jako panoptikum, obraz Hieronyma Bosche. Asi hlavní tezí je vymezení vůči domnělé vševědoucnosti novinářského stavu. Zábranský sám v textu odsuzuje rychlokvašené politické "analýzy", které nám v knihách toho kterého "zasvěceného" novináře ukazují jedinou a neotřesitelnou pravdu. Palec nahoru. A sám volí text, který je - jak řečeno - satirou, groteskou. Vylíčení všech postav jako víceméně záporných hajzlů je další plus, stejně jako snaha v zásadě zlidštit postavu premiéra, o jehož pád jde. Zbytek už ale ztrácí a můžeme se ptát, jestli Zábranskému definitivně přeskočilo v kouli, nebo má dojem, že je třeskutě vtipný a nenapodobytelný glosátor. Sem tam utrousí něco rádobychytrého, aby jeho dílo vypadalo jako sofistikovaný Viewegh. Své teze ale nikdy nedovede dál, než k podivnému úšklebku, za nímž se skrývá prázdno. Je hezké na obálce zmiňovat environmentalismus, střety generací, ženské hnutí, nebo v knize vegetariánství a Gretu Thunbergovou, když se reálně o všechno jen otře. Schválně, neuniká vám při čtení Zábranský jako autor? Co vlastně o těchto jevech soudí? Zesměšňuje je? Přijímá? Reflektuje? On sám ví, ale neřekne, aby se neshodil. Autorský alibismus. Děj se rozpadá, s žádnou postavou nezůstaneme déle. Klíčové části děje jsou v podstatě přeskočeny. Najednou "jsme hodně někde" v ději, kde je naznačeno, že se mezitím řada věcí stala. Ty věci ale nepopisuje. V podstatě je kronikářem marginálního. Orámování absurdní historkou s přihrádkou v autě můžeme číst jako metaforu, nebo se zcela po právu ptát, jestli je Zábranského poslední opus náhodně zachyceným signálem z hodně vzdáleného a hodně jiného vesmíru.
Vyzrálá a hlavně zábavná antologie. Výhodou je, že povídky už byly dříve otištěny jinde (v Pevnosti), takže jsou lety prověřené. Za mě super poslední text od Jarmily Kašparové, výborní Bareš, Bandžuch i E. Pocha. U Dana Tučky jsem se dost nasmál. Friedrich měl solidně našlápnuto, ale jako by kvapně zkracoval text z nějakého většího celku. A Merglová píše tak dětsky: jako nadšená šestnáctka, která se právě zamilovala do fantasy. Její příběh ale také není špatný. U Kotouče, který umí psát, mám problém s žánrem. Při dlouhých bojích pravidelně vypnu hlavu a začnu přeskakovat. Takhle se dá přeskočit celá povídka, i když by to nakonec byla škoda. Celek je ale větší než součet částí. Díky relativně krátkým povídkám a formátu (e-kniha) ideální pro cestování do práce nebo čtení před spaním.
Příjemně napsaná a čtivá kniha, při které dostanete žízeň a chuť "na jedno."
Nádherně potemnělé zpracování lužickosrbského příběhu o Krabatovi. Mnohovrstevnatý příběh, který v knize vynikne ještě lépe než v (jinak vynikajícím - ještě teď si u něj koušu nehty) animovaném filmu Karla Zemana.
Škoda, škoda, že kniha naplňuje sliby z anotace až od oddílu , po němž je pojmenována. Těšil jsem se na nádherně podvratnou asambláž, výsledek je ale trochu jiný. Pár úvodních básní v próze je OK, pak ale následuje obrovsky nudný cestovní deníček s chabými pokusy o pointu. Třetí část - Hra na vraha - už ale přináší to, kvůli čemu jsem si Atwoodovou půjčil. Krásné hrátky s obsahem i formou, znejišťování čtenáře i mazání ostrých hran mezi ním, knihou a spisovatelem. Ve čtvrtém oddílu jako by se protla forma počáteční části s rafinovaností předposlední. Ne všechny texty jsou ale stejné úrovně, knihu trápí nevyrovnanost. I tak si ale myslím, že současné nízké hodnocení na DBK je zbytečně podstřelené. Chce to jen přistoupit na hru a nepředstavovat si, že dostávám standardní povídkovou sbírku. Nedostávám, protože nemám dostat.
Když nepočítám dramatizaci Nemesis, moje první setkání s Harry Holem. Polovina nudná, dozvídáme se množství informací, které k ničemu nepotřebujeme. Pak se to rozjede, závěr baví, ale vše vyustí takovým klišoidním finále. Celkově to není špatný počin, dal bych tak 70 procent.
Existují komiksy, kde se organicky protíná popkultura s filosofií. Tenhle Superman to ale rozhodně není. Vysloveně nádhernou kresbu, z níž by si nejeden obraz zasloužil samostatně vyvěsit na zeď, kazí zoufale nudný syžet plný rádobychytrých dialogů. Myšlenky, které by stály za zaznamenání, jsem v celém dvoudílném kompletu našel jen dvě (ani jedna nebyla přehnaně originální, ale pořád jde o pupkulturu, že?). Biblické odkazy? Jako ten "dáme tam chlápka, co bude mít na krku jmenovku Francis Assisi a všichni se poserou blahem" - vážně? Navíc děj postrádá logiku. Nechci spojlovat, takže jen v náznaku - proč proboha Superman stvoří něco, co pak pošle do světa, aby to našel kdejaký pablb? A proč tu věc může vzít a odnést ji dovnitř té samé věci? WTF?
Máloco z klasické poezie mě osloví. Vzpomínám, jak jsem kdysi trpěl o Sonetů Lauře (a všechny slovní hrátky s vavříny to jen zhoršovaly). Michelangelo obdivuji jako sochaře i malíře, proto jsem se rád seznámil s jeho méně silnou stránkou. Potěšily mne básně, které se nějakým způsobem dotýkaly Michelangelových hlavních činností. Třeba ta o malování Sixtinské kaple. Dobrá třetina textů by mohla sloužit jako názorný podklad pro diplomovou práci "Vliv klinické deprese na literární tvorbu." Právě ty považuji za silné vzhledem k jejich existenciální naléhavosti (i když kdovíjak vynalézavé také nejsou). Z milostné poezie mě zaujalo jen něco. Celkově si myslím, že výběr mohl být kratší a tím i v konečném důsledku silnější. Zajímavý je závěrečný oddíl dopisů, za ten si kniha zaslouží pár procent nahoru.
Vynikající náhled do dějin jedné z kapitol studené války. Příběh Adolfa Tolkačeva ani nemůže být lepší, než ho napsala historie. Sám o sobě je dostatečně napínavý, Hoffman navíc připojuje velké množství detailů o fungování tajných služeb. Některé technické vychytávky by mi ve filmu přišly šíleně přitažené za vlasy, oni s nimi ale pracují skuteční špióni. Dozvěděl jsem se hodně nového, což je u literatury faktu vžycky plus. Někdy ale bylo informací až příliš - to je dle mého skromného soudu taková nemoc angloamerické non-finction. Podobně jako ve Vesmírném blues nebo Zelené zóně se i v Hoffmanově knize o téměř každé (i v zásadě vedlejší) postavě dozvíte detaily, které se samotnými událostmi knihy nesouvisí a zbytečně zdržují.
Pro mě velice příjemné překvapení. Přiznám se, že jsem dosud neměl s hradem Kostkou žádné zkušenosti, proto nemohu říci, nakolik se autor opakuje, jak naznačují některé komentáře. Líbil se mi humor, který není vyloženě k popukání, ale po většinu knihy nutí k úsměvu. Jako odpočinková kniha na léto proto Aristokratka na koni funguje velmi dobře. Co dělá zážitek o level lepším, je vynikající přednes Veroniky Kubařové v audioknize. Za mě palec nahoru.
Oddychová střílečka, jak má být. Nekomplikovaný děj, který bez zádrhelů plyne vpřed, lemuje řada čerstvých mrtvol. Český text bohužel zabíjí otrocky špatný překlad a snad nulová redakční práce. Nevýhodou originálu jsou ploché postavy. Vlastně i na samotném konci mi byla celá jednotka ukradená. Nicméně autor - bývalý SEAL - boduje tím, jak nic neidealizuje a takřka v každém člověku najde něco špatného. A to včetně hlavních hrdinů, čímž jde proti proudu až-do-morku-kostí-skvělých-amerických-hochů z jiných akčňáren.
Vynikající. Krásně bezvýchodná atmosféra, která takovým příběhům sluší. Škoda jen, že jde o ikstou variaci na Kafku a všechny řeší podobná, ne-li přímo stejná témata, vztahy, myšlenky. Podobných textů jsem už četl hodně, můžu doporučit třeba Music of Chance od Paula Austera. Vyšlo to i česky, jen si nevzpomínám na název. Vyústění je ale v podstatě stejné.
Příjemné překvapení. Moje první setkání s panem Sichingerem a hned povedené. Určitě neunikne srovnávání s jiným bytostně jihočeským autorem - Jiřím Hájíčkem. Podobně jako jemu mu jde drobná kresba situací, míst, nálad a postřehů. Sichinger ale tolik nepsychologizuje, staví před nás spíše jakousi středoevropskou variaci na post-habsburský western. Kniha opravdu příjemně plyne, nutí k zamyšlení a přitom zbytečně nezdržuje. Některé momenty mi ale přeci jen přišly schématické a možná trochu násilné. Každopádně si od Sichingera s chutí přečtu i další knihy.
Mohla to být krásná pocta všem pokleslým příběhům. Svět ale nedrží pohromadě, postavy mě za celou dobu nedonutily, abych k nim cokoli cítil, a skutečná zápletka v podstatě neexistuje. Knihu táhnou jen sáhodlouhé popisy - a i ty akční začnou poměrně rychle nudit. JWP umí napsat geniální povídky, tyhle klukovské příběhy ale patří spíše do sklepa jeho autorské tvorby.
Když vidíte, jak po světě sílí nacionalistické tendence a nenávist ke všemu jinému, jsou Kamenné sny velice aktuální a důležitý román. Když se svým zájmem jdete za doprovodný text, z reakcí Ázerbájdžánců na jeho vydání vás i v letním parnu musí mrazit. Zvláště, když si připomenete, že s prezidentem Alijevem se rád kamarádí i náš nejvyšší představitel. A chtě nechtě si vzpomenete i na současné upevňování režimu v Turecku. Vlastně jsou to z velké části právě "vnější" okolnosti románu, které z něj dělají tak silné dílo a z Akrama Ajlisliho kandidáta na Nobelovu cenu. Jinak je to místy groteskní, snová, bukolická próza, která nezapře, že spisovatel je autorem venkovských románů. A že do svého rodného jazyka uvedl Marquéze či Ajtmatova. Otiskne se do vás. Upřímností snahy vylíčit "nepřátelský" národ jako skutečné lidi a ne boschovské zrůdy zplozené koly propagandy. Popisem vykořeněnosti lidí, kterým životy přervaly dvě genocidy a charaktery zkazilo (nebo naopak vytříbilo) období nadvlády Velkého bratra SSSR.
Vcelku zábavná telenovela s nádhernou malbou, roztomilými vizuálními nápady, naprosto neoriginálním dějem a vesmírnými raketami! :-)