Cabiria komentáře u knih
Je to tak skvěle napsané, že se vám vůbec nechce dát hrdinům příběhu na konci sbohem, asi jako byste měli opustit přátele. A to přesto, že to nejsou žádní extra kladní hrdinové.
Jsou to lidé, jejichž duše mají svá temná zákoutí, a autor se nebojí je zcela upřímně a někdy navíc i vtipně objevovat.
Steinbeck je prostě mistr slova. A jeho překladatelé vlastně taky.
To bylo krásné!
Ani jsem nečekala, že se mi bude tato dětská kniha tak moc líbit! Ona ale zase není tak úplně dětská, mám pocit, že řadu věcí člověk chápe asi až s věkem.
Zábavné a milé příběhy ze života trochu nezbedné a velmi upovídané Anny jsou prodchnuty poetickým a barvitým líčením krajiny, přírody a vesnice v různých ročních obdobích.
Člověk jakoby se s Annou vracel sám do dětství, do dětského způsobu uvažování a nazírání na svět očima dítěte, a z té nostalgie vás až místy píchne u srdce, že ten čas už je pryč...
Anna, svérázná a pozitivní osůbka s dobrým srdcem, mi přirostla k srdci a mám chuť si o jejích dalších osudech ještě přečíst, ač jsem původně neměla další díly v plánu.
Zajímavý byl také náhled do tehdejšího způsobu výchovy dětí, z dnešního pohledu dosti přísný.
" Těšit se na něco, to je půlka radosti, kterou z toho máme. Nemusíme všeho dosáhnout, ale nikdo nás nemůže připravit o požitek z toho, na co se těšíme."
Už od doby, kdy jsem si v 7. třídě přečetla My děti ze stanice ZOO, mě zajímalo, jak asi Christianin příběh pokračoval dál. Byla jsem nadšená, že se to konečně mohu dozvědět. Tento účel kniha splnila. A nezklamala - další Christianiny osudy nebyly o nic méně divoké, než ty předešlé. Kniha se čte skoro sama, zhltla jsem ji za den.
Bylo zajímavé sledovat, kudy se život hlavní hrdinky ubíral. Někdy mi vadila zmatenost děje, ačkoli chápu, že pro novinářku bylo jistě obtížné uspořádat Christianino nesourodé vyprávění, které si místy i protiřečí.
A samozřejmě mě rozčilovala Christiane sama - zatímco v "prvním díle" to byla sympatická holka, které člověk fandil, zde to pro mě byla osoba, která vinu za svůj ne příliš vydařený život hází pořád na všechny kolem. I když občas uzná svou chybu nebo lituje, že něco udělala tak, jak to udělala, stejně je v celé knize cítit ten podtón sebelítosti a vnímání se jako oběti. Přitom šancí začít jinak měla celkem dost. No těžko soudit, když člověk v podobné situaci nikdy nebyl a její život doopravdy do hloubky stejně neznáme...
Ale to litovaní se a přitom na druhé straně dost často svrchované odsuzování druhých - jako že JÁ jsem ta nejchytřejší a poradit si nenechám - to mě fakt štvalo a Christianě jistě dobrou službu v životě neudělalo.
Kniha, na kterou nemohu zapomenout. Je stejně tak dobrým upírským hororem jako dojemným příběhem přátelství. A vlastně i takovou sondou do života v depce švédského sídliště 80. let.
Brilantně napsaná kniha. Kromě skvělého jazyka ( ač tedy hodnotím pouze překlad) a originálního příběhu, nabitá také řadou faktických informací z různých oborů, které si autor musel nastudovat, čehož si vždy velmi cením.
Osobně mám ale s Irvingem jeden menší problém- jeho knihy mě na začátku vtáhnou do děje, miluju jeho psaní, nemůžu se odtrhnout, nemůžu se nabažit, tak moc mě to baví, baví,....pořád ještě baví, a pak najednou přijde okamžik, kdy mi přijde, že už to natahuje jak gumu u trenýrek, a že příběhu by naopak prospělo, kdyby uměl skončit trochu dřív. Zkrátka, po přečtení jeho knih se cítím asi jako kdybych vylezla z cukrárny, kam jsem se hladově vrhla s chutí úplně na všechno a nezřízeně se tam naládovala dorty. Je to úžasné, lahodné, ale člověk se po tom cítí trochu přiotráven...
Petra Soukupová umí psát s lehkostí a je vynikající pozorovatelka - nebo ona sama tvrdí, že lidi ani tolik nepozoruje, jako se spíš umí vcítit do toho kdo, co a jak prožívá. Psychologie postav, všednodennost, lidské motivace, vnitřní monology - to jí jde doopravdy skvěle.
Pro mě byly Věci na které nastal čas už několikátou knihou autorky, kterou jsem četla, a to je možná důvod, proč výše uvedená chvála tentokrát ustupuje jiným pocitům. A to dojmu, že její knihy mi už nemají co nabídnout. Její prvotinou jsem byla nadšená, wow, někdo dokáže takhle napřímo, stroze, jednoduše, syrově popsat běžný lidský život se vším všudy, to mi přišlo skvělé. Čekala jsem ovšem, že autorka bude dále růst, že časem k té skvělé formě psaní přidá také nějaký obsah, že přijde ještě nějaká další přidaná hodnota, nějaký přesah ( společenský, historický či jinak odborný...). A to se bohužel nestalo. Její knihy jsou jako rovnice, ve které se jen změní proměnné, jinak je to pořád dokola.
Chápu, že možná kniha ani nemá ambice mít nějaký přesah. Ale potom zase od takového čtení obvykle očekávám, že bude aspoň odpočinkové. Což zde ( tedy až na tu formu - jako že ji opravdu zhltnete) taky není, člověk z ní má spíš blbou náladu. A jedincům se sklonem k depresím a úzkostem bych ji snad ani nedovolila číst.
Myslím, že je škoda, že autorka nevyužije svůj nesporný talent a nezkusí třeba trochu zaexperimentovat s žánrem.
Pro mě je každopádně taková literatura trochu ztrátou času a od Soukupové si určitě nějakou dobu nebudu potřebovat nic přečíst.
Nečekala bych, že to napíšu, ale vcelku souhlasím s komentářem Salamandriny - že je to taková Třeštíková pro intelektuály. Jo, to by asi sedělo. Což mě trochu štve, protože po přečtení K moři, jsem prostě měla pocit, že je tam potenciál daleko větší. Škoda.
Trochu jiná Agatha, kde vyšetřovatelem není ani můj milovaný Hercule ani slečna Marplová, ale přímo jedna z postav příběhu, která se pouští do pátrání na vlastní pěst.
Zápletka je celkem originální, děj napínavý a konec překvapivý a nepředvídatelný.
Palička a lord Caterham mě bavili svými drobnými slovními přestřelkami.
Jedna z knih mého dospívání, ačkoli už tehdy byly reálie, v kterých se odehrává, minulostí. To však nevadí, protože doba se sice změnila, ale vztahy a problémy v nich ne.
Kniha, která mě asi neomrzí, četla jsem ji mnohokrát a ráda se k ní vracím i dnes.
Fantasy nikterak neholduji (kromě Harryho Pottera) a tohle byl můj vůbec první Terry Pratchett. Přesto, že fanouška ze mně přečtení určitě neudělalo, musím uznat, že to má něco do sebe. Když je takový podzimní den jako dnes, studený a deštivý, v krbu praská oheň a z hrnku voní kakao, a člověku se nechce zrovna moc nad něčím přemýšlet, je to přesně ta pravá kniha, po které sáhnout a nechat se vtáhnout do toho příjemného světa na zádech želvy a čtyř slonů..I když v první části - na dvorku u Bábi - mi bylo určitě příjemněji než na Neviditelné univerzitě v druhé půlce, ta už mě tak nebavila a posledních 50 stran jsem dala už jen silou vůle, to na mě bylo asi až moc fantaskní a ujetý...
Ale! Až vyrostu, chci být jako Bábi Zlopočasná! Včetně těch šatů se žábami a netopýry!
Na tuto knihu jsem se moc těšila, odeonky mám ráda. A nalákala mě i dobrá hodnocení zde. Bohužel ve mně téměř nic nezanechala a na to, že je dosti útlá, jsem se jí prokousávala neúměrně dlouho - nějak mně to čtení ani nebavilo.
O psychiatrii - a taktéž její historii - se celkem zajímám, takže poměry hospitálu a tehdejší přístup k duševně nemocným, které kniha líčí ( a dost se v tom opakuje), pro mně nebyly žádným novým zjištěním. Příběh, který se rozehrává na pozadí těchto kulis, je vcelku plytký a opravdu předem odhadnutelný. K postavám mi nějak nešlo udělat si vztah. No, snad Eugenii jsem fandila, to ano...
Čekala jsem rozhodně víc. Pokud je ambice knihy populární formou přiblížit neznalému čtenáři děsivé poměry psychiatrické péče dob vlastně ne zas tak dávných, pak toto asi splnila. Pokud měla směřovat k prvotnímu zamyšlení nad tím, že ne vždy i tady v civilizované Evropě měly ženy taková práva jako dnes, a jak smutné byly jejich osudy, pokud se rozhodly patriarchálnímu systému odporovat - pak asi také splnila očekávané.
Já pro ni ale asi nejsem tím správným čtenářem.
Tato kniha ve mě rezonovala ještě hodně dlouho po dočtení, možná tak trochu už napořád.
Dlouho jsem přemýšlela jak komentář k ní uchopit, vůbec mi to nešlo. Naštěstí jsou lidé, kteří ty pocity umí vyjádřit a ještě k tomu vcelku stručně ( což mě moc nejde :-). V tomto případě mám na mysli komentář pode mnou od Tanja00, s kterým naprosto souzním a je tak zbytečné, abych se více rozepisovala...
Jinak skvělá kniha.
Jednohubka, přečtená za odpoledne - naštěstí, protože to byla celkem ztráta času.
Jak již někdo trefně poznamenal, Viewegh píše, jako kdyby to už chtěl mít za sebou, a stejně tak jsem to já i četla. To je asi tak jediné v čem jsme na stejné vlně.
Nezastírám, že nemám tohoto spisovatele ráda, rozhodla jsem se mu ale zase po čase dát šanci, a to hlavně proto, že jsem knihu dostala jako dárek a bylo by mi líto ji poslat dál nepřečtenou...
Autor píše asi jako když jsme se spolužačkou na základce psaly společně román na pokračování - úroveň slohovky lepšího žáka osmé třídy.
Je to dost autobiografické, což mi zde z nějakého důvodu vadilo. Asi mě prostě nezajímá Vieweghův osobní život, jeho zdravotní problémy, problémy s erekcí apod. Pokud cítí potřebu to ventilovat, možná by si měl psát spíš deníček. Jeho psaní mi navíc přijde oplzlé, a to nemám pocit, že bych byla nějak prudérní. Ale on píše jaksi ...úchylně..?
Prvních padesát stran totálně o ničem, "vtipné" historky trapné. Hlavní nosný příběh by mohl mít velký potenciál, bohužel byl těžce odfláknutý, konec useknutý.
Podtrženo sečteno - celkem zbytečná kniha.
Poprvé jsem Anděle a démony četla ještě jako studentka cca před 13 lety, tedy v době, kdy panovalo kolem filmů na náměty Dana Browna velké haló a jeho knihy byly bestsellery.
Když jsem se nyní ke knize vrátila, měla jsem už jen mlhavé povědomí o zápletce a vzpomínku, že jde o jednohubku, která rychle a svižně plyne a zhltnete ji na posezení.
Nevím, jestli příběh za ta léta už vyčpěl, nebo jsem prostě jen zestárla a moje preference se změnily, ale opětovné přečtení pro mě bylo zklamáním. Tentokrát mi děj tak příjemně neubíhal, místy jsem se naopak musela spíš nutit číst dál a zejména v druhé polovině mi osudy hlavních hrdinů byly vlastně skoro ukradené. Malá propracovanost postav a jakási jejich plochost by se snad dala odpustit, koneckonců má to být akční krimi, kde jde hlavně o to napětí a dějový spád. Jenže právě ono neustálé střídání jedné akce za druhou a později ( cca v poslední třetině) už i vršení úplných neuvěřitelností na sebe, vyznívá nakonec spíš únavně a otravně. O samotném konci, tedy odhalení toho kdo, proč a jak, ani nemluvě, tam už bych se ani nezdráhala použít slovo slátanina.
Oceňuji poodhalení iluminátské historie na začátku a připomenutí římských reálií, které mi vnuklo touhu se do tohoto města zase po čase podívat.
Musím souhlasit s uživatelem Akana, že režiséru Ronu Howardovi se na základě dost slabého námětu podařilo natočit ještě celkem slušný film.
Ne, nebavilo.
Jak už to u knih tohoto druhu bývá, stačilo by vše shrnout pár větami...
Potřebovala jsem po přečtení Svědectví o životě v KLDR nějakou pohodovou oddechovku. Liane Moriarty mě opět nezklamala. Je to čtivé, člověk to zhltne jedním dechem, a ač poodhalované téma je závažné, nejedná se o žádné psychologické drama, které by člověka duševně vycucalo. Prostě příjemné nenáročné čtení, jako zatím vždy od této autorky.
Zvláštní kniha. Náboženská témata mě sice úplně nepřitahují, ale také se jim nevyhýbám. Podle anotace jsem si slibovala zajímavé a zábavné čtení, ale v jiném smyslu, než v jakém se mi ho pak dostalo.
Zpočátku jsem tedy myslela, že knihu asi nedočtu, že to bude nudné. Ale pak se něco stalo...a příběh mě vcelku pohltil.
Hlavní postava bývalého pastora Olofa mi sice nebyla příliš sympatická, a ani jeho pohnutkám jsem vždy nerozuměla, ale postupně se rozplétající životní osudy ostatních postaviček Vasterbottenu vzbuzovaly zvědavost a potřebu číst dál.
Vyprávění se odvíjí pozvolna, klidně, pomaloučku. Jak člověk čte, sám se jakoby zpomaluje, mysl se upokojí, zpomalí se tok myšlenek a snad i srdeční tep. Ta kniha je jako meditace.
Styl psaní je jednoduchý, skutečnosti jsou ozřejmovány jasným a nesložitým způsobem, a přesto zůstává něco skryto a nutí k zamyšlení. Humor je jemný, schovaný v náznacích a přitom i trochu cynický.
V neposlední řadě je obálka knihy opravdu krásná.
V tom, jak je to tedy se spasením, nemám ale stále jasno :-)
Tyhle knihy asi nejsou pro mě. Mám stejný pocit jako u knihy Dům v růžích - Deník Ellen Rimbauerové. Bohužel to nejsou pocity příjemného mrazení v zádech, ale totální nudy.
Nejde o to, že to není strašidelné, to bych vzhledem k tomu, že kniha pochází z roku 1959, odpustila - holt dnes už nám asi dveře, které se samy zavírají, k pocitu hrůzy nestačí. Jde o to, že tam nějak nebylo co obdivovat, jazyk nic extra, děj takový nezáživný, postavy podivně nesympatické a bez potenciálu, že by si k nim čtenář vytvořil vztah. To platí i o hlavní hrdince, jejíž osud mi byl celou dobu v podstatě ukradený.
Konec to možná trochu zachraňuje, protože podává jakési mlhavě vzdálené vysvětlení a spolu s doslovem nabízí možnost zamyslet se, co se to tam vlastně celou dobu dělo. Mě už se ovšem do hlubšího popřemýšlení nechtělo, neb už tak mě ta kniha okradla o dost času, který mohl být pročten lépe...