Gabetka komentáře u knih
Čtení Hany jsem dlouho odkládala, protože byla tolik vychvalována, že jsem měla strach, aby vůbec dokázala dostát mému vysokému očekávání založenému na této chvále. Musela jsem se k přečtení donutit před návštěvou divadelního zpracování a musím říct, že nelituji. Autorčin minimalistický, avšak maximálně vypovídající styl mě chytil od první stránky. Samozřejmě, vzhledem k časovému rámci, ve kterém se kniha odehrává, je děj občas předvídatelný a emočně vyděračský. Ale ta lehkost, se kterou autorka píše o tak hrozné době, je úchvatná. Prostě musíte číst, abyste věděli, jak to skončí. První část uvedla postavy, druhá vysvětlila pozadí a třetí nabídla smíření. Krásné myšlenky se prolínaly celou knihou. Přidávám se k fanouškům paní Mornštajnové a těším se na další knihy.
Životní pravdy zabalené v humorném kabátě. U málokteré knihy se zároveň hlasitě směji a vzápětí slzím dojetím, ale Backman je v tomto sázka na jistotu. V jeho popisu lidských slabostí a pochybností se člověk poznává a tak nějak ho to dokáže uklidnit, že v tom vlastně není sám. Každý příběh, každé slovo a každá postava měla svůj smysl a i když jsem měla tušení a často správné, kterým směrem se vyprávění vydá, ani trochu mi to nezkazilo dojem ze čtení. Pro mě největší poučení, že za každou lidskou podivností je silný příběh a každý má ke svému byť neobvyklému chování důvod. Závěrem mohu doporučit, i když chápu, že kniha nemusí hlavně v začátku sednout každému. Já bych ocenila víc takových.
Svižné, úderné čtení. Autorka umně buduje atmosféru, nechává až příliš volnosti čtenářově fantazii, a pak nastolí jednoduché vysvětlení. Ale počkat: Monika, z jejíhož pohledu vyprávění vnímáme, nesouhlasí a čtenář s ní. Něco tu nehraje! Závěr, ať si každý přebere po svém, je ponechán prostor pro obě cesty. A právě zde mi zůstalo pár nejasností, se kterými se peru, abych si příběh v klidu uzavřela. Dávám 5 hvězd, i když bych autorku nejraději přetrhla nebo ji pozvala na kafe, aby mi to objasnila.
Thriller, od kterého se nedá odtrhnout. Případ mrtvého policisty zavede Cyruse
k minulosti Evie, o níž se dozvídáme hodně. Určitě nebylo řečeno úplně vše, ale závěr přeci jen nějakou etapu uzavírá. Proto doufám, že autor bude v této sérii pokračovat, protože Cyrus i Evie jsou skvěle zpracované a sympatické postavy, o které čtenář nechce přijít.
Patřím k těm, kteří Igora považují za fiktivní postavu. Autor je kreativní, zvolil neokoukanou formu vyprávění, která působí přesvědčivě a realisticky i díky existujícím článkům, na které odkazuje. Rádoby autentické vyprávění lépe vtáhne do děje a už vás nepustí. Autor se vyhnul nadpřirozeným jevům a přesto vyvolal pocit strachu, což oceňuji. Kniha měla spád, byla napsaná netradičně, donutila mě přemýšlet (jde o skutečnou záhadu, nebo je to celé výplodem fantazie?) a hrůzy bloudění a strachu popsala velmi reálně včetně nepochopitelných úkazů. Autor nabídl i vysvětlení. Upřímně musím říct, že výlet na Tribeč si s radostí nechám ujít a nebudu na vlastní oči zkoumat, zda tam ta trhlina opravdu je nebo ne.
Doufám, že další díly ze série v češtině vyjdou, protože jsem velmi zvědavá na vývoj Cyruse a Evie. Kdo ta holka je? Cyrus byl skvělý, má skvělé jméno a děsivou rodinnou historii. Román odsýpal až na některé pasáže parádně, takže už se poohlížím po dalších autorových kusech.
Na začátku jsem trochu ohrnovala nos nad tím, že policisté pořád jen někam chodili a s někým mluvili. Ve výsledku to však působí velmi reálně, skoro bych řekla, že autorka má s vyšetřovacími postupy nějaké zkušenosti. Musím říct, že jsem nad případem musela pořád přemýšlet, zaujalo mě to propletení, celé to bylo hodně realistické, uvěřitelné a zajímavé. Jen nechápu, proč první vychází Vodník, když je v něm několik odkazů na Klekánici. Na kterou se samozřejmě těším.
Příběh tentokrát jel na plný plyn od samého začátku, hned první kapitola mě dobře zaháčkovala. Některé dedukce při nalezení souvislosti mezi oběťmi mi trochu unikly, ale to asi není na vrub autora. Velmi akční konec, grandiózní finále a naděje, že v dalším díle Poe pokročí v pátrání po svém původu. Těším se.
Červenák je sázka na jistotu. Tentokrát v mé oblíbené Vídni a navíc je tématem velmi zajímavé období rekatolizace církve reagující na pokusy o její reformaci. Donutí vás zamyslet se a pochybovat nad tím, kdo je vlastně viník a kdo v právu. Ve výsledku je zjevné, že zlo prostě zase plodí zlo a že vždy je to o lidech, ne o jejich světonázoru. Zápletka je tentokrát vcelku jasná a přímá, i když na začátku jsem měla podezření, že za atentátem na arcivévodu bude někdo jiný. Věčné popichování Steina a Barbariče dodává těžkému tématu trochu nadsázky a kaprál Jaroš se svým mega mečem odvádí svou práci. Povedená historická detektivka.
Oproti většině komentujících mi kniha v první části nepřišla nudná a zdlouhavá. Seznámení s postavami a jejich povahami mělo svůj účel. Dění na odbočce v lese nabralo rychlý spád a od čtení se nedalo odtrhnout, na konci každé kapitoly jste potřebovali vědět, co bude dál. Závěr přišel nečekaně rychle, vysvětlení bylo velmi stručné a kupodivu uvěřitelné, ale vadilo mi, že v kontextu všech událostí, které se v lese děly, mi přišel nedostatečný. Zpětně všechny záhady a jevy působí nahodile navrstvené, aby bylo docíleno mrazivé atmosféry. To se autorce povedlo dost dobře, proto mě ten jakoby odbytý konec mrzí.
Musím přiznat, že fakt nechápu to vysoké hodnocení a velebení autora do nebes. Ano, je to čtivé. Ano, hlavní duo detektivů je sympatickým lákadlem. Ale kromě toho, že autor tlačí na pilu v popisu nejrůznějších brutálních způsobů mučení, nemá kniha oproti ostatním v tomto žánru nic navíc. Aspoň já to nevnímám. Vrah byl jasný od počátku a kličky na zmatení čtenáře mi přišly jako zbytečný balast. Zkusím i druhý díl a uvidím, jestli mě autor přece jen nenaláká na celou sérii. A jen tak na okraj, myslíte si, že by to Hunterovi tolik pálilo (i když na mě vlastně možná až tak chytře nepůsobil na to, že byl popsán jako génius), kdyby skoro nespal?
Tohle mi hodně sedlo. Přímočarý úprk zajímavé skupiny uprchlíků (propuštěných z vězení zajímavým Lovcem), kterou pronásleduje smečka Vyvrženců. Postavy uprchlíků zaujaly svým příběhem nejen Lovce, ale hlavně čtenáře, a přestože šlo většinou o vrahy, nutí vás to fandit jim. Závěr mě dostal - v dobrém. Něco jsem čekala, něco tušila, něco mě překvapilo. Stále nad tím přemýšlím. Předchozí knihy s Lovcem neznám, musím napravit.
Za mě určitě skvělý nápad. Zajímavé pojetí a zapojení víl do alternativní historie osmdesátých let a plusové body za brněnské reálie. Kromě přehnaně roztáhlé střední části, kdy se Dominik až příliš nimrá ve svých pocitech a závislostech (nechápala jsem jak mohl zvládat nějaké vyšetřování a být v něm dobrý), je kniha velmi čtivá. Chytla mě hned první stránka, ta neuvěřitelně ponurá atmosféra, kterou je kniha nasáklá. Nadchl mě Dominikův nápad, jak vyřešit velký problém s parťačkou a vše, co z tohoto řešení vyplynulo. Závěr byl akční, napínavý a ve finále vyzněl pozitivněji, než jsem očekávala. Na debut paráda, těším se až si přečtu další autorčiny knihy.
Nejdříve jsem viděla film, který mě přesvědčil, abych konečně sáhla po knize. Přestože se dějová linka vcelku výrazně liší, bavilo mě obojí stejnou měrou. Kniha šla možná ještě do větších absurdností, a i když jsem se nesmála až bych se za břicho popadala, tak jsem měla během čtení spokojený výraz, což mi v nelehkém životním období docela bodlo. Jediným problémem je rozsah, jde opravdu o jednohubku, kterou slupnete během odpoledne, což je škoda. A po přečtení všech dílů se ptám, kdy už bude další?
Přiznejme si, že název je prostě zavádějící :-) Čekala jsem více únikové hry a méně čehokoliv jiného, ale dostala jsem knihu, která víc než cokoliv jiného popisovala život finančníků a praktiky firem na Wall Streetu. Sice spíše povrchně (a občas mi nějaké detaily neseděly), ale zato čtivě. Co se stalo se Sarah Hallovou asi spoustě čtenářů dojde záhy, ale četbu si užijete až do konce. A nejvtipnější mi přišla ta úvaha, co by si asi tak mohli udělat čtyři špičkový bankéři? Pěkná pointa.
Tohle byla prostě pecka. Od začátku našlápnutý děj, napětí stoupá každou další přečtenou stránkou. Autor příběh zaplétá víc a víc, místy zase rozplétá, v hlavě vám šrotují kolečka na plné obrátky, oči vylézají z důlků, vynořují se další a další otázky. Převládá jediná: panebože, je pravda, co si o tom právě myslím? No a na konci prostě zůstanete zírat s otevřenou pusou a vzápětí hledáte, kdy vyjde další díl.
Emočně nabité drama z války, které se rozjíždělo pomaleji, ale pak je najednou nejen konec války, ale také knihy a nemáte tušení, jak je to možné. Z celého příběhu jasně zaznívá, že svět není černobílý, v každém z nás je něco dobrého i zlého a žádný člověk není pouze hrdina nebo zbabělec. Silný příběh žen, které zůstaly s dětmi v okupované Francii a musely udělat vše pro to, aby ochránily své děti a domov, do kterého by se mohli jejich muži po válce vrátit. Až do konce knihy jsem se nemohla rozhodnout, která ze sester je ta stařenka, která se impulzivně rozhodla přijmout pozvánku do Paříže a znovu vzpomínat na válečné časy.
Tohle byla trefa do černého. Správně vyvážený poměr vtipu a napětí, skvěle napsané postavy, slovní přestřelky a smysluplně popsané nadpřirozeno. Bavila jsem se celou dobu a jsem ráda, že kniha má pokračování. Doufám, že se ho brzy dočkáme v češtině.
Doporučuji, pokud vás dokáže pobavit cynický humor a nevadí vám dávka něčeho nereálného.
Jako u každé zatím přečtené knihy této autorky, jsem si na konci pomyslela pouze: "no, to si snad děláš srandu"...
Autorka umí psát skvěle, trefně a úderně. Vůbec by mi nevadil větší rozsah, ale je možné, že by pak kniha nebyla tak dobrá. Takže budu čekat na další autorský počin.
Jednou bych chtěla s autorkou posedět a ty závěry s ní probrat :-)
Autorčiny historické romány mám velmi ráda od té doby, co jsem narazila na Pána hor. Tento se od těch ostatních, které jsem četla, trochu liší. Začátek je pozvolný, spousta popisů a jmen bez zjevných souvislostí. Pak se to však rozjede ve velkém stylu a závěrečná část je až nebývale akční. O romantické lince se zde ani téměř nedá mluvit, převládá napětí a akce. Historická pohádka pro dospělé, která se mi velmi libila.