ienda.spk komentáře u knih
Mistrovské dílo! Každý, kdo má rád detektivní žánr, musí tohle přečíst a ocenit. Uzavřený ostrov, deset lidí, napjatá atmosféra. Bude se vraždit a to hodně. Agatha Christie je zárukou té nejvyšší kvality.
Počáteční tvorba mistra horroru, znalce snových světů a otce Prastarých. V tomto prvním svazku lze najít takové krásné povídky jako je třeba Hrůzný stařec nebo jedna z mých oblíbených Výpověď Randolpha Cartera. Když chcete pochopit autora a proniknout do jeho díla, tak proč ne chronologicky a od počátku
Jsem Nesbøho obrovský fanoušek, ale tohle byl v mých očích přešlap. Nebavilo. Hlavní postava se tváří jako vidlák, ale s IQ 200. Jeho bratr těžký vyčůránek a prospěchář. K tomu přidejte do hrnce problém v podobě ženy a máme tu zaděláno na guláš. Závěr knihy? Nad tím jsem jen kroutil hlavou. Přijde mi to psané moc na krev. Ale abych nebyl jen kritický, tak rukopis je jasný. Je to Nesbø a kolikrát mě nutil k zamyšlení. Tohle mám na něm rád. Nicméně jsem od samostatné knihy vážně čekal víc. Například Lovci hlav či Syn byli daleko lepší počiny.
Nádherně zpracované Lovecraftovi povídky. Styl kresby je v černobílém hávu a tak to má být. Tomuto komiksu nemám co vytknout. Sic jsem se bál, že skrz ilustrace ztratí něco z příběhů své kouzlo - jsem rád, že jsem se mýlil. Klobouk dolů před tímto zpracováním
Legendární gamebook o posledním z rytířů Kai - jeho pomstě Temným pánům, záchraně Magnamundu a obnovení slávy řádu. Samotný příběh započne útokem na klášter Kai, který rychle padne popelem a vy musíte co nejrychleji tuto zprávu zvěstovat králi Ulnarovi v hlavním městě Holmgard. Cesta je to trnitá plná úskalí. Kraj je obtěžován Temnou armádou a každý kout je hlídán či drancován. První díl ze série není nikterak těžký. Sám jsem ho málem prošel - v původním AFSF vydání - bez jediného boje! Nutno podotknout, že vydání Mytaga obsahuje oproti starému rozšíření - a to v podobě boje o udržení zmíněného kláštera. Je to skvělý úvod do epického putovéní "našeho" hrdiny. Všem potencionálním a začínajícím hráčům vřele doporučuji.
Velice zdařilé zpracování románu do gamebookové podoby. Ilustrace, atmosféra, jednoduchost hraní - to vše Vás vtáhne do příběhu raz dva...
Jedním slovem: „Paráda!“. Nejenže Klinika nabízí velkou porci zábavy, ale zároveň je to něco jiného než „rytířská“ fantasy, které je v hracích knihách plno. Zombie téma na našem trhu citelně chybělo. Snad to ostatní čtenáři gamebooků náležitě ocení jako já. 1058 odkazů zase dává pro změnu tušit, že to nebude jen „kdejaká“ jednohubka. Struktura větvení cest mě hodně připomíná Lone Wolfa. I skrz dva spojovací uzly mezi kapitolami. Navíc je tady pro jeden průchod hrací knihou vcelku dost textu. A těch různých či hrůzných konců! Překvapení! Zvyšující se napětí! Ilustrace! Zkrátka dobře odvedená práce. Mariovi se Klinika smrti opravdu povedla. Bod dolů dávám za trochu komplikovanější pravidla soubojů a lacině vypadající obálku.
Musím ocenit tohle jedinečné dílo. Příběh je hodně ponurý a čtenář začíná od zrodu vlastního bytí. Musí přijít postupně na vše okolo sebe. Kde jsem? Kdo jsem? Čím jsem? Jaký je můj účel? Toť otázky, které řeší a postupně se mu otevírají. Není zde potřeba nějakých životních hodnot a osobnostní síly. Nosným prvkem je vůle jako taková. Vůle žít. Tento počin je však zajímavý více. Nápad za milion, řekl bych. Tím mám na mysl provedení. Plastová folie, QR kód a cár papíru, který skýtá víc než se zdá. Ono je to totiž i vizuální dílo. Pokud bychom ho v ústavu či nemocnici přiložili na podsvětlenou tabuli určenou k prohlížení rentgenu, tak se nám vyobrazí v celé své kráse (postačí i okno). Pavučina odkazů a spleť celé záhady v jednom. Tleskám. Jakube Spurný, klobouk dolů. Spojil jste účel a funkčnost s uměním. Navíc s dávkou tajemné elegance.
První autorský počin na poli gamebooků. Pojďme si ho tedy detailněji rozebrat a ohodnotit.
O obálku a ilustrace se postaral Milan Hajný, pro kterého to byla zrovna tak prvotina v knižní tvorbě. A zhostil se toho na výbornou. Minimálně obálka snese opravdu potlesk. Šikovně koresponduje s atmosférou dobrodružství. Zajisté i upoutá. Vnitřní celostránkové obrázky jsou také povedené. Tady musí zavládnout spokojenost mnohých čtenářů.
Příběh je zasazen do fantasy světa, což je v dnešní době tak trochu klišé. Avšak na tomto poli má stále spoustu fanoušků, takže proč ne ;) Navíc nám Jura naservíroval docela zajímavou detektivní zápletku. Jste nadějným "chmatákem" z města Havarr a členem zlodějského cechu. Spíše k Vaší smůle máte bratra. Oba sirotci. Při jednom zasvěcení do tajů tohoto "řemesla" se sourozenec "utrhne ze řetězu" a přivodí oběma nemalé potíže. Skončíte za mřížemi. Jedinou nadějí na osvobození je vyřešit jednu záhadu, která trápí i samotného krále. Jeho královská tabule zeje nedostatkem masa. Proč Lougova farma zpomalila jeho přísun? Kam se dobytek poděl? Jak sjednat nápravu? Pro odpovědi na tyto otázky vyšlou Vás. S radostí přijmete, protože přijít o ruku rozhodně nechce ani bratr, ani Vy.
Pravidla herního sytému tohoto gamebooku sice stojí na Fighting Fantasy sérii, ale jsou "rozšířena" o střípky Lone Wolfa. Je to zajímavý mix obou dvou. Kromě klasických "Umění boje" a "Výdrže", můžete vybrat i jednu ze tří schopností, které tvořenou postavu ještě "vyšperkují" či zocelí - Postřeh, Kritické údery a Plný měšec. Jejich názvy už samy o sobě hodně napoví. Krom zbraní (+UB) zde můžete pořídit na tělo i zbroj (+V). Na zádech "bezedný" vak a u pasu pytlík s "chechtáky" :) Mno a jde se do světa. Je pravdou, že zcela jistě narazíte na nějakého toho nepřítele. To pak proběhne souboj dle výše zmíněných pravidel Fighting Fantasy. Což je rychlé a pro plynulost efektivní.
Vaše cesta bude svižná a nikterak náročná. Putování započnete na povrchu, abyste se jen nadechli a hurá do podzemí...Tam Vás čeká opravdu nečekané - kolikrát i bizarní situace. Nechte se opravdu překvapit ;) Vaše volby nabízí variabilitu - gamebook lze tedy hrát i vícekrát. Nikde jsem nenarazil na "insta-kill". Takže to, že někde špatně uhnete a můžete začít znovu, jsem neobjevil. Zapotil jsem se vlastně jen ke konci. Tam Vaše "Výdrž" dostane zabrat. Jako zpestření se mě líbilo řešit logické hádanky a možnost si zahrát hru v kostky.
Celkově se mě kniha na první dojem líbí. Je určena velké skupině hráčů. Jak pro ty útlého věku, tak pro ty "ostřílené". Závadnosti jsem neobjevil žádné. Nyní musím Jirkovi pogratulovat, že se mu na první dobrou podařilo něco tak dobrého.
Před otevřením tohoto počinu jsem byl plný očekávání. Po pěkném úvodním prologu nadešla chvíle seznámení se se základními pravidly a od počátku na mě "dýchala" atmosféra Vetřelce. Ta se mě držela až do konce. Hrál jsem za postavu Velazqueze. Tady kniha slibovala více logických hádanek a méně bojů. Nutno podotknout, že jsem konfrontaci se soupeřem zažil jen jednu z blízka a mozek zahřál 4x. Nebylo mě mými volbami dopřáno zažít blasterovou přestřelku. Nakonec nevadí. Podařilo se mě uniknout z Verocity a dokončit tak dobrodružství na první pokus. Do hry se opět ponořím znovu, protože jsem neodhalil všechna zákoutí stanice. Svým přístupem jsem nedostal úplně přesnou odpověď na otázku "Co se tu sakra stalo?". Znovuhratelnost je zaručena. Ať už členitostí příběhu nebo možností hrát za další postavu Volkova. Ten by měl zažít více akce a té je tady víc než dost. Určitě doporučuji.
Dlouho jsem s přečtení tohoto díla otálel. Nyní došla řada i na něj a slib daný autorovi jsem dodržel. Sic to krapet trvalo. Díky za trpělivost.
Můj první úsudek byl, že se pouštím do post-apo dobrodružství. Zmílil jsem se. Je to akční thriller jak vyšitý. Chcete kulky svištící vzduchem? Boj o holý život? Sílu lásky na pozadí a honbu za svým místem na slunci? Nějaké ty nepravosti či krev na asfaltu? Ok! Je to pro Vás. Tady bych ještě upozornil, že pro děti to rozhodně není. Ve vzduchu lze cítit odér po sexu a nějakého toho "matroše". Příběh je jednoduchý a v podstatě plný klišé. Vlastně má vše, co máme rádi na "béčkových" filmech s Arniem či Dolphem.
Máte ženu a práci. O to druhé přijdete a to první se snažíte udržet. Jak? Che che...neřeknu :D na to musíte přijít každý sám.
Nyní k pravidlům. Je to odlehčená forma FF. Nahážete hodnoty a ty Vám zůstanou po celou dobu. Předměty je však lze ještě povýšit. Ztrátu Výdrže máte po skončení boje opět na výchozí cifře. Žádné hledání medipacků. Žádný batoh plný hovadin. Štěstí? Má svou stálou normu, tak jaképak hledaní haluzí. Pro hráče, který si chce odpočinout od věčného zapisování ideál. Jo a budete vlastnit auto...
Já nenapsal, že se to odehrává ve Spojených státech amerických? Ve městě motorů? Dobrá, je to v Detroitu. A tady podotknu tohle - Autor si dal tu práci a v drtivé většině nás vede skutečnými místy! Nažhavte Google Street. Zajímavé a dobré propojení. Kvituji, Petro ;) Publikace je dokonce poučná. A to tím, že nám servíruje fakta nejen ze "života" tohoto města.
Za zmínku by stálo i rozdělení hry na tři kapitoly. Odkazy jsou hodně dlouhé a plné informací. Místy mě přišlo, že čtu místo odkazu kapitolu knihy :D
Pocity z četby jsem měl podobné jako u Hugh Laurie (Dr. House) - Obchodník se smrtí. Prostě "akce". Pokusy k dokončení jsem potřeboval dva.
Co znovuhratelnost? Zaručena. Tím, že si volíte jednu ze tří dovedností, tak se Vám otevřou jen ty dveře, které Vám přísluší. S pozměněnou postavou tedy dostanete jinou porci zábavy. Nebo zásah do těla. Takže testosteron a adrenalin rozprouděte v těle a směle do toho.
Já ty místa v komiksu navštívil a pamatuji na ně, protože jsem tam vyrůstal. Autora jsem v mládí občas potkával. Víc není třeba dodávat. Pro mě je to srdcová publikace.
Po dlouhé době spatřil světlo světa další díl ze světa Fighting Fantasy v našich luzích a hájích. Dočkáte se putování do známých krajů a potkáte povědomé tváře. Ať jde o Ohňovou horu, přístav Blacksand či Temný hvozd. Váš původní záměr - získání pokladu se brzy zvrhne v epickou cestu a litý boj. Oproti zvyklostem je zde vše počeštěno, což znalé hráče nezmate, ale možná krapet rozhodí. Publikace vyšla v pevné vazbě a větším rozměru. Ilustrace také doznaly změn - k horšímu. Dřívější kresby měli své neodolatelní kouzlo a tak je tohle provedení spíše výsměch. Tento gamebook neurazí, ale ani nenadchne. A tímto končím, protože jsem o něm napsal víc něž si zaslouží...suma sumárum 2 hvězdy - optimální
Legendární gamebook a Vaše cesta za pokladem v Ohňové hoře hlídaného mocným čarodějem. Procházíte síť podzemních kobek, v kterých všude číhá nebezpečí nebo naopak milé překvapení. Cílem je posbírat klíče a jejich správnou kombinací otevřít místnost s pokladem. Dostat se k tomuto bodu nebude vůbec snadné. Vaše cesta je v podstatě rozdělena do dvou částí - před řekou a po ní (ano, horu protíná vodní tok :D ). A poslední část je opravdu hodná svému názvu Zagorský labyrint. Tam se místy kolikrát zapotíte. Až si přejete, aby Vám Zagor přišel konečně "do rukou". Bez tvorby mapy se budete ztrácet. K dobru dnešních dnů je to, že se dá již předhotovený plán najít na internetu. Usnadníte si záznam a pošetříte nervy. Někoho její kreslení od základu baví - mě ne. Díky tomu jsem si knihu více užil. A věřte, že tohle dílo kouzlo má...také jich na Vás spousta čeká.
Autora jsem dosud neznal a nikdy od něj nic nečetl. Mám detektivky rád a tohle bylo poklidné a vlažné čtivo. Dialogy zdlouhavé. Neurazilo ani nenadchlo. Rozuzlení rozhodně nebylo šokující - takové nemastné neslané. V knize byla spousta chyb, což mě štvalo nejvíce. Vracet se k ní nebudu.
Otevřel jsem ten škvár a při jeho čtení jsem měl za chvíli mozek obalen naftou, mazutem, špínou a slizem. Gamebook je psán převážně hovorovým stylem. Hnacím motorem je vtip (nutno podotknout, že je mi blízký). Tady jsem se tedy královsky bavil. Tato postapo jízda dost připomíná Šíleného Maxe s dalšími odkazy na podobné téma. Herní mechanismus je převzatý z Fighting Fantasy a tak spousta jeho čtenářů nebude mít s pravidly problém. Graficky je tento počin taktéž povedený a naprosto k výše zmíněnému sedí (Chtěl bych například zažít Afroditin jícen lásky, ne že ne). Konečný sumárum? Já byl místy vyjetej jak volej. Dám si to repete.
Hrozné! Už dlouho jsem tak něco špatného nečetl. Plytký rádoby humor...