Petkon
komentáře u knih

Zklamání. O samotné hudbě tam mnoho není. Převládají nic neříkající mnohdy hypotézy a pseudoteorie, jak to v mozku asi funguje. Přitom nevíme nic.
Autor se snaží předvést jako znalec různých žánrů a stylů, cituje různé písně, hudební díla. Ovšem způsobem, že se v tom čtenář ztrácí a neorientuje.
Stačí si přečíst těch pár hanlivých vět na adresu Franka Sinatry a je jasné, že tam bude v pozadí nějaký těžký osobní mindrák.
Zbytečná kniha a ztráta času. Zkuste a uvidíte sami. Mně to nedalo skoro nic.


Vynikající, jedna z nejlepších knih, jaké jsem za poslední roky četl. Pro mě naprostý literární objev. Karol Sidon je geniální. Těším se na další díly.


V této monografii najde čtenář o Janu Husovi vše podstatné. Kniha je opatřena seznamem dostupné literatury o Husovi i jmenným rejstříkem. Možná by neškodily vysvětlivky některých speciálních pojmů, ale ty lze se snadno dohledat na internetu.
Nemám zatím srovnání, chystám se na další knihy o J.Husovi (Šmahel, Kejř atd.). Zájemce o podrobnější informace bude muset sáhnout po obsáhlejší monografii (Šmahel, Novotný). I tak hodnotím knihu velmi kladně, protože je dobře a čtivě napsaná, přitom odborně na výši se spoustou informací a námětů k dalšímu dohledání.


Z knihy si po čase podobně jako u její sestry (Prohrát slunce před svítáním ) vybavuji jen to, že obě se honosí komplikovaným dějem a záplavou postav a postaviček, z nichž ne všechny mají pro základní dějovou linii podstatnější význam. Oba romány působí tímto až kaleidoskopicky, což jim však nijak neubírá na čtivosti a atraktivitě, alespoň z mého pohledu. Možná trochu méně by znamenalo více, ale autor to asi takto zamýšlel.


Z knihy si po čase podobně jako u její sestry (Cesta na poledne) vybavuji jen to, že obě se honosí komplikovaným dějem a záplavou postav a postaviček, z nichž ne všechny mají pro základní dějovou linii podstatnější význam. Oba romány působí tímto až kaleidoskopicky, což jim však nijak neubírá na čtivosti a atraktivitě, alespoň z mého pohledu. Možná trochu méně by znamenalo více, ale autor to asi takto zamýšlel.


Mistrovské dílo, spolu s romány Čevený a černý a Lucien Leuwen patří mezi pilíře světové literatury.
Poněkud nedoceněný román, jenž svou nezvyklou stavbou a celkovou koncepcí mnohého povrchního čtenáře odradí, ale kdo se do něj pozorně začte, toho odmění nevšedním zážitkem. Na román jsem se dlouho chystal, vždy jsem dal přednost něčemu jinému. Ke knize se určitě v budoucnu vrátím a rád si ji vychutnám znovu.


Napínavá detektivka, nic víc, nic míň. Od Kinga jsem čekal spletitější děj.


Skvělý prequel k celé sérii, vybízející k opakovanému přečtení a promýšlení detailů děje i jednotlivých postav.


Skvělá kniha, v níž se čtenář dozví vše podstatné o myšlenkovém světě hudebního génia Igora Stravinského. Knihu jsem měl pouze půjčenou z knihovny, od té doby marně čekám na její vydání.
Je ostudou našich nakladatelství, že od roku 1967 nevyšla žádná reedice !
Knihu považuji za "bibli" pro milovníky hudby a muzikanty.


Tento poněkud atypický román je jakýmsi propojením třech různých témat - viz úvodní charakteristika románu. Vlastní dějová linka není nikterak překvapivá, popisuje životní
peripetie českého emigranta a jeho hledání sebe sama. Druhá linka se týká samotného autora, který toho na sebe kromě všeobecně známých faktů příliš mnoho neprozrazuje. Nejzajímavější a z hlediska kvantity nejrozsáhlejší část rozebírá osobní život v souvislosti s uměleckou tvorbou největších literárních velikánů převážně 19. a 20.století - zahraničních i našich (Proust, Mann, Balzac, Zola, Wilde, Tolstoj, Orwell, Mácha, Němcová, Hrabal.. atd..). Autor se dominantně zaměřuje zejména na jejich sexuální život, což poněkud navozuje dojem, že většina těchto spisovatelů a literátů byla celoživotními sexuálními štvanci, kteří si svou tvorbou kompenzovali nebo vybíjeli svoje osobní vášně.
Oceňuji ohromné množství informací, které autor nasbíral a které čtenáčům umožňují nahlédnout do jejich často málo známého soukromí. I přes tuto skutečnost se román čte velmi pohodlně, je napsán čtivým slohem, stránky rychle plynou. Při čtení jsem měl často chuť se podívat na knihy jednotlivých autorů a začíst se do nich.
Jen jsem nemohl najít údajný úvod Tolstého Vojny a mír, který autor zmiňuje v kapitole o prvních větách slavných románů. Možná má autor jiné vydání, nevím.
Celkově knihu hodnotím velmi kladně, převážně z informativního hlediska.


Výtečné literární dílko nevelkého rozsahu, vyznačující se však četností mozaikovitě poskládaných epizodek z exotického prostředí, se spoustou odkazů k literárním, hudebním, výtvarným i filozofickým dílům. Knihu ocení zejména pozorný a vzdělaný čtenář, jenž si možná i dodatečně dohledá řadu nejrůznějších pojmů v knize obsažených. Potom bude mít z knihy ještě větší požitek. Kdo například postřehne připomínku na G. Kellera a jeho Zeleného Jindřicha, který vyznívá jako narážka na podobně sestavený román bez použití přímé řeči. A takových příkladů je v knize bezpočet.
Obdivuhodně napsaný román, který láká k opakovanému čtení. Nelze se divit nadšeným kritikám nejen v Německu. Debaty o rasistickém vyznění díla jsou zcela zbytečné, jelikož tento názor je zcela mimo mísu. Chtěl bych také vyzdvihnout skvělý překlad Tomáše Dimtera.


Aby to pro mě bylo mistrovské dílo, musel by autor vynechat poměrně značné množství pro děj samotný nic neříkajících a nudných pasáží, které má člověk chuť přeskakovat, ale jinak knihu celkově hodnotím velmi kladně.


Na tuto knihu mám hezkou vzpomínku, kdy jsem byl s rodiči na dovolené v Tatrách a koupil jsem si tam tuhle knížku. Ačkoliv vydaná ve slovenštině, vůbec mi to nevadilo a byl jsem zcela unešen příběhem i atmosférou knihy. Od té doby miluji knihy J.H.Chaseho.


Ve spojení s kongeniálním překladem a komentářem prof.Hilského úžasná záležitost.


Nadčasová, geniální hra na opakované pročítání a promýšlení. Není třeba nic dalšího dodávat.


Žádný literární zázrak, ale postupem času jsem jej víceméně přehodnotil na čtivý a napínavý thriller.


Autor Jiří Bílek je všeobecně znám svou badatelsko-spisovatelskou činností. V této histrorické próze z dob matně dochovaných hrdinů i událostí dokázal vystavět poutavý a napínavý příběh prvního známého panovníka v Čechách - knížete Bořivoje. Samotného hrdinu nevykresluje vůbec jednoznačně kladně. Naopak ukazuje jeho slabé stránky a složitou povahu, která se projevila často spornými rozhodnutími a zejména krutostmi včetně násilí páchané na vlastní ženě a jejího příbuzenstva.
Jednotlivé události jsou popisovány s jistou více či méně dávkovanou mírou naturalismu, v některých pasážích bude radno choulostivějším povahám i přeskakovat (?).
Román je napsán čtivě, barvitě, přímá řeč používá standartní češtinu, bez použití staročeských nebo staroslověnských výrazů.
Při četbě si čtenář udělá základní představu o nelehké a kruté době konce 9.století, o níž se nám nedochovali až na drobné zmínky v legendách prakticky žádné prameny.
Musím proto přijmout s povděkem literární a spisovatelskou imaginaci J.Bílka, který se zhostil tohoto úkolu velmi dobře, přičemž se pustil do historických končin naší uměleckou literaturou dosud nedotčených.
Těším se na pokračování knihy v podobě navazujícího románu První kněžna.


Zásadní monografická práce profesora Holzknechta o Bedřichu Smetanovi je nejlepší knihou, která u nás o skladateli vyšla.
Rozebírá v ní úplně všechno kolem života a díla, nevyhýbá se ani citlivým tématům ohledně Smetanovy nemoci v závěru jeho života. Tuto nádhernou knihu si vychutnají obzvláště lidé s hudebním vzděláním se znalostí hudební terminologie
a nauky, neboť autor využívá hojně odborných názvů včetně uvádění jednotlivých tónin v konkrétních pasážích všech skladeb, včetně symfonických skladeb, oper atd. Jenom přečíst si pasáž o Mé vlasti stojí za to. Toto však rozhodně nebrání v četbě ani u méně poučených čtenářů.
Knihu jsem svého času přelouskal během několika dní. Po jejím přečtením mi sice z těch všech informací šla hlava kolem, ale zato jsem se dozvěděl o Smetanovi téměř vše. Ke knize se rád vracím, podobně jako ke všem obdobným monografiím.
K četbě doporučuji např. poslech Smetanových smyčcových kvartetů či klavírních skladeb.
