watta komentáře u knih
Přečetli jste si v knížce jako příklad post od Martinus.cz? Čtenář a potenciální klient se má cítit polichocen. Chce si myslet, že je chytrý. To mu post nenápadně podsouvá, když vyzdvihuje knížky a jejich četbu na úkor telenovel, které jsou přeci jen pro blbečky… V reálu je to sice i s telenovelami trochu složitější, ale dejme tomu. No a s touhle knížkou je to podobné. Na autorské dílko s tak obrovským ohlasem, které se týká něčeho, co je součástí mé profese, jsem byla hodně zvědavá. Kniha je velice čtivá. Autorky by to mohly zkusit s beletrií nebo scénářem – třeba těch telenovel… Čekala jsem, že knížka bude pro začátečníky, po jejím přečtení bych se to ale neodvážila říct. Pochybuji, že lidé, kteří už s marketingem začínají, mají tak nulové znalosti nejen sociálních sítí, ale především světa kolem, včetně toho online. A třeba Facebook, ten je tu s námi přeci jen už 15 let… V knížce jsem nenašla nic, co by průměrný pozorovatel nebyl schopen přirozeně odhalit a aplikovat sám během několika málo týdnů, maximálně měsíců zkušenosti se světem i se sítěmi. Nastavování reklam na FB atd. se kniha nevěnuje. Algoritmy sítí se mění rychleji, než se knížka vysází, to vůbec není moc dobrý nápad zvěčňovat tiskem. Takže – právě tak jako v postu Martinusu o telenovelách – i zde je to sázka na cílovku – i tady to čtenář potřebuje potvrdit. Že zase tak blbý není, když na všechno v knížce už přišel sám. Že? A proto tak obrovský ohlas? Ani mě nepřekvapuje, že se recenzenti nemohli shodnout, jestli se jedná o žánr seberozvoje, který skomírá svou vysokoobrátkovou ubohostí již drahně let, anebo regulérní profesní trhák. Za koupi určitě nestojí. Ale běžte to zjistit do knihovny :)
Unikátní dobový cestopis, ze kterého toho zjistíme o předválečném Německu i Anglii víc než z memoárů slavných politiků. Mnoho čtivých podrobností o tom, jak se žilo v různých spolkových republikách, kterými autor postupně prochází. Jak se lišili tehdejší jejich obyvatelé, co patřilo ke zvykům lidí na vesnici i ve městě, jak se chovali štamgasti v tehdejších hospodách a mnoho dalšího zajímavého. Nejvíce mě zaujala obrovská důvěra, kterou tehdy lidé prokazovali nejen neznámým cizincům a poutníkům objevivším se nečekaně v jejich statku či vsi, ale také vůči sobě navzájem. Svět, který už opravdu neexistuje, freska své doby.
Jako sbírka faktů k případu, případně jakožto seznam hypotéz může být kniha užitečná. Vzhledem k patetickému nánosu kolem je ale nutno přistupovat obezřetně i k nim a z dlouhých souvětí, která je obklopují, svědomitě vysypávat všechny domněnky a wishful thinking. Kniha je senzacechtivou snůškou myšlenek v Dänikenově stylu a svým zavilým popíráním reality i dětinským ulpíváním na déminozovaných jednotlivostech ve stylu „co ale kdyby“ osloví spíše milovníky hororů než čtenáře, které zajímá reálné vysvětlení hrůzného konce Djatlovovy výpravy. Objasnění případu racionálním přístupem není zjevně autorovým cílem.
Úlet v tom nejlepším slova smyslu. Nejpodrobnější informace, které je možné získat k umělcově osobě i jeho dílům, také ale velice kvalitní celostrákové reprodukce v prvním díle a souborný katalog díla s již menšími vyobrazeními ve druhém díle.
Jsem ráda, že tuto (dnes jen výjimečně sehnatelnou) knížku mám. Co do detailnosti, novinek i souvislostí je to i 20 let po svém vydání stále nejlepší kniha o historii stravování a hladomorech v Evropě. Mnohým jistě překvapí, protože vyvrací nejeden mýtus například o soustavné chudobě předindustriálních společností, jejichž možnosti, a tak i třeba množství masa požívané denně (nikoliv jen týdně, ba dokonce měsíčně) se velice regionálně lišily
Fakt špatné. Vzhledem k obšírnosti žalostně málo faktů, zato stránky plné rozvitých souvětí vlastních domněnek o tom, co si konkrétní popisovaní lidé před tisíci lety mysleli, jak mysleli a proč něco dělali. Autorka trpí utkvělou představou, že všichni lidé na světě mají unifikované prožívání, a to takové, jakým vládne ona: „Ženy užívají celibátu výhradně k dosažení nezávislosti.“ Náboženské prožívání není schopna nejen pochopit, ale ani jej u popisovaných osob nerozezná, a proto neakceptuje. Rozhodla se zkrátka napsat knihu na téma „Jak vidím celibát“ a vydávat ji za historickou fresku. Výsledek je píše psychologický brak, než cokoliv jiného. Mužům se vysmívá, ženy ve zcela shodných situacích glorifikuje. Autorčin pohled na svět, konkrétní situační emoci i problematiku obecně je netaktně vecpán do každé věty a tvoří základní náplň díla. To se, snad trochu překvapivě, věnuje křesťanskému a obecně evropskému celibátu jen minoritně. O to nebezpečnější jsou autorčina tvrzení při popisování různých sexuálních a společenských praktik u Čerokíjů, Aztéků apod. – ty totiž může čtenář obtížněji ověřit a může se tedy stát, že bude autorčiny fabulace považovat za fakta. Neřekla bych, že je kniha vyloženě odpad (jak se zde jmenuje hodnocení jednou hvězdou), informační hodnotu má, ale pouze pro toho, kdo o celibátu už něco ví a je tak schopen srovnat autorčiny závěry s historickou realitou. Tím ovšem dílo z většiny bohužel ztrácí svůj smysl…
Nejen, že je kvalitní, ale také velmi krásný. Obzvlášť oceňují použití matného papíru, na němž nakonec i detaily jednotlivých krasavců lépe vynikají. Přehledně řazeno s rozdělením na textovou a obrazovou část. Pro mě osobně zatím vůbec nejlepší atlas jakéhokoliv druhu z živočišné říše, byť zahrnuje jen hmyz s větším výskytem, ale právě tím udržuje v poznatcích laika potřebný řád, když ho nezapleveluje přebytkem celkem nepotřebných informací či dalších vzácnějších druhů.
Autorův záběr pro mě byl zklamáním, faktograficky v podstatě zbytečná práce a z hlediska dějin mentality v podstatě také (ve srovnání např. se Simonem Schamou).
Jako základní přehled nebo úvod do studia dostačující, ale mírně sečtělému čtenáři už výběr nemá co nabídnout.
Nevýhodou je omezení tématu na snahu po vystižení dobového vnímání sociální struktury, které je dále opět ohraničeno husitskou literaturou.
Vysvětlování se někdy točí v kruhu a příliš se opakuje – totéž je vysvětlováno znovu a znovu jiným sémenatickým okruhem, jako by se autor vyžíval spíš v popisování skutečností akademickými termíny, než se snažil vysvětlovanou skutečnost přiblížit svým posluchačům… Dílu to ubližuje. Nicméně jde určitě o cenný seznam různých postřehů a odkazů k původním zdrojím.
Neuvěřitelná slátanina. Vůbec nechápu, kde bere autor tu drzost vykládat zde své vlastní, zcela od původních textů odtržené domněnky za něco, co vyplývá z mnohočetných významů hebrejských slov. Dokonce se ani nepáře s tím, že by alespoň naznačil své oslí myšlenkové můstky. Není divu, že autora, jednoho z mnoha nositelů titulů z provinčních amerických univerzit (což je vždy všeříkající), mezi sebe nepustí ani súfijci ani Židé ani křesťané, a tak se prezentuje jako odborník mezi newageiány :)
Příspěvky mají velice proměnlivou úroveň. Polovina z nich by vůbec nemusela vzniknout, jsou to spíš takové názorové představy autorů s vyzněním bakalářské práce, informačně nepříliš hodnotné, jiné jdou ale velice hluboko a poskytují autorově tvorbě zajímavý rámec. Za přečtení to stojí, za koupi bych neřekla.
Rozhodně stojí za to přečíst, jsou tam zajímavé podrobnosti o některých historických vodních systémech, obecně není čtenář zahlcen a informace jsou podané čtivou formou.
Je to tutoriál, k tomu je potřeba přihlížet především. Jako když si koupíte software a k němu dostanete UserGuide. Není to tedy kniha na čtení, ale ryzí manuál, který si berete k ruce, když něčemu, s čím pracujete online, nerozumíte. A když si chcete rozšířit povědomí o tom, co ještě systém umožňuje a na co sami intuitivně nepřijdete. Velmi podrobně se zabývá každou tabulkou, vysvětluje, co znamená a co si jejím prostřednictvím na sítích můžete nastavit. Nedostatky bych vzhledem k uvedenému vytkla dva:
1/ V podobě tištěné knhy je manuál hůře použitelný, je špatně graficky zpracovaný, formát knihy je špatný, screenshoty jsou malé, font titěrný, knihu abyste četli s lupou. Rozhodně doporučuji jako e-book.
2/ Některé informace jsou zastaralé, chtělo by to reedici.
Jinak ale není co vytknout a kdo chce vědět, jak na to, tomu nelze než doporučit!
Detailní vylíčení obchodních praktik pražských kupců (pochopitelně včetně cizinců, kteří tvořili většinou jejich jádro). V jakých oblastech Prahy žili, které domy sloužily na jaké činnosti, jaké používali váhy, kdo měl jaké výhody, kdo byl ležák, jak se lišila králova přízeň vůči Židům v jednotlivých obdobích, jak se proměňoval obchod a přeprodej v Praze v souvislosti s rozvojem trhů a tržních cest v Norimberku, Itálii i jinde, jak se lišilo zboží, které se dováželo a vyrábělo zde, jaká platila pravidla, proč se snažili dopravit zboží po neschválených cestách, jak byli kupci zadlužení a o co se soudili, co prodávali na trhu a co tak prodat nemohli, po kolika dnech pobytu ve městech byl prodej povinný a další podrobnosti ze života kupců v 16. a 17. století.
Podrobné teologické a antropologicko-historické dodatky a výklad nadmíru erudovaného k autora k době vzniku Matoušova evangelia a samotnému dílu, které vysvětlují, proč v něm autor zaznamenává to či ono a proč to zaznamenává zcela konkrétním způsobem. S mnoha překlady původně užitých slov, které, jak víme, většinou zasazením do dobového kontextu i víceznačností sebe sama text známých statí pootevřou někdy ve zcela novém světle. Must have pro každého čtenáře evangelia.