ZiPur
komentáře u knih

Snažila jsem se, ale nejsilnější pocit, který jsem při čtení této knihy cítila smutek ... z autorky, která zneužívá citlivá témata. Beze smyslu poskládané zraňující témata, která v konečném důsledku znevažují a urážejí ty, kteří podobné věci zažili ve skutečném životě.

Pro mne osobně druhá kniha, kterou jsem od Hájíčka četla a strhla mne, jinak než Selské baroko. Tentokráte jsem venkovskou krajinu jižních Čech vnímala jen jako kulisu na jejímž pozadí je rozehraný příběh krize středního věku a s ním souvisejících vztahů, otázky za co stojí bojovat a za co ne, co má smysl a co nemá, co patří do minulosti a co je stále živé. Kulisy - machinace s pozemky - by mohly být i z města a příběh by byl stejně silný. Ani ostatní symboly z postranních příběhů (indiánský pohled na svět a indiánské reálie, příběh aviatika, symbol nádraží a potkávání národností na ubytovně, další naznačené příběhy míst, která byla živá a nyní nesou stín či prolínání zcela opačných světů) jsem nevnímala plně, držela mne hlavní linka a její až všeobecné otázky. Za nějaký čas vezmu určitě ještě jednou do ruky a pročtu znovu, snad mne už tak nepohltí hlavní příběh se svými filozofickými otázkami a budu vnímat i jemnější symboly a detaily "kulis".


Je to kniha reálná, je to kniha pravdivá a je to kniha, která stojí za přečtení.


Styl knihy je jedinečný. V celé knize není ani jedna rozvitá či vedlejší věta. Je to sousled konstatování faktů, komentování a pozorování vnějšího světa z dětského pohledu, občasné poznámky o světě vnitřním. A přeci z této skladby běhá mráz po zádech (tragické věci jsou řečeny jaksi mimoděk, dětskou logikou), zachycené obrazy jsou velmi přesné a vznikají reliéfní obrazce, kterých se lze téměř dotknout prsty. Při čtení povídek se mi navíc propojilo několik souvislostí z další Radůziny tvorby (viz píseň Studený nohy atd.).


Do knihy se mi dlouho nechtělo, nakonec jsem ji otevřela a .... strhnul mne jednoduchý jazyk vyprávění, i příběh. Řada věcí je nedovyřčených, ale o to snad lépe. Jsem ráda, že příběh není delší, takto mi přišel tak akorát hustý a celý děj měl spád. Kniha plná překvapení, staré křivdy mají dlouhé stíny, postava Daniely mi přišla velmi dobrá a závěr tak, jak život bývá. Nelze říci, kde pravda je nebo není. Silné mi přišly i obrazy jihočeského léta, zemitá propojenost hlavního hrdiny se zemí a krajem.


Chtělo by se říci, že je to takové lehké čtení, skoro červený román odehrávající se na pozadí historických událostí. Ale osudy se rozeběhnou nečekaně a vedou k zamyšlení o osobních volbách a jejich důsledcích, které lidé udělají vědomě či nevědomě v dějinných kulisách, které si nevybraly. A také o tom, jak tyto činy, uskutečněné ve zlomcích času, změní celý život a nejdou vzít zpět.


Knihu jsem si náhodně vybrala v knihovně, nic jsem o ni ani autorce nevěděla. A byla jsem nadšená. Líbí se mi prostor pro vlastní pochopení, pro domýšlení příběhů z jen načrtnutých charakterů. Některé pasáže jsou jednodušší, črtovité, ale celkově se mi líbí. Alegorie o moci a bezmoci slov.


Jemný a subtilní příběh, který nenásilně vede k zamyšlení. Četla jsem v dospělosti a potěšil a pohladil.


Svět, který je popsaný v knize, se ze začátku zdá velmi vzdálený a nereálný, ale jak příběh pokračuje, je to svět velmi reálný a od našeho jen krůček. Kniha nadhazuje řadu otázek (politických, filosofických, náboženských, psychologických), na které neodpovídá. Paradoxní svět, který vlastně není paradoxní. A jak jsem postupovala příběhem, začínala jsem mít husí kůži z těch všech paralel s dnešním světem. I příběh toho, jak se svět od našeho dostal ke světu, kde jsou děti rozpojovány, je až příliš uvěřitelný. Nadchla mne práce s městskou legendou. Styl chvílemi vázne, mohl by být více rozpracovaný, ale spádu a autentičnosti hodně dodává systém "jedna scéna postupně popsána pohledem několika jejich aktérů". I psychologický portrét jednotlivých postav by mohl jít hlouběji, nezůstat jen náčrtem. Ale kniha mne jednoduše strhla, takže pět hvězdiček za všechny podněty a otázka k přemýšlení, které mi přinesla.


Nejdříve se děj pomalu rozebíhá, pak se postupně proplétá a konec mne nadchnul. Je to spíše meditativní čtení nabízející obrazy krajiny fyzické i krajiny duševního světa. Oslovila mne i jistá strohost či syrovost způsobu vyprávění, která pro mne ladí s horami a krajem vyprávění.


Vyhrát nemusí vždy znamenat přežít. Vyhrát může znamenat zachovat si vlastní lidskou důstojnost, svobodu a schopnost držet svůj osud ve svých rukách nebo se o to alespoň pokoušet do posledního dechu. A tak vyhrát sám nad sebou i nad jinými.


Nejsem příznivec fotbalu ani roadmovie, ale Hájíček oboje spojil a navíc znovu přesvědčil, že má výborný pozorovací talent, takže jsem přečetla jedním zátahem. Hájičkově stylu, kdy většina věcí je naznačena a nedořčena, prostě sedí velmi dobře kratší literární útvary.


Někdy kostrbaté, ale přečteno jedním dechem. Staré moudré ženy jsou prostě krásně podivuhodné.


Dobrá, ale tak smutná kniha o životě s postižením a touze najít lásku.


Není to jednoduché kniha ke čtení, protože nastavuje nemilosrdné zrcadlo naší společnosti a také proto, že otevírá řadu myšlenek, které dlouho doznívají v mysli nebo zvou k zastavení. Rozhodně ale stojí za přečtení, i opakované.


Proč pět hvězdiček? Protože první část knihy, kde je popsán stav člověka na hranici bolesti a smutku beroucího schopnost žít, je neobyčejný.


Jeden týden v životě studenta, pro kterého díky depresi (melancholii) je každý odžitý den malým vítězstvím nad sebou samým. Jak najít smysl a oporu pro život, když déšť ve vnějším světě jen dokresluje šeď a tíhu světa vnitřního a když venku zuří hladomor vedoucí k kanibalismu, takže lidský rozum nahrazují pověry. Poetický příběh, velmi jemně, ale přesně vykreslený svět deprese a v neposlední řadě povedený vhled do úrovně akademických znalostí a života v 17. století.

Další výborná satira našeho světa přenesená do světa Zeměplochy.


Rozporuplná kniha, silná, zneužívající, ve vypjatých chvílích prázdná a používající klišé,vedoucí k zamyšlení,hrající na city,vyvolávající silné city,extrémní a v těch a díky těm extrémům nesoucí nereálný příběh, který může sloužit jako zrcadlo k vyjádření řady věcí, ale zůstává osten bezcitnosti k lidem, co některé aspekty příběhu žijí reálně a nemohou z nich utéci zavřením knihy. Rozhodně stojí za přečtení, pomáhá k tříbení názorů a jako zrcadlo.