Eidalon Eidalon komentáře u knih

☰ menu

Pád do tmy Pád do tmy Wendy Dranfield

Má první kniha od autorky, začal jsem první dílem a je to asi nutné k pochopení dalších knih a dílů, je tedy dobré dodržovat při čtení pořadí knih. Děj knihy popisuje několik událostí a dvě časové linie, řekl bych, že po přečtení mohu konstatovat, slušný příběh, autorka se snaží čtenáře neustále držet v napětí, logicky se vedle hlavní linie příběhu musí objevit i historie obou hlavních postav (Nateho a Madison), ale mnohdy mne přišly vložené kapitoly kolem Nateho a jeho pobytu ve vězení zbytečné a trochu brzdily celý spád knihy.
Samotný příběh je zajímavý a svým způsobem i překvapivý i když závěr dle mne není zcela jednoznačný, samotná zápletka je až příliš překombinovaná a tudíž hůře uvěřitelná. Vlastně nevíte, koho máte „litovat“ více, co je hrané a co je skutečnost. Každopádně je zde ukázána i slabá stránka společnosti ve schopnosti se postarat o děti, kde jejich rodiče zcela selhali.
Dávám knize lepší tři hvězdy. Na první přečtení to jde, ale ke knize se asi moc vracet nebudete, určitě jsem četl mnoho lepších příběhů, ale je to těžké, neustále přijít v žánru s něčím novým a neotřelým. Ale vše je i o způsobu psaní a tzv. "tahu na branku", zde má autorka ještě rezervy, ale třeba se to s dalšími knihami zlepší k dokonalosti.

25.03.2024 3 z 5


Zimní hrob Zimní hrob Peter May

Další knížka Petera Maye, která patří mezi samostatné příběhy. S předchozími, především skotskými sériemi, má společné prostředí (Skotská vysočina) a krásný poutavý popis přírody a reálií hor a drsného kraje skotských ostrovů a pak kriminální zápletku se složitými vztahovými liniemi hlavních protagonistů.
Hlavní hrdinové se nacházejí v blízké budoucnosti, která zde slouží především jako kulisa k tomu, že již došlo k bodu zlomu a ekologické hrozby směřující směrem ke změně klimatu, již nastaly. Skotsko se tak stává ještě tvrdším prostředím pro život, zaniknutí Golfského proudu a zvýšení hladin moří zcela mění ostrovní stát včetně jeho počasí. Zde si autor trochu zapredikoval, ale zcela na reálnou notu, popisované změny klimatu v příběhu nejsou vůbec mimo realitu ani čas.
Do všeho pak vstupuje opět politikaření a boj o moc, který jde přes mrtvoly. Zdánlivě nezajímavé úmrtí v klínu hor se změní na cílené umlčení investigativního novináře, který narazil na hrůzné kostlivce vládnoucí garnitury a rozhodl se je zveřejnit v době, kdy vrcholí volební boj.
Vyšetřením celého činu je pověřen stárnoucí komisař Cameron Brodie, který využívá situace a řeší si své vztahové linie v rodině, neb ta žije právě v regionu, kde se vše odehrává.
Rozbíhá se tak linka vyšetřování zločinu na které navazují další úmrtí, a ta je doplňována příběhem Brodieho a jeho vztahu k jediné dceři a manželce Mel, vše se potkává na konci knihy jako jediný propletenec se závěrem - vše souvisí se vším.
Příběh je napínavý a určitě čtivý, vyzvednout lze opět popisné pasáže přírody a drsného klimatu, děj je ale veden po lince, kdy lze závěr knihy dobře odhadnout, včetně závěrečné pasáže odhalení pravdy, která ale nic nezmění na jednotlivých lidských osudech.
Kniha se mne četla dobře, boj o moc nepřekvapila – politika a politici – to je sorta lidí, která se neštítí ničeho k dosažení svých cílů a to, ať působí v jakémkoli čase či zemi, komplikované vztahové zvraty jsou pro knihy autora typické. Jistá přidaná hodnota je neveselý popis toho, kde naše krásná planeta skončí, pokud se k ní nebudeme chovat s větším respektem a úctou, protože jiné místo, kde bychom mohli žít nemáme . . .
Za mne 4 hvězdy.

07.03.2024 4 z 5


Olympia Olympia Volker Kutscher

(SPOILER) Osmá kniha série nás zavádí do roku 1936 s přesahem do jara 1937, kde se opět setkáváme s dalším neblahým vývojem v dějinách Německa. Zároveň se v knize potkáváme s řadou postav předchozích sedmi dílů a jejich osudy, které jsou s hlavními hrdiny (Gereon, Charly, Fritze, Reinhold) propleteny mnohými vazbami, které sice čtenář nemusí znát, ale jejich znalost je u tohoto dílu potřebná více, jak u předchozích knih.

Osmou knihou autor tlačí vše do finále a snaží se uzavřít načaté příběhy, ale nakonec zcela otevřený konec knihy připouští obě dvě možnosti; série nebude mít pokračování a osudy hlavních hrdinů zůstanou zahaleny rouškou tajemna, ale pokud bude další pokračování, je na čem stavět.

V knize a ději postav se dostáváme do stavu, kdy celá utahující se mašinerie politického vývoje v Německu s říšským kancléřem Hitlerem v čele (od roku 1933) směřuje nenávratně k totalitnímu státu s cílem separovat a odstavit židy a tvrdě potlačit komunisty a všechny ty, kteří nepodporují tvrdý policejní stát. Kam to vše za 3 roky dospělo asi každý čtenář ví . . .

Ztráta poslední demokracie v Německu tak dává příležitost všem těm, kteří přes zanícenou politickou vstřícnost k režimu dělají závratné kariéry u Schutzstaffel (známější pod zkratkou SS) či tzv. tajné policie (Gestapo).

Hlavní dějovou událostí knihy jsou OH v Německu (2507_0308_36), které právo pořádat Německo získalo v době, kdy ještě nacistický režim nebyl u moci a které měly být příležitostí nového režimu ukázat Německo s novou tváří a pevným řádem a pro nacistický stát se staly výrazně prestižní událostí.

Na pozadí toho všeho se odvíjí příběhy hlavních postav. Gereon Rath je držen v šachu SS (přes tajné odposlechy ho má vysoký důstojník SS a bývalý policejní rival Sebastian Tornow v hrsti), Reinhold Gräf se stává jeho nadřízeným a taktéž pohlavárem v SS a sehraje v dalším příběhu důležitou roli.

Gereon je nasazen na případ záhadné smrti v olympijské vesnici, kdy je otráven jeden z funkcionářů výpravy USA Morgan. Vyšetřování má být diskrétní a v utajení, smrt prohlášena za přirozenou a aktéři vyšetřování za policii včetně nežádoucích zasvěcených pak mají být odstraněni a umlčeni, což ale Rath pochopí až mnohem později.

Rozkrývání záhadného úmrtí zavádí Ratha na správnou cestu a s pomocí Charly se jim podaří rozkrýt motiv a provedení smrti pana Morgana, která se později ukáže osobní pomstou a především skrytým řešením situace v Morganově firmě v USA, kde za jeho odstraněním stojí nejbližší rodina s využitím situace v Německu spojenou s OH.

Kniha ale řeší i další záhadná úmrtí bývalých členů speciálních jednotek nejvyššího velitele SS Hermanna Wilhelma Göringa, u nichž Rath nachází souvislost s předchozími událostmi kolem bývalého šéfa berlínského podsvětí Marlowa a úmrtím jeho syna.

Do celé situace se zamotá i jejich bývalý svěřenec Fritze, jako dobrovolník v olympijské vesnici, objeví se i další známá postava z předchozích knih, nájemný vrah Golstein a nová motivace amerického podsvětí, zakázaný produkt firmy Bayer heroin.

I když se konec celé série zdá být jasný (Gereon a Charly společně s Fritzem chtějí na falešné pasy odjed s koncem olympiády do Československa a tak emigrovat z Německa), je nakonec vše jinak.

Epizodou jen tak na okraj je příběh stevarda Ehlerse, který je v první fázi vyšetřování zatčen a vyslýchán SS jako bývalý člen komunistů s obviněním za smrt pana Morgana a který je nakonec krutě ubit v koncentračním táboře, i když je jeho nevinna zřejmá z další fáze Rathova vyšetřování. Tato epizoda se ale stává nosnou pro devátý díl série.

Kniha začíná prologem z jara 1937 a postavou záhadného muže, kterého dohnala minulost a touto situací i končí. Na poslední stránce příběhu se dozvídáme o havárii chlouby německého letectví vzducholodi Hindenburg při přistání v USA začátkem května 1937, na jehož palubě opouští Německo záhadný muž se svoji společnicí. Kdo jsou tyto postavy se v knize dozvíte, ale jak dopadly je již ponecháno na fantazii čtenáře. Havárie Hindenburgu si vyžádala oběti na straně personálu i cestujících, ale mnohým se podařilo přežít (35:62).

Autor v době ukončení osmé knihy nebyl zřejmě o pokračování série zcela ještě rozhodnut, ale v době kdy píši tyto řádky již čtu knihu devátou Transatlantik. Zde se k záhadnému muži a jeho společnici vrací autor mnohem podrobněji, pak ale zkratkovitá pasáž v knize osmé byla jaksi navíc.

Celou sérii mohu jen doplnit : krásné, poučné, zábavné a určitě doporučuji k přečtení. Skvěle se pobavíte, knihy odložíte až s poslední stránkou a poučíte se o smutné části německých dějin, které vyvrcholily druhou světovou válkou.

Jen doufám, že jsme přeci jen o 85 let chytřejší a moudřejší a nenecháme zvůli diktátorů a zájmy mnohých politicko průmyslových skupin dojít tak daleko . . .

12.06.2023 5 z 5


Les v domě Les v domě Alena Mornštajnová

(SPOILER) Les v domě, zatím poslední autorčina kniha, vyvolala značnou negativní publicitu, když byla paní Mornštajnová nařčena z převzetí námětu knihy jinou třetí osobou. I když za vším tím smrdí hlavně peníze, které někdo cítí z porušení domnělých autorských práv, to vše spíše svědčí o tom, že situace popisovaná v knize není zas tak výjimečná.

Bohužel domácí násilí ruku v ruce se sexuálním zneužíváním a to vše promítnuto do dětského věku spojeného s incestem sice není až tak běžné, ale tak jak je i v knize naznačeno, s těmito kostlivci se nikdo nechlubí. Obecně pak neúplná manželství a složitá finanční a sociální situace v závislosti na dalších lidech často vede k vyústění, na které doplácejí děti, jako důsledek předchozích hříchů. A společnost zde selhává.

To je nejsmutnější aspekt celé knihy, ale taky odrazem společnosti, kde jsou tradiční hodnoty rodiny vytěsňovány neúplnými vztahy a situacemi z nich plynoucími. Lhostejnost, hamižnost a bezohlednost v lidských vztazích a to i v nejbližší rodině zahání mnohé až na okraj a řešení bývají tragická. O tom všem kniha je a i když je námět vlivem výše uvedeného sporu již předem znám, doporučuji si knihu přečíst. Velmi silný, drsný a emotivní příběh, který Vás stěží nechá v klidu, chcete do děje vstoupit a pomoci křehké nevinnosti a potrestat zlo . . .

Je to silný příběh, který Vás dostane a zároveň děsí. Není nikomu z nás milé si připomenout, že ne všude lidé žijí své klidné životy doplněné radostmi a drobnými strastmi, že jsou na tom mnozí mnohem, mnohem hůře . . .

Má další kniha od autorky, které dávám plné hodnocení . . .

30.05.2023 5 z 5


Chlorid sodný Chlorid sodný Jussi Adler-Olsen

Již deváté pokračování kolem oddělení Q nevyřešené případy, které Vás zavede do hluboké minulosti, jenž se prolíná se zcela zřejmou současností.

Kniha zahajuje prologem z roku 1982, dalším případem z roku 1988 a pak je čtenář vtažen do současnosti i když případ z roku 1988 je startovacím, neboť na jeho šetření a konečném nedostatečném uzavření se podílel jak Carl Morck, tak jeho šéf oddělení vražd, Marcus Jacobsen.

K znovu otevření případu vedou pochybnosti obou aktérů Carla i Marcuse a posléze se začnou objevovat další a další případy, kde je stejný modus operandi. Vždy se případy jeví jako nešťastná náhoda, vždy se jedná o oběti s pochybnou morálkou a konáním, kdy jejich smrt je spíše požehnáním pro okolní společnost, vždy se na místě činu objeví kuchyňská sůl. Jejich smrt jakoby měla připomínat zlo ve světě.

Carl a jeho tým se krok po kroku dostávají k objasnění motivu i vzorci uskutečňovaných poprav, k osobám, jenž stojí za pomyslnou boží spravedlností, odhalují motiv i význam přítomnosti soli či dat úmrtí obětí. V knize je připomenut i fenomén Covidu 19, který ještě lépe vtáhne čtenáře do děje, neboť situaci kolem zákazů či lockdownů spojených s Covidem 19 máme všichni ještě čerstvě ve své paměti.

Příběh má dramatické vyústění a otevřený konec, když sousledně s vyšetřováním se otvírá stará kauza spojená s Carlem, i když si osobně ten případ z předchozích knih již nevybavuji . . .

Klasická Olsenovka řadící se spíše k tomu lepšímu a její konec dává tušit v desáté pokračování . . . .

24.05.2023 4 z 5


Komunita truchlících Komunita truchlících Jeffery Deaver

Druhá kniha s hlavní postavou Coltera Shawa (CS), lovce odměn, ale především muže činu, který spojuje důvtip, inteligenci, zkušenosti a praktické i teoretické znalosti, jak žít a přežít v divočině a v situacích, které jsou vždy na hraně mezi životem a smrtí, takový trochu další Chuck Norris, vždy pevně odhodlán bojovat za slabé, proti zlu a vždy vyhrávat jakoby mimochodem.

Kniha navazuje nepřímo na první knihu (Hra na nikdy, recenzi jsem připojil s trochu podrobnějším popisem hlavní postavy), když se CS rozhodne přijmout další zakázku a svůj příběh obestírající tajemno kolem úmrtí jeho otce odsouvá na druhou kolej.

Rozbíhá se další příběh, kdy důvod přijmou CS další úkol je přehlušen dalším, větším příběhem. Zakázku CS vyřídí bryskně, ale při jejím plnění narazí na tajemnou sektu, která zřejmě těží ze zoufalství jedinců, kterým život připravil tvrdé překážky a dovede tyto jedince využívat ke svému prospěchu a především ku prospěchu muže, který celou sektu řídí a manipuluje se všemi metodou vymývání mozků.

CS se infiltruje do komunity a rozkrývá jedno tajemství za druhým, následuje pak odhalení a rychlý spád děje, který nakonec končí každému jeho spravedlivý díl. CS se přesouvá na rodinné sídlo a vydá se posunout svůj vlastní příběh.

Kniha končí, vedle poutavého čtení Vás nutí zamyslet se, jak snadno jsou lidé manipulativní, pokud se obchoduje s jejich nadějí. Neboť naděje umírá poslední . . . a vzdát se jí je vždy to nejtěžší. CS vykoná další dobro pro pár pomýlených a jedeme dále . . . Oproti první knize dávám o stupeň menší hodnocení.

03.04.2023 4 z 5


Hra na nikdy Hra na nikdy Jeffery Deaver

(SPOILER) Knihy pana Deavera mne vždy bavily, každou novou tedy očekávám s napětím, neb ty vydané mám již načteny. Nová série s dalším hlavním hrdinou Colterem Shawem začíná právě touto první knihou Hra na nikdy a pokračuje dále, v roce 2022 je to kniha druhá - Komunita truchlících a na světě je i kniha třetí (2021) - Poslední důkaz. Pan Deaver má za sebou přes 45 knih sestavených v celé řadě sérií a pár z nich je i samostatných, tato série patří k těm nejnovějším.

Colter Shaw (CS) je nový Deaverův hlavní aktér příběhů, který nastupuje do akce tam, kde policie končí a na vyřešení případu je od třetí strany zpravidla vypsána odměna za objasnění, nalezení atd. Sám autor knih ale hned v první knize připouští, že je to spíše doplňková činnost CS, co se týká příjmů, ale hlavní činnost, ve které CS může uplatnit své znalosti a zkušenosti.

Všemi třemi zatím vydanými knihami, se vine příběh rodiny CS, jeho otce Astona, bratra Rusella a sestry Dorion společně s matkou a vše je zahaleno do roušky velkého neznáma, za kterými můžete tušit odhalení, které není žádoucí pro nikoho nepovolaného, a kde hlavní roli sehrál otec CS. Deaver v této linii čtenáři objasňuje postavu CS od dětství až po současnost a logicky zapracovává, proč je CS takový, jaký je a při každé příležitosti se k záhadě rodiny Shawových vrací, neb to je hnací motor CS v jeho počínání.

A pak nastupují jednotlivé příběhy, které CS řeší. Hra na nikdy nastoluje dvě časové linie, začíná v čase současném, velmi dramatickou situací, do které se vždy postupně vracíte a posunete se vždy o kus dál, souběžně běží příběh v čase o pár dnů zpět, kdy jsou objasňovány jednotlivé kroky, které nakonec na závěr knihy končí v čase současném. Zdánlivě nesourodé únosy jednotlivých osob CS velmi rychle propojuje, odhaluje jejich pozadí a vynáší svou hypotézu, která se v průběhu knihy několikrát otočí kolem své vlastní osy, aby vyústění příběhu bylo naprosto nepředvídatelné.

V ději se máte možnost seznámit se skrytým potenciálem počítačových her v oblasti zábavy a vydělávání peněz, setkáte se zde i s určitou vizí dalšího vývoje, jsou nastíněny možnosti, jak přes obrovský potenciál hráčů PC her můžete ovlivňovat rozhodování a chování lidí, kteří patří k těm, jenž únik do PC světa a AI umožňuje to, co jim je v reálném světe odepřeno. Příběh se může zdát až příliš komplikovaný, ale za tou komplikovaností cítím především snahu trochu zmást čtenáře, aby předvídatelnost děje byla co nejvíce oslabena.

Ale jinak je příběh v řadě ohledů již hodně podobný dnešní realitě, kde v současné době existující virtuální svět Metaversum, kde si kupujete pozemky a žijete své virtuální životy atd. o který se snaží hlavní světoví poskytovatelé služeb ve světě PC jako svoji metu pro léta příští, a tato podoba je až děsivě věrná.

Bůh ochraňuj realitu . . .

A jen dodatek přidaný za pár měsíců později (05_23) co se nyní děje kolem AI je až hrozivě děsivé . . . především pro budoucnost, neboť se vám do myslí plně vkrádá Skynet a důsledky předpovězené v roce 1984 ve vizi zvané Terminátor . . .

03.04.2023 5 z 5


Nezvratné alibi Nezvratné alibi Peter May

(SPOILER) Nezvratné alibi je šestým příběhem, kdy se skotský vyšetřovatel Enzo McLeold pouští do vyšetřování smrti Lucie Martinové (LM). Před Enzem stojí ještě dva případy a oba dva poskytují minimum záchytných bodů pro úspěšné vyšetřování. Jedná se o sázku, kdy se Enzo McLeold vsadí, že se mu podaří na základě vědeckých poznatku a výstupů z forenzních podkladů k případům vyřešit policií uzavřené a nedořešené případy, které popsal ve své knize novinář Roger Raffin.

Po přečtení knihy je jasné, že Enzova série nejspíše končí, neboť rozuzlení smrti LM rozkryjí i okolnosti a odhalí pachatele i u sedmého případu, smrti Marie, původní manželky novináře Raffina.

Na úvod hodnocení se patří říci, že i když se dá kniha číst i samostatně je určitě mnohem lepší číst celou sérii v časovém sledu, tak, jak byla napsaná. Každý případ s sebou nese řadu postav k příběhu, ale zároveň se celou sérií nesou i osudy postavy Enza McLeolda a jeho nejbližších. A právě znalost všech souvislostí budete k šestému a sedmému případu potřebovat mnohem více, než u předchozích příběhů. A čeká Vás celá řada překvapivých odhalení.

Vyřešením a uzavřením všech otevřených linek, které se nesou celou sérií se autor nejspíše s Enzem rozloučil (i když se údajně v roce 2022 dokončuje kniha Noční brána s Enzem opět jako hlavním aktérem), minimálně celá linka sedmi případů je rozřešena.

K ní jen pár slov, tato série vedle dobrého čtení a zábavy je i zdrojem poučení. Dozvíte se mnoho o Francii samotné, o francouzské gastronomii, vínech a krásných koutech Francie. Za celou sérii bych dal téměř plné hodnocení, vše je napsáno lehce, zábavně, série není tak temná, jak příběhy, které jsou zasazeny do drsné skotské přírody, jen mne trochu vadí přece je mírně trčící product placement.
Série je jiná než čínské Thrillery, ale mohu zcela bez zaváhaní knihy pana Maye doporučit a to jak série tak samostatné, přečetl jsem všechny a nikdy nebyl zklamán.

31.03.2023 5 z 5


Lunapark Lunapark Volker Kutscher

Lunapark je již šestou knihou ze série knih s hlavní postavou Gereona Ratha a jeho ženy Charly. Autor pokračuje v časové ose a i když každá z knih řeší určitou situaci, dodržuje i vývoj hlavních postav na pozadí důležitých společenských změn v tehdejším Německu. Proto doporučuji číst knihy v určeném pořadí, i když i jednotlivě to lze, ale celou story se vychutnáte pouze jako celek.

V čase jsme se v Lunaparku posunuli do roku 1934, kdy je u moci již Hitler jako říšský kancléř a po smrti prezidenta Hindenburga převzal pravomoci prezidenta. Dochází k potlačení demokracie a k postupnému zakazování ostatních politických stran. Mocenské prostředky zajišťují oddíly SS, SA, GESTAPO (tajná policie), Feldjägerkorps SA. Struktura státních bezpečnostních služeb se výrazně mění, vedle kriminální policie tak do řad zločinů vstupuje politika a mocenské zájmy tzv. Nového Německa.

Vedle kriminální zápletky zde autor ale více již vykresluje podstatnou část změny společnosti reagující na změny ve vedení státu a celkovou antisemitskou nenávist společně s potlačováním socialistických nálad dělnické třídy. V knize zažijeme i akci namířenou proti předákům SA tzv. „noc dlouhých nožů“ kde bylo asi 1000 předáků SA zavražděno včetně předáka SA Ernsta Röhmera.

Na pozadí společenských změn vyšetřuje Gereon další zapeklitou řadu úmrtí členů SA, souběžně běží samostatný příběh Charly, obě kauzy navazují na děje předchozích knih, i když autor vždy důvody lehce nastíní.

Kniha je opět velmi dobře napsaná a čte se sama, vedle zábavy se Vám dostane i poučení, když si oprášíte své dějepisné znalosti dějin Německa mezi světovými válkami. Právě tato znalost Vám umožní pochopit, proč vypukla druhá světová válka a co by nám dobrá znalost dějin umožnila lépe řídit svoji budoucnost . . . , stačí se jen poučit.

24.01.2023 5 z 5


Ztracená sezóna Ztracená sezóna Dot Hutchison

Má první zkušenost se spisovatelkou, zatím jsem od ní nic jiného nečetl a bohužel, i když jsem knihu dočetl, nelze to označit jako dobře strávený čas.
Téma únosu osmileté holčičky je umocněno skutečností, že jich bylo mnohem více, ale více, než aby Vás strhlo samotné vyšetřování, se řeší vztahové věci vyšetřovacího týmu. Brzy jsem se ztratil ve jménech a osobách, jelikož to byla první kniha ze série, odkazy na předchozí případy šly mimo mne.
Celý příběh je rozmělněný do osobních vazeb a života týmu a jejich traumat, odhalení pachatele je jaksi mimoděk náhodou a jak motiv tak především způsob realizace je hodně neuvěřitelný. Pokud bych měl uvěřit, že pachatel žil v situaci, kterou mu ovlivnilo velké trauma které si připomínal vždy po dva roky, těžko by mohl tak dlouho fungovat, aniž by byl odhalen.
Neznám jinou autorčinu tvorbu, tato knížka ale žádné veledílo není, pozadí lemuje kriminální čin, vyšetřování, ale stále máte pocit, že je to jaksi okrajové téma hlavní linii příběhu.

17.10.2022 1 z 5


V tieni mafie II - Čas dravcov V tieni mafie II - Čas dravcov Jozef Karika

Druhý díl drsné Karikovi knihy navazující na díl první (Ve stínu mafie) popisující mocenský boj a neutěšený stav ve slovenské společnosti, především ve vládnoucích strukturách, policii a justici. Hodně to připomíná knihy, které u nás vycházely v devadesátých letech od pana Pavla Frýborta (Válka policajtů, Vekslák, Berunky atd . . .).
Karika je však ve své knize mnohem pesimističtější, neboť prorostení organizovaného zločinu s mocenskou a politickou vládnoucí vrstvou popisuje jako normální status quo slovenské společnosti. Taktéž jeho syrové otevřené popisy metod přesvědčování mučením a vražděním dotčených osob jsou až za hranou normálního vnímání světa.
Moji první knihou autora byla Trhlina a pak následovaly další, vrcholem zla je však vedle knih Ve stínu mafie I. a II. především dvojdílná kniha Na smrt, která je přehlídkou toho, jak málo stačí k tomu, aby z nás vyprchalo jakékoli lidství a stali jsme se krutými, bezcitnými monstry. Tento pocit ve vás vyvolá i Ve stínu Mafie II.
Autor navazuje na předchozí knihy, hlavní postavy jsou Vám připomenuty a to jak ty žijící, tak ty po smrti a vše je dále jen dílem naprosto zvrácených mocenských praktik bez jakékoli naděje v lepší vnímaní společnosti, která je popisovaná jako stádo chovající se dle toho, jak je s ním manipulováno.
Kniha Vás určitě povede k zamyšlení, jak dalece je popisovaný stav fixí a co je možnou realitou. Bohužel ze závěrů moc optimismu neprosakuje.
Pokud jste dostatečně odolní, přečtěte si, dovolenkové milé čtení ale od knihy nečekejte, přesto Vás kniha určitě donutí vytvořit si na ni názor, at je jakýkoli.

16.10.2022 4 z 5


Lov Lov Bernard Minier

(SPOILER) Na novou knihu pana Miniera, kde se vrací ke své hlavní postavě policejního majora Servaze jsem se opravdu těšil. Minier napsal i knihy mimo tuto serii příběhu se Servazem, ale tato série je v jeho díle stěžejní.
Již první knihou zaujal a každý kdo ji četl a má rád tento žánr si asi další jeho dílko nenechal ujít. Přístup a pohled na svět očima jeho hlavního hrdiny – Martina Servaze, ve kterém se odráží řada rozporuplných názorů na stávající svět a přístup k řešení problémů, kdy zvyšující se kriminalita je jen důsledek základní příčiny – stávající společnost a lidstvo samo přestává zvládat samo sebe.

Lov je opět skvěle napsán a gradován, nic méně se zde autor pouští na tenký led „vnímání spravedlnosti“ a předkládá čtenáři k úvaze pohled, který se v poslední době objevuje v řadě jiných děl, ať knih či filmů a to stále častěji a "útěk k těmto úvahám a filosofickým vsuvkám" trochu brzdí děj a odvádí čtenáře do jiné roviny, kterou ne každý čtenář je ochoten přijmout . . .

Kriminalita, organizovaný zločin, prorůstání korupce do politiky, do vládnoucích vrstev a na druhé straně neschopnost společnosti reflektovat na své vlastní problémy, to vše rozevírá nůžky mezi lidmi žijící v nadbytku a nekontrolovatelné nadvlády nechtíc vidět a řešit konfliktní situace a mezi těmi, kdo jen přežívají své trudné životy. Nelze se pak divit, že ti, před nimiž není žádná budoucnost lehce podlehnou a stanou se součástí druhé strany systému, kde vládne násilí, anarchie a neplatí žádná pravidla.
Spravedlnost si pak jen těžce hledá cestu, neboť demokratické disputace co je ještě dobré a co přes čáru, rozpravy o tom či onom, tyto skupiny nectí a vše řeší silou a bezohlednou agresivitou.

A právě touto optikou se Minier ve svém posledním díle dívá na předloženou situaci. Jeho hlavní negativní hrdina je člověk vysoce inteligentní, vzdělaný, zásadový, s historií a životním příběhem, ke kterému se může přiblížit jen malá část elit a který se již na „diskutující společnost“, které více než o pravdu a dodržování civilizovaných pravidel jde o jejich politické body v boji o moc, o společnost, která je těmito elitami ovládána a manipulována, nemůže dívat a rozhodne se jednat. A není ve svém konání sám . . .

Hlavním argumentem obhajoby konání této postavy je odkaz na dějiny, které nás jednoznačně učí, že civilizace, které se dostaly do fáze vysoké humanizace byly nakonec vždy potlačeny silou, hrubostí a jednoduchým pravidlem . . . silnější vyhrává. Než se každá z těchto rozvinutých civilizací rozhodla, jak je nejlépe postupovat před blížícím se nebezpečím, byla smetena do propadliště dějin . . .

A tady se najednou dostává čtenář na scestí, co je vlastně správně . . . to autor v otevřeném závěru nechává na čtenáři.

Kniha byla psána v době pandemické, ale svými úvahami jakoby předurčovala dění dnešního světa . . . válka na Ukrajině vše jen dokladuje.

Bude civilizovaná společnost zase diskutovat, zdali se dá s agresorem dohodnout, zdali upřednostnit své pohodlí, svůj život za to, co mám dneska a nebo za to, co přijde později, pokud bude řešení problému odkládáno.

Pan Minier ve své knize částečně odpověděl, proto to není již pouhý další příběh majora Servaze . . .

a douška nakonec, zvyšující se inflace, neschopnost části společnosti žít normálně, ale počítat každou korunu, to vše nakonec část společnosti zažene do kouta, ze kterého již vede jen jedna cesta ven . . . co mám dělat, nemám na zaplacení, nemám na důstojný život, pak je mně vše jedno, vezmu si své potřeby silou . . . a bez ctění jakýchkoli pravidel, pak nám řeči politiků budou k ničemu, budeme muset bojovat o holý život . . . a to všichni (jen mocní se možná schovají do svých střežených rezidencí) otázka zní - chceme to takto?

23.04.2022 5 z 5


Temná svatá noc Temná svatá noc Michael Connelly

Nový příběh Harryho Bosche a Renée Ballardové, detektiva na důchodě, který nemůže opustit svoji bývalou práci a tak vypomáhá u policie jako dobrovolník a Renée, která je aktivní policistkou – detektivem, jejíž odhalení faktu sexuálního obtěžování nadřízeného vede k trvalému faktu detektiva "uklizéného" nadřízenými na pravidelně noční směny.
Oba dva se potkávají nad ránem v prostorách policie, kdy se Harry nelegálně snaží získat data ke svému případu, který řeší a Renée ho přistihne. Z nečekaného seznámení se vyklube spolupráce na případu, k jehož vyřešení vede oba dva detektivy různá motivace.
Kniha je rozdělena na dva úhly pohledu obou hlavních postav a děj se odvíjí z pohledu Harryho či Renée. Oba dva vedle této činnosti řeší další případy, které se hlavní linií děje knihy prolínají. Harry se snaží dostat na kobylku hlavnímu vůdci gangu v okrese, kde působí, Renée noc co noc řeší řadu případů spojených s její prací na noční směně.
Odvíjí se tak před Vámi mozaika dvou životů a práce u policie, aby se postupně rozkrývalo pozadí společného vyšetřování, které je nakonec dovedeno do svého konce.
Kniha určitě neurazí, ale ani Vás nijak neusadí svým strhujícím dějem. Milovníci Connellyho a Harryho Bosche, o kterém četly řady knih tak mohou být trochu zklamáni, tentokrát se nejedná o něco, co byste si na žebříčku hodnot dali do první linie.
Zajímavé je setkání Harryho a Renée, kde spolu nyní aktivně spolupracují a Renée se stává pomyslným Boschem v sukních.
Za mne slušné tři hvězdy, ale myslím, že řada knih pana Connellyho byla prostě lepší.

16.04.2022 3 z 5


Malý pražský erotikon Malý pražský erotikon Patrik Hartl

Další povedená kniha Patrika Hartla, která určitě zaujme svojí rozmanitostí a pestrostí vztahových situací mezi hlavními aktéry celého románu, příběhu dvou poloprominentních pražských rodin a jejich dětí, které spojují dlouhodobé sousedské vztahy v řadové zástavbě vilek a rodinných domů stojících na pozemcích, které dříve byly určeny jen vyvoleným.

Kniha začíná v tuhých normalizačních letech komunistické éry v první polovině sedmdesátých let, kde rodinu Bohatých a Nových spojuje společná aktivita při výstavbě svým budoucích domovů na „papalášských pozemcích“ a provází je celým jejich životem přes léta sedmdesátá, osmdesátá a dále postrevoluční dobu.

Sledujeme osudy jednotlivých aktérů v dlouhé časové řadě, autor do několika postav rodičů a dětí zahrnul téměř všechny možné situace, které ve vztazích lidských, sousedských, pracovních i sexuálních mohou nastat a rozvíjí je s pečlivostí až bizardní.

Setkáváme se zde s pracovními kariérami, pády, pevnými manželskými pouty i manželskou nevěrou, nemanželskými dětmi, hetero i lesbickými vztahy, asketickým i požitkářským životním stylem, zodpovědností či velkou volností v žití a smýšlení a to vše se odehrává na pozadí měnící se doby tuhého socialismu až po reálný kapitalismus ve velkoměstě – Praze, která předkládá aktérům řadu problémů a úskalí, ale i netušené možnosti nové doby.

Kniha určitě zaujme právě svojí rozmanitostí života, neboť se v ní „najde“ mnohý čtenář, řada popisovaných situací a problémů odráží každodenní život dříve režimem spíše tyranizovaných osobností, které se „po revoluci“ mění ve vyšší střední třídu nové společnosti.

A jak praví sám autor, je to kniha o lásce, obraz milostného života hlavních postav líčící intimní touhy, okamžiky radosti i katastrofy a to od předškolního věku až po věk důchodový. Je to kniha která vás rozesměje i dojme . . .

02.01.2022 4 z 5


Trauma Trauma Ken McClure (p)

Po určité pauze jsem se opět dostal ke knihám Kena McClureho, skotského lékaře a vědce, který se úspěšně etabloval do role spisovatele příběhů z lékařského prostředí, dění kolem nemocnic a vědy spojené s výzkumy a věcmi kolem pokroku lékařského vědění.

Vedle poutavého příběhu se autor vždy snaží ve svých knihách předat čtenářům i jisté nadčasové sdělení, upozornit na věci, které se kolem nás dějí, aniž bychom si je příliš uvědomovali a nebo spíše připustili jejich možnost.

Ne jinak je to i v této knize. V hlavní roli je specialisované nemocniční pracoviště pro úrazy hlavy, ambiciózní bratrská dvojice lékař – vědec, výzkum virové nemoci a osudy několika osob, jejichž příběhy se navzájem prolínají a jsou svázány projektem, který pro dosažení svého cíle výrazně překračuje pravidla lékařské etiky a to vše za tiché podpory zodpovědných orgánů.

Autor zde rozehrává hru, jenž přivede hlavní představitele až do boje o vlastní život, otevřený konec a především traumatizující závěr, kdy objevená pravda musí ustoupit vyšším zájmům dle hesla, když se kácí les, létají třísky.

Nadčasovost je zde především v poznání, že neomezená pravomoc v rukou jedinců, kteří jdou za svým cílem stůj co stůj, je velmi nebezpečná a je zde jen tenká hranice mezi dobrem a zlem.

Hodnocení je lepší tři hvězdy. Kniha Trauma patří k dílům napsaným před dvaceti lety a je to na ní trochu znát, neboli od autora jsem četl již mnohem lepší příběhy. Určitá nesourodost zde prostě je, proč se čtveřice mladíků vydala na hřbitov a tím odstartovala celý příběh není v knize nikde objasněno.

24.11.2021 3 z 5


Na okraji propasti Na okraji propasti Bernard Minier

Zatím poslední autorova kniha (04_2021). Jedná se o samostatnou knihu, která nenavazuje na sérii s Martinem Servazem či jinou předchozí Minierovu knihu, téma slibovalo velký potenciál a začátek knihy dával celkem velký příslib zajímavého příběhu s přesahem do analýzy současné společnosti a její čím dál větší závislost na technologiích, které se stávají víc a více součástí našich životů.

Dle mého názoru se ale nepodařilo skrytý potenciál příběhu dostatečně zúročit. Postupně děj spadl do klasické šablony detektivního thrilleru – drobná záhada kolem hlavních hrdinů, pár falešných zavedení čtenáře na slepou kolej a nakonec rozuzlení zarámované do dramatické situace hurikánu – tedy prostředí, které představuje samo o sobě zvláštní situace, ale pro příběh nemá žádnou svoji úlohu mimo dramatické vložky.

Řada postav a jejich psychologie jednání ale zůstala nevysvětlena, vlastně se ani nedozvíte, proč se chovají tak, jak se chovají. Vše je zarámováno do prostřední vývoje umělé inteligence, která má být spojovacím článkem příběhu a hlavním tahákem, ale nakonec je to jen „trochu něco jiného“

Klasický happy end se nekoná a vše končí tak trochu neutrálně. Předchozí knihy v sérii se mne líbily více. Kniha není vysloveně špatná, ale Minier napsal lepší knihy

24.04.2021 3 z 5


Údolí Údolí Bernard Minier

(SPOILER) Šestý případ s Martinem Servazem a dalšími známými postavami z předchozích dílů, které lze časově seřadit do řady - Mráz, Kruh, Tma, Noc + Sestry (které jsou předobrazem předchozích čtyř knih). Údolí je naopak současnost dějově a časově navazující na poslední knihu.

Autor zde ve známých reáliích – horská vesnička kdesi v Pyrenejích, rozvíjí další temný příběh s přesahem do předchozích knih. Martin Servaz se zde ocitá neoficiálně, potkává se se starými známými a řeší příběh sériového vraha, který promyšleně a krutě zabíjí své oběti a sofistikovaně využívá situace a tlaku „mínění veřejnosti“ na obyvatele odříznuté vesnice, jejíž odříznutí není zcela tak náhodné.

Hledání motivu a pozadí všech vražd se nakonec ukáže ještě děsivější, než se může zdát. Manipulace s lidmi, jejich myšlením s pomocí nejmodernějších technologií a se znalostí zvrácených osobnostních charakterů aktérů Vám předkládá neuvěřitelný obraz, který by ještě před pár desítkami let nebyl vůbec možný.

Využitím psychologie mladistvých, kteří zabíjení berou jako úžasnou počítačovou hru, kde reálno splývá s virtuální realitou je samo osobě děsivé, mnohem horší je však fakt, že tohoto stavu dovede někdo velmi dobře využít pro prosazování svých cílů.

Tento motiv se v knihách neobjevuje poprvé (znalci jistě znají de la Motteho knihy Game, Buzz, Bubble), bohužel se zde určitá fantazie autorů již mísí se zcela tvrdou realitou se kterou se každodenně setkáváme kolem nás, a kam až to může dojít naznačuje i tato Minierova kniha. A komu je to málo – tak doporučuji nejnovější Minierovu knihu - Na okraji propasti, kterou právě čtu.

Určitě stojí za přečtení, dobrá je znalost i předchozích dílek, i když není nezbytně nutná. Jediné co by se dalo mírně vytknout je jistá nevyrovnanost v dynamice děje, kdy se okamžiky, kdy se řítíte z kopce, střídají s mírnými rovinkami, celkově je to ale pořád dost dobrý sešup.

17.04.2021 4 z 5


Láska je jen slovo Láska je jen slovo Johannes Mario Simmel

Tento román jsem poprvé četl hned, jak vyšel a to bylo někdy v roce 1976. V té době podobné knihy moc nevycházely, vzpomínám si, že to tehdy způsobilo v řadách studentů Gymnázia, ke kterým jsem patřil, minimálně zvýšený zájem.

Kniha a děj knihy za těch 45 let vyvanul, ale zůstala vzpomínka na to, že tato kniha byla spojena se silnou emocí, která zůstala podvědomě skryta. Když se mne tedy dostala „do rukou“ kniha znovu v elektronické podobě, neváhal jsem a začetl se podruhé do osudů hlavního hrdiny.

Je to i osobní srovnání, číst knihu na prahu dospělosti a pak v době, kdy se Váš životní osud postupně blíží k nemoci, kterou si neseme ihned po narození a to s názvem smrt.

Kniha mne opět zaujala a opět zapůsobila silným zážitkem. Vedle příběhu čisté lásky, které se hlavní hrdinové dlouho brání svým až cynickým přístupem – vždyť láska je jen slovo, má kniha řadu přesahů.

Pohled na nové Německo 15 let po válce, na novou generaci mladých Němců a jejich přístup k nedávné minulosti a vyrovnávání se s ní, pohled na vztahové problémy řádu zaneprázdnění rodiče versus jejich děti a nakonec téma věčné, kde boj o přežití a snaha uchránit svoji existenci či existenci svého dítěte převáží jakékoli emoční vztahy.

A co také zůstává a přetrvává je cynismus lidí, kteří v tomto stavu nacházejí svoji konkurenční výhodu a dovedou ji mistrně obrátit ve svůj prospěch bez ohledu na ty, kterých se to přímo týká.

Knížka krásná, svým způsobem smutná s nevyhnutelným koncem, kde moc a peníze dovedou spolehlivě zničit cokoli.

PS – je zajímavé číst hodnocení pod touto knihou, hned se vám selektuje společnost, kde mladší ročníky již vše kolem nás vidí v úplně jiném nastavení, je to až děsivé, jak se za 50 let vše změnilo a především, jak se vnímavost mladých lidí mění a otáčí do směru, kterému již nerozumím . . .

nakonec filosofii non-fungible tokens=NFT, kde je někdo schopen za vědomí, že je imaginárním majitelem "výkřiku do tmy" v podobě prvního tweetu jisté celebrity utratit miliony dolarů je pro mne naprosto nepochopitelné, myslím si, že život se má prožít v reálném světě a naplnit život dle možností skutky a zážitky, proč bych měl "vlastnit" zápis, že jsem majitelem onoho tokenu s charakteristikou NFT, no nevím . . .

ale to je jiná písnička, možná místo vypínání na hodinu všech nasvětlených míst, abych upozornil na likvidaci neobnovitelných zdrojů by stačilo vypnout těžbu bitcoinů či eteru, které ke svému životu nepotřebuji a které představují neskutečné energetické plýtvání . . .

tak to vidím já, ale dnešní mileniáni žijí ve svých imaginárních světech a bude hůř, covid a technologie nás drží pevně pod krkem a pohrdavé přehlížení nás, starších ročníků je nejen zřejmé, ale přímo nabádající - vrať se do hrobu a už tam zůstaň . . .

28.03.2021 5 z 5


Vladař na scéně Vladař na scéně Robert Merle

Merle je autorem, kterého jsem v mládí objevil skrze jeho Malevil či knihu Smrt je mým řemeslem. Když pak začala vycházet rozsáhlá sága, původně šestidílná a posléze znovu stejnou měrou rozšířená, s chutí jsem se pustil do čtení, ale nikdy nedočetl ani prvních 6 knih.

Na stará kolena se ke knihám vracím a znovu si oživuji klíčové historické zvraty, jež v 16. a 17. století formovali Francii. Vedle ukázky života lidí v této historické době je to i příležitost si oprášit znalosti francouzských, potažmo evropských dějin.

Všechny knihy jsou spojeny v jeden příběh, v jednu časovou osu, kterou Vás provází hlavní hrdina, Petr ze Sioraku, který předkládá své paměti a životní úskalí od svého zrození až po své kmetské dovršení.

Merle psát umí, ale jednotlivé díly celkové ságy se přeci jen mírně liší, především v časovém rozsahu, který jednotlivé díly popisují.

Vladař na scéně je již čtvrtým dílem ságy, která zatím z předchozích dílů popisuje nejdelší časové období. Petr ze Sioraku již není oním mladíčkem vrhající se po hlavě do všech dobrodružství, stává se rytířem a jeho život je natrvalo spjat s životem u dvora, v Paříži. Setkáváte se s jeho rodinou, dětmi a přáteli a Petr se stává především věrným služebníkem samotného krále skrze něho se tak stává jedním z účastníků boje o moc v této rozjitřené politické době.

Zde se již neobejdete bez znalosti tehdejší historické situace, neboť spousta královských jmen spojených vzájemně svými rodinnými pouty, kde si jde po krku každý s každým, vše důsledek nejednotné Francie ve svém náboženském smýšlení, Vás jinak lehce svede do nepřehlednosti ve které se rychle utopíte.

S Petrem prožíváte jeho spokojený život okořeněný řadou zážitků či skutků spojenou s významnými událostmi tehdejší Francie, ale vlastně i Evropy. Tento díl je již méně čtivý pro svoji časovou obsažnost, ve které nemá autor moc prostoru vše dobře popsat, aniž by kniha neztratila „tah na bránu“ a nestal se z ní díl o tisíce stránkách.

Na druhé straně zde čtenář detailně poznává dobové dvorské zvyky i zlozvyky, stejně jako tehdejší strasti a slasti života soukromého. Je určitě zajímavé porovnat způsob žití lidí a především myšlení ve středním věku tehdy a dnes.

28.02.2021 3 z 5


Mé dobré město Paříž Mé dobré město Paříž Robert Merle

Merle je autorem, kterého jsem v mládí objevil skrze jeho Malevil či knihu Smrt je mým řemeslem. Když pak začala vycházet rozsáhlá sága, původně šestidílná a posléze znovu stejnou měrou rozšířená, s chutí jsem se pustil do čtení, ale nikdy nedočetl ani prvních 6 knih.

Na stará kolena se ke knihám vracím a znovu si oživuji klíčové historické zvraty, jež v 16. a 17. století formovali Francii. Vedle ukázky života lidí v této historické době je to i příležitost si oprášit znalosti francouzských, potažmo evropských dějin.

Všechny knihy jsou spojeny v jeden příběh, v jednu časovou osu, kterou Vás provází hlavní hrdina, Petr ze Sioraku, který předkládá své paměti a životní úskalí od svého zrození až po své kmetské dovršení.

Merle psát umí, ale jednotlivé díly celkové ságy se přeci jen mírně liší, především v časovém rozsahu, který jednotlivé díly popisují.

Mé dobré město Paříž je třetím dílem, kde jste spolu s Petrem ze Sioraku vrženi do na svou dobu do velkoměsta, perly Francie, města Paříže. Paříž se svým králem, dvořany, etiketou a na druhou stranu vzpurnými měšťany a lidmi – Pařížany, kteří se tak výrazně liší od francouzského venkova. S hrdinou zde prožijete Bartolomějskou noc, jednu z velkých historických událostí v náboženské rozpolcenosti Francie 16. století.

Další díl, který Vás zavádí opět do jiného prostředí a předestírá zase jiný pohled na život střední a vyšší šlechty, život ve velkém městě se všemi problémy či výhodami. Taktéž Vás provází nestálou politicko náboženskou situací pohledem z centra moci – Paříže.

Opět dost čtivé, i když zde se již trochu nepoučený čtenář ztrácí, nezbyde než oživit vědomosti kolem historie Francie té doby i z jiného pramene.

28.02.2021 4 z 5