snimcibdim komentáře u knih
Jsem na rozpacích. Ano, je to McEwanovsky důmyslné a velmi komplexní, ale nemohu se zbavit dojmu, že to v jádru není nic nového, i když chápu a respektuji autorovu potřebu si tahle témata osahat po svém.
Vnímám, jak je to chytré (na "blbce jako já" až moc), ale popravdě se mě to na rozdíl od jiných autorových knih nijak zvlášť nedotklo. Zůstal to pro mě jen takový intelektuální konstrukt (místy skoro až lehce exhibice) - jako by to napsala AI... vzhledem k tomu, o čem to (imho) je, možná trochu paradox.
No, anebo jsem to nepochopila tak, jak by si to zasloužilo...
Novodobý Holmes s Watsonovou. Spíš ten filmově seriálový než Doylovský - čili atraktivní smažka. Vděčné vyšetřovatelské duo muže a ženy, takže to může jiskřit. Nicméně nijak extra mi k srdci nepřirostli.
Zápletka je docela zajímavá, to balancování na hraně, kdo je čeho viník a kdo je čeho oběť. Přesto celek na mě působil divně, příliš mnoho lidí se dle mého soudu chovalo nelogicky - nejen ten pošahaný Rekke, ale i jeho parťačka a celá policie. Přišlo mi, že nikdo se tam nechová "normálně". I když mohlo to být i zpracováním audioknihy - tentokrát to nedovedu poznat, z čeho to "divno" pramenilo. Pouze z muslimů to ale nebylo...
Najde se někdo, komu to nedocvakne, jakmile dojde na obsah povídky? Pokud ano, gratuluji, že si to užil víc než já. Já zbytek knihy doufala, že to je falešná stopa a Bryndza přeci jen překvapí. Ale to on neumí. Škoda, že si nedal alespoň trošku práce s vytvořením těch falešných stop a zavádějících motivů, podezřelých postav si na to vytvořil dost. Nebýt to tak průhledné, byla ta zápletka docela obstojná.
Nemám slov. Cokoliv mě napadlo, že bych na adresu této knížky mohla napsat, mi přišlo jako prázdná fráze. Prostě si to přečtěte.
Zápletka docela zábavná, ale vyústění (motivy vraha) jsou nakonec banální klišé. Jako audio kulisa k práci poslouží výborně, ale vždycky si říkám, že je to vlastně škoda, že to RB nechává takhle placatý a nemá ambici to dotáhnout dál.
Bryndza je taková spotřebka, kterou člověk celkem bezbolestně schroupe a zapomene. Což platí i o tomto dílu. Zde zápletka stojí na vcelku obstojném nápadu, takže konec i maloulinko překvapí. Samozřejmě se člověk nesmí zaobírat věrohodností. Škoda, že si Bryndza víc nepohrál s pasáží, kdy bylo podezřelých vícero - ale takový mistr on zase není.
Klasická Yrsa. Propracovaná zápletka, osvědčený tým i prostředí. Série si drží svou laťku.
V podání M.Táborského opět lahůdka, ale jinak pro mě výrazně méně atraktivní než 1913. Detektivní zápletka (spíše záplAtka) už je tu hodně na pozadí, prioritnější jsou politické události a společenské klima té doby. Sice pravda jsem se dozvěděla spoustu věcí, které jsem netušila, ale ten bolševismus byl pro mne na hranici snesitelnosti.
Sentimentální utahaný kýč jak bič. Zjevně nejsem cílovka.
Zkusila jsem, zda jako audio nebude tento typ literatury semo tamo použitelný jako podkres k práci (aneb kategorie "žehlils někdy?"), namísto thrillerů a detektivek - ale nee! Jestli knihy s tagem "pro ženy" vypadají takhle, je to pro mě nesnesitelné.
Jemně krutá záležitost. Nevšední charaktery, fascinující popisy a syrová zápletka skrytě kvasící pod povrchem.
Vyslechnuto jako audio s Ondřejem Brouskem a zde se překonal. Dokázal vyčarovat něco, oč se podle mě snažil film - leč ten (co se mě týče) neúspěšně. A to je hutná atmosféra. Co mi ve filmu přišlo jako samoúčelná snaha o jakousi artistní formu, která zůstala prázdná, to zde bylo přímo hmatatelně skutečné a funkční.
Phil je jedna z nejpozoruhodnějších literárních postav, na jakou jsem v poslední době (a možná vůbec) narazila.
Mrzí mě, že jsem nejprve viděla film - pokud chcete zažít obojí, doporučuji napřed knihu ať už v klasické nebo audio podobě. Pak si v tom vizuálu filmu najdete (imho) víc - a Cumberbatch je ideální volba.
Poznámka: Žánrové označení "western" pokládám za zavádějící. Bohužel je v našich končinách trapným zvykem nazývat jako "western" vše co se odehrává na americkém venkově. Podobně nesmyslně se nadužívá termín "Divoký západ", což by správně měl být pouze úsek kolonizace-osidlování západní části severní Ameriky. Síla psa je ale psychologický román z amerického venkova první pol. 20 stol. Označovat americký venkov umanutě jako Divoký západ a vše, co se tam odehrává a-priori jako western, je vyloženě hloupé.
Kouzlo Rakouska-Uherska je v audio podání Miroslava Táborského vyloženě lahůdka. Příjemná retro detektivka, ale víc než ta detektivní zápletka mě bavil ten kolorit starého mocnářství v němž si autor poučeně libuje a tak ústřední příběh bohatě špikuje i všelijakými kuriozitami z oněch časů.
Chválím libozvučný překlad, šla jsem se dokonce přesvědčit, jestli je autor není Čech.
Knihy s takovýmto tématem se špatne kritizují, protože si člověk přijde jako ... no, jako někdo, kdo nemá správně nastavené hodnoty. Ne literání, ale ty lidské. Jelikož ty mám doufám nastaveny správně, nebudu to hodnotit (hvězdičkovat). Myslím si totiž, že je dobře, když se o takových věcech mluví a píše.
Leč čekala jsem víc.
Má-li člověk o odsunu nějaké povědomí, nemá tahle kniha pro něj přidanou hodnotu vůbec žádnou. Hlavně proto, že postavy jsou ploché jako pohádkové postavičky a vyprávění takové sentimentálně prostinké. Bohužel.
Možná bych to ale doporučila jako četbu pro mládež nebo starší děti, pro které to může být pohodlnější způsob jak se seznámit s některými "kostlivci ve skříni" než když mají louskat literaturu faktu.
Vyslechnuto jako audio a výběr rétorky pokládám za naprosto nevhodný. Její něžný hlásek dojem pohádkovosti jen posiluje a když se musela snažit vyrábět promluvy hrubých mužů, bylo mi jí skorem až líto.
Ale opakuji, byť jako literatura mě to neuspokojilo, autor má můj velký respekt za úsilí, aby tyto věci nebyly zapomenuty.
Smíšené pocity.
Na jednu stranu je to místy do nebe volající blbost a jen tak tak jsem to neodložila. "Blbostí" myslím část zápletky, která funguje podle hesla: proč TO (unášení lidí a jejich vydírání) dělat jednoduše, když to jde realizovat absurdně komplikovaně - aneb papír snese všechno. A také nelogické chování postav - neb i ve zcela fantastických reáliích je žádoucí, aby si lidé počínali nějak uvěřitelně.
Na druhou stranu ten ústřední námět je zajímavý a autor je dobrý vypravěč. I všechny ty blbosti dokáže podat tak, že byť jsem nad tím kroutila hlavou a klepala si na čelo, zůstávala jsem nadmíru zvědavá.
Pokud člověk překlopotá všechny ty nesmysly, kdy si autor ujíždí na snování za vlasy přitaženého komančského larpu, a začne se dít nějaká skutečná zápletka, začne to být docela zajímavé.
Konec mi vyhovoval, nepotřebuji mít vše po americku dopovězeno.
Souhlas s tím, že by to byl skvělý námět pro minisérii (s Vetchým v roli Josefa).
Zápletka sice trochu předvídatelná, ale nevadilo to, protože byla dostatečně propracovaná. Člověk tak, i když tušil, co se děje, mohl být zvědavý na to, jak se to děje. K čemuž přispívalo i simultánní dělení do tří dějových linií, které se posléze protnuly. Sice to není kniha, u které bych zažila nějaký WOW efekt, ale i tak je to soudobý kousek, který uspokojil. Protože naštěstí nepůsobí jen jako námět pro jeden díl z mnoha zaměnitelných českých krimi seriálů, ale má už spíše filmové parametry. Chybí už jen málo a mohl to být už víc román než jen detektivka.
Pozoruhodná záležitost hlavně kvůli prostředí v němž se odehrává a díky nevšedním antihrdinům, kteří jsou všichni tři v podstatě odsouzeníhodní, přesto je autor dokázal vykreslit tak, že mě nesmírně zajímali. Nevěřila bych, že budu někdy držet palce primitivnímu esesákovi. Ale stalo se.
Temná záležitost odehrávající se v temné době a špikovaná hrůznými detaily. Ale tentokrát mi to nezavánělo pouze prvoplánovým sadismem jako je tomu v jiných současných trillerech. Celá ta optika zla, kdy je velmi relativní, kdo kdy je viník a kdo oběť a kde sem tam zaúřaduje rychlá "karma", je zde pečlivě propracovaná. Člověk tak snadno přistoupil i na nějakou tu nelogičnost.
Zlá doba plodí zlé lidi.
I v těch zlých se ale může najít síla nebo potřeba nebýt jen kolečko v zlém soukolí, ale jít si svou vlastní cestou, ne snad přímo kvůli idealistickému prozření, ale protože i pokažená bytost může mít svůj názor a může chtít si za ním stát.
Neurazilo - nenadchlo. Příběh zčásti předvídatelný a tam kde není, jsou okolnosti už trochu křečovitě naruby. Vyšetřovací tým sice ničím neirituje, ale ani mi nikdo z nich k srdci nepřirostl.
Vyslechnuto jako audio, které tentokrát vyloženě nedoporučuji, přednes je velmi úmorný a těžkopádný, o režii se nedá mluvit. Nejspíš rychle zapomenu.
S tímto Zafónovým románem jsem se bohužel trochu prala. Expozice byla funkční, ale pak to začlo jaksi bloudit. Bezradná hlavní postava Davida Martína mi k srdci moc nepřirostla, jeho femme fatale Cristina už tuplem ne a co se týče Isabely, ta kdyby tam vůbec nebyla, houby by se stalo...
Snad mi tam chyběla jasnější hierarchie jednotlivých dějových a motivických linií - lidově řečeno mi to semo tamo připadalo jako fantaskní guláš bez jasného tahu na konkrétní branku.
Tři proudy - faustovský námět, detektivní linie a lovestory se nejspíš měly nějak rafinovaně kombit, ale ono spíš vždy jedno zazdilo druhé. Což bylo čím dál víc úmorné a nenapínavé a zdálo se, že by to takhle mohlo trvat věčně.
Snad mi také chyběla výraznější Martínova osobní reflexe toho, co se mu děje, aby mě ta postava nějak oslovovala - a to tím spíš, že to je vyprávěno v ich-formě. Tím víc bylo paradoxní, nakolik to bylo většinou neosobní. Snad proto mi ta postava zůstala úplně lhostejná a její příběh jakbysmet. Škoda.
Starosvětské a anglicky vtipné. Lord Petr Wimsey je okouzlující týpek. Je ale samozřejmě nutno to brát s nadsázkou.
Vyslechnuto jako audio v podání O. Brouska. Príma odechovka.
Prolínání minulosti a současnosti mě v příbězích dost baví a zde ta dvojitá vyšetřovací linka funguje velmi dobře. Fiona postupuje kauzálně rozumně a je to víceméně sympatická postava, které člověk fandí. Sice jsem ledacos předvídala a obrat po návštěvě autokina byl za vlasy přitažený, ale jinak se to dohromady poskládalo pěkně, takže mi to zážitek nezkazilo.
Co bych ale oželela je ta duchařská linka. Asi to má být nějaké atmosférotvoné koření příběhu, ale přínos to žádný nedává. Popis života v tom ústavu mi přišel sám o sobě o dost strašidelnější než nějaká pani bubáková. Když už to tam autorka mermomocí chtěla mít, měla si (imho) dát tu práci a upříst nějaké důmyslnější vyšetřování i této smrti.
Vyslechnuto jako audio, které doporučuji a mrzí mě, že jsem si to nepošetřila na zimní čas, kdy by atmosféra zafungovala autentičtěji (posloucháno na sklonku léta).
Kniha, o kterou bych nejspíš nezakopla, kdybych na ni nenarazila jako na audio v atraktivním kabátku. A jsem velmi ráda, že se tak stalo, je to pozoruhodná záležitost. Velmi znepokojivá - a bohužel v některých ohledech i nepříjemně představitelná dystopie. V mnoha parametrech jako by se autorova smutná vize bohužel potvrzovala. Množství zajímavých úvah i názorů. Lidství demonstrované na naprosto odlidštěné platformě. Jen přiznám se, mi to přeci jen místo přišlo už dlouhé a mylím by tomu prospělo zkrácení (leč to už autor nemůže). Sem tam mi ledacos přišlo už přežité, přeci jen je to kniha stará 40let.