Tatopulos komentáře u knih
Ti kdo dávají Komunistickému manifestu odpad nebo myšlenky v něm považují za utopické by se měli podívat kolem sebe, jak vypadá dnešní svět. Nevládne nám snad hrstka miliardářů ? Nemizí střední třída ? Nevítězí v současnosti kapitál nad prací ? Je dnešní tržní fundamentalismus to, co nám podle pravice pomáhá a osvobozuje nás od státu ? Nebo způsobuje neregulovaný diktát trhu deklasování a chudnutí, drahotu a nedostupnost bydlení ? Jak je vůbec možné, že v nejsvobodnější možné společnosti (slyšíme to ze všech možných stran), kde se máme údajně nejlépe ve své historii (viz pan Zdeněk Svěrák, ten to přece musí vědět), jak je možné, že v tomto nejlepším ze všech možných světů nejen existují chudí, ale počet chudých roste- v naší republice je jich asi milion. Stačí zmínit pojem- pracující chudoba, která se dotýká i středních vrstev. A kontrolní otázka, proč po převratu v roce 1989 nejsou vydávána Marxova díla ? Co nato hlídací psi demokracie ?
Jedna z nejgeniálnějších sci-fi, které kdy byly napsány ! Doporučuji stejnojmenný film od Tarkovského. https://www.csfd.cz/film/32352-solaris/prehled/
Vyhněte se americkému zpracování s Clooneym. Jsem rád, že mám tuto nádhernou knihu ve své knihovně
Úžasná kniha, jak mě mohla minout ? Duch vítězí nad hmotou, obsah nad formou, neuvěřitelné nad všedním, věčnost se vzpírá mučení a omezenostem života. Platonismus v akci- tělo je ničím, zahoďte jej !
Duše je všude. Proti tomu je Mořský vlk frontální útok na idealismus a vše duchovní.
Nemůžu dát méně než plný počet, konečně ekonom, který nazývá věci pravými jmény- jsme kolonie s nízkými mzdami, téměř nic nám ve vlastní zemi nepatří. Ztratili jsme potravinovou soběstačnost, zbavili jsme se za babku průmyslu aj. Žádné pravicově-ekonomické oblbování o tom, že se po 30 letech od havlistického majetkového převratu (revoluce je jen záměrné mlžení pro privatizaci) máme nejlépe ve své historii.
Jedna z nejlepších filosofických sci-fi a nádherný film Andreje Tarkovského. Jsem rád, že mám tento klenot ve své knihovně
Vynikající dobrodružný román, čte se jedním dechem. Jsem zvědavý na Banco...
Neuvěřitelné, jak Jan Keller touto knihu opět umí definovat dobu a absurditu, v které žijeme. A to nejen esejemi, ale i vysvětlováním pojmů ve slovníku. Keller zde dává víc prostoru politologii a jako v předchozí Společnosti věčného mládí kritizuje novou levici. Je to skvělé, jak knihy motivují k tomu ujasnit si vlastní hodnoty.
Brilantní práce. Nejpoutavější na knize je, že Macháček se nedivá na Husáka pouze optikou Historie cs-komunistický normalizátor, diktátor, demagog, prezident vězňů atd. Snaží se Husáka vidět ve více rolích- část Slováků Husáka uznává, protože se zasloužil o budování Slovenska, o industrializaci a jeho rozvoj. Pak jde také o relativní materiální blahobyt, který občanům ČSSR zajistil a sociální jistoty, byl proti zvyšování cen. Dále "mučedník" z 50 let, silná osobnost, která se bránila křivým obviněním, přestože byla podrobena krutým výslechům. Husák byl hrdina SNP, kritik kapitalismu a nepřítel restaurace kapitalismu a zůstal po celý život věrný ideji socialismu. Nejednalo se tedy jen o politika usilujícího o moc /který politik nechce moc ? / Sebevědomý politik, který se postavil Novotnému a jeho autoritářskému vedení státu. Husák byl sledován za Novotného éry, na což si stěžoval a za normalizace sám nechal odposlouchávat své spolustráníky a sledovat. Člověk, který žil politikou a měl určité socialistické ideály proti tomu oportunistický pragmatik, "realista", který měl mesianistické sklony. Přes něž přehlédl morální význam a dopad tzv. Moskevských protokolů. Nejednoznačnost, dvojjakost, komplikovanost, rozpornost, byl Husák oběť i viník zároveň ?
A ještě jedna poznámka- líbilo se mi, že pan Macháček leccos naznačil o krásném sametovém vývoji po Husákovi, stačí uvést jen klíčová slova, která Macháček cituje- Ilona Švihlíková- Jak jsme se stali kolonií a přicházející usmívající se neoliberalismus.
A ještě grafomanská poznámka pod čarou- autor se ptá, byl G. Husák úspěšný politik ? Překvapivé je, že Macháček přiznává, že Husák má velký vliv na další průběh českých a slovenských dějin (např. zákon o federaci z r. 1969 měl paradoxně vliv na rozpad ČSFR)Takže byl úspěšný
Tento psychologický román mám spojený se stejně kvalitním filmem z roku 1963 od Kadára, Klose se skvělým Janem Kačerem. Zajímavé je srovnat děj knihy a filmu, když se Vám nechce spát, je to dobrá laskomina. Ploština, beznaděj, apokalypsa, mauser, konec
Skvělá nadčasová knížka o dnešní době. Zisk je vše, fascinuje mě Čapkova temná budoucnost světa, kritika neokolonialismu, co se nedá přepočítat na peníze nemá hodnotu. Úžasná dystopie a ironie
Doporučuji vydání z roku 2013, kniha je proti vydání z roku 1992 větší a krásné černobílé ilustrace více vyniknou, protože v novějším vydání jsou na celou stránku.
Nedejte na předsudky o Jiráskovi. Je to krásná kniha+ ilustrace Adolfa Kašpara !
Pouze průměrný Chase, zápletka není špatná, ale detektiv je moc vševědoucí. Konec není moc uvěřitelný a na hlavním hrdinovi se nedá najít snad nic pozitivního.
Od Chase mám nejraději Pracku v láhvi, Zlaté rybičky, Tvrdou lekci a brilantní Máš, co ti patří vydané v knize Třikrát ve slepé uličce.
Výborná kniha,ale nejsem si jistý, jestli Masaryk četl vše od Marxe a Engelse. Také některá Marxova díla byla vydána až v 30 letech 20.století. S některými Masarykovými výhradami se souhlasit nedá, ale i tak je to kvalitní úvod nejen do marxismu, ale i do socialismu a k socialistické literatuře. Skvělé filosofické úvahy o organicismu, sociologii, třídách, třídním boji. Masaryk sám v této knize říká- "nesouhlasím s marxismem, ale uznávám Marxe." Masaryk s některými myšlenkami Marxovými souhlasí, protože sám Masaryk sám se hlásil k socialismu. Což se dnes, když se tak často mluví o TGM z neznámého důvodu nepřipomíná...
Skvělý film, ještě lepší je ale kniha- více psychologičtější a niternější
Spíš než detektivka je to psychologický a sociálně-kritický román. Z knihy je jasné, že Chase "obdivoval" kapitalismus a tržní vztahy. Julie Hollandová není příliš sympatická postava a na konci její hlad po majetku vyvrcholí. Postava stoika Wesleyho působí tajemně, mysticky, nutí ptát se nás, kdo vlastně Wesley je ? Julie Hollandová z toho vychází jako emoční mrzák.
Konečně mám knihu přečtenou, už na prvních stranách se rozehrávají Kellerova klíčová témata- neprivilegovaní přichází o kolektivní vlastnictví, které platí státu v daních, protože bohatí si toto kolektivní vlastnictví privatizují pro sebe. Většinová společnost se vzdala podílu na moci výměnou za demokratizovaný přístup ke konzumu. Nejde nám již o revoluce, pokrok a budoucnost, ale o to žít tady a teď, žít ze dne na den bez budoucnosti. Zaujala mě kapitola o markýzi Sadeovi. Mám ji nachystanou na stole, musím si ji přečíst znova.
Skvělý dárek před Vánoci !
Brilantní kniha, všichni, kdo brojí proti sociálnímu státu a proti státu vůbec by si ji měli přečíst.
Pravice schvaluje určité sociální prvky státu jen, pokud na to stát má. Ekonomika ovládla naši mysl. Ale nemá sloužit ekonomika člověku, nikoli člověk ekonomice ? Klíčová slova- stát je velký pojišťovatel proti sociálním rizikům