Turmee komentáře u knih
Čteme už jako třetí v řadě z této "série". Některé myšlenky se opakují, ale dětem to extra nevadilo. Ilustrace jsou krásné, příběhy krátké. Poučení někdy vyplývá krásně, občas je v závěru trochu na sílu zdůrazněno.
Starší syn (4,5 roku) si knížku hodně oblíbil. Bajky a příběhy byly skvělé, pohádky občas trochu pokulhávaly. Mně osobně se nelíbily ilustrace a děti mrzelo, že je obrázek jen na začátku kapitoly, kdy ještě nevím, o čem to je, ale pak už následuje jen strohý text.
Byla jsem překvapená, že obě dět (2 a 4,5 roku) zvládly celou knihu a že je to tolik bavilo. Některé kapitoly na ně byly dlouhé, ale celkově si příběh užili.
Čtyři příběhy o Peppě, její rodině a kamarádech. Velké celostránkové ilustrace, středně dlouhé příběhy a zajimavá zakončení (u té poslední jsem čekala něco jiného). Dceru (2 roky) moc bavila.
Animovanou předlohu jsem neviděla, takže hodnotím jen knížku a nadšení mladší dcery (2 roky), kdy jsme ji četli několikrát denně pořád dokola.
Kouzelný vánoční příběh z prostředí Peppy, velké celostránkové ilustrace, známé postavy a magické zakončení ji prostě dostaly.
Krásná knížka plná barevných ilustrací a milého příběhu, který děti fakt bavil (2 a 4,5 roku). Textu celkově málo, na každé straně max pár vět, ale za chvíli děti uměly "číst" se mnou.
Téma nás zaujalo, protože Hasičské pohádky měly u dětí úspěch. Popelářské ale byly mírným zklamáním. Kromě překlepů a Lucipera jsou v příbězích poučné myšlenky nacpány hodně na sílu a některé pohádky nedávají moc smysl.
Dětem se tento příběh moc líbil (2 a 4,5 roku). Písmenka jsou velká, obrázky na každé dvojstraně, jednotlivé kapitoly jsou krátké (na nás až moc), hezky na sebe navazují.
Myšlenka je originální, zábavná a hezky zakončená.
Příběh se dětem líbil (2 a 4,5 roku), velmi si oblíbily obrázky jednotlivých rostlin a celkově i ostatní celostránkové ilustrace. Atmosféra příběhu je milá, na konci kapitol jsou kontrolní otázky ohledně vlastností rostliny. Některé popisy účinků bylinek byly dost umělé a teoretické, přesto nám zážitek z knížky nezkazily.
Ema má u dětí velký úspěch (2 a 4,5 roku). Oba příběhy jsou krátké, sympatické, obrázky jsou pěkné.
V Ema naopak moc nechápu, proč je Naopak když se zlobí, když dále je to popsáno spíše jako rozverná hra.
Vůbec nemám problém s tím, že Ema dokáže zašít medvídka a zatlouci hřebík. Starší syn to umí taky. Snad jen navléknout jehlu by bylo na něj moc obtížné.
Přesně takovou knížku jsem dlouho hledala. Rádi s dětmi ráno čteme v posteli a tohle jsou přesně ty krátké, milé básničky, které pomáhají při probouzení.
Ilustrace jsou krásné, atmosféra knížky je sympatická. Pár veršů je trochu nedotažených, ale nijak extra to dojem z knížky nekazí.
Z tohoto nadšená nejsem. Myšlenka sice dobrá, ale nevyužitá. Informace uvnitř jsou nepřesné a zavádějící, dítěti vlastně nevysvětlí vůbec nic. Neobsahuje žádné "odborné" slovo kromě spermie a vajíčko.
Ilustrave nás taky nenadchly a formát mi přijde nepraktický.
Další ze série o Medovníčkovi. Milé povídání s přírodní tématikou, velké barevné ilustrace, krátké kapitoly.
Oporti předchozím dílům mi tady přišlo více teorie - dlouhé odstavce popisující například oplození rostlin. Tady mi vadil infantilní popis. U popisů úlů se využívá hodně odborné terminologie, ale tady by asi vadilo slovo blizna nebo děloha.
Kniha mapující důležité téma v dnešní společnosti (2024). Autorky slibují informace, návody, rady, tipy a zamyšlení pro všechny, ktěří chtějí provést dítě tématikou sexuality, intimity a vlastních potřeb.
Co se mi líbilo:
+ stručný, jasný a výstižný text, uspořádaný do přehledných tématických celků
+ vizuál
+ zdroje (i když styl lehce nepřehledný)
+ shrnutí na konci každé kapitoly
+ zajímavosti a fakta
+ je ptořeba začít sám u sebe a vlastních hodnot
+ tipy na knihy, filmy, zdroje
+ zajímavé vhledy v rámci rozhovorů (například s knězem)
+ přehled vývoje a toho, co je ok a co ne
+ uznání emocí a ptořeb dítěte, nehodnotit, nekomentovat, neradit bez požádání
+ pozitivní motivace k ochraně při sexu
+ mluví o možnosti otěhotnění z preejakulátu, i když jen okrajově
+ rodiče by měli vytvářet bezpečné prostředí, vést příkladěm a nadhazovat témata v průběhu života
+ zaujal mě popis policejního postupu po ohlášení znásilnění
S čím nesouhlasím:
- autorky uvádí chybné informace ohledně přetahování předkožky
- velká část textu se věnuje LGBTQ+
- některé rady jsou velmi obecné ("Veďme děti k..., Připravme děti..., Vytvořme prostor...) bez toho, aby se nějak prakticky rozebíralo jak na to.
- ocenila bych podrobnější a přesnější přiřazení zdrojů k jednotilvým tvrzením
- líbil by se mi přehled antikoncepčních metod
- nezmiňuje rizika očkování pro HPV
Na můj vkus kniha obsahuje hodně okecávání, opakování a podrobné teorie.
Schémata a náčrtky bych ocenila v barvě, aby byly čitelnější.
Autor předkládá spoustu zkušeností, tabulek, přehledů a návrhů. Přestože je text zaměřen na americkou přírodu, základní poznatky se dají aplikovat i u nás.
Zajímavá knížka, která se výchovy dětí dotýká zase z trochu jiné strany. Mluví o tzv pozitivním (zajišťuje soucit, vzhled, zvědavost, schopnost řešit problémy...) a negativním mozku (reakce na hrozbu, obava z chyby...). V negatinvím stavu se mozek nachází občas u každého z nás. Podle autorů chceme dětem pomoct vrátit se k pozitivnímu mozku a ukázat jim, jak to dokáží i samy. Nejde tedy o dokonalý život a neustále šťastné dítě bez problémů, ale schonosti, jak se vypořádat s negativní situací a vrátit se do pozitivního mozku, který nám dává možnost hledat radost a smysl i uprostřed životních obtíží.
Co se mi líbilo:
+ otázky k zamyšlení
+ komiksové ukázky situací
+ diskuse o přetížení dětí vjemy, povinnostmi, aktivitami a zdůraznění důležitosti spontánní hry, volného času, nudy a manuální práce
+ chování je forma komunikace
+ děti se chovájí nezpůsobně proto, že své emoce a tělesné projevy ještě kontrolvoat nedokáží, ne proto, že by nechtěly
+ příklady z praxe
+ důraz na vztah rodiče s dítětem
+ vyvážené myšlenkové menu
+ existují i jiné úspechy než jen dobré známky a vysoký plat
+ nereagovat pod vlivem emocí, ale až když je rodič v klidu
+ soustředit se jen na přítomný okamžik, není potřeba se trápit tím, jaké bude dítě za 15 let. Můžeme ovlivnit jen tuto chvíli
+ všechno je fáze a nebude to trvat věčně
+ obsahuje i čáast pro rodiče s otázkami a úkoly k rozvoji sebe sama
S čím nesouhlasím:
- osobnost dítěte závisí na tom, čemu věnujeme pozornost a čeho si vážíme
- tvrdí, že vše maximálně zjednodušili, ale text obsahuje dost omáčky a zbytečně složité termíny a formulace
- často se opakují
- místy špatný překlad
- některé obrázky jsou zbytečné a nicneříkající
Tato kniha slibuje návod na nové výchovné metody (v roce 2000), který prý fungují téměř okamžitě a na děti všech věkových skupin bez rozdílu.
Osobně z ní mám dost rozporuplné pocity. V době vydání byla asi docela fajn, v dnešní době ale existují knihy, které dané téma zpracovávají o mnoho lépe.
Celý text je hodně dlouhý, rozvláčný, plný omáčky, často se opakuje. Autor vypisuje co všechno je špatně, ale praktické rady, jak to udělat lépe, se v knize téměř nenachází. Myšlenka 5 zásad by se dala shrnout do postupu: požádat o něco dítě, vyslechnout jeho námitky, nabídnout odměnu, vydat příkaz, poslat na samotku a zamknout ho tam.
Co se mi líbilo:
+ představuje koncept pozitivního rodičovství, jehož cílem je vychovat sebevědomé ale vstřícné děti (ne poslušné)
+ zdůrazňuje individuální přístup ke shopnostem, potřebám a stylu učení
+ rodiče by měli udržet kontrolu sami nad sebou a danou situací, neměli by se nechat emočně vyvést z míry
+ je proti násilí a trestům (i když důvody jsou úplně mimo)
+ křik nefunguje, pod vzdorem leží hněv, pod ním smutek a pod ním často strach
+ dělat chyby je v pořádku na obou stranách, ale je potřeba se omluvit nebo nést zodpovědnost
+ pokud dítě bije druhé, je to zodpovědnost rodiče
+ děti je potřeba vyslechnout, věnovat jim pozornost, uznat emoce
S čím nesouhlasím:
- cílem je ovládat děti, děti prý rodiči manipulují
- tresty jsou nahrazeny odmětnou (prý se nestává, že by toho děti zneužívaly a jejich vnitřní motivace se snižovala), zároveň trestá odnětím lásky a pozornosti (zavřením dítěte na samotku)
- naprosto chybí specifikace věku
- žádné zdroje
- dělá rozdíly mezi chlapci a děvčaty, přestože ve skutečnosti spíše popisuje různé jazyky lásky a osobnsti (teorie typů)
- obsahuje spoustu paradoxů
- popsaná komunikace je proti respektujicím metodám a nedává smysl (nebere ne jako odpověd, rozkazy schovává do dárkového balení, je proti vysvětlování, rodiče se nezapojují do činností)
- rodič se prý NESMÍ ptát dětí, co chtějí, co potřebují, co si myslí nebo co chtějí
- autor nerozumí pojmu důsledek a zaměňuje jej s trestem
Tahle se dětem dost líbila. Ilustrace jako vždy krásné, příběh trochu slabší. I když tento hodnotím mezi ostatními ze série o něco lépe.
Moc se mi líbilo veršování neveršování a četlo se mi to skvěle.
Několik příběhů napasovaných na hasičskou tématiku. Někdy přirozeně, někdy dost na sílu.
Ilustrace nic moc, ale dětem stačily. Kapitoly přiměřeně dlouhé, s nějakým poučením na konci. Hodně mě štval "Luciper". :D
Knížky nám byla doporučena jako jedna z těch mírnějších (respektujících) pohádek. Kapitoly jsou přiměřeně dlouhé, obrázky veselé, příběh na sebe hezky navazuje. Trochu mi vadí "glorifikace" včel a vykreslení sršňů, vos a dalších hmyzáků jako zlounů, kteří nejsou k ničemu dobří a jen škodá včelám.