Vivienca komentáře u knih
Moje první knížka od této autorky a jsem trochu na rozpacích. Podle oslavných recenzí jsem čekala vybroušený literární styl, brilantní vykreslení postav, do hloubky do výše i do široka propracovanou atmosféru... Nedočkala jsem se. Mám pocit, že pokud se jakýkoli autor pustí do "politicky korektního tématu" (tedy holocaust, zločiny komunismu apod.) dočká se potlesku a je jedno, jestli samotné zpracování poskytne literární zážitek. Očekávání byla vysoká, proto převládlo zklamání a hodnotím jen 3 hvězdami.
O práci MSF něco málo vím a tak jsem silný příběh čekala. Co mě ale překvapilo (dostalo) podstatně víc, je autorova schopnost sebereflexe, schopnost přiznat vlastní chybu, trapnost a nesoudnost. Před tímto hluboce smekám. Knížce to dodává další silný rozměr. Je to jedna z mála knih, ke kterým se budu ráda vracet. Velmi povedené. Doporučuji přečíst.
Pěkná poctivá detektivka. Erika je mi sympatická, ačkoli její chování je někdy dost nekonvenční. Dá se to ale pochopit vzhledem k jejímu nedávno prožitému traumatu, takže i přes své zvláštnosti nepůsobí nepatřičně.
V textu je sice dost detailního popisu, ale nepůsobí to jako vata. Naopak se daří věrně vykreslit atmosféru. Jediné co mi vadí a vždycky jsem protočila oči, když autor rádoby nenápadně vyzdvihne homosexuální orientaci hned u dvou velmi líbivě vykreslených postav. Hned jsem si říkala, že to není náhoda a šla si vygooglit něco o autorovi... A měla jsem pravdu. Jen si říkám, jestli to má zapotřebí?
Protože jde o skutečný příběh, přijde mi divné hodnotit dílo jako "knížku", pro mě je to poselství s nesmrtelnou hodnotou. Jen jednu věc zmíním, při čtení mě napadlo, že mateřství je (a má být) pro každou ženu především nekonečný zdroj obrovské síly, odvahy a duševního zrání. My v dnešní době máme všechno (a mnohdy ještě víc) a pořád jen kolem sebe slyším ufňukané mámy, které si chudinky "ani v klidu nevypijou kafe..."
Erika řeší nový případ, který sice není až tak zapeklitý, ale výrazně ho komplikuje časová prodleva dvaceti šesti let. Oceňuji, že autor si vystačí i s tímto málem a příběh je napínavý od začátku až do konce.
R.B. se obejde bez sériových vrahů, bez potoků krve, bizarně aranžovaných mrtvol i překombinovaných finálních honiček... A to je mi na něm moc sympatické. Místo toho poctivě vystaví detektivní pátrání, na kterém je poznat, že spolupracuje a konzultuje s profesionálními detektivy.
Mile se vyvíjí i postava Eriky, která se od prvního dílu postupně proměňuje a "polidšťuje". Zajímá mě i osobní linka příběhu a jsem zvědavá, jak se její postava bude vyvíjet dál. Jediné čemu jsem stále nepřišla na chuť je autorova snaha šířit poselství "duhové komunity". V každém díle se tedy musí objevit nějaký ten homosexuální klaďas čelící předsudkům okolí. Je to celkem zbytečné. Nutno však dodat, že jeho knihy jsou prosty jakékoli vaty a hluchých vycpávek. Každá věta má v tom příběhu své místo a dotváří celkový obrázek atmosféry a postav.
Bryndza je skvělý autor a kdo má rád klasické detektivky, určitě si přijde na své. Doporučuji a těším se na další jeho knihy.
Příběh vyšetřování brutální vraždy se rozděluje do dvou samostatných linek, které spolu zdánlivě nemají souvislost, aby se v závěru opět jakž takž propojily v rádoby důmyslném odhalení. Příběh se tak rozštěpí do dvou úrovní, jež jsou si vzájemně cizí a jedna druhé bere vítr z plachet.
Motiv dětského vraha je úděsný i fascinující zároveň a když je příběh (i čtenář) v nejlepším, autor náhle zpomalí tempo, změní směr i kulisy a započne se rozvleklé vzpomínání hypnotizéra Erika na dávnou experimentální léčbu a partičku jeho prazvláštních pacientů... Působí to, jako když z Mercedesu, který letí po německé dálnici přesednete do solidního Volkswagenu a pokračujete okreskami - pohyb vpřed a celkem slušný výhled z okýnka tu sice je, ale už to prostě není ono. Knížka v jistém bodu ztratí nit i tempo a už nenaváže.
Během četby také nejednou vyvstane otázka reálnosti toho, co je autorem popisováno - opravdu může brát policie na lehkou váhu zmizení nezletilého (nemocného) kluka a vnímá to pouze jako "pubertální nešvar...?" Opravdu je možné, že se bývalý kriminalista v penzi dokáže ve vyšetřování dostat dál jen za pomocí několika telefonátů "bývalým známým" a domácí vysílačky naladěné na policejní frekvenci...?
Čtenářskému dojmu nepomůže ani fakt, že většinu z tlusté bichle tvoří nafoukaná prázdná vata, kterou je utrpení se prokousat.
Autor má fantastický dar vytvořit tíživou atmosféru, vystihnout temné charaktery lidí, dokáže uchopit zajímavá témata, ale přesto jsem od L. Keplera čekala více, proto dávám pouze 3* ačkoli potenciál tu byl mnohem vyšší.
Hlavní postava Mary mi moc nesedla. V závěru knihy se k mému překvapení dozvídám, že se autorka celou dobu snaží vykreslit Mary jako mimořádně důvtipné kurážné děvče, které svým vhledem dokáže ohrozit organizovaný zločinecký gang... Mě ale celou dobu připadá, že má víc štěstí než rozumu a některé její úvahy a troskotající "hrdinné" počiny jsou až roztomile naivní...
Na druhou stranu co se autorce nedá upřít je vytříbený styl psaní - její popisy krajiny, atmosféry, pocitů a všeho co je spíše tušené než viděné mají v sobě nádhernou poetiku. V kombinaci s archaickou češtinou (měla jsem starý výtisk od překl. Bezpalce) je to lahodící počtení.
Přesto pro mě Jamaica bude patřit mezi knížky, které po přečtení odlkládám a už se k nim nevracím.
Toto byla moje první kniha od Bryndzy. Nesrovnávám tedy s jeho předchozími díly - což tu v komentářích dost často zaznívá - a já myslím, že to vůči žádné knize ani autorovi není fér. Každá autorova kniha (podobně jako dítě) je jiná, má svou duši, vlastní charakter a poslání...
Kniha splnila přesně co jsem očekávala - nekonečné napětí, nepříjemná tušení, divný strach... Četla jsem po večerech, což je ideální kulisa k vychutnání temného příběhu. Hlavní hrdinka mi byla celkem sympatická, bavily mě i postřehy z lékařského prostředí stejně tak tísnivý popis chorvatského letoviska po sezóně. Příběh má spád a opravdu jsem měla problém knížku odložit. Konec každé kapitoly nabídne důvod začíst se do další. Styl psaní i překlad perfektní.
Jediné co mě na příběhu trochu ruší je velmi omezený počet postav, které nám autor představí. Jejich charaktery jsou vykresleny celkem jednoznačně, tudíž není tak složité uhádnout, kdo je "ten zlý". Měla jsem problém přistoupit na tuto přímočarost a stále jsem očekávala, že se na scéně určitě objeví ještě někdo další, určitě přijde ještě nějaká oklika, která nás nakonec dovede k pravdě. Leč nikdo další nepřibyde a oklik jsem se také nedočkala. Rovnice byla opravdu tak jednoduchá jak vypadá. Tam jsem se jako čtenář cítila maličko ošizena, ale nakonec to nijak neubírá na celkovém dojmu a knížku můžu s klidným svědomím doporučit.
Julie se svou "kouzelnou hůlkou" je až moc komplikovaná a svérázná na to, aby mi mohla být sympatická. Občas mě napadlo, zda se autoři nepokusili o jakousi detektivní repliku Dr. House (Julie totiž také chodí o holi, má nevyřešená traumata, je single, mezilidské vztahy jsou pro ni velmi komplikované...) Na rozdíl od House se mi ale pod kůži nedostala a "přítelkyně" z nás asi nebudou.
Děj knihy plyne - nebo spíš splývá nekomplikovaně a nerušeně, občas uspává, sem tam někde odbočí aby se zase vrátil do svého uondaného korýtka, kterým nás donese až k "velkému finále" ve stylu A. Christie, kdy se ve společenské místnosti honosného sídla v koktejlových šatkách budeme konfrontovat s šokujícím odhalením ohůlkované pátračky Julie.
Odhalení vraha mě až tak moc nepřekvapilo neb další velké klišé říká (v tomto případě napovídá), že pod svícnem je největší tma - tudíž hledejme tam, kde by nikdo jiný nehledal. Za mě bohužel zklamání.
Číst Šepot z lesa bylo jako lovit v přeplněném omáčníku šťavnaté kousky libového masa... :-) Přiznám se, že jsem přeskakovala pasáže, kde autorka popisuje všednodenní život hlavního hrdiny či dobových reálií atd. Prokousat se jimi bylo nad mé síly a asi bych knížku i odložila. Nedivím se autorce, že se o hlavním hrdinovi Petrovi tak rozepisovala - i mě byl velmi sympatický! Ale té omáčky bylo přece jen "cu fíl". Autorka vládne slovu, má vybroušený styl psaní, její postavy jsou tak uvěřitelné, že určitě nějakého Mílu, Hanku, Petra...možná dokonce i Květu alias Lilianu ze svého okolí znáte. Konec příběhu - samotný závěr knihy na mě působil, že jej autorka neměla čas dopsat. Jakoby jí někdo "vytrhl list z pod ruky", protože knížka už musí jít do tisku... Useknutý závěr "však on už si to každý domyslí" velmi kontrastuje s rozvleklým příběhem. Přitom jistě by bylo zajímavé se dozvědět, jak se dovršení události odrazilo na životech našich hrdinů - dokázal Petr zůstat ve vsi, splnila Hanka své hrozby, jakým způsobem se proměnil kraj a chování místních po takové události? Téma ztracených dětí je velice silné a těžké a vždy velmi proměňuje společnost a její vztahy. Bylo by proto zajímavé dopřát příběhu nějaký epilog. Zároveň (a to je spíše můj osobní zájem, který knížce nijak nepřidá ani neubere) zajímalo by mě, zda má autorka děti... Já bych řekla, že ne... :-)
Protože jde o světový bestseller, budu v hodnocení trochu přísnější. Navíc chvály je tu dost, takže moje "troška do mlýna" je spíše pohledem z té druhé strany.
Ano, překombinované - to rozhodně je, ale mám dojem, že určitá "rozmanitost" děje už je jakousi autorovou značkou a evidentně na většinu čtenářů funguje dobře. Pachatelovo doznání - vysvětlení motivu, popis provedení atd. - podané formou monologu přes čtyři strany, beru jako menší zradu na čtenáře i hlavního hrdinu. Ale budiž... S čím mám ale větší problém je 1. uvěřitelnost charakterů postav 2. reálná proveditelnost některých skutků zejména s ohledem na udávané časy.
POZOR SPOILERY
Třeba sympatický chlapec jménem Oleg... Malý kluk který nikdy ale fakt NIKDY neremcá, vždycky je pro každou taškařici a zachovává stoický klid i v momentě, kdy ho ve výtahové šachtě za vlasy drží dlaň, která se zároveň ve stejném momentě odtrhává od zbytku těla... Na Harryho nikdy není naštvaný, vždycky je to "parťák do nepohody" a jakkoli traumatizujícími zážitky prochází zůstává zcela bez duševní poskvrny. Jestli navzdory strýčkovi Harrymu přežije své dětství, bude to novodobý Robocop.
Ráchel - Olegova matka... Nějak mě autor nedokáže přesvědčit, že žena jejích kvalit tak zoufale prahne po muži, který je na kilometr cítit chlastem a cigaretami, je bez peněz, věčně ožralej s nateklýma žilnatýma bulvama a červeným opileckým nosem...
Ono i to Harryho - těžký alkoholik - občas jako nepije - a někde v tomto mezičase je geniální polda, který má promyšleno dvacet tahů dopředu a neujde mu ani sebemenší detail...je velmi těžko uvěřitelné a přijatelné vzhledem k tomu, jak běžný alkáč funguje (kdo má zkušenost, ví o čem mluvím).
Abych jen nekritizovala: Co se mi líbí moc, to je autorova hra na kočku a na myš. Občas čtenáři něco prozradí dopředu a čtenář se pak baví nad lopotou Harryho, který si k tomu musí dojít sám. Jindy nám naopak dá autor pocit, že víme něco navíc, že zase tak trochu předbíháme a víme co se stane....abychom zjistili, že nás tak trochu napálil a ono je to vlastně trochu jinak. To byly momenty, které mě na knížce bavily nejvíc. Ačkoli mám k Pentagramu výhrady, celkově hodnotím kladně a určitě si od J.N. přečtu další kouosek.
J. Nesbo, Netopýr: První bestseller, který vás bude nudit... Nějak takto by mohla začínat anotace knihy :-) Na dojmu moc nepřidává otřesný překlad do češtiny. Hned v prvních dvou kapitolkách se nám tři různé postavy "perlivě" zasmějí.... Redaktor by si měl aspoň pro začátek pořídit slovník synonym!
Přiznám se, že knížku jsem si půjčila "ze zvědavosti" po shlédnutí seriálu. Knížka o to více překvapila (šokovala) svým svědectvím, které je snad ještě plastičtější a věrohodnější než samotný seriál. Vynikající četba o lidské hlouposti, která může vést až ke zničení celé civilizace. Doporučila bych jako povinnou četbu.
Mám ráda příběhy, které zachycují celý život hlavního hrdiny a provedou nás od jeho dětství přes dospělost až po stáří. Jedinečná příležitost jak si uvědomit pomíjivost života, malichernost, nutnost smířit se s nevyhnutelným a jít dál stejně jako zbytečné lpění nebo poučení se z chyb... Seriál jsem nikdy neviděla a jsem za to ráda. Knížka je perfektní a nevěřím, že filmové zpracování může nabídnout podobnou kvalitu.
(SPOILER) Pro mě velké zklamání. Do poloviny knížky jsem se nemohla začíst. Spousta nezajímavého popisu a žádná akce. Děj začne mít spád až v poslední třetině a vrcholí šílenou "kovbojkou" v kontejnerovém přístavu, která je ale tak překombinovaná a vyšponovaná, že mi celkový dojem opět pokazila.
Uznávám autorskou nadsázku, ale musí probíhat v reálných mantinelech, které tady chybí. Konkrétně: Odsouzení sadističtí vrazi nejsou ve věznici se zvýšenou ostrahou, ale na uzavřeném oddělení nemocnice, kde se mimo jiné mohou stýkat odsouzení muži a ženy v jakémsi "obýváčku"... Snad nikde na světě neexistuje věznice, která by připustila kontakt žen a mužů. Aby toho nebylo málo, na kamerách, které prostory monitorují jsou slepé úhly a dokonce existuje pravidelné (vysledovatelné) časové okno během dne, kdy kamery nikdo nehlídá, protože personál provádí pravidelnou inventuru skladu! To jsou momenty, při kterých jsem se opravdu smála. Stejně oběť, která je od dětství po mnoho let vězněná v protiatomovém krytu pod zemí (kde jsou jí pravidelně podávaná sedativa) má kromě bakteriální infekce celkem slušnou fyzičku - dobře vidí, mluví, nemá atrofované svaly atd. Prostě jen dostane antibiotika a je v pořádku.
Od L.K. jsem zatím přečetla dvě knihy a opravdu to není autor pro mě. Temnou a mrazivou atmosféru vykreslit celkem umí, ale čtenář u jeho knížek nesmí moc přemýšlet.
Opět skvělé večery ve společnosti detektiva Eriky :-) Poctivě zpracovaná detektivka, na které se mi velmi líbí, že autor se v postupech vyšetřování drží reality - pátrání není dílem jednoho detektivního "génia", ale celé řady dalších lidí a postupů (genetika, patologie atd.)
Postava Eriky se od minulého dílu zajímavě vyvíjí. Je zajímavá, má v sobě empatii, cit ale i určitou tvrdost a umanutost. Styl autorova psaní je zvláštně věcný i detailní zároveň, což se mi velmi líbí.
Co se mě naopak při čtení rušilo: nadřízení jdou tak tvrdě proti Erice, až to vypadá, že je to jen partička nahodilých nekompetentních diletantů. Toto jejich jednání mnohdy postrádá logiku (ne že bych měla o policejních činitelích velké ideály... :-) ale přece jen...)
V závěru knihy mě poněkud zaskočilo, že drobná ošetřovatelka má nad Erikou (předpokládám dobře trénovanou policistkou) výraznou fyzickou převahu...?? Tenhle pomatený skřet si s téměř 180 cm vysokou policistkou háže jako s hadrovou panenkou? Tomu jsem prostě neuvěřila a jejich souboj mi tudíž připadal nevěrohodný. Takových detailů, které úplně nesedí a kazí požitek z četby je tam více.
Na závěr, nemohu si odpustit: není těch homosexuálních postav na jednu knihu už přece jen moc? Je to zbytečné, hodně na sílu. Přesto výborná knížka a ráda si přečtu další.
První půlka knihy se neskutečně vleče. Měla jsem pokušení knihu odložit, zachránilo mě přeskakování úmorných pasážích (zejména těch co popisují soužití a trable osobního života dvou hlavních hrdinů). Od poloviny už to získá spád a napětí. Opravdu škoda té první části, která kazí dojem z celé knížky. Hlavní hrdinové mi byli dost nesympatičtí - dominuje Igor a jeho "perníček".... Tím u mě příběh ztratil na "věrohodnosti", kterou se nám autor tak snažil celou dobu prodat. Můj celkový dojem z knížky je tedy více než rozpačitý.
Ačkoli dávám plné hodnocení a autorce dám ještě jednu šanci, je na téhle knížce několik věcí, které mě dost štvali a kazili radost z čtení.
Překladatel a redaktor neodvedli úplně brilantní práci, na vrcholu čehož dozajista stojí výraz "NEZPACH", který jsem musela záměrně očima přeskakovat a dělat, že tam ani není. Holt ne každý výraz, který v angličtině dává smysl a je "cool" je otrocky přeložitelný do češtiny. Některé věty jsou natolik krkolomné a matoucí, že jsem si dala tu práci je přečíst několikrát a hluboce se zamyslela, zda to redaktor smolil ve tři ráno v bdělém stavu...? K pousmání byla i oficiální hodnost hlavní hrdinky "Starší zvláštní agentka", kterou se nejednou představí nebo je představena... Prostě: "Víte vona je už stará a taková divná..." Vždycky mě to pobavilo :-))
Postava hlavní hrdinky Sayer mi nebyla sympatická. Neuměla jsem si ji ani představit - je hezká, sympatická, zajímavá...? Spíše ne. Prostě takový pošuk, který v dešti jezdí na motorce a nikdy se nesměje, když se někdo pokusí o vtip.
Další co hodně drhlo a kazilo dojem ze čtení, byla neschopnost Sayer dát si dvě a dvě dohromady (což průměrně bystrý čtenář zvládl někde v polovině knížky) a připustit, že vrahem je opět "zahradník"... Způsob jakým ji unikaly zjevné souvislosti působil diletantsky.
Přesto dávám autorce šanci a pouštím se do pokračování, protože atmosféru a napětí má E.C. v malíku. Nažene vám strach a nedovolí pustit knížku, dokud se neujistíte, že všechno dobře dopadne... Nebo snad ne...?! :-)
Milé překvapení! Knihu bych určitě nezařadila mezi horory, je to spíše klasická duchařinka ve stylu B. Erskinové. První polovina knihy se příjemně vleče, takže ji můžete kdykoli odložit - druhá půlka už takový "komfort" nenabízí... Každá kapitola končí šokujícím odhalením nebo se nadechuje k poodhalení některé ze záhad - prostě knížka už vás jen tak nepropustí a musíte číst dál a dál. Opět se mi velmi líbí prostředí a reálie staré aristokratické Anglie se vším, co k tomu patří - honosná sídla smetánky, intrikující služebnictvo, svázanost protokolem... Byla jsem zvědavá, jestli se autorka nenechá nakonec strhnout k nějakému kýčovitému happy endu stran Stelly a jejího "parťáka" a musím říct, že to ustála na výbornou. Knížku opravdu mohu doporučit.