osalamon osalamon přečtené 27

Nesnesitelná lehkost bytí

Nesnesitelná lehkost bytí 2006, Milan Kundera
5 z 5

Překvapilo mne, jak "snadná" či "lehká" četba může Kunderův nejznámější román být. Před Nesnesitelnou lehkostí jsem totiž přečetl jeho jiné, poněkud intelektuálně náročnější, kusy. Zkrátka, "obyčejný" příběh o vztazích, který se "náhodou" odehrává v dosti ponuré historii tady tohoto našeho malého jazykového společenství:-) Ale kdo chce a ví, tak si mezi řádky spolehlivě najde spoustu "intelektuálna" k uvažování. Čili pro mne osobně Kundera splnil vše, co od něj očekávám, na jedničku. A jelikož nejsem pamětník, popisy reálií mi do paměti dodaly spoustu důležitého a zajímavého, o kterém bych se bez přečtení vůbec nedozvěděl. To znamená, že za jedna s hvězdičkou! :-)... celý text


Trainspotting

Trainspotting 1997, Irvine Welsh
4 z 5

Nadmíru zábavná kniha z neskutečně fascinujícího prostředí. Drive četby bych ale spíše přirovnal ke speedu (o kterém v knížce oproti filmu snad ani nebyla zmínka): žádná unylost a euforická oblblost jako na heráku:-D Stáří děje, v němž se všechny ty milé historky odehrávají, na kouzlu Trainspottingu vůbec neubraly - alespon pro mne. Těžko říct, zda je to dáno osobním biasem - tím, že jsem si svá divoká léta odžil v značné části devadesátek - anebo něčím uplně jiným. Například nestárnoucí kvalitou knihy... že by...? Velká škoda je jen to, že člověk se častěji k zfilmovaným "verzím" dobré literatury dostane dříve než k původním psaným podobám:-(... celý text


Nesmrtelnost

Nesmrtelnost 1993, Milan Kundera
5 z 5

Imho jeden z nejlepších Kunderů.


Létající Santini

Létající Santini 2005, Etgar Keret
2 z 5

Takový - řekl bych (ať už to znamená cokoliv) - "postmoderní" pelmel všeho možného. Namícháno z co možná nejmenších (rozuměj "téměř by se vlezlo do tweetu") a nejroztodivnějších (rozuměj "heterogenita, nebo smrt") ingrediencí (rozuměj "mikropovídek"). Opováží-li se mít text více než dvě normostrany, automaticky patří do koše... Je literárně možné napsat 20+ povídek, jejichž postavy, děj, doba, témata, myšlenky, etc, etc, nemají VŮBEC nic společného? Ano, je: E. Keret. Vždyť i to, že se snad všechny odehrávají někde na či poblíž území dnešního Izraele, je fakt zcela kontingentní. Stejně dobře by se vše mohlo odehrávat v Paříži nebo Melbourne. Jenže co z toho...? Ne že by to bylo vyloženě špatné. Ne že by se autorovi dalo upřít kreativní potenciál. Ne že byste ohodnotili každou jednotlivou povídku jak po formální, tak po obsahové stránce známkou nedostatečně... Jenže právě v tom tkví pro čtenáře s nároky, jako mám já, problém: toto je vesměs všechno, nic jiného ("hlubšího/s přesahem", "formálně propracovanějšího", "obsahově nápaditějšího", "intelektuálně obohacujícího", "žánrově šokujícího", [whatever], ...) z Kereta vydolovat nejde. A to je pro mě bohužel strašně málo.... celý text