pan_Vaclav Online pan_Vaclav přečtené 775

☰ menu

Parmenidova filosofie

Parmenidova filosofie 2013, Záviš Kalandra
3 z 5

Kalandrova interpretace působí i ve spoustě odborných komentářů k Parmenidovi osobitě, neschází jí důvtip ani široká obeznámenost jak s primárními, tak sekundárními prameny. Pisatel postupuje dle vlastních slov historickou metodou a rekonstruuje Eleatovu filosofii jako kritickou odezvu na iónské fysiky. Těm má Parmenidés vytýkat představu časové posloupnosti světů, které spontánně a periodicky vznikají z nějakého počátku, ať se jím míní voda, vzduch, bezmezno či oheň, a do něj opět zanikají. Jsou to tedy vznik a zánik, na něž podle Kalandry míří osten Parmenidovy kritiky a na které je odpovědí jeho pojetí jsoucna, jež nevzniká ani nezaniká, nýbrž je stále stejné. To je ovšem od Kalandry šikovný tah, neboť mu umožňuje překlenout propast mezi první a druhou částí básně, mezi Pravdou a Míněními pouhých smrtelníků. Daří se mu to proto, že představa stále stejného celku nevylučuje možnost místního pohybu ani mnohosti jsoucna, resp. duality světla a noci a jejich míšení. Pisatelův problém tkví na druhé straně v tom, že ačkoli až otravně často vytýká moderním interpretům nedostatek historického smyslu, sám se nerozpakuje hovořit o Parmenidově systému, psychologii či noetice. Jeho práci s pojmy spravedlnosti (DIKÉ) či rozumu (NOOS) nepovažuji rozhodně za historicky důslednou, a nakonec ani věcně udržitelnou. Parmenidés prý jako první prolomil hranice bezprostředního smyslového vnímání, na němž jako na svém noetickém základu stály doposud nauky iónských fysiků, a rozšířil je o schopnost paměti. Protože ve své době nedokázal ještě rozlišovat mezi jednotlivými duševními mohutnostmi, slily se mu vnímání a paměť do jediného slovesa NOEIN. Zde pro mě ovšem přitažlivost Kalandrovy interpretace končí a jeho deklaratorně historická metoda (která mimochodem nechává zcela bez povšimnutí historické okolnosti Parmenidova urozeného původu a povolání zákonodárce, který měl s DIKÉ svou praktickou zkušenost!) se pro mě stává nespolehlivou.... celý text


Sofistés

Sofistés 2009, Platón
5 z 5

Dialog, jehož význam ani historickou působnost nelze přecenit. Pasáže věnované jménům a slovesům nalézáme ještě dnes v mluvnických příručkách, když se v nich pojednává o podmětu a přísudku. Platónovy syntakticko-sémantické úvahy o rozdílu mezi jmenováním a vypovídáním, o pouhém kladení jmen anebo sloves za sebou a naopak o spojování jmen a sloves do jednoty řeči (my bychom řekli spíše věty), která tím teprve nabývá vlastnosti být pravdivou a nepravdivou, jsou jednoduše klasické. V Sofistovi je Platón nezapomene opřít o ontologii nejvyšších rodů, která představuje zároveň tvůrčí rozvinutí a překonání klíčového odkazu Parmenida a elejské školy. Platón navzdory svému předchůdci dokládá možnost nejsoucna ve snaze zabránit sofistům, aby dovedli eleatský předpoklad o výlučné myslitelnosti a vyslovitelnosti jsoucího do důsledků a prohlásili, že neexistuje nepravdivá řeč, která by byla říkáním nejsoucna, tedy sotva něčím víc než významuprostým zvukem. Oč tu Platón bojuje, je skutečnost rozdílu mezi řečí nepravdivou a pravdivou, mezi sofistickým klamem a jeho filosofií (dále viz Nietzsche). Dialog se tak stává hmatatelným důkazem o vnitřní problémové i konceptuální provázanosti nauk o jsoucím, řeči a pravdě, jak ji světu představila Parmenidova báseň, a náleží mu právem postavení jednoho z pilířů západního myšlení, a ne jen toho úzce filosofického. Tomu, kdo veškerou pozdější filosofii označil za pouhé komentování Platónova odkazu, musím dát za pravdu.... celý text


Teorie lexikální sémantiky

Teorie lexikální sémantiky 2019, Dirk Geeraerts
4 z 5

Působivý přehled vývoje teorie lexikální sémantiky, který je sice štědrý na informace, čtenáři je však neposkytuje zadarmo. Autor rozděluje historii oboru na pět období. Nezůstává ale u jejich pouhého výčtu a chronologického uspořádání, nýbrž vytyčuje problémové okruhy, které určovaly, určují a budou určovat vývoj nauk o slovním významu. Jedná se např. o otázku, zda jazyk představuje svébytný systém, nebo je třeba zkoumat ho ze širší perspektivy. Je tedy znalost významu znalostí výlučně lingvistickou, nebo jsou při jejím utváření při díle i tzv. encyklopedické znalosti (extralingvistické znalosti o věcech, faktech a událostech našeho světa)? Získávají slova své významy čistě jen základě vztahů k jiným lexikálním jednotkám, nebo jsou významy záležitostí psychologie? Můžeme se při bádání o slovních významech, jejich struktuře a proměnách v čase posunout bez zohlednění úlohy konkrétních mluvčích, produkujících konkrétní promluvy? Případní čtenáři ocení i pasáže věnované generalizaci, specifikaci, metafoře a metonymii, které ostatně bezděky rozvíjejí (nejen) rané lingvistické intuice klasického filologa Nietzscheho a dokládají jejich relevanci. Geeraerts odkazuje i k Wittgensteinovi (tentokrát výslovně a záměrně) a zohledňuje jeho pojetí rodinných podobností, které ovlivnilo významně lingvistický přístup k problému slovního významu a zpřístupnilo jazyk z nových, širších perspektiv. Předmětnou knihu lze chápat i jako představení kognitivní lingvistiky, nástin jejích budoucích badatelských možností a vytyčení styčných bodů s ostatními přístupy (historicko-filologickou sémantikou anebo kupř. korpusovou lingvistikou).... celý text


Čeština bez příkras

Čeština bez příkras 1992, Petr Sgall
4 z 5

Povedený průvodce po členité krajině mojí mateřštiny. Pisatelé nabízejí informativní přehled o situaci češtiny a jejím územním i funkčním rozvrstvení, aniž by mě zahlcovali detaily a spoléhali automaticky na mou znalost technických termínů. Kniha je naopak napsána čtivě, živým jazykem. Informativní mi přišly jak pasáže věnované rozdílům mezi jazykovým stylem a útvarem nebo územním, historickým i funkčním souvislostem jednotlivých vrstev češtiny, tak i srovnání její situace se situací v zahraničí. Nedokážu naproti tomu docenit dílčí návrhy autorů na změny v kodifikaci, neumím totiž dohlédnout jejich možné důsledky. Jejich účel je mi ale jasný, obohatit naše vyjadřování a uvolnit funkční i estetický potenciál jazykových prvků, které se nachází porůznu ve všech vrstvách češtiny a které často pociťujeme neprávem jako nekorektní. Za nedostatek knihy považuju, že navzdory jejímu nejnovějšímu vydání (2014) nedošlo k poctivější aktualizaci obsahu. Kapitola věnovaná básníkům a jiným umělcům by si to rozhodně zasloužila a jedna z příloh mohla být obohacena o ukázky rozhovorů současných mluvčích. Zamyšlení nad tím, jak se čeština chová v prostředí krátkých textových zpráv, při komunikaci na sociálních sítích anebo v komentářích pod zpravodajskými články, chybí v dnešní době o to citelněji.... celý text


Perfektnost techniky

Perfektnost techniky 2012, Friedrich Georg Jünger
4 z 5

Mohlo by se zdát, že pisatel uvažuje o technice v užším smyslu, který by vystihovala slova jako aparatura, organizace anebo technický kolektiv. Pokrývá však techniku ve významu širším, takže když Jünger hovoří třeba o sportu, tanou mi na mysli bezděky slova jako: Ten boxer má neotřelou techniku. Technika se totiž nezhmotňuje jen ve strojích, ale má opanovávat i myšlení, vědu, sport, instituce a vlastnictví a z člověka vyrábět standardizovanou součástku nenažraného automatu. Kniha není přesto antimodernistickým manifestem, morálním apelem ani obžalobou, nýbrž metodologicky vedenou a široce poučenou úvahou o technice, určující povahu a napětí naší současné situace. A vlastně nejen to; Jünger nabízí svou knihu rovněž jako model, jehož prostřednictvím se každý může pokusit vnímat svět kolem sebe, ať už jde o film, reklamu, odbory, propagandu, politiku anebo válku. Pisatelovy úvahy o vyjímání a izolaci prvků z jejich přirozených souvislostí, které demonstruje na příkladu páky a které se nerozpakuji označit za legitimní a významný filosofický příspěvek k problému abstrakce, působí obzvlášť aktuálně, když si je vztáhnu ke zkušenostem experimentálního psychologa Merlina Donalda, který ve své knize A Mind So Rare popisuje (a pronikavě komentuje) laboratorní rozkouskování lidského kognitivního aparátu na součástky, titěrné rozměrem i trváním. Jünger se při svém přemýšlení o technice nevyhne ani kritice marxismu, kterou ovšem nevede z oponentních ideologických pozic klasického liberalismu, ale oba proudy demaskuje jako úslužné technice a jejímu nezadržitelnému pokroku. Dovozuje zároveň, že ekonomie jako věda anebo jako perspektiva neobstojí již jako výstižný popis a pojmenování naší situace. Tu podle Jüngera neurčují ekonomické anebo hospodářské události a procesy, ale technická aparatura, která stihla do svého celoplanetárního pracovního plánu zahrnout vlastnictví, peníze, právo, morálku i vědu. Knihu doporučuji všem, kdo se chtějí zabydlet v hledisku, z něhož se jim otevře okolí v nových, možná nečekaných, souvislostech.... celý text