pan_Vaclav pan_Vaclav přečtené 781

Parmenidova filosofie

Parmenidova filosofie 2013, Záviš Kalandra
3 z 5

Kalandrova interpretace působí i ve spoustě odborných komentářů k Parmenidovi osobitě, neschází jí důvtip ani široká obeznámenost jak s primárními, tak sekundárními prameny. Pisatel postupuje dle vlastních slov historickou metodou a rekonstruuje Eleatovu filosofii jako kritickou odezvu na iónské fysiky. Těm má Parmenidés vytýkat představu časové posloupnosti světů, které spontánně a periodicky vznikají z nějakého počátku, ať se jím míní voda, vzduch, bezmezno či oheň, a do něj opět zanikají. Jsou to tedy vznik a zánik, na něž podle Kalandry míří osten Parmenidovy kritiky a na které je odpovědí jeho pojetí jsoucna, jež nevzniká ani nezaniká, nýbrž je stále stejné. To je ovšem od Kalandry šikovný tah, neboť mu umožňuje překlenout propast mezi první a druhou částí básně, mezi Pravdou a Míněními pouhých smrtelníků. Daří se mu to proto, že představa stále stejného celku nevylučuje možnost místního pohybu ani mnohosti jsoucna, resp. duality světla a noci a jejich míšení. Pisatelův problém tkví na druhé straně v tom, že ačkoli až otravně často vytýká moderním interpretům nedostatek historického smyslu, sám se nerozpakuje hovořit o Parmenidově systému, psychologii či noetice. Jeho práci s pojmy spravedlnosti (DIKÉ) či rozumu (NOOS) nepovažuji rozhodně za historicky důslednou, a nakonec ani věcně udržitelnou. Parmenidés prý jako první prolomil hranice bezprostředního smyslového vnímání, na němž jako na svém noetickém základu stály doposud nauky iónských fysiků, a rozšířil je o schopnost paměti. Protože ve své době nedokázal ještě rozlišovat mezi jednotlivými duševními mohutnostmi, slily se mu vnímání a paměť do jediného slovesa NOEIN. Zde pro mě ovšem přitažlivost Kalandrovy interpretace končí a jeho deklaratorně historická metoda (která mimochodem nechává zcela bez povšimnutí historické okolnosti Parmenidova urozeného původu a povolání zákonodárce, který měl s DIKÉ svou praktickou zkušenost!) se pro mě stává nespolehlivou.... celý text


Sofistés

Sofistés 2009, Platón
5 z 5

Dialog, jehož význam ani historickou působnost nelze přecenit. Pasáže věnované jménům a slovesům nalézáme ještě dnes v mluvnických příručkách, když se v nich pojednává o podmětu a přísudku. Platónovy syntakticko-sémantické úvahy o rozdílu mezi jmenováním a vypovídáním, o pouhém kladení jmen anebo sloves za sebou a naopak o spojování jmen a sloves do jednoty řeči (my bychom řekli spíše věty), která tím teprve nabývá vlastnosti být pravdivou a nepravdivou, jsou jednoduše klasické. V Sofistovi je Platón nezapomene opřít o ontologii nejvyšších rodů, která představuje zároveň tvůrčí rozvinutí a překonání klíčového odkazu Parmenida a elejské školy. Platón navzdory svému předchůdci dokládá možnost nejsoucna ve snaze zabránit sofistům, aby dovedli eleatský předpoklad o výlučné myslitelnosti a vyslovitelnosti jsoucího do důsledků a prohlásili, že neexistuje nepravdivá řeč, která by byla říkáním nejsoucna, tedy sotva něčím víc než významuprostým zvukem. Oč tu Platón bojuje, je skutečnost rozdílu mezi řečí nepravdivou a pravdivou, mezi sofistickým klamem a jeho filosofií (dále viz Nietzsche). Dialog se tak stává hmatatelným důkazem o vnitřní problémové i konceptuální provázanosti nauk o jsoucím, řeči a pravdě, jak ji světu představila Parmenidova báseň, a náleží mu právem postavení jednoho z pilířů západního myšlení, a ne jen toho úzce filosofického. Tomu, kdo veškerou pozdější filosofii označil za pouhé komentování Platónova odkazu, musím dát za pravdu.... celý text


Teorie lexikální sémantiky

Teorie lexikální sémantiky 2019, Dirk Geeraerts
4 z 5

Působivý přehled vývoje teorie lexikální sémantiky, který je sice štědrý na informace, čtenáři je však neposkytuje zadarmo. Autor rozděluje historii oboru na pět období. Nezůstává ale u jejich pouhého výčtu a chronologického uspořádání, nýbrž vytyčuje problémové okruhy, které určovaly, určují a budou určovat vývoj nauk o slovním významu. Jedná se např. o otázku, zda jazyk představuje svébytný systém, nebo je třeba zkoumat ho ze širší perspektivy. Je tedy znalost významu znalostí výlučně lingvistickou, nebo jsou při jejím utváření při díle i tzv. encyklopedické znalosti (extralingvistické znalosti o věcech, faktech a událostech našeho světa)? Získávají slova své významy čistě jen základě vztahů k jiným lexikálním jednotkám, nebo jsou významy záležitostí psychologie? Můžeme se při bádání o slovních významech, jejich struktuře a proměnách v čase posunout bez zohlednění úlohy konkrétních mluvčích, produkujících konkrétní promluvy? Případní čtenáři ocení i pasáže věnované generalizaci, specifikaci, metafoře a metonymii, které ostatně bezděky rozvíjejí (nejen) rané lingvistické intuice klasického filologa Nietzscheho a dokládají jejich relevanci. Geeraerts odkazuje i k Wittgensteinovi (tentokrát výslovně a záměrně) a zohledňuje jeho pojetí rodinných podobností, které ovlivnilo významně lingvistický přístup k problému slovního významu a zpřístupnilo jazyk z nových, širších perspektiv. Předmětnou knihu lze chápat i jako představení kognitivní lingvistiky, nástin jejích budoucích badatelských možností a vytyčení styčných bodů s ostatními přístupy (historicko-filologickou sémantikou anebo kupř. korpusovou lingvistikou).... celý text