Petkon komentáře u knih
Kniha knih, kterou lze číst stále znovu a znovu. Kniha, se kterou nejsme nikdy "hotovi" a říct si, že ji máme "přečtenou".
Nepříliš snadné čtení zdánlivě banálního životného osudu jedné české služebné-hospodyně. Román lze opravdu označit za jedno z nejlepších autorových děl. Celý příběh má překvapivě poměrně jednoduchovu dějovou linii, proto i první dvě třetiny na dvou stech stránkách působí místy poněkud rozvláčně, ale vše zachraňuje výtečný závěr a gradace celého románu, kde Werfel uzavírá život své hrdinky a v němž řeší otázky víry, naděje a smrti. Celý tento ve své podstatě smutný a depresivní příběh tak dostává nakonec přece jen nadějeplné a radostnější vyznění.
Ke knize bych se v budoucnu určitě vrátil, protože jak je pro Werfelovy knihy typické, s každým dalším čtením rozkrývají další a další detaily a významové roviny.
(292) "Jako je zrození bolestným tajemstvím mezi matkou a dítětem, tak je umírání bolestným tajemstvím mezi stvořitelem a stvořením. Je zařízeno, abychom na první zapomněli a druhé již nesměli prozradit. "
Mistrovská povídka, jedna z nejlepších, jaká kdy byla na toto téma napsána.
Nádherná kniha, která potěší zejména hudbymilovného čtenáře. Autor v ní velmi poutavě a krásným, barvitým jazykem vypráví mnohovrstevnatý příběh jedněch houslí od jejich vzniku až po 20.století. Kniha má poměrně složitou strukturu, v níž se prolíná několik časových rovin, to vše na pozadí hudby napsané pro housle, jejíž jednotlivé skladby i jejich autory spisovatel líčí s velkou zasvěceností.
Je to jedna z nemnoha knih, kterou jsem četl opakovaně a nikdy nelitoval nad ní stráveného času. Vřele doporuřuji každému, kdo má rád svět krásné hudby, nejen té houslové. Až se začtete, budete se velmi rychle shánět po nějaké houslové nahrávce, ideální bude J.S.Bach nebo A.Vivaldi.
Mistrovské dílo, spolu s romány Čevený a černý a Lucien Leuwen patří mezi pilíře světové literatury.
Poněkud nedoceněný román, jenž svou nezvyklou stavbou a celkovou koncepcí mnohého povrchního čtenáře odradí, ale kdo se do něj pozorně začte, toho odmění nevšedním zážitkem. Na román jsem se dlouho chystal, vždy jsem dal přednost něčemu jinému. Ke knize se určitě v budoucnu vrátím a rád si ji vychutnám znovu.
Aby to pro mě bylo mistrovské dílo, musel by autor vynechat poměrně značné množství pro děj samotný nic neříkajících a nudných pasáží, které má člověk chuť přeskakovat, ale jinak knihu celkově hodnotím velmi kladně.
Vynikající, jedna z nejlepších knih, jaké jsem za poslední roky četl. Pro mě naprostý literární objev. Karol Sidon je geniální. Těším se na další díly.
Na tuto knihu mám hezkou vzpomínku, kdy jsem byl s rodiči na dovolené v Tatrách a koupil jsem si tam tuhle knížku. Ačkoliv vydaná ve slovenštině, vůbec mi to nevadilo a byl jsem zcela unešen příběhem i atmosférou knihy. Od té doby miluji knihy J.H.Chaseho.
Vynikající román, řešící vzájemný vztah v rovině osobní i tvůrčí mezi dvěma geniálnimi skladateli - G.Verdim a R.Wagnerem.
Knihu jsem četl před mnoha lety, ale i po té době na ni vzpomínám jako na báječný čtenářský zážitek. Rád se k ní opět někdy vrátím. K četbě doporučuji hudbu obou hlavních protagonistů.
Jedinečná bachovská monografie. U nás o J.S. Bachovi nic lepšího dosud nevyšlo. Kniha velmi fundovaně a přitom čtivě seznamuje čtenáře s prakticky kompletním Bachovým dílem. Na četných notových ukázkách vysvětluje krásu a kouzlo Bachovy hudby. V této úžasné knize si velmi rád čas od času pročítám jednotlivé kapitoly, které nepostrádají aktuálnost ani v dnešní době obohacené o tzv. autentickou interpretaci. Jedna z mých nejoblíbenějších knih o hudbě vůbec.
V této monografii najde čtenář o Janu Husovi vše podstatné. Kniha je opatřena seznamem dostupné literatury o Husovi i jmenným rejstříkem. Možná by neškodily vysvětlivky některých speciálních pojmů, ale ty lze se snadno dohledat na internetu.
Nemám zatím srovnání, chystám se na další knihy o J.Husovi (Šmahel, Kejř atd.). Zájemce o podrobnější informace bude muset sáhnout po obsáhlejší monografii (Šmahel, Novotný). I tak hodnotím knihu velmi kladně, protože je dobře a čtivě napsaná, přitom odborně na výši se spoustou informací a námětů k dalšímu dohledání.
Zásadní monografická práce profesora Holzknechta o Bedřichu Smetanovi je nejlepší knihou, která u nás o skladateli vyšla.
Rozebírá v ní úplně všechno kolem života a díla, nevyhýbá se ani citlivým tématům ohledně Smetanovy nemoci v závěru jeho života. Tuto nádhernou knihu si vychutnají obzvláště lidé s hudebním vzděláním se znalostí hudební terminologie
a nauky, neboť autor využívá hojně odborných názvů včetně uvádění jednotlivých tónin v konkrétních pasážích všech skladeb, včetně symfonických skladeb, oper atd. Jenom přečíst si pasáž o Mé vlasti stojí za to. Toto však rozhodně nebrání v četbě ani u méně poučených čtenářů.
Knihu jsem svého času přelouskal během několika dní. Po jejím přečtením mi sice z těch všech informací šla hlava kolem, ale zato jsem se dozvěděl o Smetanovi téměř vše. Ke knize se rád vracím, podobně jako ke všem obdobným monografiím.
K četbě doporučuji např. poslech Smetanových smyčcových kvartetů či klavírních skladeb.
Tento poněkud atypický román je jakýmsi propojením třech různých témat - viz úvodní charakteristika románu. Vlastní dějová linka není nikterak překvapivá, popisuje životní
peripetie českého emigranta a jeho hledání sebe sama. Druhá linka se týká samotného autora, který toho na sebe kromě všeobecně známých faktů příliš mnoho neprozrazuje. Nejzajímavější a z hlediska kvantity nejrozsáhlejší část rozebírá osobní život v souvislosti s uměleckou tvorbou největších literárních velikánů převážně 19. a 20.století - zahraničních i našich (Proust, Mann, Balzac, Zola, Wilde, Tolstoj, Orwell, Mácha, Němcová, Hrabal.. atd..). Autor se dominantně zaměřuje zejména na jejich sexuální život, což poněkud navozuje dojem, že většina těchto spisovatelů a literátů byla celoživotními sexuálními štvanci, kteří si svou tvorbou kompenzovali nebo vybíjeli svoje osobní vášně.
Oceňuji ohromné množství informací, které autor nasbíral a které čtenáčům umožňují nahlédnout do jejich často málo známého soukromí. I přes tuto skutečnost se román čte velmi pohodlně, je napsán čtivým slohem, stránky rychle plynou. Při čtení jsem měl často chuť se podívat na knihy jednotlivých autorů a začíst se do nich.
Jen jsem nemohl najít údajný úvod Tolstého Vojny a mír, který autor zmiňuje v kapitole o prvních větách slavných románů. Možná má autor jiné vydání, nevím.
Celkově knihu hodnotím velmi kladně, převážně z informativního hlediska.
Nadčasová, geniální hra na opakované pročítání a promýšlení. Není třeba nic dalšího dodávat.
Škoda, že zhruba od poloviny román ztrácí od počátku nasazené tempo, takže se v druhé polovině dočkáme i poměrně nudných a zbytečně zdlouhavých pasáží. Nebýt toho, byla by to vynikající kniha na pět hvězdiček. I tak stojí rozhodně za přečtení, i když u mě nikoliv k opakovanému.
Pro mě nejlepší Kunderova kniha bez jediného "hluchého" odstavce či slova. Klenot.
Z knihy si po čase podobně jako u její sestry (Prohrát slunce před svítáním ) vybavuji jen to, že obě se honosí komplikovaným dějem a záplavou postav a postaviček, z nichž ne všechny mají pro základní dějovou linii podstatnější význam. Oba romány působí tímto až kaleidoskopicky, což jim však nijak neubírá na čtivosti a atraktivitě, alespoň z mého pohledu. Možná trochu méně by znamenalo více, ale autor to asi takto zamýšlel.
Z knihy si po čase podobně jako u její sestry (Cesta na poledne) vybavuji jen to, že obě se honosí komplikovaným dějem a záplavou postav a postaviček, z nichž ne všechny mají pro základní dějovou linii podstatnější význam. Oba romány působí tímto až kaleidoskopicky, což jim však nijak neubírá na čtivosti a atraktivitě, alespoň z mého pohledu. Možná trochu méně by znamenalo více, ale autor to asi takto zamýšlel.
Skvělý prequel k celé sérii, vybízející k opakovanému přečtení a promýšlení detailů děje i jednotlivých postav.
Skvělá kniha, v níž se čtenář dozví vše podstatné o myšlenkovém světě hudebního génia Igora Stravinského. Knihu jsem měl pouze půjčenou z knihovny, od té doby marně čekám na její vydání.
Je ostudou našich nakladatelství, že od roku 1967 nevyšla žádná reedice !
Knihu považuji za "bibli" pro milovníky hudby a muzikanty.