sika444
přečtené 783

Sedláci. Díl 2, Zima
1951,
Władysław Stanisław Reymont
Druhý díl popisuje Jagninu a Antkovu lásku, či spíše vášeň. Opět a snad ještě mnohem více než v prvním dílu zde hraje roli příroda, nebo spíš klima, počasí. Popis Štědrého dne je mistrovská ukázka Reymontova způsobu psaní: od popisu počasí přes sledování hemžení ve vesnici, líčení zvyků a prací až po scénu v kostele, kde se po dlouhé době setkává Antek s Jagnou. Ten kontrast zbožné úcty lidí a nepřekonatelné vášně milenců je dokonalý. Takových kapitol je spousta. Prostě velké dílo velkého mistra!... celý text

Sedláci. Díl 1, Podzim
1951,
Władysław Stanisław Reymont
Mistrovsky napsané dílo, lidské osudy pojednány na pozadí měnících se ročních dob. Nahlížíme do vztahů, jaké panovaly v polských vesnicích na přelomu 19. a 20. století. Kniha mi hodně připomíná Naše od Holečka, jen tam chybí moudrý a zbožný Kojan. Ta lhostejnost k osudu druhého člověka působí trýznivě (umírající čeledín, na něhož se hospodář ani nejde podívat). Samostatnou kapitolou je náboženství. Všichni jsou nábožensky založeni, doufají v Krista a jeho oběť, ale jejich jednání a víra jsou samostatné skutečnosti. Líčení svátku Všech svatých působí až úděsně svou pověrečnou atmosférou. Nehodnotím, ale cítím, jak je má vlastní víra něco úplně jiného. Součástí spirituality Reymontových postav je dění v přírodě, počasí, chování zvířat a práce. Překvapily mě propastné sociální rozdíly, chudoba, ale hlavně závist a vzájemná nevraživost, a to i uvnitř rodin. Vztah Boryny - otce a Antka - syna je něco nepochopitelného a odpudivého. Normální je zde bití dětí - Vítek dostane nářez, protože Boryna si potřebuje ulevit po smrti krávy. Skvěle napsané, nadčasové dílo!... celý text

Gítáňdžali
2000,
Rabíndranáth Thákur
Překvapivě intimní duchovní lyrika, jakési promluvy k Bohu, což je v hinduistickém prostředí pro mě nečekané. Krásné reflexe intimního vztahu s někým, kdo mě přesahuje, miluje mě a kdo na mě čeká. Silné.... celý text

Dáma
1984,
František Švantner
Dokonalé novely, proti prózám z Malky mají oproštěnou sazbu, jsou méně básnické, jazyk je srozumitelnější, nicméně jsou stále velmi silné a mistrovsky napsané. Božia hra - dokonale vystavěný text, v němž se čtenář stále pohybuje na pokraji fikce. Magický realismus jak vyšitý. Do posledního řádku sledujeme s napětím, jak to celé dopadne. Ľudská hra - velmi dobře promyšlený a napsaný příběh lásky dvou sester k jednomu muži. Švantner je mistr v pomalu se rozvíjejícím vyprávění, které na poslední straně přinese radikální zlom. Dáma - tohle je ten příběh jak z Maupassanta. Zajímavost: je to snad jediné dílo, které reflektuje skutečnost, že se armáda Slovenského štátu jako jediný spojenec Německa podílela na invazi do Polska, kterou začala světová válka. Slováci jsou zde okupanti. O tom povídka není, to je jen kulisa, ale velmi působivá. Kňaz - mistrovská novela - další opatrný člověk, který dělá vše pro to, aby věci dopadly dobře, jenže v době vymknutí z kloubů to nejde. Sedliak - neznám jiné dílo, které by tak výstižně a až po sám okraj vylíčilo slabocha, který musí mít svět uspořádaný, srovnaný, jinak znejistí a začne se hroutit. Zde je dovedena ta umanutá potřeba míst svět bezpečný a jistý do krajnosti. Neobyčejně silné dílo. List - rafinovaný příběh lásky a zklamání. Skýt! František Švantner prokázal i těmito prózami, že to je jeden z nejlepších slovenských spisovatelů.... celý text

Malka (13 noviel)
1965,
František Švantner
Neobyčejně bohatý jazyk - spoustu slov vůbec neznám. Je to velká literatura, autor vytváří atmosféru, kterou z jiných knih neznám. Válečné povídky jsou předchůdkyněmi magického realismu, avšak s mnohem silnější básnivostí. Poválečné povídky jsou více psychologické, menší roli v nich hraje příroda a krajina, jsou mnohem víc maupassantovské, plné tragiky, ale i jakéhosi švantnerovského pochopení pro lidskou slabost, ba špatnost. Charakteristika jednotlivých novel: Stretnutie - atmosféra noci a strachu spojená s vyprávěním bývalého trestance a smrti jeho nastávající ženy. Trochu duchařské a dráždivě nejednoznačné. Aťka - pastvina, nedaleká bouřka, tma... Do toho vyprávění o koni - vrahovi, který vydělává svým pánům peníze. Horiaci vrch - spojení atmosféry noci, přírody kdesi na kopcích, tajuplných a nevyjasněných vztahů, nočního požáru a vraždy. Kdo zabil? Nevíme... Malka - velká a neovladatelná láska, žal při odmítnutí, pomsta a pokus o oběť. Jenomže na konci je opět smrt - neujasněná, tajuplná... Zhanobená krv - další próza plná atmosféry, divoké přírody a neujasněných vztahů, cti, s pointou, kterou nikdo nečeká. Piargy - skvělá atmosféra, minimalismus, který dává prostor čtenářově fantazii. A celé je to zahalené do atmosféry "posledního soudu". Šaľba - dělnická ubytovna a v ní se odehrává příběh jak z Dostojevského. Dokonalá znalost postav i prostředí, švantnerovský náznak, který děsí víc než odhalená pravda. Sedliak - neznám jiné dílo, které by tak výstižně a až po sám okraj vylíčilo slabocha, který musí mít svět uspořádaný, srovnaný, jinak znejistí a začne se hroutit. Zde je dovedena ta umanutá potřeba míst svět bezpečný a jistý do krajnosti. Neobyčejně silné dílo. Dáma - tohle je ten příběh jak z Maupassanta. Zajímavost: je to snad jediné dílo, které reflektuje skutečnost, že se armáda Slovenského štátu jako jediný spojenec Německa podílela na invazi do Polska, kterou začala světová válka. Slováci jsou zde okupanti. O tom povídka není, to je jen kulisa, ale velmi působivá. List - rafinovaný příběh lásky a zklamání. Skýt! Ľudská hra - velmi dobře promyšlený a napsaný příběh lásky dvou sester k jednomu muži. Švantner je mistr v pomalu se rozvíjejícím vyprávění, které na poslední straně přinese radikální zlom. Kňaz - mistrovská novela - další opatrný člověk, který dělá vše pro to, aby věci dopadly dobře, jenže v době vymknutí z kloubů to nejde.... celý text

Ročník 1902
1930,
Ernst Glaeser
Kniha neobyčejné autenticity v líčení atmosféry doby, především roku 1914. Autor píše jakoby s mentalitou dvanáctiletého kluka (v průběhu románu stárne), byť je jasné, že dnes už je to quasiretrospektiva. Pohybujeme se v maloměstě, kde hlavním světovým názorem je nacionalismus a militarismus. Při vypuknutí války je zde hodně zmínek o chování farářů, kteří podporovali neblahou válku ("Bůh je na straně Německa, které se jen brání!") I když je mnoho scén "ukázkových", přesto jsou všechny působivé (příklad antisemitismu a potřeby Silbermannových vykoupit si přízeň spoluobčanů). Méně zdařilá je linie erotická, byť je to jedno z prvních děl, která vůbec tuto oblast probouzející se sexuality tematizují. Pozoruhodná je nevědomost a tabuizace ze strany dospělých. Román by si zasloužil nové vydání.... celý text

Ježíšův žalm
2024,
Stanley Hauerwas
Další inspirativní kniha z Biblionu. Zvláště kapitola "Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí" je velmi hluboká a podnětná. Celá kniha vede k novému promýšlení vztahu Trojice k Izraeli i církvi, ba k celému světu. Doporučuji!... celý text

Blues pro pana Charlieho
1976,
James Baldwin
Je to Baldwin se svými tématy a typickými postavami. Skvělá hra, velmi přesvědčivá, psaná od srdce. Jen je škoda, že nevyšla ve větším nákladu, i když je vůbec zázrak, že v českém překladu vyšla. A dnes v době trumpovské Ameriky všechna ta témata ožívají.... celý text

Edvard Druhý
2023,
Christopher Marlowe
Skvěle udělaná kniha s mnoha informacemi. Samotná hra je čtivá, dobře napsaná, s mnoha silnými místy (královy monology v posledním dějství). Je mistrovsky vypointovaná. Vztah Edvarda s Gavesonem je vylíčen velmi přesvědčivě jako destruktivní zamilovanost ze strany krále. Velký zážitek!... celý text

Divadelní hry II.
1950,
Maxim Gorkij (p)
Vassa Železnovová - je to opravdu jiná hra (verze z roku 1935 proti té z roku 1910). A nutno říci že lepší, propracovanější. Vassa je zde zlidštěna, už to není ta mrcha, která nebere ohled na nikoho, je to mrcha jiná, pragmatická, která to má vše vymyšlené, ale okolí vnímá. Vassa je typická psychopatka, která vidí jen sebe a své zájmy, ale současně se pokouší do nich zabudovat i své okolí. Úvahy o socialismu jsou podnětné, zvláště dialog Vassy a Raši (Ráchel, revolucionářka, Židovka). Vassina smrt je trochu rána do palice - škoda, stálo by za to ještě promyslet lepší konec. Hra je však i tak výborná. Zykovovi - velké překvapení, protože tahle hra, ač neznámá, patří k nejlepším Gorkého dramatům. Opět se zde objevuje velká ženská postava Sofie, jakási předchůdkyně Vassy (z verze z roku 1935). Okolo ní se pohybují slabí muži (Michal), alkoholici (Antipa, Michal), podvodníci (Chevern), muži na útěku (Šochin) nebo cynici (Muratov). A pak jsou zde naivní a hloupé ženy (Anna Markovna s dcerou Pavlou). Hra je mistrovsky vystavěná, postavy jsou psychologicky dobře vykreslené a jejich jednání je uvěřitelné (vnitřní pravdivost - jednají a mluví v souladu s tím, jak je autor načrtl). Sofie je žena s vnitřním ohněm, s mravní integritou, cílevědomá, pevná a úspěšná. Snad proto přitahuje lidi nejisté a slabochy a lidé se často v její blízkosti slabochy stávají. Příkladem je její bratr Antipa, který jen mluví, pije, nechá sebou cloumat emocemi a současně se naivně a nezodpovědně nechá okrádat společníkem Chevernem. Ve hře je toho hodně řečeno o Ruku, o práci a moci peněz, o pravdě, o hledání životní vyrovnanosti a o vytrvalosti žít. Skvělé! Falešná mince - nepovedená hra, bez dramatického vývoje, zmatená, ani jedna postava nezaujme, divná zápletka a divné vztahy. Stařík - velmi dobře vystavěné drama, gradace, skvělé vyznění. O destruktivní síle zla, s nímž se nedá nic rozumného dělat. Jak aktuální! Jegor Bulyčov a ti druzí - pozoruhodná hra, v níž se odhaluje pozadí únorové revoluce v Rusku. Postava Bulyčova je pozoruhodná. Je plný rozporů, hledá pravdu, ale je příliš skeptický, zkušený a mravně zpustlý. Jen jeho vztah k ženám je pravdivý, živočišný. Ostatní postavy jsou spíš načrtnuty, ale mají málo prostoru pro nějaký vývoj nebo srozumitelný postoj. Přesto je to mozaika lidí, kteří v první polovině roku roce 1917 (do bolševické revoluce) tvořili základ nového uspořádání Ruska. Dostigajev a ti druzí - zde už Gorkij podlehl tlaku a napsal hru, která je poplatná době a její ideologii. Je to hra - plakát, v níž jsou lidé rozděleni na bolševiky (moudré a prozíravé), jejich nepřátele (a ty je třeba zlikvidovat) a pak ty nerozhodnuté, kteří buď pochopí zákonitosti dějin, nebo se budou muset klidit (Dostigajev). Člověku je z toho smutno.... celý text

Digitální minimalismus
2019,
Cal Newport
Shrnutí něčeho, na co přichází člověk sám, pakliže nevězí v digitálním světě příliš hluboko. Je to utříděné, dobře argumentačně podložené. Skvělá je ta část knihy, která zdůrazňuje, že život je třeba něčím smysluplným naplnit, než se člověk odřízne od digitálního balastu. Jediná výtka: rozvleklé, vše se řekne čtyřikrát, aby si toho i tupý čtenář povšiml. Nazývám to americký způsob psaní. A pak odkaz na jednotlivce, kteří něco udělali - a ono je to ono. Pak se jimi operuje. Inu, tak. Nicméně doporučuji, protože zaplevelení mnoha lidských životů digitálním smetím a hlukem je katastrofální.... celý text

Procitnutí jara
1923,
Frank Wedekind
Hra - manifest, zoufalý čin, s jehož vyústěním si sám spisovatel nevěděl rady (viz konec s mrtvým Mořicem). Přesto je dojemné tuto hru po více než stu letech od vydání číst.... celý text

O prašivém houfci
2001,
Václav Jamek
Je to přehled plný jmen autorů a děl, jakási základní příručka, díky níž je možno orientovat se v literatuře, jež reflektuje homosexualitu. Některé části přesahují slovníkový ráz díla, když nabízejí obecnou charakteristiku vztahu společnosti k lidem s menšinovou vztahovou orientací.... celý text

Noc na ostrově
1982,
José Lezama Lima
Opulentní básně plné obraznosti, v nichž se čtenář místy ztrácí a čas od času zachytává motivů, díky nimž se pomalu sune vpřed. A navzdory tomu gejzíru slov čtenář cítí, že se zde setkává s velkou literaturou a velkým básníkem.... celý text

Vassa Železnovová (program)
2021,
Maxim Gorkij (p)
Je obtížné dostat se k první verzi Vassy Železnovové z roku 1910, a tak je třeba vzít za vděk touto úpravou. Základní dějová linie je snad zachována. Vassa je hra o rozpadu rodiny a o silné ženě, která svým statutem matky zaštiťuje a ospravedlňuje jakékoli jednání, včetně vražd. V upravené verzi z programu ND je hra velmi dynamická a až děsivá v projevech nenávisti a zloby. Komentář k verzi z roku 1935 je u druhého svazku divadelních her Maxima Gorkého.... celý text

Únik
1947,
Panait Istrati
Kniha, v níž se autor vrací do svého dospívání. Tři zkušenosti - služba v hostinci, příběh kapitána a cesta do Francie, která se zadrhne v Neapoli. Jedinými ostrovy lásky jsou matka a přítel, kterého však zanechává v Řecku. Text je velmi autentický, chudoba doslova hmatatelná. Autor je vlastně současník Maxima Gorkého s podobným osudem, i když nejspíš se slabší vůlí.... celý text

Divadelní hry I
1950,
Alexej Maximovič Peškov
Maloměšťáci - velmi silná hra o vztazích, skepsi a životním optimismu. Výborně napsaná hra, takže čtenář si ani neuvědomí, že každá postava je nositelem jiného životního postoje. Bezsemenov je typ dnešního naštvaného důchodce, kterému vše vadí, všechny kritizuje a posuzuje podle jakýchsi svých měřítek. Když se zbaví všech lidí, je překvapen, že zůstal sám. Proti němu stojí Nil, aktivní, pracovitý, který má rád život. Nejzajímavější je skeptik Tětěrev, jemuž spisovatel vložil do úst pozoruhodné úvahy (třeba proč neodplácet zlo dobrem). Také Jelena je pozoruhodná, protože jen tak prostě na jedné stránce popíše reformu vězeňství. Hra zanechává hluboké stopy čtenář má pocit, že se dotýkal velké literatury. Na dně - obraz z bezdomovecké ubytovny, mohl by být napsán dnes. Tak nějak samozřejmě zde během divadelní hry zemřou tři lidé (žena mlácená manželem, vražda, sebevražda). Jsou zde velmi silná místa a jedinečná postava starého Luky. Skvělé je pojednání o lži: "Lež - je náboženstvím otroků a pánů... Pravda - ta je bohem svobodného člověka." Tatáž postava (Satén) pronáší v závěru apologii člověka: "Člověk může věřit nebo nevěřit... to je jeho věc! Člověk - je svobodný... za všecko platí sám: za víru, za nevíru, za lásku, za rozum. Člověk za všecko platí sám, a proto je - svobodný! ... Člověk - to je pravda! Co je to člověk? ... To nejsi ty, já, oni, ten staroch, Napoleon, Mohamed... všecko dohromady! Chápeš to? To je - nádherné... V tom je všecko - začátek i konec... Všechno je v člověku, všechno pro člověka! Je jenom člověk, všecko ostatní - je dílo jeho rukou a jeho mozku! Člo-věk! To je - velkolepé! To zní - hrdě! Člo-věk! Je třeba vážit si člověka! Nelitovat ho... neponižovat ho lítostí... ale vážit si ho! Připijem na zdraví člověku! To je krásné - cítit se člověkem! Jsem kriminálník, vrah, falešný hráč - dobrá! Když jdu po ulici, lidé se na mě dívají jako na lotra... uhýbají mi z cesty, ohlížejí se za mnou... a často o mně říkají - šibeničník! Šarlatán! ... Říkají: Pracuj! ... Pracovat? Pro koho? Abych byl sytý? Vždycky jsem pohrdal lidmi, kteří se příliš starali o to, aby měli plný břich. V tom to není! To není to hlavní! Člověk - to je mnohem výš! Člověk - je povznesen nad sytost žaludku!" Letní hosté - nemilosrdná analýza života a myšlení měšťáků a maloburžoazie v Rusku. Čtvrté dějství obsahuje tři důležité monology: 1. Varvara Michajlovna odhaluje vnitřní faleš své třídy, její bolestínství a sebelítost. 2. Marie Lvovna líčí, jak se měšťáci a buržoazie odcizila obyčejným lidem. 3. Petr Ivanovič Suslov naprosto upřímně vyznává, že se mu líbí být měšťákem, který má dost peněz na to, aby si žil, jak se mu chce. A celé to končí prokletím vysloveným Varvarou Michajlovnou: "Ano, já odejdu! Co nejdál odsud, kde kolem tebe všechno hnije a rozpadá se... Dál od zahalečů. Chci žít! Já budu žít... a něco dělat... proti vám! Proti vám! Ó, buďte prokleti!" (Jak ukázaly dějiny, prokletí se naplnilo.) Děti slunce - v této hře se už Gorkij dostal do pasti prostředí a postav, které reprezentují tzv. inteligenci. Vztahové peripetie nejsou uvěřitelné a vize Pavla Protasova působí značně naivně. Autorovi se však povedlo zachytit nenávist jednoduchých nevzdělaných lidí, kterým stačí málo a začnou své chytřejší spoluobčany likvidovat. Barbaři - hlavní myšlenka snad je v tom, že ani nositelé technického pokroku nepřinesou do společnosti více morálky. Drama však je přelidněné, připomíná spíš mexickou telenovelu než divadelní hru. Nepřátelé - konflikt dělníků s buržoazií. Dělníci jsou moudří, uvědomělí, značně idealizovaní. Je to značně schematické, i když jsou zde pozoruhodné ženské postavy (Taťána, Naďa). Zdá se, že sám autor si nevěděl s vytvořeným konfliktem rady, a tak vše ukončil jaksi bez konce. Celkově lze svazek hodnotit jako poučný dokument a doklad Gorkého myšlenkového vývoje. Nejlepší jsou Maloměšťáci a Na dně.... celý text

Cesta Rusů k válce
2024,
Petra Procházková
Velmi potřebná kniha. Zdá se mi, že nejcennější jsou rozhovory ze současnosti, tedy s větším odstupem. Michail Kasjanov a Grigorij Javlinskij jako politici mají navíc profesionální vhled do toho, jak funguje politika. Pak pokládám za cenný rozhovor se sociologem Alexejem Levinsonem. Také Jelena Koněva, socioložka, je skvělá se svou snahou držet se faktů. Jen fakta mohou pomoci pochopit. Můj osobní dojem je dvojí: 1. Rusové jsou takoví, jak o nich píše Maxim Gorkij ve svých povídkách. Nic se nezměnilo. 2. Takoví, jací jsou oni, bychom nejspíš byli i my, kdybychom prošli tím, čím oni. Ten dojem vznikl při přemýšlení nad chováním Čechů při poválečném odsunu Němců, ale i z úvah o tom, že Češi si dvakrát zvolili za prezidenta hlásnou troubu Moskvy, propagandistu a sebestředného Narcise Zemana. Zvolení Zemana a Babiše svědčí o tom, že ani obyvatelé ČR nejsou "za vodou", co se demokratických a liberálních hodnot týče. A pak jedna lítost: Jak se někteří respondenti Petry Procházkové utápějí v sebelítosti. Když se utápí v sebelítosti většina obyvatelstva tak obrovské země, je zaděláno na průšvih. Bylo by toho ještě mnoho - tu knihu je dobré číst a pak o ní diskutovat.... celý text

Abakuk
2024,
Petr Vaďura
Na počátku bylo probírání Abakuka na biblickém kurzu někdy v 90. letech. Už tenkrát jsem k tomuto prorokovi získal jakýsi osobní vztah. Letos v létě jsem na Abakuka v Plzni kázal. A pak vznikla kniha - rozhovor s prorokem, který zanechal text emočně silný, hrozný i nadějný. A já si s ním povídám, kladu jemu i sobě i čtenáři otázky a snažím se najít ve zmaru a nejistotě pevný bod. Snad čtenáře bude kniha inspirovat. Je hloupé dávat hvězdičky vlastní knize - zde patří nakladatelství (redaktorce Šárce Grauové) a Juliáně Chomové, výtvarnici, díky níž je kniha krásná.... celý text

Žít jako křesťan
2024,
Rowan Williams
Stručné, jasné, nápadité. Pojednání o křtu, Bibli, eucharistii a modlitbě. Pro mě nejvíc inspirace v pojednání o Bibli - zdůraznění toho, že Božím slovem je jako celek, a to se vším všudy, byť se v ní odráží příznačné lidské myšlení. Knihu velmi doporučuji.... celý text