KlariN komentáře u knih
Špičkový thriller? Spíš umrněné melodrama s kriminálními prvky. Coben je sice solidně vypsaný, ale jede na autopilota, a snaží se zavděčit všem, zejména však naivním milovnicím romantického čtiva. Zklamání na entou...
Velký Jo si sugestivně podmaňuje další žánr, a po severských detektivkách, pulpových thrillerech, shakespearovské variaci, knihách pro děti či řadě povídek na řadu přichází horor, šikovně kombinovaný s psychologickou sondou, do těžce sužované duše. První třetina je strhující poctou vrcholným románům Stephena Kinga, s dalšími dvěma částmi je to už trochu složitější, ve druhé mj. dostaneme zábavnou reminiscenci na už v úvodu zmiňovanou Noc oživlých mrtvol, aby se v části třetí rozezněla ozvěna Nesbøva amerického souputníka Dennise Lehana. Autor dané motivy splétá s láskou i erudicí, a nutno říci, že stvořil nejen sympaticky nejednoznačného hlavního hrdinu, ale i řadu dalších nezapomenutelných charakterů. Princip nespolehlivého vypravěče zase jednou v plné, odzbrojující síle. Užívejte!
Robert Bryndza i Erika Fosterová na vrcholu. Nejlepší román série. Strhující temporytmus, pochopitelná motivace pachatele, i precizně vystižená atmosféra nátlaku vyšší moci. Jednoduše masterpiece!
Erika Fosterová se vrací ve velmi vyrovnané formě.
Kombinace prostředí podcastové produkce a divadelní školy je osvěžující i příběhově nosná, a ústřední vyšetřovatelce se (snad) začíná dařit i v osobním životě. Velmi příjemná, navíc rychle odsýpající záležitost. Bryndza jede!
Strašně důležitá, i když nesmírně bolestná kniha.
Pečlivá rešeršní příprava byla jedinečnou autorskou imaginací Petry Klabouchové povýšena na vynikající literaturu. Výrazně účinnější, než námětově spřízněné, avšak mnohem kreativně chudší publikace Kateřiny Tučkové. Doporučuji zcela!
Próza všedního dne. Kaleidoskop zdánlivě obyčejných epizod, z nějž ale prosakuje řada individuálních determinant, chamtivost, neláska, a dokonce i domácí násilí, v kontrastu s ideály, jež svým potomkům vštěpovaly předchozí generace. Sedláci versus chalupníci versus přivandrovalci z města jako odvěký svár, jenž Petra Dvořáková líčí úsporným, záměrně neexhibujícím jazykem. Nástupkyně Šlejhara i bratří Mrštíků, pohodová souputnice Hajíčkova.
Po decentním minulém zaváhání opět návrat na vrchol. 6. případ inspektora Fawleyho a jeho týmu patří k nejlepším v sérii. Autorka se nebojí zapojovat do děje nové postavy, ani se přiznaně inspirovat ve skutečných causách. Výsledkem je rodinná tragédie bezmála antické ražby, korunovaná strhujícím finále. Těším se na další pokračování!
Decentní sešup dolů. Příběh vysokoškolského sexuálního zneužívání je vystavěn klopotně a příliš nefunguje ani propojení s Adamovou Nemesis. Vršení nesnází členů týmů je lehce únavné, podobně jako sentimentalizující tendence. Slz je zkrátka tentokrát až příliš mnoho. Na stranu druhou však potěší zběsilý, výborně vystavěný finiš. Vrátím se i po šesté. Snad bude zase lépe.
Adam Fawley a jeho blízcí potřetí, a pořád na vrcholu.
Autorka předkládá svůj dosud nejtemnější případ, v němž figurují dětské oběti.
I tentokrát se ale nezříká jemného humoru a literárních citací, z nichž nejmilejší je příjmení jedné z vedlejších postav, objevujících se v závěru knihy. Máme tu bez debat jednu z nejinspirativnějších soudobých kriminálních sérií dneška. Neváhejte mlsat!
Ó jé. Nemýlil jsem se, a to potěší. Cara Hunter je výborně erudovaná v žánru, který si ke své kariéře zvolila, a sebejistě dobývá další mety. Druhý případ inspektora Fawleyho rozhodně opět nepovrchně nahlíží na temné fenomény současnosti, i pestré, a velmi pregnantně vystižené lidské charaktery. Zážitek, korunovaný vynikajícím překladem Markéty Polochové. Krimi s velmi příjemným odkazem na tragédie antické (a to především) i jakobínské. Plná palba!
Inspektor Fawley a jeho tým se představují, a s nimi i britská spisovatelka Cara Hunter. Její předností je vynikající smysl pro temporytmus, schopnost plynule střídat nejrůznější styly i vyprávěčské perspektivy, i slabost pro charaktery převážně civilní, ale rovněž komplexní a často i sympatické. I přes velký počet postav podezřelých, i členů vyšetřovacího týmů, je děj přehledný a poskytuje čtenáři dostatek indicií i svobody k jeho vlastnímu uvažování. Debut je velkým příslibem do budoucna, a ocenit nutno i velmi dobrou úroveň překladu Markéty Polochové. Host (opět!) boduje!
Bez debat jeden z nejsilnějších českých románů devadesátých let, a dosud jediná kniha, ze které jsem bez přehánění (cca v necelých sedmnácti letech) zkolaboval. Vtáhla mně totiž natolik, že jsem v šíleném letním parnu jaksi zapomněl jíst i pít. Druhé komplexní čtení, jež se odehrálo o více než dvacet let později, již sice poněkud postrádalo podobný moment totálního odtržení od okolní reality, pořád jde ale o vtahující autorský exkurz nejen do devadesátých let, vnímané vyšinutou optikou jedné rozporuplné lidské bytosti, ale i nejrůznějších časových i jazykových vrstev. Esence literatury 20. století a magický realismus velmi specifické ražby. Kdo to s domácí literární tvorbou myslí alespoň trochu vážně, nesmí Sestru minout. Sice vám nedá nic zdarma, a je dosti možné, že vás bude svou roztříštěností i záměrně iritovat, ale nakonec budete za svou snahu královsky odměněni. Velká krása!
Mistrovská miniatura, a bez přehánění jedna z nejlepších vlkodlačích prací všech dob. Úsporné, hravé, atmosférické, a jasně dokazující, že King kraluje i na menší, než objemné románové ploše (o povídkách tentokrát nemluvě). Perla!
Decentní kvalitativní vzestup. Příjemná je kombinace vánočních svátků, prostředí burlesky a zločinu, jež dohromady tvoří bezmála rozparovačovskou atmosféru. Robert Bryndza je šikovný eklektik, který jasně prokazuje značnou žánrovou erudici. Nicméně nelze zastřít, že série s Erikou Fosterovou se příliš nevyvíjí, ale točí se v kruhu povědomých motivací, vztahů, zápletek i formy. Je fajn, že tentokrát dostali větší prostor i Eričini spolupracovníci a její tchán, a snad byla konečně dořešena vztahová linie se zesnulým manželem Markem. I když Eričina Nemesis se zcela jistě někdy vynoří... Práce se zvraty může zaskočit čtenáře začátečníky, ti pokročilí nemohou být překvapeni. Lehce nadprůměrné tři hvězdy, ani o paprsek víc.
Je mi líto, ale dosud jednoznačně nejslabší Eričin případ. Náhledy do osudů vražedného dua nekonečné, předvídatelné a především nudné. Vrací se motiv nedůslednosti při zjišťování vztahů mezi svědky a podezřelými. Gradace děje minimální, a přeakčnělý konec dokonale vytržený z paty. Hlavní hrdinka nezvládá vztahy a vágně osciluje mezi dvěma muži. Spisovatelská únava v přímém přenosu...příště snad bude líp!
Až na několik dílčích nelogičností kvalitativní vzestup. Erika řeší starý případ, vrací se ke spolupráci s osvědčenými kolegy, a možná, že (konečnšě!) pomalu zapomíná na Marka. Velmi příjemná záležitost. Autor má zjevnou slabost pro dětská dvojčata i šibeniční profesní humor, a s nadhledem řeší řadu ožehavých společenských fenoménů. Díky!
První pokračování osudů Eriky Fosterové je o chloupek slabší, než jednička, nicméně je velmi patrné, že autor pečlivě buduje předivo vztahů, a velmi dobře gradující děj. Motivace zločinu jsou komplexní, a společensky odpovědné, pouto mezi sympatickou vyšetřovatelkou a jejími kolegy pevné. Osobně bych se asi klidně obešel bez linie o Eričině případném povýšení, ale to je jenom marginálie. Spokojenost převládá, neváhám pokračovat v četbě!
Můj palec letí vzhůru. Robert Bryndza přivádí na scénu vynikající, osobními démony zmítanou vyšetřovatelku Eriku Fosterovou, jež disponuje slovenským temperamentem, silnou intuicí i nekompromisním morálním kompasem. Krátké kapitoly výtečně dynamizují děj, a komplexně nahlížejí nejen na proces vyšetřování, ale i na policejní a společenské struktury. Zřejmá je i inspirace popkulturními vzory, zejména pak televizním fenoménem Luther, který je v textu přímo citován. Má očekávání nebyla i vzhledem k masové popularitě série největší, o to spokojenější nakonec odcházím...vstříc druhému dílu. Roberte milý, posílám intenzivní dík!
Poměrně příjemné překvapení. Rychle odsýpající akční thriller, v němž hraje důležitou roli vynikající tísnivá atmosféra ústeckého kraje, i dědictví minulosti. Děj je sice značně překombinovaný, ale žene jej kupředu posedlost ústředního vyšetřovatele Václava Rákose. Daniel Petr je talentovaným vypravěčem, jenž si velmi dobře osvojil důležité žánrové atributy severské krimi. Kniha by se snadno mohla stát podkladem pro atraktivní televizní minisérii. Případné pokračování přivítám rád!
Nedopatřením jsem vlítnul rovnou do páté knihy série. Neurážející, celkem v pohodě detektivka, ve které mně kromě permanentních reminiscencí na předešlé díly prudila především milostná linie hlavní hrdinky, a jejího aktuálně těžce zkoušeného partnera. Čistý průměr.