michal0133 komentáře u knih
Prolistoval jsem v knihkupectví, žádný nový vtip, který bych již neviděl nenalezl, tak jsem ji tam zklamaně nechal.
Docela mě to chytlo, až mě to samotného překvapilo, protože kniha je psaná velmi zvláštním stylem, z pohledu hlavního vyšetřovatele, mnohdy až hodně suše. Zároveň ten jazyk je zvláštní, takový mechanicky strohý, na rok 1958 někdy až nepatřičně archaický (chtěl autor naznačit, že je vyšetřovatel už starý?). Takže se mi to nečetl zvlášť dobře, ale přesto mě kniha bavila, děj je napínavý a byl jsem zvědavý na pachatele. Místy poplatné době (strach o národní hospodářství a podobné perly), ale jen velmi snesitelně.
Mě to přišlo obrovsky vtipný, když to vyšlo, a stejně vtipný, když jsem si to teď po pěti letech přečet :)
Velmi zajímavá kniha nejenom o seriálu, ale hodně vypovídající i o tom, jak v sedmdesátých letech fungovala Československá televize, potažmo propagace ministerstva vnitra. A jako vždycky, šlo i o peníze :)
Kniha se zdá delší, než ve skutečnosti je. Hodně prostoru zabírají dobové dokumenty, které jsou zajímavé (všimněte si třeba, že jediný napsaný na elektrickém psacím stroji je od ministra vnitra z roku 1981, všichni ostatní datlují na mechanické klasice ;-) ). Pak také kvalitní černobílé snímky pořízené při natáčení (nikoli z filmu), včetně pár rarit ze scén, které byly nakonec vystřiženy.
Hvězdičku dolů za poznámky „pod čarou“. Které nejsou bohužel pod čarou, ale na konci sekce, takže spousta nesmyslného listování sem a tam. Navíc další zlozvyk, nerozlišovat obsahové poznámky od odkazů na literaturu. Což nejlíp vyřešit tak, že by obsahové poznámky nebyly poznámky, ale součást textu, nebo jako box na stránce. Plynulost a čtivost by se tím významně zlepšila.
Výborná kniha. Snad jen redakční práce pro vydání z roku 2013 mohla být lepší: konkrétně jsou tam citáty původně českých textů, které jsou překládány zpětně z angličtiny s tím, že autor o originály přišel. To jistě bylo jediné možné řešení v roce 1974, kdy byl daleko za železnou oponou. V roce 2013 by se myslím daly v českých knihovnách a archívech příslušné knihy a noviny dohledat. Minimálně chybí zmínka, že se o to někdo pokusil.
Snaha dobrá, ale výsledek nic moc. Touží to vysvětlit hodně a do detailu včetně výpočtů. Za mě příliš nesrozumitelné :) Ona ta témata jsou složitá, takže je možná ani srozumitelně podat nejde, anebo jde, a v tom případě se to autorům nepovedlo. Výtvarná stránka mě neurazila, ale ani nenadchla.
Hezká knížka o matematice za hudbou. To je téma, které se snažilo zpracovat víc autorů, ale ne všichni to zvládli. Eli Maor ano, jeho kniha je srozumitelná, čtivá a zároveň přesná. Asi jediný, co bych jí vytknul je, že je opravdu kraťounká :)
(SPOILER) Pamatoval jsem si, že jsem knihu četl někdy ve dvaceti před dvaceti lety :) A že mě hodně bavila. Bavilo mě i divadelní zpracování. Hledaje vhodnou milou vtipnou oddechovou literaturu jsem si ji přečet znova.
A bohužel mi tentokrát už nesedla
Následují spoilery.
Kaplan je sebestředný hovado, čistá attention whore, ke který jsem si nenašel sympatie (snad jen vycházkama do přírody mi byl sympatickej).
Profesor Parkhill se kdovíproč pořád hroutí z toho, že jeho studenti něco neznají, nebo píšou a říkají špatně. Na konci pak vynadá Kaplanovi za to, že použil slovo, které Parkhill neznal?! Co je na tom špatnýho?
Co se týče převyprávění do češtiny, tak najednu stranu obrovský obdiv k Přidalovi (i před ním k Eisnerovi), na druhou stranu mi přišlo zvláštní, že se studenti diví jevům, které se vyskytují běžně snad ve všech jazycích, minimálně těch evropských (jako například přejatá slova a podobně).
Historie nejen střední Evropy v období od pádu sovětského bloku mi přijde zajímavá, a Slovensko obzvláště, ostatně vyrostl jsem mnohem víc na televizích VTV a raná Markíza, které jsme měli na kabelu, než na těch českých. Jenže je fakt, že si rád udělám názor vlastní, a tahle knížka to moc neumožňuje, ta už názor má a polemiku zdá se nepřipouští. Autor se vyžívá v tom všechno a všechny hodnotit, ba i radit, co je úkolem společnosti, církve, státu Tuším v doslovu zmiňuje, že původně chtěl psát fejetony, ale pak se to rozhodl pojmout jako popis historie. Jenže to nějak uvízlo mezi. I tak se z toho ta historie vyčíst dá.
Slovenská historie je hodně zajímavá. Knížka není špatná, vypráví spíš po osobách, než čistě časově lineárně, což mi úplně nesedělo. Některá období (Slovenský štát) jsou popsána velmi podrobně, pak je dvacet let popsáno v pár odstavcích.
Naposledy jsem, co se týče klasických foťáků, fotil před třiceti lety se Smenou, takže když jsem si pořídil novej současnej foťák, tak jsem koukal jak tele na nová vrata. Tahle knížka je naprosto výborná, dobře členěná, srozumitelná (chválím překlad!), spousta ukázek a praktických rad.
Příjemně přehledná, stručná knížka o investovaní. Jazyk, strukturu i obsah lze hodnotit jednoznačně kladně. Člověk úplně dostane chuť si zainvestovat Pak se koukne na účet a zjistí, že nemá co
Grafické zpracování a ilustrace Lukáše Fibricha jsou taky moc fajn.
Na konci je krátká reklama na firmu Amundi, která na knize spolupracovala jako odborný garant, ale celkově mi kniha přišla poměrně nezaujatá.
Zajímavá kniha o Freudovi, drogách a jejich introspekčním zkoumání. I když obhajoba introspekce v psychologii je to, co se autor snaží sdělit, byly ty historické části ze života Freuda pro mě zajímavější. Vůbec mi přijde, že ty dvě části knihy, Freud vs. drogy a jejich introspekce, spolu tak nějak úplně nesedí. Resp. jakoby to byly dvě knížky, které někdo po kapitolách na střídačku slepil do jedný :)
Ale to jsou drobnosti, jako celek je to výborná a zajímavá kniha.
Popravdě si myslím, že v rámci Zeměplochy jsou i lepší díly (třeba Soudné sestry). Tohle je ještě trochu nekonzistentní a někde za polovinou to na chvíli trochu ztrácí tempo.
Na mě to působilo spíš jako příručka pro politickou výchovu mužstva… je to takový klasický případ, kdy se dobové hodnoty považují za ty nejlepčejší, a na doby, které měly hodnoty výrazně jiné, se dívá svrchu… naším bohem je jedinec a jeho zákonem individuální svoboda… je mnohem zajímavější zkoumat, proč to jindy bylo (a třeba zase bude) jinak, než se tomu posmívat ¯\_(ツ)_/¯
Moc pěkná kniha. A logo Arga jako jméno lodi na obálce je už jen pomyslná třešinka.
Přes veškerou snahu je ale nakonec otázka, jestli pravdu nemají ti, kteří říkají, že kvantovka se pochopit a interpretovat nedá, že všechna přirovnání k našemu makroskopickému světu kulhají. Že se dá jen spočítat.
Zaujalo mě slovo diskontinuální (veličina), nevím jestli se používá, já bych řekl diskrétní, ale moje fyzika končí maturitou, tak nemohu posoudit, jestli je to to samé.
A závěrečný glosář je vysázen fontem, který nemá matematiku, takže se tam náhodně střídá tenké bezpatkové písmo a silné patkové ve složitějších rovnicích, působí to jako pěst na oko. To určitě šlo vyřešit líp…
Grafické zpracování je opravdu nádherné…
Snaha 100 %, líp to asi nejde, ale je otázka, jestli to jde vůbec…
Velmi pečlivě zpracovaná kniha mapující život Karla Gotta od kariérních začátků přibližně do období pár let po revoluci. Spousta zajímavých faktů. Resp. nic, co by fanoušek zhruba neznal, ale tentokrát podrobně a v souvislostech, se snahou popsat události historicky přesně.
Kromě čisté faktografie obsahuje kniha i autorovu subjektivní interpretaci. Tu lze přijmout, nebo odmítnout. Je poznat, že autor má na věci názor a nestydí se je prezentovat. Až překvapivě mě to nerušilo, ač si zdaleka nejsem jist správností autorova ideového rámce. Už samotná kritika, že si Karel Gott hlídal a vyprávěl svůj příběh, což je vykládáno jako nezájem o pravdu. Někdo by to naopak chápal, jako vrchol profesionality, schopnost pracovat s veřejností v době, kdy tu o pí ár nikdo nic netušil. Stejně tak otázka, jestli je úspěšný zpěvák odpovědný kromě čistoty tónů i za společenskou situaci. Každopádně je to nějaký hodnotový rámec, jímž autor Karla Gotta posuzuje. Autor na něj má právo, a já s ním jako čtenář mohu, ale nemusím souhlasit. Ale, jak jsem už psal, nijak mě to nerušilo, přestože moje interpretace je jiná.
Plný počet bodů za pečlivost a spoustu nových pohledů na Karla Gotta, aniž by to byla kniha dehonestující, odsuzující a plivající. A také za literární stránku, kniha, ač nabitá fakty, se čte dobře a rychle. Pěkné je i grafické zpracování.
(P.S. Na stránce recenzí vidím v titulcích „demytizace“ a podobný clickbait. To jsou blbosti. Kniha mnohem více třídí a upřesňuje, co je pravda, a jak se věci doopravdy staly. Nic vyloženě neznámého neodhaje.)
Bohumil Šmída je bezpochyby zajímavá osobnost českého filmu. Na jednu stranu oblíbená postavička podvodníčků, nad kterými by i srdce zaplakalo, na druhou stranu zásadní komunistický funkcionář českého filmu, dokonce ředitel Barrandova v padesátých letech. Schopný producent, dlouholetý pedagog, i nadšený hudebník. Jeho produkční skupina natočila perly české nové vlny jako Všichni dobří rodáci nebo Ostře sledované vlaky, na druhou stranu nová vlna nebyla obecně jeho oblíbenou a v této knize ji i hodnotí dost negativně, jako příliš zápaďáckou. Prostě rozporuplná osobnost, mající mnoho tváří, ideál k tomu se o ní – a tehdejší společnosti – něco dozvědět.
Jenže z téhle knihy se nedozvíte nic. Je to přesně taková kniha, jakou lze čekat z vrcholící normalizace: vykastrovaná. Možná nechtěl, možná nemohl, ale jak píše: na špatné jsem zapomněl, na dobré vzpomínám. Jakákoli kritika, společenské názory jsou velmi opatrné. Snad jakoby je ani neměl.
Většinu knihy zabírá chlubení s kým vším si potřásl rukou (Piccaso), nebo dokonce zahrál, kde všude v cizině byl, a v čem si zahrál. Pak pár rodinných vzpomínek, milých, ale sklouzávajích do patosu zloděje Šestáka. Nejvíce mě asi zaujala návštěva Kambodži, aneb jak to chodí ve světě diktátorů. Opět bez kritiky, spíše až s obdivem.
Jednoduše řečeno, jde o takové tlachání starého muže :-), který se bojí, nechce, nebo nemůže mít výrazný názor.
Výborná kniha, přečetl jsem ji už mnohokrát. Jediný důvod, proč nedávám plný počet je fakt, že český čtenář je ochuzen o perfektní ilustrace Williama Steiga. Kresby Michal Hrdého sice nejsou špatné, ale podle mě srovnání nesnesou. Jinak je ale překlad i redakční úprava vynikající. Dívám se, že to vyšlo i 2004 v jiném překladu pod jiným názvem ¯\_(ツ)_/¯
Pro mě best book ever :)
Jeden z mála případů, kdy je kniha podle vynikajícího filmu/seriálu ještě lepší.