jaroiva
přečtené 2509

Případ mrtvého čaroděje
2025,
Markéta Forró
Fantasy moc nečtu, ale od Gnóma kupuju i žánry, které normálně nečtu. Proto jsem sáhla i po této fantasy. A hle! Ona to detektivka. To bylo moc příjemné překvapení. Menší zklamání je spíš to, že většinu rozuzlení tvoří přiznání. Ale celkově jsem dost spokojená. Předčilo to očekávání. No, u další knihy to se mnou bude mít Markéta Forró těžší, nastavila laťku pro příště už výš.... celý text

Bazén
2024,
David Věrný
Autora budu nadále sledovat. První kniha se mi hodně líbila, tak jsem měla velká očekávání. A byla naplněna. To je co říct. Silné téma pomsty, a ještě v posledním odstavci to dokázal autor vygradovat a začistit i čouhající konce nitě. Doporučuji obě jeho knihy.... celý text

Ultrazpracovaní lidé: Proč nemůžeme přestat jíst věci, které nejsou jídlo, a co s tím?
2024,
Chris van Tulleken

Slečny z Avignonu
2010,
Michael Třeštík
citace: "Namalovat byste to možná dovedl taky, ale už byste nejspíš nedokázal, abych si to pověsil na zeď" - Povídání o obrazech. Řeklo by se: „Hmm, jsou o nich psaná větší díla. Pijoan to nemohl dost dobře ani nacpat do cyklu o 12 svazcích. Co chce někdo stihnout vyjádřit v tak útlé knížečce o řádově sto stránkách včetně obrázků?“. M. Třeštík ale podává náhled na vybrané obrazy vysoce subjektivním způsobem. Už samotný výběr těch děl, o kterých mu stojí za to psát, je velmi subjektivní. Přesto donutí čtenáře zamyslet se nejen nad jeho pohledem nebo obecně hlásaným světovým názorem, ale především nechat se pohltit samotným obrazem, důkladněji prozkoumat alespoň reprodukci v knize, ale případně si i pohledat obrázky na internetu. Mám doma velké monografie typu 1000 nejkrásnějších obrazů historie sestry Wendy Beckettové, ale ty jsou korektní a neosobní. Ano, poskytnou přehled a dokážou zaujmout, ale Třeštík i v té krátkometrážní zkratce dokáže říct víc. - Povídání o obrazech. Mysleli byste, že se bude popisovat, co tím chtěl malíř říct, co je na obraze, možná vysvětlení historického kontextu… Možná někde se kniha podobného tématu dotkne, ale to není to, co je tu podstatné. Podstatný je osobní názor autora knihy, to, jak na něj konkrétní obraz zapůsobil. A toto stojí za to se dozvědět. Vybrané obrazy jsou z širokého spektra stylů a časových období. Od Rembranta nebo El Greca po abstraktní obrazy z 21. stol. Kniha mě zaujala od začátku, od titulního Picassova obrazu, který pro tu inovativnost přirovnává autor k Einsteinově terorii relativity. Ale pro mě byla vysoce meditativní a intimní pasáž o abstraktním cyklu Cage (1-6) Gerharda Richtera. Při čtení tohoto kousku knihy jsem měla pocit, že tady je to jádro umění, které se dotýká věčnosti. - Povídání o obrazech, které naopak vykresluje to, o čem vypovídají obrazy. Stírá se rozdíl mezi malbou a literaturou, vzájemně se zrcadlí. Při čtení jsem si uvědomila, jak a proč na mě hluboce zapůsobila třeba některá „plátna“ Bariccova. Ano, jeho knihy jsou totiž psané obrazy. Například Pan Gwyn nebo Oceano Mare jsou takovým zrcadlovým protipólem Třeštíkovy knihy o obrazech. Po přečtení Slečen z Avignonu mám chuť si znovu přečíst právě to Oceano Mare (česky Oceán moře). Zároveň jsem si vzpomněla na knihy Shaun Tan, které nepotřebují mnoho slov (kniha Nový svět dokonce nepotřebuje žádná slova), je to „jen“ komix? Naladil mě na podobnou strunu jako toto osobní sdělení M. Třeštíka. - Povídání o obrazech a jejich umístění v galeriích. To mi připomnělo moje vlastní návštěvy galerií, i těch, které jsou zde zmíněny a moje vlastní pocity z jednotlivých obrazů. Po přečtení této knihy se budu v galerii chovat trochu jinak a taky se budu víc soustředit na to, jak daný obraz působí na mě samotnou, ne už tak na to, co si o díle pamatuji z Dějin umění nebo od sestry Beckettové. - Povídání o obrazech, které doporučuji všem, kdo mají rádi výtvarné umění.... celý text