momo01 komentáře u knih
Jsem okouzlena. Je to jeden z těch příběhů, který se nečte, ale žije s hlavními postavami. Vůbec se nedivím téměř stoprocentnímu hodnocení čtenářů.
Zvyšuju po opakovaném čtení na 5 hvězdiček. Před 2 lety jsem poslechla jako velmi dobře zpracovanou audioknihu, ale nedávno mi ji kamarádka doporučila jako ideální ke společnému čtení s dětmu. (Je jim 13 a 15 - úplní malošci by z toho asi moc rozumu neměli). Bavil je příběh (velmi), ale taky se bavili na můj účet (převelmi), když jsem si vymýšlela Rockyho zpěvný jazyk.
Naši dva domácí pavouci už bohužel jména mají, ale čekáme, až se objeví nějaký nový přírůstek. Bude to jistojistě Rocky.
Pötzschovi se skvěle podařilo vytvořit atmosféru zanikající Habsburské monarchie a ponurou náladu staré Vídně. Na jednu stranu vyšší střední třída žije v okázalosti a přepychu, na druhou stranu námezdní dělníci a chudina, která žije z ruky do úst. Zároveň je to doba, kdy dochází ke změnám ve společnosti, ženy se poprvé domáhají svých práv, přichází technické inovace....Autorovi se povedlo vytvořit i zajímavé (a velmi rozdílné) postavy a zábavný a napínavý příběh. Možná v případu toho bylo až moc - víc různých událostí, významná jména, ale jako celek vše fungovalo a byla jsem vtažená do děje natolik, že jsem hledala každou volnou chvilku ke čtení.
Pro mě je tato kniha velmi zdařilým začátkem nové série a těším se na další díly.
Patřím také mezi ty, co ji přečetli za jediný den. Čtivost a schopnost pracovat s emocemi se autorce rozhodně nedají upřít. Ačkoli příběh ve mě vyvolával úzkost a žádné libé pocity, nemohla jsem se od něj odtrhnout a stále jsem doufala v kapku naděje. Zpětně nacházím v knize jednu pozitivní věc - možná někoho pomůže imunizovat proti efektu přihlížejícího. Podle mě musela většina čtenářů po dočtení knihy přemítat o selhání společnosti a otázkách, proč nikdo nezasáhl. A možná právě to pomůže uvědomit si naše slabiny a povzbudit nás k tomu, abychom se jim včas postavili, udělali první krok a podali pomocnou ruku někomu, kdo ji potřebuje.
Moravec se umí skvěle ptát a udržet linku, zatímco Mareš umí dobře vyprávět a navíc je cítit, že svou práci miluje. Rozhovory mám ráda, a tento je vážně dobře vedený. Dokonce teď mám chuť podívat se na seriál a to se přitom dívám na televizi méně často, než kolikrát v poušti prší.
"...vždycky jsem si se závistí vzpomněl na Columba, jak krásné má vraždy. Všude čisto, mrtvola ležící v hezkém prostředí, chtěl bych ho vidět, jak by u nás vyšetřoval vraždu bezdomovce. Takže ano, místa jsou ošklivá, ale nedá se nic dělat, i to je naše práce. Zase můžu říct, že jsem se dostal tam, kam se jen tak někdo nedostane."
Tohle mi včera napsala kamarádka: „Oni ani nevědí, co za divy v domácnostech těmi audioknihami způsobují.“ Takže jen v mém okolí má Vzplanutí (kromě jiného) za následek: uklizení skříně (kamarádka z Prahy), úklid botníku a oloupání veškeré zbývající úrody česneku (kamarádka z Brna), úklid skříněk v koupelně (já). Aktuálně je k poslechu na ČRo 2 a já můžu tuto čtivě napsanou detektivku doporučit jako ideálního společníka při nenáročných činnostech. Utíká to pak jako voda.
Smrť je můj oblíbenec, a tak jsem tento díl vybrala jako první knihu ze Zeměplochy ke společnému čtení s dětmi. (Hurá, už mi do Pratchetta dozráli!) Smrtě mám ráda, protože je na jednu stranu autoritativní, děsivý a na druhou stranu nesmírně laskavý a troufám si tvrdit, že dokonce snad nejvíc živá postava v celém dílu. Kniha obsahuje spoustu vtipných momentů, ale obzvláště nás bavilo Smrťovo hledání štěstí a zkoušení všeho, co lidé dělají pro zábavu. V jeho podání je tanec, hazard, pití, rybaření….no… pošetilé, ne-li hloupé. Co to vlastně je "BAVIT SE"?
Nádhera. V příběhu ani slovo nepřebývá, ani nechybí. Těžko se mi od ní v noci odcházelo a tak jsem 2 dny chodila v práci jako mátoha. Pravděpodobně se k ní ještě jednou vrátím a budu si ji dávkovat po troškách, po drobečcích...
Doposud jsem se Dominiku Dánovi zdařile vyhýbala a vlastně ani nevím proč. Ovšem když mi ho ČRo naservíroval pod nos, tak jsem bez rozpaků skočila rovnou do tohoto 29. dílu série a musím vyseknout poklonu zdařilému rozhlasovému zpracování. Styl psaní mi taky sedl a vypadá to, že si ještě s detektivem Krauzem někdy dám dostaveníčko.
Poslechla jsem v naprosto dokonalé interpretaci Jana Šťastného. Předvedl fantastický výkon a díky němu mě to určitě bavilo o kus víc, než kdybych četla. Vzhledem k tomu, že načetl i další díly, vím, že budu v sérii pokračovat a ještě spolu nějaký ten kilometr v autě strávíme.
Co ještě se mi na tomto thrilleru líbilo? Rozhodně prostředí Skotska a srovnávání kulturních rozdílů mezi Francouzi a Skoty. Taky postavy. Bavili mě Luke i Ava. A téma přátelství. Jen bez popisu brutálních detailů bych se určitě obešla. Ale jiní čtenáři si to asi žádají, co už. Vydržet se to dalo.
Každý, kdo si přečte něco o skutečné Franklinově expedici asi tuší, jak bude děj probíhat. Jenže Dan Simmons přidal do historického románu i hororový prvek. Příběh ale není jen o příšeře, nakonec i přes velký rozsah, v něm příšera nakonec až tak moc není. Příběh je o jiných děsivých věcech, které se dějí: o starostech, co bude posádka dělat, když jim dojde jídlo a zjistí, že jídlo je zkažené, protože si někdo napakoval kapsu a nekvalitně konzervoval, o nedostatku uhlí, o tom, že lidé chytnou kurděje a umírají pomalou strašlivou smrtí, o zimě, zimě a taky zimě. Navíc o tom, jak se projeví charaktery ve vyhrocených situacích. Musím přiznat, že několik desítek stran na mě už byl děj příliš rozvláčný. To když část posádky pomalu umírala a druhá část dumala, co bude dělat, ale pak nastal zvrat, který jsem nečekala a tak dávám zasloužené 4*.
To je taková krása. Měla jsem pocit, že tam jsem – ponořená v bažině v Severní Karolíně, na lodi, na písečné pláži a cítila jsem každé pírko, mušli, rostlinu. Nechtěla jsem, aby příběh skončil a po dočtení jsem plná vůní chutí, emocí. Psaná opravdu krásným popisným jazykem (obrovská poklona i paní překladatelce), byl to zážitek, mohu jen doporučit.
„Během dalších dnů se Kya učila, jak s ním žít. Učila se z chyb ostatních a snad ještě víc od mřenek. Držet se z cesty, přebíhat ze slunce do stínu.“
„Laguna čpěla životem a smrtí zároveň, organickou směsicí příslibu a rozkladu. Žáby kvákaly. Netečně zírala na světlušky kreslící do tmy klikyháky. Svítící hmyz nikdy nesbírala do lahví, protože o všem se dozvíš mnohem víc, když to není ve sklenici. …Kya sledovala ty ostatní. Samičky dostaly to, co chtěly. Nejdřív páření, potom jídlo. Jen tím, že změnily signál, který vysílaly. Kya věděla, že soudit není na místě. Nebylo v tom žádné zlo, jen pulzující život, dokonce i za cenu, že někteří aktéři budou obětování. Pro biologii je dobro a zlo stejnou barvou, jen viděnou v různém světle.“
Mnoho vrstev, myšlenek, slov; rozostřená hranice mezi „realitou“ a fikcí, takže občas není jasné, co se děje. A asi ani zdaleka jsem nedokázala pochopit všechny náznaky a propojení. Přesto jsem si čtení vychutnala. Nemůžu říct, že zcela užila, ale spokojená jsem jako málokdy.
„Spisovatelka říká, proč jsou knihy přitažlivé. Jsou nad tímto světem, dokáží ho zatlačit do pozadí. Literatura je klíč k životu jiných lidi. Postavy tento klíč půjčí čtenáři, aby se podíval do uzamčených prostor uvnitř sebe sama. Naučí lásce. Zachrání život.“
Sdílení radostí i starostí svých dětí se stalo nedílnou součástí digitálního života. A zatímco se zaplňují sociální profily dětskými úsměvy, Delphine de Vigan za nás pokládá otázku, kam směřuje naše touha po sdílení a kdo nese důsledky. A díky jejímu přímočarému stylu vyprávění rovnou dostáváme odpověď - když zveřejňujeme intimní momenty, může to mít vliv na budoucí vnímání dítěte, jeho soukromí a sebeidentitu. Možná je čas si uvědomit, že některé vzpomínky patří pouze nám samým a že skutečná hodnota spočívá v okamžicích, které nejsou filtrovány digitálními stíny.
Tato kniha je společenská kritika, velmi dobře napsaná a zároveň poutavá a nutící k zamyšlení.
V Three Pines se cítím jako doma. Vítá mě roční období, počasí, jídlo a pití, krb, staré známé tváře. Baví mě sledovat, jak se život postav s časem mění. Baví mě nahlížet do jejich minulosti a objevovat o nich něco nového. Místo a postavy ve mě opět vyvolávaly pohodu, příběh o vraždě opačný pocit.
Tento díl se dotýká tématu zneužití moci, které může vést ke zvěrstvům a historické aspekty této knihy jsou založené na skutečných událostech, jakkoli se to může zdát přitažené za vlasy. L. Pennyová ale umí dobro a zlo správně vybalancovat a přinášet naději.
"Oba ale věděli, že i slova jsou zbraně, a když se z nich vytvoří příběh, jejich moc je téměr neomezená."
https://www.armyweb.cz/clanek/saddamova-tajna-superzbran-projekt-babylon
Už se mi po inspektoru Gamachovi stýskalo a asi ani nebyla vhodnější doba než pustit se do předvánočního dílu jindy než před Vánoci, protože mi to umocnilo zážitek a naladění se na příběh. Postupně čtu celou sérii, a tak jsem už s hlavními postavami a v Three Pines strávila dost času. Přirostli mi k srdci, a proto jsem trnula, co bude dál. Čtení knih Pennyové ve mně vyvolává klid a myslím, že postavou je její hluboká víra, že navzdory temnotě existuje dobro a že na světe jsou lidé, kteří jsou pevní ve svých hodnotách a toto dobro žijí. Všechny tyto prvky – temnota, laskavost, vykoupení, boj o autentické já – se proplétají celým tímto dílem a do světa, který se točí okolo této imaginární vesnice se skutečně dostává světlo. A musím říct, že se mi líbilo v tomto světle aspoň chvíli být.
„Já vím, co chcete říct. Příliš mnoho historek, příliš mnoho historie, nelze uniknout, můžeme se jenom ztratit, ano, ano, máte pravdu, milý pane Krausi, člověk se možná dokonce musí ztratit a doufat, že najde cestu ven, že z té mlhy vyvázne živý a s jasnou hlavou. Ale já mám často strach, že člověk cestu nenajde, že může leda ztratit hlavu, vlaky jedou dál, žároviště jednou dál i dějiny jedou dál, kde jsem to…“
Winterberg je vyčerpávající a někdy jsem ho musela doslova přerušit uprostřed kapitoly a odpočinout si od přívalů jeho slov. Jenže pak mi zase brzo začalo jeho vyprávění a cesta vlakem po zemích bývalé habsburské monarchie a skrz dějiny chybět. Výjimečný styl, důmyslné, vtipné, dojemné, skvělé. Zůstala mi hlava plná dojmů a chuť zajít si do nádražky na utopence a pivo.
Jednou za čas se potřebuji "ztrestat" nějakou tou klasikou a v tomto případě to byla více než šťastná volba. Dílo jsem obsahově znala dávno, dokonce jsem před lety viděla divadelní adaptaci. Tentokrát se mi do rukou dostala audiokniha, která je skvěle zpracovaná. Vynikající přednes pana Vinkláře a nazpívané písně umocňují obsah. Dokonce si ji s velkým zájmem poslechl i můj osmiletý syn a tak můžu bez nadsázky napsat, že je vhodná pro každý věk. Jen každému přinese jiné otázky.
Knihy, kde dojde k protnutí několika různých příběhů mám ráda a tak jsem na začátku byla natěšená, ale jak jsem četla dál, tak mě čtení už těšit přestávalo a začínala jsem se cítit frustrovaná. Psaní mi totiž přišlo až příliš jednoduché, opakující se a přehnaně „vysvětlující“ a někdy zbytečně zabíhající místo prohlubující. Jak to celé dopadne jsem tušila a místo toho, aby na sebe linky příběhu ladně navázaly, jsem měla na konci pocit, že autorka jednotlivé nitky chytla a svázala do uzlu.
Bohužel mi to přijde jako nevyužitý potenciál skvělého nápadu. Svět potřebuje příběhy s touto problematikou, jen si nejsem jistá, jestli se autorce povedlo ve čtenářích vzbudit ty správné otázky a nebo chuť cokoli dělat.
Silná, překvapivá kniha, která začíná pomalu, téměř banálně - až jsem začala přemýšlet: "Stojí to za to?“ Ale pak se stává složitější, hutnější, nepředvídatelnější a nakonec i překvapivější.
„Svou první zahrádku jsem měl v devět letech. Metr čtvereční květin. Matka mě je naučila sázet, zalévat, sklízet. Cítil jsem, že se jí to líbí. Pořád mi říkala: Neposuzuj den podle úrody, ale podle semínek, která seješ.“