Ramiel komentáře u knih
Omluvte můj případný omyl. Myslel jsem, že autor pod pseudonymem Kotleta píše "brakovou fantasy" (ten brak jsou autorova vlastní slova) a pod svým jménem Kyša "normální" romány???! Ale přijde mi, že v této knize nad AI Kyšou převzal postupem času kontrolu AI Kotleta, který Kyšu úplně vymazal. A nemyslím, že to je úplně dobře. Možná až zbytečně moc sprosťáren, vulgarit a sexu. Možná ale prostě při vytváření AI Kyša byl jako základ použit AI Kotleta, který má tak silnou DNA, že AI Kyša neměl šanci psát jiným stylem. Odklon od stylu Sudetenlandu ke kotletovině je tak asi mojí největší výhradou. Každopádně je tahle kniha vcelku vydařenou jednohubkou na jeden, dva večery, která se vcelku dobře čte.
O tajuplném příběhu mám úplně jiné představy. Zbytečně rozvláčný dej s pořád dokola se opakujícími scénami v lázních, jak se musí zákazník potěšit, které vystřídalo sáhodlouhé popisování pouštění žilou a přikládání pijavic. Takže by stačila polovina stránek. Jinak mě celkem překvapilo, že knižní zpracování je méně brutální než skutečnost. Pojmenovat hrad v Českém Krumlově jako Rožmberk, si myslím, že nebylo nutné. Ale v rámci románu nad tím můžu přimhouřit oči.
Dobrá detektivka s pěkně vystavěným příběhem. Jen tedy z toho metropolitní policie nevychází zrovna v dobrém světle. Opět. Jako by paní Rowlingové něco provedli, že jim vždy přidělí role neschopných břídilů.
Romanticky (naivní) román. Děj se spíše pomalu vleče a košatí mnoha odbočkami, které ho ještě více zpomalují. Zápletka nijak zvlášť zajímavá. Osudy postav mi byli spíše lhostejné i díky jejich nepříliš pochopitelnému chování.
Klasická detektivka. Přímočarý děj. Až by se chtělo říct jednoduchý. A v tom bych viděl největší přednost. Dnešní autoři se snaží šokovat brutalitou, geniálními vrahy a ještě geniálnějšími detektivy a spoustou nečekaných zvratů. A stejně raději sáhnu po detektivce od McBainea.
V podstatě stejné jako Hlava světa. Jen prostředí Německa vystřídala Anglie. Průvodce knihou dělá opět příslušník porobeného národa, který je čestný, moudrý a spravedlivý. A bez básně a hany se postaví proti bezpráví nehledě na důsledky, které to pro něj má. A často ty vzestupy a pády nepůsobily moc důvěryhodně. I proto možná trochu nižší hodnocení knihy.
Autor jede pořád stejnou šablonu, jen se v čase posunul o další rok dál. Ale už to začíná být až příliš ohrané.
(SPOILER) Mám rád, pokud mohu pachatele odhalit v průběhu čtení. Nebo alespoň mít tu šanci ho odhalit. Tady si bohužel autor se čtenářem nepěkně pohrál. Jak je zmíněno v předchozím příspěvku od andante. Na úvod knihy tu máme pachatele, který absolutně změnil modus operandi a je to absolutně neobvyklé. A na závěr se dozvíme, že se jedná o napodobovatele sériového vraha, který vraždil před 20 lety a navíc ve stejném státě. Takže to neobvyklé nebylo ani trochu. Tímto závěrečným odhalením byl absolutně devalvován celý předchozí příběh, který byl krásný, svěží, zajímavý a který byl brutálně znásilněn, vykuchán a vykrvácen k smrti. Protože by si určitě na takového vraha a takové vraždy nikdo nepamatoval (policisté, patologové, forenzní technici aj.). Vůbec by o něm nebyly zmínky v policejním informačním systému, na internetu a v médiích. Vůbec by nebyl takový vrah součástí výuky kriminalistiky a kriminologie na policejních školách. Stejně tak neuvěřitelné mi přijde, že se Robert dostane opět do zajetí vraha. Jako v minulém dílu. WTF??? Jako vážně? Tohle má být ten geniální detektiv? Určitě by byl problém, když jel za vrahem přes celé LA, aby se k němu připojil aspoň jeden hlídkový vůz. Ne, tohle mi autore nedělej. Opravdu ne.
Knížka rozhodně jiná než předchozí díly. Na můj vkus až moc zaměřená na pocity postav. Což bylo chvílemi až nudné. To se mi dosud u této série nestalo. Jsem zvědav, jaké další rány osudu si autor pro Huntera připravil. Protože zatím je jeho život jedna velká noční můra.
Začalo to velmi dobře. Ale zhruba třetinu od konce a zejména od chvíle odhalení totožnosti vraha se mi děj zdál až příliš "nehunterovský". A netýkalo se to jen najednou nefungující Hunterovy geniality, ale i jen obyčejných policejních postupů. A konec knihy prostě dle mého není ani trochu dobrý.
Perfektní styl psaní, zápletka velmi povedená, děj krásně odsýpá. Jsem rád, že jsem na knihu narazil. A vzhledem k počtu pokračování budu mít teď na nějaký čas, co číst.
Ze začátku jsem si říkal, že to snad ani není Deaver. Vypadalo to až příliš jako klasická "přímočará" detektivka. Ale konec nezklamal. Opět překombinováno tak, že celkové vyznění knihy je více než rozpačité. Škoda, začátek byl fakt slibný.
Na můj vkus obsahuje kniha až moc zbytečně rozvláčných stránek, kdy Ryan hloubá nad "nesmrtelností brouka". A to, že z něj, analytika, udělal autor lusknutím prstu operativce, se mi taky úplně nezdálo jako dobrý nápad. Takže hodnotím jako průměrnou pohádku z prostředí zpravodajských služeb.
Tohle snad ani nebyl Sharp. Nekonal se žádný jeho velký hrdinský skutek, kterým by "sám" porazil Napoleona. Autor, aby mohl popsat celkové dění na bojišti, pasoval Sharpa do role pozorovatele ve štábu Viléma Oranžského. No a když autor potřeboval popsat dění na jiném místě bojiště, tak Sharpa nechal prostě princem vyhodit ze svých služeb, pak zase přijmout zpět, a pak zase vyhodit, a pak... Což bylo až příliš uměle vykonstruované. Ale celkově se kniha četla dobře. Ostatně jako všechny knihy v sérii.
Prvních cca 300 stran to byl vcelku slušný detektivní příběh. I když tam pořád bylo pár nelogických věcí, nad kterými jsem se pozastavil, dalo se nad nimi přivřít oči. Ale pak se to bohužel zase zvrhlo. Konec byl z mého pohledu uspěchaný a chování postav úplně mimo mé chápání.
Vcelku závidím všem, kterým tato kniha dávala smysl. Mně tedy ne. Biologická časovaná bomba, která hrozí, že zničí budoucnost celého lidstva, vyšuměla do ztracena. Možná se měl autor soustředit jen na pašování lidí a tu linku s chřipkou vůbec nezmiňovat. Tohle se prostě nepovedlo.
Zpočátku to vypadalo slibně, ale konec to zabil. Už jsem si říkal, že po nepovedeném předchozím dílu, který vůbec nedával smysl, se autor vrátil na dobrou cestu. Bohužel poslední kapitoly z toho zase udělaly málo chutnou bramboračku.
Na příběhu je poznat, že autor chtěl postihnout co možná nejvíce reálií z tehdejší doby. Feudální společnost, kastovní rozdíly, nevolnictví, otroctví, náboženská nesnášenlivost, inkviziční procesy, židovské pogromy, Maurové, války mezi králi, měšťanské svobody, kupectví, správa města... Bohužel to všechno chce demonstrovat na příběhu jednoho člověka. Těch vzestupů a pádů, štěstí i neštěstí je v knize prostě na jednoho hrdinu příliš. A proto je ten příběh pramálo uvěřitelný.
Je to tak nějak pořád na jedno brdo. Statečný rytíř bez bázně a hany, který se postaví s mečem v ruce proti bezpráví a zlovůli. A pořád se to báječně čte.