panjan komentáře u knih
Když jsem šel pro tuto knihu, věděl jsem pro co jsi jdu. Pro zajímavý, dobře odvyprávěný, lehce předvídatelný příběh, který nepůjde příliš do hloubky, přesto určitě obohacují a stojící za přečtení. P. Javůrek mé očekávání nezklamal, a myslím si, že dokonce i předčil. Dle mého je ve druhém díle vidět autorův tvůrčí pokrok a objevuje se zde více momentů, které jdou hlouběji, než tomu bylo v prvním dílu. Doufám že tato tendence bude pokračovat i v dílu posledním.
Ta kniha má vše - dobré téma, příběh, morální dilema, shakespearovskou nenaplněnou lásku. Dobře se čte, zanechává otázky, které má, vzhledem ke zvolenému tématu, je prostě řemeslně dobře zvládnutá, přesto jí něco chybí. Jaká si hloubka, opravdovost. Při čtení jsem měl pocit jisté vzdálenosti a odstupu od příběhu. Budu se zřejmě opakovat, ale pan Javůrek si vybere období, místo, vymyslí příběh a postavy, které pak postavenou scenérií předvídatelně protáhne jako všemocný loutkář. Není to vlastně špatně, jeho knihy se mi líbí, ale srovnání s díly p. Lednické, popřípadě na stejné téma psané Vyhnání Gerty Snirch, od p. Tučkové, neunese.
Nechtěl bych hodnotit, zda je poslední díl této románové ságy lepší nebo horší než ty předchozí. Každý z nich je její svébytnou částí. Někteří komentující hodnotí tento díl jako nejslabší, kvůli zdlouhavému vykreslování atmosféry a reálií doby, já toto naopak hodnotím velmi pozitivně. Tento komplexní popis společenské situace, nálady a z toho vyplývajících důsledků pro životy obyčejných lidí, mi dal o té době zatím nejlepší představu. Napsáno s obdivuhodným porozuměním, respektem a citem ke krajině a jejím obyvatelům. Pro mně je tato trilogie nejlepším dílem novodobé české literatury a Karin Lednická spisovatelkou, jejíž další knihy budu kupovat bez rozmyslu.
Celkem příjemné čtení. Jen bohužel většina knihy je jaskýsi úvod do vztahů, rodiny, místa a veškeré drama a morální konflikty se odehrají až úplně na závěr a v podstatě zůstanou otevřeny. Působí to dojmem, že tato kniha potřebovala být rychle uzavřena.
Fulghamovi příběhy bývávaly milé, moudré a působily nenuceně a uvěřitelně. Poslední díla včetně Opraváře už působí trochu křečovitě a přijdou mi jako ždímání Fulghama do posledních zbytků Fulghama.
Při čtení této knihy, jsem si několikrát vzpomněl na Raisovy Zapadlé vlastence, už je to dlouho co jsem je četl, nemohu tedy srovnávat, ale příběh prostředí, atmosféra, mi připomněli pocit z této české klasiky. Pocity z Chaloupek mám však rozporuplné. Na jednu stranu je ten příběh dobrý, má svoji atmosféru, na stranou druhou, by si zasloužil mnohem větší rozsah a větší hloubku. Téma vyloženě nabízí spoustu potenciálu, který mi přijde nevyužitý. Působí to, jako by se autor snažil co nejrychleji převyprávět ságu jedné generace z velkého odstupu vševědoucího pozorovatele, který své postavičky protahuje neúprosnou nevyhnutelností dějin.
Autorka sesbírala, vydolovala, vyslechla všechny informace, které bylo možné po takovéto době získat, tak aby tato tragédie zůstala zachována v co nejčistší podobě pro budoucí generace. Fragmenty obrazu dokázala beletristicky posplepovat s citem a respektem k historii, místu i lidem. Zároveň nám touto konstrukcí, jež z historie dělá čtivý příběh, tento zpřístupnila, a díky za to.
Stále skvělé, snad se budou čísla u Zapomenutých příběhů jen a jen navyšovat.
Ono není už jak další díly příliš komentovat, protože vše zůstává stejné, jen přibývají nové příběhy, alespoň mne se zdá. U pátého dílu mi ovšem došlo, proč jejich čtení není tak plynulé a člověk se musí dost soustředit. Je to kvůli odkazům a poznámkám pod čarou. Doplňující poznámky jsou určitě zajímavé, ale přetrhávají nit, a čtenář (nebo alespoň já) musí hledat po přečtení poznámky pod čarou, která většinou odbíhá od tématu, kde skončil a to jak fyzicky najít očima místo na stránce, tak i vrátit se do zpět do příběhu.
Důkazem toho, že se jedná o velmi originální a zajímavý námět, budiž to, že tato kniha se u nás na Vánoce objevila třikrát. Koupil jsem ji tátovi a sám jsem dva výtisky obdržel. Očekávání byla tedy vysoká, ale bohužel nenaplněna. Já to vidím jednoduše, jako promarněnou příležitost, jako náčrt a obrys potenciálně skvělého a originálního románu. Autor bohužel nejde do hloubky a psychologie postav příliš nefunguje, tak aby to dokázalo být uvěřitelné. Škoda, škoda, ale je to autorova prvotina a potenciál tam je, tak snad příště.
Lehká momentka z psychiatrické léčebny 19. století. Nejde moc do hloubky, snaží se Vás provést dobou a smýšlením tehdejších časů. To nutno říci, činí nepodbízivě lehce a příjemně. Nakonec samozřejmě nechybí, otázka, jaký je rozdíl mezi těmi, co na zeď, blázince koukají zevnitř a těmi, co jsou "normální" a jak křehká bariéra to je.
Zde už asi nemá cenu nic psát o formě a obsahu, to už bylo mnohokráte napsáno a pochváleno. Zapomenuté příběhy se etablovaly jako stálice české literatury, je to pojem a svým způsobem i vlastní žánr. Doufejme že pro nás pan Kechlibar bude i nadále objevovat, ať už je doluje odkudkoliv, další a další Zapomenuté příběhy.
Dle mého skromného názoru je povídka žánr, který autorovi sedí nejvíce. U většiny knih p. Hajíčka mám menší problém s příběhem, který u některých románů vázne. Neznamená to ovšem, že p. Hajíčka nemám rád, ba naopak, obdivuji jeho schopnost popisu jihočeské vesnice a atmosféru do které své příběhy halí. Ta atmosféra a prostředí zůstávají...
Za mne slabší autorův počin. Síla p. Hajíčka je v atmosféře, melancholické lyričnosti popisu jihočeského venkova a rodinných a mezilidských vtahů, slabší dle mého je v příběhu a psychologii postav, na čemž toto dílko staví. To jsou koníci na vratkých nohách.
Hajíčkovo asi nejzásadnější dílo. Snoubí se zde vše z jeho umění. Atmosféra jihočeského venkova, příběh protkávající generace, vztahy na vesnici, vztah lidí ke krajině a jakási typicky hajíčkovská melancholie. Chybělo mi zde jen to, co mi asi chybí u Hajíčka všeobecně a to je hlubší příběh a rozvinutější psychologie postav, tak abych byl více vtažen do děje, rybí krev je trošku již zaschlá, preferoval bych čerstvější.
Hájíček svými knihami zůstává poněkud uvězněn v jihočeské vesnici, vrtání se v minulosti, starých křivdách a z toho vyplývajících složitých rodinných vztazích. Sám z malé jihočeské vesnice pocházím, potvrzuji tedy, zde se křivdy neodpouští, ale dědí.
Skvěle napsané, stejně jako jiné autorovy knihy. Vystaveno na skvělé melancholické atmosféře, a popisu jihočeské vesnice. Příběh zde není tolik dominantní, aniž to psychologie postav, což je možná trochu škoda, bylo by to pak dokonalý Selský baroko.
Kniha to zajímavá a obohacují rozhodně je. Pohled na periodickou soustavu prvků z tohoto neobvyklého úhlu je docela unikátní, nicméně mi přišlo, že ve snaze vysvětlit kontext společenský, kulturní historický, vědecký a ....kdo ví jaký, jednotlivých prvků jejich historii objevu, vzniku názvu atd., se autor místy stává roztržitým vypravěčem. Přeskakuje z jednoho na druhé, aniž by dokončil myšlenku, v půlce textu se pak znovu k danému vrací. Snaží se říci o daném tématu vše najednou, a malinko se tím zadusil.
Vtipné, zajímavé. Nicméně mi přijde škoda vyrábět k tomuto obálku a prodávat jako román, tohle je svým rozsahem delší povídka a ani svým obsahem nic zas tak svébytného.
S plachetnicí na vinětách je to pohupování v lehce rozbouřených vodách. Spíše takové lehčí prázdninové čtení. Odsýpající příběh se skvělou až filmově melancholickou atmosférou. Proč ne.
P. S.: Velmi se mi líbil i téměř poetický název knihy a stále jsem nad ním přemýšlel. Musela mi napovědět až přítelkyně, který že to tradiční český nápoj má na vinětě plachetnici, čímž se vytratilo trochu poezie.
O tom, že je toto řemeslně dobře zvládnuté, není pochyb. Dobrý truhlář dokáže udělat dobré schody, truhlář který miluje dřevo, mu dokáže dát duši a udělat krásnou věc. Tohle jsou dobré schody.
Myšlenka je jednoduchá, ale celé je to přepnuté, přeždímané. Takový přepnelismus - snažíte se dál napínat něco, co již prasklo.
Na záček jen podotknu, že o tom co je Higgsův boson jsem neměl příliš ponětí, ale zajímalo mne to. Po přečtení této knihy, mám nanejvýš mlhavé tušení a stále mne to zajímá. Ale toto není kniha jen a pouze o jedné "částici." Pravdou je, že pro člověka, který se částicovou fyzikou zaobírá rekreačně, jsou odborné části i místy srozumitelné. Nicméně nabízí pohled do zákulisí stavby LHC a vůbec toho jak funguje obec částicových fyziků, jaké ohromné úsilí je za tímto projektem a tím i polidšťuje tento skoro mimozemský projekt. Ukazuje, že vědci jsou "normální" lidé se svými zájmy, povinnostmi, problémy. Jeden z aspektů, proč se tato kniha navzdory nepředstavitelně složitému problému (a to doslova, nepředpokládám, že někdo si dokáže předsatvit desetimiliardtinu milimetru) čte dobře, je i autorův smysl pro humor. Nebudu přesně citovat, ale je to nějak takhle na adresu LHC: Je to, jako když koupíte dětem hračku za 17 miliard euro a oni pak sedí a rozbíjejí věci a koukají, co z toho vyleze.