PFP komentáře u knih
(SPOILER) Přiznám se, že na tuhle knížku jsem se docela těšila a byla jsem na ni zvědavá. Bohužel mne dost zklamala. Řekněme, že má dvě roviny.
Jedna, která mi příjde validní a zajímavá. Je to osobní zkušenost dívky se šikanou, s vlastní jinakostí, nadváhou a po krátkém pobytu v Jordánsku, kdy se po návratu do USA vizuálně (nošením šátku) přihlásí k islámu, i s islamofóbií. A její následná cesta na střední, izolace. Hledání vlastní cesty ve společnosti, která se na ni z důvodu původu a náboženství leckde dívá skrz prsty. Stejně tak reakce okolí na její rodinu po 11. září a útoku na dvojčata A samozřejmě její americký sen.
Pak je tady ale druhá rovina, kde mě knížka hluboce zklamala. A to je ta faktografická a esejistická. Například mluví o masakru v Dejr Jásinu (1948), ale již nenapíše, že tehdy arabové (ještě si neříkali v té době Palestinci) zavedli blokádu Jeruzalému za účelem vyhlazení jeruzalémských Židů a právě z téhle oblasti odstřelovali jakýkoliv povoz/vozidlo, které se snažilo dodat do Jeruzalému jídlo. V zásadě pak Židům nezbylo nic jiného než si vybrat mezi smrtí hladem a obranou-útokem. A ano, zvrhlo se to v masakr, kdy umírali nevinní. Stejně tak se nezmiňuje autorka o tom, že následný krok arabů byl útok na konvoj převažející nemocné, lékaře a sestry do nemocnice. Arabové pak 70 lidí za živa upálili.
Celkově z knížky získáte dojem, že muslimové jsou extrémně hodní lidé, kterým všichni kolem ubližují, kteří měli kontakt s původními obyvateli Ameriky dávno před bělochy. Muslimové jen úpěli pod jhem kolonialismu a proto by se jim teď všichni bílí měli klanět. Harémy neexistovali, to je jen fetišistická sexualizace arabských žen v očích bílých mužů. Francie a její sekulární zákaz zakrývání obličeje na veřejnosti (ne šátku jako takového), již nepíše o tom, že sice i hidžáb je zakázaný na univerzitách, školách - viz. rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva - Dogru vs. Francie. Ale stejně tak jsou zakázány jarmulky, příliš mohutné kříže, atd. Ti lidé se přistěhovali do sekulární země a myslím si, že je absolutně v pořádku se přizpůsobit daným zvykloste v dané zemi. A nebo tam nechodit. No a drahá autorka tohle všechno samozřejmě vynechá a rovnou tam dá rovnítko k povinnému nošení hidžábů a spol.
Další kámen úrazu je pro mně její postoj k Izraeli, kdy viditelně neguje právo na existenci této země.
Jakékoliv negativní reakce vůči hidžábu a spol. automaticky spojuje se sexualizací muslimské ženy v očích bílého muže. Ehmm, tady si myslím, že problém bude někde jinde.
Islám v jejím podání vypadá jako to nejmírumilovnější náboženství na světě, kde se na něj hrabe takový budhismus. Jedinou kaňku, kterou autorka připouští, je málo feministického islámu ve společnosti.
Sečteno a podtrženo - je tady nulová (sebe)reflexe, zpětná vazba a jakákoliv snaha o komplexní přístup ke komplexnímu tématu. Celkově je tato druhá rovina absolutním zploštěním tohoto tématu a jeho zamáznutím do pozice “my jsme ti hodní, nám se jen ubližuje a vy jste ti zlí a tupí běloši.
PS - tím nechci negovat islamofobii. I proto jsem po téhle knížce šáhla, když už je autorka “tváří současné muslimské ženy v USA". A také pro to, že před pár lety (2018) mě šokovala iracionální reakce na následující dva útoky, které od sebe dělí jen pár dní. Na jeden přemrštěná a islamofobní, na druhý nulová.
Oba útoky de facto probíhaly stejně, v obou případech jde o opilou skupinu mladých mužů. Dělí je jen pár dnů. Nicméně první případ měl několikaměsíční téměř denodenní pokrytí, spoustu komentářů, hodně primárně protimuslimských. Ten druhý v zásadě okamžitě zapadl a nikdo se nad tím nepozastavoval. V obou připadech šlo primárně o chlast. V tom druhém případě o Čechy, to znamená, že po propuštění z vězení je tady můžete kdekoliv/kdykoliv potkat. Dneska již ani nedohledáte jestli byl někdo z druhého případu odsouzen, ale k prvnímu případu stále dohledáte spoustu diskuzí, článků, má i vlastní stránku na wiki. Takže ta disproporce je markantní.
PPS - takže od knížky jsem prostě čekala něco víc než jen obviňování bílých, nelogické šermování kolonializmem a hledání sexualizace tam kde si myslím, že žádná není, a nebo jde jen o marginální “popud". Například v souvislosti s jedným porno filmem Mii Chalífa? Kterou mimo jiné autorka označuje za Libanonku, přestože je de facto Američanka tak jako autorka. A doušek nakonec - Mia Chalífa mimo jiné čelila za tento snímek výhrůžkám smrti právě od těch “mírumilovných muslimů.
(SPOILER) Knížka je napsaná před 10 lety a přesně předznamenává události letošního řína (2023) a bohužel hlavně reakce na masakr způsobený Palestinci na území Izrale, kde brutálně povraždili víc jak 1200 lidí po vzoru IS.
V čele byl Hamá,s ale zároveň i mnoho dalších palestinckých organizací jako je lokální obdoba IS a nebo třeba palestinčtí komunisté. Zároveň unesli cca 250 civilních obyvatel na své území. A jak se k tomu postavili neziskovky jako Amnesty Internationl, Červený kříž, Human rights watch, Lékaři bez hranic, zpravodajci z BBC, ...?
BBC doteď nemá koule a páteř, aby Hamás označila za teroristickou organizaci, Červený kříž se ani nenamáhal dostat k uneseným Izraelcům, nikdo z těchto organizací neodsoudil otevřeně útok na Izrael, dokonce i většina feministických organizací, které ječí jako první když člověk jen slovem zavadí o ženu, de facto prohlásily, že hromadné znásilňování a vraždění židovek je OK, jsou to v jejich podání jenom příslušnice okupačního národa, takže si to dle jejich podání zaslouží.
Ti samí lidé jsou OK s okupací Krymu, Kypru, Tibetu, s útokem na Ukrajinu, se "zelenými mužíky na dovolené na Donbasu", ale nedej bože když se Ukrajina začne bránít (Amnesty International a výkvět jejich "hodnocení"). Ukrajinci musí všechno dokládat, jakékoliv porušení lidských práv ze strany Ruska musí sáhodlouze dokládat. Ale jinak je tomu u Palestinců, tam cokoliv kdokoliv prohlásí je okažitě bráno jako berná mince. Je to například vidět na uváděných počtech obětí. Ukrajincům rozporují “každý kus. Palestinci si nadsadí stovky mrtvých je to OK. Rusové za živa upálí víc jak 50 zajatých vojáků ve věznici Avdijivka, jsou doloženy tisíce připadů mučení zajatých Ukrajinců, ať už vojáků a nebo civilů, ale na západě je to každému šumák. Izrael po teroristických útocích zavře SVOJE hranice a nepustí si nebezpečí do vlastního domu a najednou je pro všechny lidskoprávní organizace, OSN, BBC a spol. okupant.
Palestinci porušují všechna možná lidskoprávní ustanovení, ale to je OK, 70 let jim všichni cpou peníze horem dolem jenom aby dostali Izrael na kolena a udělali si další pogrom a zároveň si neušpinili svoje ruce.
Další krásná ukázka je přístup k tzv. bombardování nemocnice Al-Ahlí v Gaze. IDF doložila v rozmezí dvou dnů důkazy, že za výbuchem stojí Palestinci, ale v Human Rights Watch, to uznali až po víc jak 2 měsících. A zároveň Hamásem uvedených 500 mrtvých, kdy reálně tam zemřelo cca 10 - 20 lidí, je pořád zahrnováno do celkového počtu obětí na straně Palestinců a všichni tihle svatouškové to vesele papouškují dál.
To že například Ukrajinská armáda při obraně využívá i školky a školy jako ubikace Amnesty International kritizovala kde mohla, když Hamás roky využívá nemocnice, školy, školky, sídliště pro odpalování raket na Izrael, sklady zbraní, atd. je ovšem pro tyhle organizace v pořádku.
Ostatně výrok jednoho z hlavních představitelů Hamásu krásně dokresluje co vlastně OSN, komise EU a všechny tyhle lidskoprávní organizace stvořili - Músá abú Marzúk prohlásil, že jejich jediný účel a cíl je zabíjet Židy, o občany Gazy ať se postará Izrael a OSN a spol. A to řekl představitel strany/organizace, která v Gaze vládne neomezeně od roku 2005.
Nikdo jiný nemá tenhle servis. Nikdo z těchto organizací tímto způsobem nepodporuje Tibeťany, Ukrajince, Kypřany ....
Nikdo v Evropě neoslavuje zabíjení třeba Rusů, Číňanů atd. až na mohutné oslavy masové vraždy 1200 Židovských civilních obyvatel, které Palestinci povraždili obvzlášť brutálním způsobem.
Otázka zní proč a hlavně, jak je to možné? Tenenbom ve své knize mluví, dalo be se říct, opravdu ze všemi. Je hodně cítit jak sám postupně propadá do beznaděje, když vidí (a snaží se popsat) co se děje. Na začátku je vidět jak leccos bere na lehkou váhu, ale postupem knížky tato lehkost mizí a naopak přibývá vážnosti a zděšení z toho co se děje. Na konci knížky již de facto předznamenává události loňského roku a jsou to bohužel slova prorocká.
O to děsivější je pak realita, kterou člověk vidí kolem sebe v těchto dne.
(SPOILER) Ne všechno co pan Kuras píše je k přitakání, na mne je až moc konzervativní v několik směrech. Jeho vzory z českého prostředí jako třeba pan Topolánek a nebo Macek jsou diskutabilní. Ale leckteré jeho myšlenky jsou zajímavé, nebo minimálně k zvážení. Obvzlášť pod prizmatem toho co se dneska děje. Pro mne například:
"Brát na vědomí povinnost pomáhat slabším, protože jsme silnější, je princip pravicový a jmenuje se šlechetnost. Pěstuje v nás svobodu, demokracii, mír, laskavost, píli, prosperitu a radost ze života.
Domáhat se automatického práva na pomoc od silnějších, protože jsem slabší, je princip levicový a jmenuje se závist. Pěstuje v nás závislost, totalitní myšlení, nevraživost, vydírání, zločinnost, vzpoury, revoluce, glajchšalt, lenost, bídu a mrzutost."
A pak jsou tady recepty a popisy jídel. Nad většinou stránek této útlé knížky se mi sbíhaly sliny na jazyku. Jen recepty doporučuji zkonzultovat s nějakou kuchařkou. Občas pan autor vynechá né úplně zanedbatelnou drobnost.
V každém případě to stálo za to, si těch cca 130 stránek přečíst.
Na začátku mi přišlo, že to kapánek druhne, ale pak se vše rozjelo. Od druhého nositele klobouku už to bylo výrazně zábavnější. Rozhodně jsem si knížku užila a koupila ji tetě k narozeninám. Moc příjemná jednohubka na večer.
Je to skvěle napsaná knížka. Na jednu stranu extrémně depresivní. Paralely mezi situací ve Venezuele před a během vzestupu chavismu a současnou situací jsou do očí bijící. Na druhou stranu člověku, který se o to až tak nezajímá, přinese spoustu nových informací a spojí je do globálnějšího obrazu. Demokracie není zadarmo a to že v ní člověk žije neznamená, že tomu tak bude i zítra. Je to palčivé memento. Jediné co bych lehce vytkla je konec knížky, který mi přišel natahovaný a opakující to co již bylo řečeno, nicméně nechávám plné hodnocení.
Neskutečně jsem se nasmála. Už se těším, až tyhle povídky "naježím" na Vánoce. Okamžitě si musím jít sehnat druhý díl. To nesnese odkladu. Takže jestli potřebujete rozehnat chmury a zvednout si náladu, tak tohle je vaše šance.
Super odpočinkové urban fantasy. Těším se na pokračování.
Nejhorší slovník od Ledy, jaký jsem zatím měla. Na rozdíl od všech ostatních slovníků Ledy, které jsem používala, se rozhodli výrazně zvětšit písmo, takže ačkoliv tento slovník působí masivně, neobsahuje o moc víc výrazů, než obyčejný kapesní slovník, který je výrazně menší, skladnější a levnější. Pokud to porovnám s Rusko-českým/česko-ruským slovníkem stejného nakladatelství (z roku 2002), tak ten je objemově menší a přitom obsahuje výrazně více výrazů. Pokud by Leda pro svůj Ukrajinsko-český/česko-ukrajinský slovník použila obvyklou velikost písma, jednalo by se o docela tenkou knížku (ve srovnání s jinými slovníky). Tento slovník je prodáván zabalený, takže na tuto záludnost přijdete až doma.
Super počtení. Spousta praktických doporučení pro "lehké" chození. Je to deník, takže žádné (skoro žádné) drama. Ale pohladí po duši a udělá radost. Těším se na další knížky od pana Čecha.
Z prvních 100 stránek jsem byla nadšená, zvolený jazyk a rytmus vyprávění mne uchvátili. Nicméně kolem 150 stránky to celé začalo být lehce únavné, přeskočila jsem zbytek a dočetla posledních cca 50 stránek a nic mne nenavnadilo k tomu přečíst si to mezi tím. Stále si myslím, že je to skvělá knížka, výborně vylíčené prostředí dané doby a místa, vypravěčka je velmi sympatická. Člověk víc pochopí proč se teprve teď bude vyhlašovat v Irsku referendum na téma zda je možné z ústavy odstranit větu, která říká, že "místo ženy je v domácnosti". Místo toho aby to dávno rovnou zrušili. Nicméně mi to nesedlo na 100 procent.
Skvělá knížka na seznámení se smrtí "z dětské perspektivy". Autor představuje spoustu zajímavých konceptů, které jsou dobré i pro dospěláky, kteří se například vyrovnávají se smrtí v rodině. Na to jak je ta knížečka drobná je toho v ní opravdu mnoho.
Absolutně skvělá knížka. Nasmála jsem se, slzu uronila a vzpomněla jsem si na svůj první bágl, který jsem si sbalila do Rumunska na Retezat. Úplně mě začaly svrbět podrážky někam zase vyrazit. Neskutečně pozitivní a inspirativní knížka. Měla jsem z jejího čtení obrovskou radost a Lucka je bez jakýchkoliv diskuzí borec.
Skvělá knížka, už se těším až se k ní za nějaký čas vrátím znovu a přečtu si ji pomaleji. Definitivně ji zařadím mezi knížky, ke kterým stojí za to se vrátit. Má v sobě několik rovin a pokud člověka aspoň trochu zajímá co se stane, když opustíme svoje "jistoty", jak se s tím vypořádat a jak se k "nejistotě" postavit, tak je tahle knížka úžasná příležitost. Tibetský budhismus a jeho principy tak jak je prezentuje Y.M.R. jsou skvěle a srozumitelně podány.
(SPOILER) Příjemné povídání o Dánsku a Dánech (nejenom). Oskořicování bych si tedy definitivně odpustila. Ale třeba dánský vánoční zvyk "pošli to dál" je super. Celkově jsou všechny příběhy napsány s humorem a celá knížka se četla moc příjemně.
Hodně motivující knížka. Vyhovuje mi, že je autor velmi systematický a snaží se dát čtenáři jasný návod, podle kterého lze pokračovat. Nevěnuje se příliš pocitům a těmto "jemnostem". V zásadě to staví do roviny - "Chceš něco změnit?". "Můžeš, a tady máš manuál". Konec je lehce nezáživný. Ale knížka jako celek stojí za to si ji přečíst.
Knížka mne nadchla. Není to jednohubka na jeden večer. Chce svůj čas. Plynutí je asi hlavní téma. Rok v životě 3 přítelkyň, které svedla dohromady náhoda a společný život v Itálii, kde si pronajmou krásnou vilu. Vyrovnávání se s minulostí a objev, že i ve stáří/starším věku lze žít a užívat si života a začínat nové věci, nové plány, nové vztahy. Carpe diem je leitmotivem celého vyprávění. Tomu přizvukuje básnířka žijící ve vedlejším stavení. Střídavé vyprávění/střídání role vypravěče je pak již jenom třešnička na dortu.
Oproti Než vystydne káva lehké zklamání. Příběhy jsou pořád hezké, nicméně kostra se z určité části opaku. Pořád jsem si knížku ráda přečetla, ale již tam nebylo takové nadšení jako u té prvé.
Skvěle napsané bajky k naší současnosti a ne tak dávné minulosti. Pro děti, ale i jako dospělák jsem si je s chutí přečetla. A jako mega třešnička na dortu autorské ilustrace, ke každé bajce jedna. Nádhera.
Oproti předchozím dílům se mi moc nelíbil vývoj Josefíny a Tvrdíka. Přišlo mi, že začínají ztrácet glanc. Ale pořád to bylo příjemné počtení.
Po přečtení prvního "dílu" jsem se na tenhle druhý vysloveně těšila a nezklamal. Skvělá jednohubka na zvednutí nálady:-). A i jako dárek to mělo úspěch, jen od té doby pokaždé, když přijedu k tetičce, musím odpovídat na otázku, kdy bude další.