Boboking komentáře u knih
Slova jsou silnější než zbraně může znamenat, že i více zraňují. A ne vždy dostanete příležitost tyto rány napravit. To je v podstatě námětem této frankofonní "drobnosti" z Kanady. S jistou nadsázkou a lehkostí nám "životem zhrzený" hrdina vypráví příběh, kdy zneužil svůj jazyk pro ubližování, a to se mu pak vrátilo. A osud nebyl tak hodný, aby mu to vše pomohl napravit.
Jednoznačně skvělá sbírka. Jako snad každá z těch cca 60 (???) v edici Česká povídka. Skvělá úvodní povídka od Mornštajnové nasadila "vyšší příčku", ale vlastně všechny ostatní ji dosahovaly taktéž. Jako Dvořáková se svým "Doktorem", šokující Hušková s "Domovem naděje", až po fantaskní "Dvojnici" od Hanišové. Krédo "Tomu říkám překvapení" najdete naplněné v každém příběhu v knize.
Čistě ze zvědavosti (útlá kniha a zajímavá obálka) jsem do knihy v knihovně nahlédl a ... doma odložil vlastně až po otoční poslední stránky. Příběh náctileté Vingy trávící letní prázdniny se svým dědou, mořským vlkem, na odstrčeném ostrově, je příběhem "ještě" dítěte, spíše outsidera, kterému se právě rozpadla rodina, a neví jak to pojmout. S pocitem zrady se upnula na svého dědu a společnou zálibu v lodích a mořích. A i když je titul pro "od 12 let" i čtenář "od 12 let x 5" knihu ocení. A je tam "módní" použití LGBT...
Povídky, na rozdíl od většiny současného čtenářstva, je mám rád. A sbírku Osiřelo dítě považuji za velmi zdařilou. Od krimi, mystery až skutečně horor. Snad jen jedna z povídek mi "nešla přes hubu", a to Zelený Jura. Z krimi se líbila Kletba Doroty K, kde si Sýkora spíše dělal srandu ze soudruhů bývalé VB. Naopak ponurou a depresivní krimi nabízí Goffa v Jizvy a šrámy. Lidová duchařina a mystery, to je Sirotek, Pan řídící či Šest neděl. Ale pro mě vrcholem je skutečně hororový Kousáček od Vavrečky, to všechna čest, ani jsem nedutal... Prostě skvělá sbírka, kterou s klidem doporučuji.
Po třech desetiletích čtení fantastiky už málokdy narazím na něco, co mě "překvapí, pohltí". Zde se autor snařil o fantasy moderní, ne "černobílou", kdy nikdo není jasně "hodný" či děsně "zlý", hrdinové mají pocity, vnitřní rozpory. Moderní je i zakomponování LGBT prvku do příběhu, což nemusí být všem "po chuti". Oceňuji myšlenku, že hrdinové spíše dostávají "na prdel", na druhou stranu jsou detailní popisy šermířských bojů až moc zdlouhavé a nezáživné. A samozřejmě, je to jen začátek cyklu, na dokončení příběhu si čtenář musí počkat ve "dvou pokračováních". Já je ale už číst nebudu... Příběh sám, ani stylisticky, mě tak nezaujal.
Přiznám, fotky ničím nepřekvapí. Jak už v krátkém textu píše autor (fotograf), naprostá většina fotek z KLDR je autentická, propagandistická, po desetiletí se smí fotit to stejné a stejné... A unikátní fotky "bez cenzury" Korejců u cesty vypadají stejně jako kterékoliv fotky z asijského venkova. Myslím, že pod slovem "Severní Korea" si představujeme něco démonického, hrůzného, ale to se asi zatím vyfotit nikomu nepodařilo. To si najděte foto a zážitky z Afghánistánu, Sýrie, pásma Gazy, středoafrických zemí... Možná ještě hrůznější země než KLDR.
Za mého mládí hrůzu Šumavy naháněl max. Král Šumavy. To teď změnila tato autorka. Upřímně řečeno, samotný příběh je tam minimální, hrdinové jsou (spolu se čtenářem) vhozeni do situace a poraďte si jak chcete. Živí ale asi z toho nevyjdete. Základem je atmosféra zmaru a beznaděje. To dělá z knihy ten požitek. Prostě po Surmanové a Karikovi další "náš" autor, co umí vyděsit a přitáhnout ke knize. Doporučuji a chystám se na další její díla.
Prostě klasická motivační kniha, o sebezdokonalování partnerských vztahů. Jako chodec jsem ocenil především propojení s turistikou. Nějak neurazila, ani nepřekvapila. Prostě my muži nejsme tak empatičtí :-)
Hlavní roli zde hraje spíše atmosféra, než samotný děj. Příběh nepřekvapí, ani neurazí. U těchto knih hraje velkou roli místo, kde je čtete, jak říkal Škvorecký. Sám večer na půdě, nebo cestou ranní špičkou v metru či busu ... a rozdíl bude "cítit" :-)
Až pohádkovým jazykem napsaný "motivační, pozitivní" příběh, který ale ničím nepřekvapil. V jednoduchosti je krása - toho je kniha příkladem.
Zajímavé a i úsměvné... Prostě netradiční pohled na fenomén jménem Franz Kafka, na kterém si mi líbily nejen postřehy autora, ale i fakt, že i on potvrzuje, že pochopit či interpretovat dílo tohoto "podivína" je mimo lidské síly...
Dočteno, bo jsem chtěl zkusit oblíbeného autora. Bohužel děj i postavy mi připadaly takové stereotypní. Dobrá "řemeslná" práce, čtivá, ale bohužel předvídatelná, ničím nepřekvapující. Proč sáhnout po pokračování jsem neviděl. Fajn oddechovka do vlaku či letadla.
Jak už tu někdo napsal, je to takové melancholické krasosmutneni. Jako vždy úžasné propojení textu a vizuálu. Jen trocha toho "úsměvu" mi chyběla.
Zajímavý námět, ale za mne nezajímavě napsáno. Postavy se mi neustále "motaly", protože trochu mi to připomínalo systém nekonečných seriálů - každá spala s každým , a když ne, tak aspoň po něm toužila. Nepřidalo tomu ani neustále se opakující vnitřní touhy a rozepře pětice ženských postav. Nijak to s krimi linkou nesouviselo a monotónně se to opakovalo.
Svět dospělých popisovaný očima dítě, ještě z dob socialistických. I přes místy lehce úsměvnou naivitu dětského pohledu na svět, nic veselé.. Silně jde cítit jistá "nenávist" k tehdejšímu socialismu. Osobně ale na mne nejsilněji působily osudy těžce nemocných dětí v nemocnicích, opuštěných, bez přítomnosti rodičů, umírajících v osamocení... Jako "starý cíťa" jsem to probrečel.
Poklidný irský venkov očima malé dívky, které je na prázdniny odtržena od rodiny, aby zjistila, že jinde život může být lepší. Za poklidným vyprávěním je stále cítit napětí, skrývající se za rodinným tajemstvím.
Přečteno a trochu zklamání. Kouzlo severských krimi je i v té osobnosti hrdin(k)y, to provázání jeho osobního života s případem, ale zde je toho "balastu" až moc, a stále se opakujícího. Stejně jako ta krutá "třešinka" úplný závěr. Život je sviňa, ale v tomto podání je to takové "primitivní"...
Po úžasné knize "Nives, co to povídáš?" jsem se začetl do další knihy z této edice a opět nejsem zklamán. Čtyři odlišné ženy, které spojuje téma mateřství. Pro každou to znamená jiný osud - chce dítě a nemůže, nechce z ekologických a klimatických problémů, má tři a je na pokraji zhroucení a jedna měla a přišla o něj. Spíše tedy pochmurné, ale realistické příběhy, ve kterých autorka skvěle dokázala vykreslit jednotlivé hrdinky s odlišnými problémy. A přestože je to silně "ženské" téma, v každém příběhu je samozřejmě muž a i čtenář-muž knihu ocení.
Pro mne tematicky netradiční příběh a tedy i zajímavá změna v našem "knižním rybníčku". Autor promine, ale prostě pravěk, se vším svým "pohanským", nezvyklým a především krutým. Jiný svět, jiná doba, jiné myšlení a způsoby. Jen ten závěr jsem asi zcela nepochopil. Tím ale nijak kniha neutrpěla, jen já :-)
Nesbo není jen Harry Hole, ale i psychologické povídky, či skvělé humorné dětské knihy... Tak proč ne horor? I když je to horor? Nesbo si totiž v knize Noční dům doslova se čtenářem hraje. Je to kniha "matrjoška", tedy příběh, který je v příběhu, a ten zase v příběhu... Ve své podstatě je to paranoidní či schizofrenní příběh na hororové bázi. Vklouznete do hororového příběhu jako po másle, ale pak přijde II. část a co to?!?!? A pak III. část a ...WTF?!?! Za mne dobré čtivo, které si trochu hraje s vaší psyché.